ایران کسب و کارمردم و اجتماع

قشنگ ترین فرش وینتیج 2023

فرش وینتیج یا کهنه نما | راهنمای خرید و بررسی مزایا و معایب

فرش وینتیج یا همان کهنه نما یکی از نمونه فرش هایی می باشد که در دنیای مدرن امروز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و روز به روز از محبوبیت بیشتری برخوردار می شود. این نوع از فرش های دارای مزایا و معایبی می باشد که قبل از خرید لازم است شما با آنها آشنا شوید. ما در این مقاله از فرش قالیکده البرز قصد داریم پس از یک معرفی کلی در مورد فرش وینتیج به سراغ بررسی ویژگی ها و مشخصات آنها رفته و در پایان نیز، مزایا و معایب آنها برای خرید را مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

انواع فرش وینتیج‬‎ | فرش وینتیج چیست

شناخت فرش وینتیج یا کهنه نما

بعد از جنگ جهانی بود که در اروپا مردم تصمیم گرفتند برای ترمیم و بازیابی منازل خود از تجهیزات و وسایل دست دوم باقی مانده در جنگ استفاده کنند. این نوع وسایل دو مزیت برای شخص خریدار به ارمغان میاورد، یکی دارای هزینه پایینی بود و دوم اینکه به خانه اصالت قدیمی می بخشید. همین امر باعث شد که این موضوع تبدیل به یک سبک و فرهنگ خرید در اروپا تبدیل شود به نام وینتیج. پس به طور کلی به اشیا و وسایلی که در گذشته بسیار مورد علاقه بوده اند و با گذشت زمان مورد استقبال قرار گرفته اند در اصطلاح وینتیج گفته می شود. در ایران این موضوع بیش از هرچیزی به سمت فرش های دستباف کشیده شد اما دلیل این اتفاق چه چیزی بود؟.

قالی های دستباف یک ویژگی خاصی که دارند این است که هر چقدر از زمان بافت آنها می گذرد و به قول معروف پا میخورد کیفیت بهتری پیدا می کند و ارزش آن بالاتر می رود و همین امر نیز باعث شده که فرش های عتیقه به شدت قیمت بالایی پیدا کنند. جذابیت فرش های دستباف قدیمی و کهنه از یک سو و قیمت بالای آنها از سوی دیگر باعث شد که کارگاه ها و کارخانه ها به این فکر بیفتند که یا فرش های دستباف خود را به نوعی کهنه کنند و یا اینکه فرش های ماشینی را تولید کنند که شبیه به قالی های دستباف کهنه باشند. به این نوع فرش ها فرش وینتیج یا کهنه نما گفته شد که در واقع فرش هایی بودند با ظاهری کهنه و شبیه به فرش های بسیار قدیمی که در زمان حال بافته و یا تولید شده اند.

انواع فرش کهنه نما

فرش وینتیج یا همان کهنه نما که بعضی از افراد آن را با نام سنگشور نیز می شناسند از لحاظ مدل های و تنوع بافت بسیار زیاد می باشند که دارای قیمت های مختلفی نیز در بازار می باشند. اما این نوع فرش ها را می توان در سه دسته بندی اصل قرار داد که به شرح زیر می باشند:

1. فرش ماشینی وینتیج

این نوع فرش ها را می توان بیشترین و اصلی ترین نوع فرش وینتیج معرفی کرد. کارخانه های فرش ماشینی بخاطر محبوبیت بالای فرش های قدیمی و کهنه دستباف تصمیم گرفتند که طرح های این نوع فرش ها را کپی برداری کنند و با انجام اقداماتی آن ها را به نوعی قدیمی جلوه دهند.

