ایران کسب و کارعمومی

مهم ترین فواید پوشش نانو نمای آجری

 

این روزها بهای زیادی به ظاهر و نمای ساختمان‌ها داده می‌شود، به نحوی که متخصص‌ترین افراد در طراحی دکوراسیون و معماری دست به دست هم می‌دهند تا بهترین نمای موجود در شهر را ایجاد کنند.
اما تنها ساخت یک نمای منحصر به فرد کافی نبوده و پس از اتمام پروژه باید با محصولاتی چون نانو آجر یا نانو رزین اقدام به محافظت هرچه بیشتر از نما در برابر عوامل محیطی کرد. اما در اینجا تفاوت نانو و رزین کاملا وضح می‌شود.
در حقیقت مصالح ساختمانی به کار رفته شده در ظاهر یک سازه مانند آجر نما، ، سرامیک و.. همگی دارای ضعف‌های مخصوص به خود بوده و ما باید تلاش کنیم تا تأثیر این ضعف‌ها را به حداقل مقدار برسانیم.

به طوری که در حال حاضر برای مصالحی مانند انواع آجر نما، از نانو رزین آجر نما یا سایر محافظ‌های موجود در بازار استفاده می‌شود.
چرا که نانو آجر خواهد توانست تا با پوشش سطح آجر نمای ساختمان، نفوذ آب، رطوبت، رشد قارچ و… را کاهش داده و به این ترتیب از احتمال آسیب و خسارت‌های احتمالی در بنا جلوگیری کند.
با ما در این مقاله همراه باشید تا با نانو رزین و نانو معمولی بنا ساختمان آشنا شده و تفاوت این دو مدل محافظت کننده را بشناسید.

بیشتر بخوانید :

نانو آجر چیست؟

در سال 2023 دیگر کمتر کسی هست که واژه نانو را نشنیده باشد یا ویدئوهای جالب و دیدنی پوشش نانو بر روی سطوحی چون پارچه، چوب، خودرو و… را ندیده باشد.
خبر خوش آن است که مدل‌های مختلفی از نانو با کیفیت‌های گوناگون به مصالح ساختمانی نیز ورود کرده و می‌توان انتظار همان ویژگی‌های جذاب آب گریز بودن را از نانو آجر نیز داشت.
در واقع نما ساختمان یکی از همان بخش‌هایی است که برخلاف تصور برخی، تأثیری به سزا در حفظ انرژی ساختمان، طول عمر بنا، زیبایی و حتی تقاضای خرید آن دارد.

از همین روی موادی مانند نانو رزین یا معمولی ابداع شدند تا بیش از پیش به ارتقا سطح بهینه سازی ویژگی‌های ذکر شده بپردازند.
در ابتدا همان طور که از نام نانو مشخص است، این محصول به صورت یک پوشش فوق‌العاده نازک با ضخامتی معادل 100 الی 150 نانومتر بر روی سطح آجر قرار می‌گیرد.
در نهایت پس از نفوذ به درزهای سطحی و بستن تمامی منافذ موجود در اندازه بسیار کوچک نانو موجب جلوگیری از ورود آب خواهد شد.

چنانچه اندکی اطلاعات در مورد علت آسیب به آجرها داشته باشید، حتماً می‌دانید که نفوذ آب در داخل آن شروع آسیب‌های دیگری چون ترک خوردن، رشد قارچ و کپک، شوره زدن و… خواهد بود.
بنابراین با کمک نانو رزین آجر نما یا نانو معمولی می‌توان به راحتی خاصیتی آب گریز ایجاد کرد تا علاوه بر عدم جذب آلودگی‌ها بر روی نما، شاهد طول عمر بالای سازه نیز باشیم.
لازم به ذکر است که نانو آجر نما قابل استفاده بر روی انواع آجر نسوز نما، آجر سفالی، آجر قزاقی و… بوده و به این شکل با هزینه‌ای مقرون به صرفه نمای ساختمان را نانو می‌کند.

بیشتر بخوانید :

ویژگی های نانو آجر نما

به منظور خرید نانو آجر باید بدانید که این محصولات با کیفیت‌های گوناگون و هزینه‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند.
بنابراین باید به دقت هرچه تمام‌تر اقدام به خرید انواع نانو رزین یا معمولی کنید تا با پیاده سازی محصولات نامرغوب مجبور به هزینه دوباره و از دست رفتن سرمایه و انرژی خود نشوید.

با توجه به همین موضوع ابتدایی‌ترین ویژگی‌های این محصول به شرح زیر است:

  • کاملاً شفاف و بدون رنگ و بو است.
  • محصول نانو به صورت مایع به فروش می‌رسد.
  • هیچ تغییر ظاهری در سطح آجر ایجاد نکرده و موجب مات یا براق شدن آن نمی‌شود.
  • فاقد امکان تغییر شیمیایی و فیزیکی در خواص آجر است.
  • نانو آجر محصولی در جهت آب گریز کردن سطح آجر خواهد بود.
  • با محیط زیست سازگار بوده و آسیب‌های زیست محیطی ندارد.

