ایران کسب و کارورزشی

نحوه صداگیری و نویز گیری دیوار استودیو موسیقی

معنی اکوستیک چیست ؟

واژه اکوستیک یا آکوستیک به دو صورت تعریف می‌شود:

اگر این واژه بصورت جمع یعنی Acoustics نوشته شود به معنای شاخه‌ای از علم فیزیک و به اصطلاح صوت شناسی است. اما در صورت ساده آن یعنی Acoustic به معنای کیفیت و خصوصیات بازتاب صوتی یک اتاق است.

در صحبت‌های روزمره از افعال آکوستیک کردن برای اشاره به کالاهای مربوط به آکوستیک استفاده می‌‌کنیم.

به زبان ساده، وقتی می‌گوییم اکوستیک اتاق یعنی ویژگی‌‌های بازتاب صوتی اتاق. یعنی این اتاق چقدر صدا را بازتاب می‌دهد و آیا برای ضبط صدای حرفه‌ای مناسب است یا نه و وقتی می‌گوییم «اکوستیک کردن» منظورمان ایجاد تغییراتی در دیواره‌ها یا کف و سقف برای کم کردن اکوی صدا است.

آکوستیک اتاق خواب | آکوستیک دیوار

پنل‌ آکوستیک صفحاتی مربع شکل هستند که با قرار دادن آن‌ها بر روی سطوحی مانند دیوار می‌توانید صوت منتشر شده در محیط بسته را کنترل کنید.

اگر عادت دارید موسیقی را با صدای خیلی بلند و از طریق اسپیکرهای بزرگ و حرفه‌ای‌تان بشنوید، باید این خبر بد را به شما بدهیم که به زودی همسایه‌ها با توپِ پُر جلوی در خانه‌تان تجمع خواهند کرد! وقتی موزیک را با صدای بلند از اسپیکرهای حرفه‌ای می‌شنوید، صدای لرزش آن برای دیگران، خصوصا همسایه‌های طبقه پایین و کناری، بسیار آزاردهنده خواهد بود. بهتر است اسپیکرتان را روی پدهای عایق ارتعاشی قرار دهید تا لرزش آن گرفته شود.

آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه برای ساختن عایق صوتی، استفاده از فوم‌های آکوستیک پنل است.
سطوح سخت، مانند دیوار خشک، گچ و کاشی، صداها را منعکس و تقویت می‌کنند. به همین دلیل استفاده از فوم‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا یک عایق صوتی ارزان بسازید. این فوم‌ها شکل اسفنجی دارند، انعطاف‌پذیرند و روی سطح آن‌ها خلل و فرج زیادی وجود دارد که باعث جذب صدا می‌شود.

فوم های آکوستیک پنل یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای ساخت عایق صدا محسوب می‌شوند. این فوم‌ها ظاهر اتاق شما را زیبا می‌کنند و به دلیل داشتن رنگ تیره، با گذشت زمان تغییر رنگ نمی‌دهند.

تراکم جمعیت و ساخت مجتمع های ساختمانی به صورت فشرده، آلودگی صوتی خانه ها را بیشتر نمایان کرده است. به همین دلیل از روش هایی برای عایق کاری دیوارها، کف و سقف خانه ها برای حفظ حریم خصوصی افراد استفاده می شود. پنل آکوستیک که به آن دیوارپوش آکوستیک نیز می گویند نمونه ای از این روش های عایق کاری منازل است. پنل های آکوستیک در مدل های مختلفی عرضه می شوند که هر کدام کاربردها و ویژگی های خاص خود را دارند. توجه داشته باشید که پنل‌های آکوستیک را هم به صورت توکار و هم به صورت روکار استفاده می‌کنند.

بهترین راه حل برای رهایی از سر و صدا، لذت بردن از موسیقی با صدای بلند، تلویزیون با صدای بلند به خصوص هنگام تماشای فوتبال و جلوگیری از فرار گرما در زمستان یا ورود هوای گرم به خانه در تابستان نصب آکوستیک است.

آزمایشات نشان می دهد که آلودگی صوتی مهم ترین عامل کاهش شنوایی افراد و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. اگر فردی بیش از 8 ساعت در معرض آلودگی صوتی بالای 70 دسی بل قرار گیرد. فشار خون او 5 تا 10 میلی متر جیوه افزایش می یابد

پنل های آکوستیک بسته به نوع آنها ممکن است عملکردهای مختلفی را انجام دهند. اما اگر بخواهید در مورد عملکرد کلی اینگونه پنل ها بگویید باید گفت که این پنل ها امواج صوتی را جذب می کنند و نویز کلی صدا را کاهش می دهند و این خود دلیل شفافیت صدا است.این صدایی است که در یک محیط بسته Slow اجزای ناخواسته و نویز را از صدا حذف می کند و شنیدن صدای گوینده را آسان تر می کند. مبلمان اداری نیز می توانند از این پنل ها برای ایجاد یک محیط اداری آرام و افزایش کارایی کارکنان استفاده کنند.

دکمه بازگشت به بالا