استفاده از فرش های ماشینی طرح دار قدیمی و انجام اقداماتی مانند استفاده از رنگ های کم رنگ در حین بافت و ایجاد ساییدگی در فرش باعث ایجاد فرش های ماشینی کهنه نما می شود که از لحاظ طرح بسیار شبیه به فرش های قدیمی دستباف می باشد. موضوعی که در مورد این نوع فرش ها می توان بیان کرد قیمت بسیار مناسب نسبت به نوع اصلی آنها می باشد. فرش های ماشینی طرح کهنه قطعاً از لحاظ قیمت با فرش های دستباف قدیمی متفاوت است. اما فراموش نکنید که شاید خیلی از ما با دیدن این نوع فرش ها وینتیج نتوانیم به راحتی آتها را با نوع اصلی تشخیص دهیم ولی کارشناسان فرش تنها با انداختن یک نگاه به آنها متوجه این موضوع خواهند شد.

2. فرش دستباف کهنه نما

همانطور که گفتیم فرش های قدیمی و به نوعی عتیقه از همان آغاز با محبوبیت و قیمت بالایی همراه شد و همین موضوع در گذشته باعث شد که خیلی از افراد تصمیم بگیرند که فرش های دستباف خود را با انجام اقداماتی شبیه به این نوع قالی ها بکنند. در زمان های قدیم این کار به صورت ساده تری انجام میشد که فرش های دستباف را درون کوچه و خیابان ها پهن می کردند تا با عبور مردم و همینطور آفتاب خوردگی این فرش کمی کهنه به نظر بیاید.

در پایان نیز برای افزایش کیفیت کار خود از محلول آب، چوبک و خاکستر برای شتسشو استفاده می کردند تا با خاصیت قلیایی که دارد رنگ های فرش را تا مقداری تغییر دهد. اما امروزه اینکار به سبک حرفه ای تری انجام می شود؛ چندین مرحله کار برای انجام کهنه نمایی و ایجاد فرش وینتیج لازم است که بدین شرح است:

مراحل ساخت فرش وینتیج

  • فرش دستباف مورد نظر خود را انتخاب و خرید کنید.
  • ریشه ها و کناره های فرش دور تا دور برش خورده شود و دوباره بافته شود.
  • ریشه های سفید رنگ را با رنگ های تیره مقل پوست انار رنگ کنید تا رنگی طلایی کهنه وار به خود بگیرد.
  • پرزهای فرش را گرفته و کمی کوتاه کنید.
  • از ماده شیمیایی «کلسیم هیپوکلریت» استفاده کنید تا رنگ قالی شما پریده و کم رنگ شود. در اصطلاح به اینکار دواشور کردن گفته می شود.
  • سپس لازم است که فرش دور دستگاهی شبیه به غلتک پیچیده شود تا سطح آن کمی صاف شود.
  • در پایان نیز دوباره آن را مقابل نور خورشید پهن کنید و اگر دوست داشتید می توانید از رنگ آمیزی هایی استفاده کنید تا طرح کلی فرش تغییر کند و قدیمی به نظر بیاید.

3. فرش کهنه نما وصله ای

فرش های وصله ای نوع سوم فرش وینتیج می باشد که با دو نمونه قبلی کمی فرق دارد. این نوع فرش ها که با نام وصله ای یا چهل تیکه شناخته می شود بخاطر تنوع رنگی که دارد برای ست شدن در دکوراسیون ها بسیار مناسب است. برای داشتن این نوع فرش های کهنه نما شما لازم است که تیکه های مختلفی از فرش های متفاوت را برش بزنید و آنها را نخ های محکی به هم بدوزید و با استفاده از یک پارچه پنبه ای آنها را به همدیگر محکم کنید.

در واقع شما با انتخاب تیکه های فرش های گوناگون سعی می کنید که یک فرش با فرهنگ ها و تاریخچه های متنوع داشته باشید که دارای تضاد رنگی جذابی می باشد. در پایان نیز با وصل شدن این تیکه ها شما از یک تعدادی فرش که گاهاً بدون مصرف بوده اند توانسته اید یک قالی کهنه نما داشته باشید که به نوعی اصالت خاصی را به خود ارمغان میاورد.

