ایران کسب و کارمردم و اجتماع

آموزش نصب دستگیره و قفل های درب چوبی

راهنمای نصب دستگیره درب چوبی + ویدیو

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی راهنمای نصب ” دستگیره درب چوبی و آموزش نصب دستگیره درب ” بپردازیم، پس تا آخر با ما همراه باشید.

آموزش نصب دستگیره درب ضد حریق | نحوه نصب دستگیره هوشمند

نو بودن درب

اولین نکته ای که باید درباره ی نصب دستگیره در چوبی بدونید اینه که درب ما نو هستش یا خیر. اگه درب ما نو هست، ابتدا باید روی محل مناسب که می خواهیم دستگیره درب را آنجا نصب کنیم، سوراخ های قفل و دستگیره را ایجاد کنیم. بعد از حفر سوراخ ها، باید قفل و مقابلی آنرا سرجای خودش نصب کنیم.

نوع دستگیره

حالا نوبت به دستگیره می رسه ! دستگیره ها با توجه به نوعشون، نحوه های نصب متفاوتی را دارند اما توی همه ی آنها باید میل چهارسو را سر جای خودش بزاریم و بعد دستگیره را به روی آن نصب کنیم. حالا با توجه به نوع دستگیره، کافیه پیچ ها را سرجای خودشون نصب کنیم که محل نصبشون با توجه به طراحی دستگیره متفاوته.

دستگیره رزت دار

بعد از این مرحله، اگر دستگیره ی شما رزت دار هستش، پلاک رزت را سرجای خودش نصب کنید و یا اگر دستگیره شما کاور یا پوششی داره، باید آنرا سرجای خودش نصب کنید. درب شما قابل استفاده است !

قدیمی بودن درب

حالا اگر درب شما نو نیست و قبلاً به روی آن دستگیره نصب بوده، ابتدا باید دستگیره قبلی را باز کنید اما دیگه نیازی به حفر سوراخ و نصب قفل نیست و فقط کافیه دستگیره جدید را همانطور که گفته شد نصب کنید.

قبل از تهیه ی دستگیره جدید هم حواسمون به این نکته باشه که سوراخ های نصب دستگیره قبلی و تفاوت رنگی ای که به مرور زمان زیر دستگیره قدیمی ایجاد شده، بعد از نصب دستگیره جدید نباید معلوم باشه. از این رو دستگیره جدیدمون را باید درست انتخاب کنیم. دستگیره شما آماده ی استفاده است !

طریقه نصب دستگیره درب ضد سرقت

بدون شک زمانی که شما اقدام به خرید درب ضد سرقت می‌کنید، کلیه مراحل توسط شرکت ارائه دهنده خدمات انجام می‌گیرد و نیازی به کمک شما نیست. اما فراموش نکنید که هر وسیله‌ای طول عمر مشخصی دارد به همین علت یادگیری برخی نکات در رابطه با نصب تجهیزات و به شما کمک خواهد کرد که در صورت نیاز و در مواقع ضروری اقدام به تعویض آنها نمایید. در این میان شیوه تعویض و نصب دستگیره کمد درب ضد سرقت را برای شما تشریح خواهیم کرد تا بدون کمک گرفتن از متخصصین و با استفاده از راهنمای تصویری به شیوه‌ای ساده با آموزش نصب دستگیره ضد سرقت آشنا شوید و در این زمینه اقدام نمایید.

1-  اگر پیچ های دستگیره درب قابل مشاهده هستند آنها را باز کنید. از پیچ گوشتی استفاده کنید و آن را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شل شوند. با درآوردن پیچ ها دستگیره نیز در دستان شما خواهد بود.

2- اگر پیچ ها قابل مشاهده نیستند از یک وسیله نوک تیز استفاده کرده و آن را وارد سوراخ قفل کنید. در این حالت وجود یک سوراخ کوچک بر روی میله دستگیره را احساس خواهید کرد. اگر سوراخ گرد است با فشار یک میخ یا ناخن دستگیره را جدا کنید، در غیر اینصورت اگر سوراخ صاف و نازک است می‌توان با استفاده از پیچ گوشتی تخت و با یک فشار دستگیره را جدا کرد.

3-دستگیره را از درب بیرون بکشید و جدا کنید. در این زمان امکان دارد دستگیره با اندکی جا به جایی بیرون بیاید در نتیجه شما باید به کشیدن آن به آرامی ادامه دهید.

4- در صورت وجود صفحه جلویی آن را باز کرده و صفحه دستگیره را از درب خارج کنید. در این حالت با پیچ‌های دیگری مواجه می‌شوید که با باز کردن آنها دستگیره بیرونی جدا می‌گردد. اگر صفحه دستگیره درب جای مشخصی برای جدا شدن نداشت می‌توانید از یک چاقوی تیز و نازک برای خارج کردن صفحه استفاده کنید. اگر هیچ یک از این روش‌ها مؤثر واقع نشد از بالا و پایین صفحه دستگیره را بگیرید و آن را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا فوراَ آزاد شود و بیرون آید.