در نتیجه هنگامی که اقدام به خرید این محصول کردید با در نظر داشتن موارد بالا آن را بررسی کرده و از مدت زمان طول عمر آن نیز اطمینان حاصل کنید.
چرا که برخی از انواع نانوهای ارزان قیمت، مدت زمان کمتری را به محافظت از نما ساختمان پرداخته و در مقابل مدل‌های مرغوب موجود در بازار تا چندین سال بدون کوچک‌ترین تغییری باقی خواهند ماند.
به این ترتیب در مجموع محصولاتی چون نانو رزین آجر نما هزینه‌های مربوط به بازسازی، ترمیم و همچنین تمیز کردن نما را کاهش داده و تا حدودی به عنوان یک عایق عمل می‌کنند.

فواید استفاده از نانو آجر در نمای ساختمان

همان طور که اشاره کردیم نانو یک واژه نوظهور در تکنولوژی است که با طول عمر 50 ساله خود صنایع مختلفی را متحول کرده است.
در نتیجه می‌توان گفت که این محصول دارای فواید و مزایای بسیاری بوده و به دنبال آن، این چنین به محبوبیت و فروشی قابل توجه رسیده است.
کافی است تنها به بررسی ظاهر دو سازه که یکی از نانو آجر بهره‌مند شده و دیگری بدون نانو رزین و دیگر محصولات مشابه آن نما سازی شده بپردازید تا به وضوح متوجه فواید زیر شوید:

  • ایجاد ظاهر زیبا با مقاومت در برابر جذب آلودگی‌ها
  • آب گریز کردن آجرها و عدم جذب رطوبت هوا
  • عدم رشد انواع قارچ، کپک، جلبک و شوره زدن
  • بسته نشدن منافذ تنفسی در قیاس با ماده رزین آجر
  • حفظ استحکام آجر در برابر یخ زدگی و فشار
  • حفظ رنگ و خواص طبیعی به کمک نانو آجر

رزین آجر چیست و چه کاربردی دارد؟

حال پیش از آن که بخواهیم به چیستی نانو رزین آجر نما بپردازیم، باید بدانیم که اصلاً خود واژه رزین چیست و چه محصولی را در بر می‌گیرد.
در واقع تنوع محافظ‌های مصالح ساختمانی بالا بوده و رزین آجر نیز به عنوان یک ماده پوشاننده چسب مانند با قرارگیری بر روی سطوحی مانند سطح آجر نسوز نما آن را براق و درخشان خواهد کرد.
اما جلا دهندگی تنها خاصیت این ماده نیست و می‌تواند همچون نانو آجر تا حد کمی به ضد آب کردن نما و جلوگیری از کدری ناشی از آلودگی‌ها مفید واقع شود.

هرچند که این ماده شیمیایی به خوبی نانوها عمل نکرده و مصرف کنندگان را با چالش‌هایی مانند شوره زدن سطح بنا مواجه کرده است.
بنابراین اگر خواهان عدم شوره زنی نما هستید بهتر است تا حتماً رزین را بر روی نماهایی با خاصیت عدم جذب آب و رطوبت به کار ببرید.
همچنین این محصول بر خلاف نانو رزین می‌تواند مکانی مناسب برای جذب و چسبندگی گرد و غبارها بوده و جلوی تنفس ذرات آجر را بگیرد.

حال چاره چیست؟ اگر خواهان محصولی با قابلیت‌های هر دو محصول نانو آجر و رزین باشیم، چه باید کرد؟

نانو رزین چیست؟

بسیاری افراد تصور می‌کنند که رزین، نانو رزین آجر نما و همچنین نانو هر سه یکی بوده و خواص مشابهی را بر روی مصالح ساختمانی دارند.
اما تا به این جا متوجه شدیم که محلول نانو آجر با رزین متفاوت بوده و مایع شفاف رنگی است برای ایجاد خاصیت ضد آب و آلودگی‌ها که موجب عدم جذب رطوبت، شوره، ذرات گردوغبار و… می‌شود.
این در حالی است که رزین‌ها با حالت چسب مانند خود لایه‌ای شفاف را بر روی آجر ایجاد کرده و با وجود آن که محافظ‌های خوب و درخشانی هستند، با فوایدی در حد انتظار ما و نانوها ظاهر نخواهند شد.

در نتیجه این جا بودن که سازندگان به فکر ابداع ماده‌ای کامل‌تر جهت در اختیار داشتن مزایای هر دو ماده رزین و نانو آجر افتادند.
حاصل این فکر نیز عرضه محصولی با نام نانو رزین شد که همچون خواصی مانند آب گریز بودن را داشته و در کنار آن مانند رزین‌های معمولی جلا دهنده و درخشان خواهند بود.
به این ترتیب می‌توان درجه اهمیت و مفید بودن آن‌ها را برای نما ساختمان به این صورت متذکر شد که رزین‌ها با قیمت پایین‌تر و خواص ابتدایی، گزینه‌ای نه چندان حرفه‌ای محسوب می‌شوند.