فرش کهنه نما و دکوراسیون داخلی

فرش دستباف وینتیج را به نوعی می توان آشتی دهنده دکوراسیون مدرن و دکوراسیون سنتی معرفی کرد. در واقع قبل از اینکه فرش کهنه نما اوج بگیرد و تعداد طرح های آن افزایش پیدا کند، خیلی از طراحان داخلی ادعا داشتند که به هیچ وجه نمی توان از فرش های سنتی در دکوراسیون مدرن استفاده کرد که فرش وینتیج به نوعی اشتباه بودن این ادعا را اثبات کرد.

شما برای ست کردن فرش وینتیج با دکوراسیون منزل خود لازم است به این نکته دقت کنید که این فرش ها برای دکوراسیون مدرن فوق العاده می باشند و به نوعی شکل یک اثر هنری در منزل شما را دارد. ولی باید به موارد موقع انتخاب آن دقت کنید:

اول اینکه اگر مبل های شما دارای طرح زیادی می باشد سعی کنید فرش خود را با طرح های کم انتخاب کنید و بیشتر دارای سادگی باشد و بالعکس اگر مبل ها و پرده ها ساده می باشند سعی کنید طرح های روی فرش شما زیاد باشد.

مورد دوم اینکه اگر قصد خرید این قالی را برای حال و پذیرایی خود دارید؛ دقت کنید ابعاد آن به گونه ای باشد که زیر پایه های مبل قرار نگیرد و کوسن ها نیز بر روی آن نباشد. تقریبا بین فرش و پایه های مبل باید بین 10 تا 20 سانتی متر فاصله باشد.

مورد سوم اینکه اگر محیطی ساده و مینیمالیستی می‌خواهید، از فرش‌هایی با رنگ‌های ملایم و سرد یا خنثی استفاده کنید. در مقابل اگر آن را برای محیط‌هایی مانند جلوی کتابخانه انتخاب می‌کنید و یا می‌خواهد عنصری از مشرق‌زمین به نظر بیاید، از فرش‌هایی با رنگ گرم استفاده کنید.

مزایا فرش وینتیج

پس از بررسی دقیق فرش وینتیج این سوال پیش می آید که اصلا چرا باید ما یک همچین فرشی را خریداری کنیم و آیا پرداخت هزینه و قیمت برای این نوع قالی ها مقرون به صرفه می باشد؟

شاید تا اینجای کار خیلی از مزایا قالی های کهنه نما را حدس زده باشید ولی ما سعی کردیم تا آنها را به صورت تیتروار برای شما بازگو کنیم:

  1. اولین موضوع و شاید مهمترین مورد صرفه اقتصادی این نوع قالی ها می باشد که شما به یک هزینه بسیار کمتر از فرش های آنتیک و قدیمی دستباف به یک فرش با خصوصیات و ظاهری شبیه به آنها دست پیدا می کنید.
  2. فرش وینتیج به خاطر وجود یک تناقض خاص در طراحی باعث شده که شما با یک فرش شیک و خاص رو به رو باشید که با هر سبک دکوراسیون هماهنگی پیدا کرده و به خوبی در کنار وسایل و مبلمان های مدرن بنشیند.
  3. قالی های کهنه نما از لحاظ زیست محیطی با برگرداندن قالی ها بدون استفاده می تواند گزینه بسیار مفیدی باشد که می تواند از دست رفتن مواد اولیه جلوگیری کند.
  4. این نوع فرش ها بخاطر عدم از دست رفتن کیفیت و زیبایی خود با گذشت زمان باعث شده که ظاهر بهتری پیدا کرده و ساییدگی یا پا خوردگی بیشتر به ظاهر آن لطمه نزند.
  5. این نوع فرش ها بر خلاف آنچه که تصور می شود به خاطر عبور از فرآیندهای مختلف برای تولید دارای ماندگاری و دوام بالایی می باشند.
  6. فرش وینتیج همچنین از لحاظ شستشو به خاطر کمتر بودن میزان پرز نسبت به فرش های دستباف دارای وزن کمتری می باشد و این کار را بسیار آسان تر می کند.
دکمه بازگشت به بالا