5-در این حالت دستگیره بیرونی درب را خارج کنید.

6- حال نوبت به قفل درب می‌رسد. در ابتدای کار یا ضد سرقت را باز کرده سپس با استفاده از پیچ گوشتی اقدام به باز کردن دو پیچی که در قسمت بالا و پایین قرار گرفته‌اند بکنید.

۷- حال قفل را از سوراخ درب خارج کنید. با استفاده از یک پیچ گوشتی صاف صفحه قفل را از کنار درب خارج کرده و بطور کلی قفل را بیرون آورید. اگر تمام نکات را تا این مرحله رعایت کرده باشید دستگیره درب و تمام اجزای آن را با موفقیت خارج کرده‌اید. اگر  مغزی درب هیچ گونه پیچ و مهره‌ای نداشته باشد اصطلاحاَ به آن قفل ضربه ای می‌گویند که کاملاَ محکم درون درب جای گرفته است و صرفاَ با چاقو یا پیچ گوشتی تخت امکان خارج کردن آن وجود دارد.

نحوه نصب دستگیره درب ضد سرقت جدید بدین گونه خواهد بود :

8- صفحه قفل را درون سوارخ تعبیه شده بر روی درب قرار دهید. پیچ های موجود قسمتی از صفحه قفل را تشکیل می‌دهند که برای بستن درب درون آن جای می‌گیرند. یک طرف صفحه قفل مورب خواهد بود در حالیکه طرف دیگر کاملاَ صاف است. قفل را به گونه‌ای داخل کنید که قسمت صاف به سمت داخل اتاق باشد. در این صورت می توانید درب را از داخل قفل کنید.

به یاد داشته باشید که قفل را به هیچ وجه با فشار وارد سوراخ نکنید. سوراخ را کمی بزرگتر کرده تا قفل به راحتی درون آن جای گیرد.

9- صفحه قفل را با سوراخ های موجود بر روی درب در یک ردیف قرار داده تا به راحتی آنها را  پیچ کنید. اگر بر روی درب یک تورفتگی برای قفل وجود دارد، قفل را فشار دهید تا درون آن جای گیرد.

10- پیچ ها را ببندید. با بستن پیچ های بالا و پایین، صفحه قفل را به درب محکم کنید.

11- میله‌های موجود بر روی دستگیره را درون سوراخ‌ها جای دهید. دستگیره درب خارجی اغلب اوقات ۳ میله متصل به خود دارد که باید درون سوراخ‌های داخلی قفل قرار گیرند. میله میانی معمولاَ مربع شکل است در حالیکه میله‌های اطراف گرد هستند.

12- صفحه جلویی را به سمت دیگر درب وصل کنید. در حقیقت صفحه جلویی قسمتی از دستگیره درب است که کاملاَ در برابر درب قرار گرفته و سبب اتصال دستگیره به درب می‌گردد. صفحه جلو را به گونه‌ای قرار دهید که سوراخ‌های صفحه با سوراخ های دستگیره خارجی همسو باشند. پیچ ها را با پیچ گوشتی محکم کنید سپس صفحه خارجی را روی صفحه داخلی قرار دهید و آن را محکم کنید تا پیچ ها قابل رؤیت نباشند.

13- در صورت عدم وجود صفحه جلویی، دستگیره داخلی را به درب وصل کنید. میله‌های دستگیره خارجی باید از آن طرف درب بیرون بیایند. دستگیره داخلی را بگیرید و سوراخ های موجود بر روی دستگیره را با میله های دستگیره خارجی تراز کنید. زمانی‌که در یک ردیف قرار گرفتند دستگیره داخلی را روی میله ها فشار دهید تا دستگیره درون درب جای گیرد.

14- دستگیره را وارد درب کنید. پیچ ها را درون سوراخ بچرخانید تا محکم درون درب جای گیرند.

15- حال دستگیره جدید درب را نصب کنید. دستگیره خارجی یک میله دارد که از طرف دیگر درب خارج می‌شود. سوراخ موجود بر روی دستگیره داخلی و میله را تراز کنید سپس دستگیره را فشار دهید تا میله درون سوراخ جای گیرد. برای این کار ممکن است چندین مرتبه دستگیره را به سمت راست و چپ بچرخانید تا در جای خود قفل شود.

همانطور که مشاهده کردید تعویض دستگیره درب منزل ” کار بسیار ساده‌ای است که با دنبال کردن راهنمای تصویری و دستورالعمل‌های موجود به نتیجه می‌رسد. دستگیره درب یکی از حساس‌ترین قسمت‌های درب است که در صورت بروز مشکل یا خرابی به سرعت باید تعمیر یا تعویض گردد. بنابراین، با توجه به آموزش‌های موجود خودتان می‌توانید وارد عمل شوید و اقدام به نصب دستگیره جدید درب بنمایید.

دکمه بازگشت به بالا