حال چنانچه خواهان محصولی بهتر جهت محافظت از نما ساختمان خود هستید، نانو آجر ها توانایی‌های بهتری را ارائه می‌کنند.
اما اگر یک گزینه تمام عیار با طول عمر بسیار بالاتری را می‌خواهید که طی سالیان متوالی زیبایی چشم نواز و استحکام خوبی را به ساختمان ببخشد، قطعاً نانو رزین آجر نما بهترین انتخاب است.

 مهم‌ترین تفاوت‌ نانو، رزین معمولی و نانو رزین آجر نما

پیش‌تر اشاره کردیم که رزین معمولی چیست و چه تفاوت‌هایی در مقابل نانو آجر معمولی دارد، اما در این بخش می‌خواهیم به صورت دقیق‌تر به تفاوت‌های میان رزین معمولی و رزین نانو بپردازیم.

  • طول عمر: همان طور که می‌دانید نانوهای معمولی طول عمری چند ساله داشته و در مقابل اما رزین‌های معمولی مادام‌العمر هستند. همین خاصیت در نانو رزین آجر نما مجموعه امیران نما نیز به کار گرفته شده و تنها با یک بار استفاده از آن به طور دائمی بنا را نانو خواهید کرد.
  • خواص ظاهری: رزین دارای بوی تند و چسب مانندی است که پیاده سازی آن را کمی دشوار می‌کند اما نانو رزین ها مانند نانو معمولی بدون بو و شفاف بوده و هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی‌کنند.
  • تغییر نما ساختمان: از آنجایی که رزین معمولی پس از خشک شدن مقداری تناژ زرد رنگ را در ظاهر آجرها ایجاد می‌کند باید انتظار اندکی تغییر ظاهری را داشت. اما نانوها کاملاً بی رنگ بوده و پس از اجرا به هیچ وجه ساختار ظاهری آجرها را تغییر نخواهند داد.
  • جلا دهندگی: رزین معمولی عمدتاً به علت خاصیت جلا دهندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که نانو آجر بدون هیچ گونه حالت درخشندگی یا مات کنندگی به پوشش آجر می‌پردازد. به این ترتیب با کمک نانو رزین آجر نما می‌توان نمایی درخشان ایجاد کرده که همچون نانوها توانایی محافظتی بالایی داشته باشند.
  • قیمت: قطعاً با توجه به خواص و تفاوت‌های ذکر شده می‌توان متوجه شد که رزین معمولی از پایین‌ترین قیمت برخوردار بوده و پس از آن نانوهای معمولی قیمت متوسطی را ارائه می‌کنند. در نهایت اما رزین نانو با دربرداشتن خواص متعدد ذکر شده طبیعتاً قیمتی بالاتر خواهند داشت.
  • مقاومت: عوامل محیطی مانند نور خورشید و آب می‌توانند موجب کاهش مقاومت بنا شوند. با وجود مقاومت خوب رزین در برابر این عوامل اما نوع نانو تأثیرگذاری بهتری دارد.

اسپری نانو آجر | تفاوت رزین و نانو

نحوه اجرای نانو رزین نما بر روی سطح آجر

نما آجری به علت تنوع بالا در که شامل نسوز، انگلیسی، قزاقی، شاموتی و.. طرف داران بسیاری را به خود جلب کرده است.
اما طبیعی است که به علت امکان شوره زدن آجر به خصوص در محیط‌های مرطوب شمال کشور، نگرانی از بابت طول عمر پایین نما و آسیب‌های جدی‌تر وجود داشته باشد.
به همین جهت ما به این افراد توصیه می‌کنیم که به جای کنار گذشتن آجر نما، سطح آن را با کمک نانو آجر معمولی یا رزین تحت پوشش قرار دهند.

چرا که مطابق با آن چه در بالا ذکر شد این مواد خاصیت آب گریزی ایجاد کرده و به این ترتیب مانع از صدمات ناشی از نفوذ آب خواهد شد.
بنابراین باید بر حسب مراحل زیر اقدام به پیاده سازی نانو رزین کنید:

  • تمیز کردن سطوح نما و شستشوی کافی جهت ایجاد فضایی برای پیوند مناسب میان نانو و سطح آجر
  • ترمیم بخش‌های آسیب دیده مانند بند کشی‌ها، ترک‌های سطحی و
  • اعمال یک دست و یک نواخت از مقدار لایه مورد نیاز نانو آجر

در نهایت پس از گذشت مدت زمان مشخص و خشک شدن مواد بر روی نمای ساختمان خواهید دید که این ماده تا چه میزان در حفظ و نگه داری بنا مفید واقع می‌شود.
قیمت مناسب، طول عمر بالا، کاهش واکنش‌های شیمیایی بین آلودگی‌ها و سطوح نما به خصوص در کلان شهرهایی چون تهران که درگیری بیشتری با آلاینده‌ها دارند، همگی از دلایل مهم الزام استفاده از نانو رزین آجر نما است.
شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص  قیمت آجر نسوز این محصول و محاسبه مقدار مورد نیاز برای پروژه خود با مشاوران ما در نانو آجر نما تماس باشید.

 

دکمه بازگشت به بالا