فرید حاجی: سینمای تاثیرگذار از درون فیلم‌ساز جوانه می‌زند نه سینمای کوتاه و بلند

محبوبه ابوالحسنی: باکس فیلم‌های کوتاه «اتاق فرار» که از ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ در سینماهای هنروتجربه سراسر کشور در حال اکران است، متشکل از ۵ فیلم کوتاه از ۵ کارگردان جوان است که ۵ قصه متفاوت را با نخ تسبیح «ترس» و «لذت» برای مخاطبان سینما به تصویر می‌کشد.

بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» شامل فیلم‌های چون «مورس» ساخته روناک جعفری، «اسپاسم» ساخته صحرا اسداللهی، «نفس نکش» ساخته میلاد نسیم سبحان، «رویای نیمه جان» ساخته آرمین اعتمادی و «گوشت تلخ» ساخته فرید حاجی است که به همین بهانه به سراغ یکی از کارگردان‌های این بسته فیلم کوتاه رفتیم تا درباره فلیم، سینمای کوتاه و اکران‌های سینمای هنروتجربه گفتگو کنیم.

فرید حاجی، نویسنده، کارگردان، تدوینگر و مدرس انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر تهران و همچنین نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «گوشت تلخ»، در ابتدا با اشاره به اینکه «گوشت تلخ» درباره شفقت و بخشیدن یک انسان طمع‌کار و شکم‌باره است، درباره باکس فیلم کوتاه «اتاق فرار» مطرح کرد: «اتاق فرار» یک جایی است همراه با ترس و لذت، که درون‌مایه مشترک هر پنج فیلم همین دو کلید واژه بوده و به همین دلیل تلاش کردیم تا مخاطبانی که برای تماشای فیلم‌های ما در سالن‌های سینما می‌نشینند، با ترس و لذت‌های خود آشنا و شریک کنیم.

وی با بیان دلیل نام‌گذاری این باکس به نام «اتاق فرار» افزود: در تمام این فیلم‌ها موقعیتی دراماتیک در یک اتاق وجود دارد. در فیلم «گوشت تلخ» نگهبان دزدی را در اتاقی می‌گیرد و از او بازجویی می‌کند، در «رویای نیمه جان» دختری زندگی در اتاقی جادویی را تجربه می‌کند، در «اسپاسم» دختر جوانی که عاشق بازیگری است، در یک اتاق با تست بازیگری هولناکی مواجه می‌شود، در «مورس» چند دوست قدیمی در اتاقی یک‌دیگر را ملاقات می‌کنند و در «نفس نکش» قهرمان باید نفسش را اتاقک ماشین حبس کند، در همه این فیلم‌ها یک اتاق و یک اتفاق جادویی به شکل مشترک وجود دارد و همه کاراکترهای اصلی فیلم قصد دارند از شرایط فعلی که همراه با ترس و لذت است، فرار کنند.

کارگردان فیلم کوتاه «له له» درباره استقبال از فیلم کوتاه و میزان اثرگذاری آن بر مخاطب تصریح کرد: فیلم کوتاه در حال حاضر مدیوم روزاست و گونه‌ایست که با سرعت تمدن و زندگی امروز منطبق است. در دنیای امروزکه همه چیز سریع اتفاق می‌افتد، فیلم کوتاه یک سینمای ۱۵ دقیقه‌ای در اختیار مخاطب می‌گذارد تا او بتواند ۱۵ دقیقه جادوی سینما را تجربه کند.

وی با بیان اینکه زمان فیلم با تاثیرگذاری روی مخاطب تاثیر مستقیمی ندارد، درباره سینمای تاثیرگذار و دغدغه‌مند مطرح کرد: کوتاهی زمان فیلم باعث اثرگذارتر شدن آن نمی‌شود و بستگی دارد به اینکه سازنده فیلم، اثری تولید کند که مربوط به خودش باشد؛ یعنی تاثیرگذاری ربطی به کوتاه و بلندی فیلم ندارد و به این مربوط می‌شود که اثر چه اندازه با درون فیلم‌ساز ارتباط برقرار کرده است.

فرید حاجی در پایان درباره اکران‌ فیلم‌های کوتاه در سینمای هنروتجربه گفت: پیشنهاد می‌کنم که اکران فیلم‌های کوتاه بیشتر حمایت شود، در این صورت فیلم‌ها و فیلم‌سازها بیشتر دیده شوند. فیلم‌سازان در مرحله تولید به اندازه کافی دست تنها هستند، حداقل در مرحله پخش دیگر دست تنها نباشند. اگر ما نتوانیم سینمای کوتاه ملی خودمان را حمایت کنیم و اگر نهادی از آن حمایت نکند، فیلم‌ساز به خارج از مرزها فکر می‌کند. نمی‌گویم این خوب است یا بد، ولی اگر می‌خواهیم سینمای کوتاه ملی برای مردمِ خودمان داشته باشیم، نیاز به حمایت دارد؛ هنروتجربه بستر خوبی است، ولی باید قوی‌تر عمل کند.

«اتاق فرار» با بازی بازیگرانی چون هادی حجازی‌فر، صحرا اسدالهی، سامان صفاری، الاهه بخشی، علی باقری، علیرضا مهران، سلمان فرخنده، محمدعلی کریمی منش و مرتضی خانجانی در اکران نوروز ۱۴۰۳ در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنروتجربه اکران می‌شود و سامانه‌های بلیت‌فروشی سینماتیکت، ایران تیک و گیشه هفت برای تهیه بلیت این بسته فیلم کوتاه برای مخاطبان در دسترس است.

۲۴۵۲۴۵

دکمه بازگشت به بالا