اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را ابزار نفوذ چین می‌دانند

بر اساس نظرسنجی رویترز/ ایپسوس که همزمان با نزدیک‌تر شدن واشنگتن به ممنوعیت احتمالی اپلیکیشن ویدئویی چینی تیک‌تاک، انجام شد، اکثر آمریکایی‌ها معتقدند که چین از تیک‌تاک برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا، استفاده می‌کند.

به گزارش اخبار ایران من، حدود ۵۸ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی دو روزه که روز سه‌شنبه پایان یافت، با این گفته موافق بودند که دولت چین از تیک‌تاک که متعلق به شرکت چینی بایت دنس است برای «تاثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا» استفاده می‌کند. حدود ۱۳ درصد مخالف بودند و بقیه مطمئن نبودند یا به این سؤال پاسخ ندادند. جمهوری‌خواهان بیشتر از دموکرات‌ها تصور می‌کردند که چین از این اپلیکیشن برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا، استفاده می‌کند.

اما تیک‌تاک می‌گوید بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای اقدامات مربوط به امنیت داده‌ها، هزینه کرده است و داده‌های ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی خود را با دولت چین به اشتراک نمی گذارد. این شرکت سال گذشته به کنگره اعلام کرد به درخواست دولت چین، محتوایی را تبلیغ یا حذف نمی‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا، هفته گذشته قانونی را امضا کرد که به بایت دنس، ۲۷۰ روز فرصت می دهد تا دارایی‌های تیک‌تاک در ایالات متحده را واگذار کند؛ در غیر این صورت با ممنوعیت مواجه خواهد شد.

تیک‌تاک اعلام کرده که این ممنوعیت را به عنوان نقض حمایت از آزادی بیان مندرج در متمم اول قانون اساسی آمریکا، به چالش خواهد کشید و انتظار می‌رود کاربران تیک‌تاک هم به اقدامات حقوقی متوسل شوند. یک قاضی آمریکایی در مونتانا در نوامبر گذشته، با استناد به نگرانی‌های مربوط به آزادی بیان، مانع اجرای فرمان ممنوعیت ایالتی تیک‌تاک شد.

نظرسنجی رویترز/ایپسوس نشان داد ۵۰ درصد از آمریکایی‌ها از ممنوعیت تیک‌تاک حمایت می‌کنند، در حالی که ۳۲ درصد با ممنوعیت آن مخالف بودند و بقیه مطمئن نیستند. در این نظرسنجی، فقط از بزرگسالان آمریکایی پرسش شد و دیدگاه افراد زیر ۱۸ سال را که بخش قابل توجهی از کاربران تیک‌تاک را در آمریکا تشکیل می‌دهند، منعکس نکرد. حدود ۶ نفر از هر ۱۰ شرکت کننده ۴۰ سال به بالا در این نظرسنجی، از ممنوعیت تیک‌تاک حمایت کردند، در حالی که حدود ۴ نفر از هر ۱۰ نفر، در سن ۱۸ تا ۳۹ سال بودند.

نتایج این نظرسنجی نشان داد که ۴۶ درصد از آمریکایی‌ها با این گفته موافق بودند که چین از این اپلیکیشن ویدئویی، برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی استفاده می‌کند؛ ادعایی که پکن آن را رد کرده است.

این اپلیکیشن در آمریکا در همه جا استفاده می‌شود. حتی ستاد انتخابی بایدن از تیک‌تاک به عنوان ابزاری برای جلب نظر رای دهندگان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر استفاده می‌کند. رقیب بایدن، دونالد ترامپ جمهوریخواه که از ممنوعیت احتمالی تیک‌تاک انتقاد کرده و مالک حداکثری شرکتی است که برنامه شبکه اجتماعی «تروث سوشال» او را اداره می‌کند، به تیک‌تاک نپیوسته است.

از نظر اکثریت آمریکایی‌ها (۶۰ درصد)، استفاده نامزدهای سیاسی آمریکا از تیک‌تاک برای تبلیغات انتخاباتی، نامناسب است.

امضای بایدن، ضرب الاجل ۱۹ ژانویه را برای فروش تعیین کرده است که یک روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری او است اما اگر تشخیص دهد که بایت دنس در مذاکرات برای فروش تیک‌تاک در حال پیشرفت است، می‌تواند این مهلت را تا سه ماه دیگر تمدید کند.

بر اساس گزارش رویترز، این نظرسنجی که به صورت آنلاین انجام شد، پاسخ‌های ۱۰۲۲ بزرگسال آمریکایی را در سراسر آمریکا جمع‌آوری کرد و دارای حاشیه خطای حدود سه درصد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا