ایران کسب و کارعمومی

طول عمر لمینت سرامیکی

در بحث لمینت دندان کیفیت کار ما تضمین شده است، پس آن را مانند یک سرمایه گذاری مطمئن در نظر بگیرید. نکته مهم برای پی بردن به ارزش واقعی لمینت دندان (ونیر سرامیکی) دانستن طول عمر لمینت دندان است.

قطعا در حوزه جایگزینهای ارزانتر زیادی را می توان برای لمینت پیدا کرد اما بیشتر آنها نمی توانند یکپارچگی خود را برای مدت زمان طولانی حفظ کنند. می توان گفت لمینت سرامیکی یا پرسلن از این لحاظ یک ماده بی نظیر در دندانپزشکی است. اگر منصفانه نسبت هزینه به نتیجه ای که حاصل می شود را بسنجید، قطعا تایید می کنید که لمینت دندان بهترین گزینه برای کسانی است که دندانهای آنها دچار خوردگی، لک، ترک، تغییر رنگ و فاصله شده است

محتوای خبر پنهان
1 دوام لمینت دندان چقدر است؟

دوام لمینت دندان چقدر است؟

بصورت تجربی ثابت شده لمینت دندان بین 10 تا 15 سال بسته به کیفیت کار و مراقبتهای شخصی می تواند دوام بیاورد. در صورتی که یکسری نکات لازم رعایت شود، می تواند تا 20 سال هم سالم باقی بماند، بی شک این میزان پایداری در میان روکش های مختلف دندان استثنایی است.

رعایت نکات زیر میتواند دوام لمینت دندان شما را به حداکثر زمان ممکن برساند:

  • استفاده از مواد باکیفیت در ساخت روکشهای دندان
  • انجام کار توسط یک دندانپزشک زیبایی مجرب (نصب نامناسب روکشها موجب ترک خوردن آنها میگردد)
  • مراقبت درست از روکشها (در ادامه توضیح داده می شود).
  • داشتن دندانهای سالم و محکم
  • انجام دوبار ویزیت سالانه جهت چکاپ دندانها و جرم گیری آنها

حقیقتا “پرسلن” انتخاب اول دندانپزشکان زیبایی است چون هم از لحاظ مقاومت در برابر لک شدن در رتبه دوم است و هم دوام بسیار بالایی دارد. این خصوصیات ضد لک بودن و ماندگاری بالا آن را بسیار شبیه به مینای دندان میکند

اگر از استفاده نمایید مجبور خواهید شد که به دفعات زیادی آنها را تعویض نمایید چون حداکثر بین 5 تا 7 سال دوام دارند. در مقابل ونیرهای بدون آماده سازی (مانند Lumineers) در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت مناسب بین 10 تا 15 سال قابل استفاده هستند.

آیا لمینت دندان می تواند دندانها را خراب کند؟

این سوال ممکن است در ذهن شما نیز باشد. در جواب باید بگوییم اگر قرار باشد خود لمینت دندان به دندانهای ما آسیب برساند اصلا چه فایده ای دارد؟ نکته مهم نصب لمینت دندان توسط دندانپزشک زیبایی ماهر و باتجربه است.

در واقع نقطه حساس کار مربوط به فرآیند آماده سازی است. برای اینکه روکش ها بصورت مرتب و یکنواخت روی تمام دندانهای شما قرار بگیرند، در مرحله اول باید مینای دندان یک تراش نازک بخورد. بدون این کار نتیجه نهایی روکشهایی غیر هم سطح و بیرون زده است.

در اکثر موارد تنها یک تراش نازک از مینای دندان آنهم فقط در قسمت جلویی دندانها لازم است (حدود 0.5 سانتیمتر). این فرایند نه آسیبی به دندان شما می رساند نه روی ریشه آن تاثیر می گذارد، بصورت سریع و آسان انجام می شود و جهت راحتی شما از بی حس کننده استفاده میگردد.

به طور قاطع می توان گفت که لمینت دندان نه تنها ضرری ندارد بلکه موجب محافظت بیشتر از دندانهای شما نیز می شود. هرگونه حس ناراحتی ناشی از تراش دندانها در صورت وجود بعد از دو سه روز از بین می رود. خلاف تصورات نادرست با انجام لمینت دندان شما نسبت به پوسیدگی دندان و عفونت لثه حساس تر نمی شوید.

چرا لمینت دندان دوام بیشتری دارد؟

مواد سرامیکی مانند پرسلن بیش از 200 سال است که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند و دلیل خوبی برای این کار وجود دارد. لمینت های دندان(سرامیکی) ماندگاری بسیار بیشتری دارند چون برای تحمل فشارهای که به طور معمول به دندانها وارد می شود قابلیت بالایی دارند. جالب است بدانید لمینت سخت تر از مینای دندان می باشد بنابراین قادر است بسیاری از فشارهایی که به دندانها وارد می شود را تحمل کند و یکپارچگی آن به هم نریزد.

بیایید نگاهی دقیقتر به این ماده بیندازیم تا بیشتر روشن شود که چرا پرسلن بهترین گزینه برای لمینت دندان معرفی می شود. سه نوع پرسلن وجود دارد که می تواند برای ساخت لمینت دندان و یا سایر ترمیم های مرتبط با دندان استفاده شود.

انواع

  • لمینت فلدسپاتیک:  کوارتز مبنای ساختاری آن را تشکیل می دهد و چندین دهه است که برای ساخت لمینتهای دندانی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • لمینت لوسیت شیشه ای: در واقع ساختاری ترکیبی (کامپوزیتی) بصورت سرامیکی- شیشه ای است، هرچند برای لمینت دندان می توان از این ماده استفاده کرد اما بیشتر به عنوان تاج و بریج دندان استفاده می شود.
  • لمینت زیرکونیوم: در ساختار آن از دی اکسید زیرکونیوم استفاده شده است که در نهایت همرنگ دندان می شود. در صورت استفاده از پرسلن زیرکونیوم، میتوان جهت افزایش پایداری روی آن را با پرسلن فلدسپات پوشاند این کار ظاهر طبیعی تری نیز به آن می دهد.

در آزمایشگاهای دندانپزشکی از این مواد بسیار با کیفیت برای ساخت روکشهای استفاده می شوند که قادر هستند زیر فشارهای شدید به خوبی دوام بیاورند. بعلاوه برای اینکه روکشها از جای خود حرکت نکرده و خارج نشوند روی دندانهای سفت و محکم میگردند.

نکته مهم دیگری که باید بدانید استفاده از لومینیرز است. لومینیرز نیز نوعی لمینت می باشد اما با یک تفاوت بزرگ آن هم استحکام خیلی پایین تر آن است. دلیل آن فرم تیغه ای و نازک لومینیرز می باشد. استفاده از لومینیرز نیاز به تراش دندان ندارد به همین دلیل برخی از افراد علاقه مند به استفاده از این روکش هستند ولی خوب باید روی استحکام آن زیاد حساب نکنند.

ضعیفترین روکش های دندانی از جنس رزین کامپوزیت هستند، زیرا از مواد فیلینگ همرنگ دندان ساخته می شوند.

چگونه عمر لمینت دندان را افزایش دهیم؟

گفتیم که لمینت دندان می تواند 15 تا 20 سال هم دوام بیاورد، اما برای این کار شما باید چند نکته و دستورالعمل مهم را در رابطه با دهان و دندان رعایت نمایید:

  • دوبار در روز و از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نماید. در صورت امکان خمیردندانهای مخصوص لمینت دندان را تهیه نمایید و هرگز با خمیر دندانهایی که دارای جوش شیرین، پراکسید و سایر مواد سفید کننده هستند مسواک نزنید.
  • دندانهای خود را هر روز نخ دندان بکشید، این کار مانع ایجاد پلاک در لبه های روکش دندان میگردد. ایجاد پلاک می تواند زمینه را برای تخریب سریعتر روکشهای دندان فراهم کند.
  • هر روز از استفاده کنید (از نوع بدون الکل). این کار مانع رشد باکتریهای دهان میگردد و میتواند موجب حفظ سلامت و استحکام دندانهای طبیعی شود.
  • اگر عادت به جویدن اجسام مختلف مانند مداد، ناخن و یا هر چیز سخت دیگری دارید، آن را ترک کنید.
  • از جویدن و خرد کردن مواد غذایی سخت با دندان (مانند آبنبات و …) خودداری نمایید.
  • اگر مبتلا به شبانه هستید حتما از محافظ دندان استفاده کنید.
  • از استعمال سیگار و سایر دخانیات دوری کنید.
  • در صورت هرگونه مشکل احتمالی با لمینت دندان خود سریعا به دندانپزشک مراجعه فرمایید.

مهمترین نکته مراجعه حداقل 6 ماه یکبار به دندانپزشک است. دندانپزشک می تواند مشکلات احتمالی را رفع نماید. بعلاوه با جرمگیری دندانها کمک زیادی به افزایش دوام لمینت دندان می کند.

ماندگاری کدام بیشتر است لمینت دندان یا تاج دندان؟

 به طور کلی دوام لمینت دندان بیشتر از می باشد. اگر شما به توصیه دندانپزشک زیبایی از تاج دندان استفاده کنید احتمالا زودتر مجبور به تعویض آن خواهید شد. اما باز هم می توانید با رعایت نکات بالا عمر آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

از لحاظ زیبایی تاج دندان عملکرد مشابهی با لمینت دندان دارد (هر دو ظاهر دندان را بهبود می بخشند). با این وجود تاج دندان بیشتر برای حفاظت از دندان های ضعیف طراحی شده است به همین خاطر روی آن قرار می گیرد و مانند کلاهی کل دندان را می پوشاند اما لمینت دندان مانند یک ماسک در جلوی دندان قرار داده می شود.

به طور کلی دوام تاج دندان بین 5 تا 15 سال متغیر است. حتی با مراقبتهای بهینه می تواند طول عمر آن را تقریبا به اندازه لمینت دندان افزایش داد ولی این کار بسیار سخت است و تضمینی نیست. اما نکته مثبت این است که گذاشتن تاج دندان برخلاف لمینت دندان جزء عمل های زیبایی محسوب نمی شود و بیمه ها می توانند بخشی از هزینه آن را تقبل کنند. بنابراین گرچه در ابتدا هزینه تاج دندان و لمینت دندان برابر به نظر میرسد ولی در نهایت ممکن است ضمن حفظ استحکام دندان ها با تاج دندان هزینه کمتری بپردازید.

آیا لمینت دندان میتواند یک ترمیم مادام العمر باشد؟

اگر تمام مراقبت های توصیه شده را انجام دهید این احتمال وجود دارد. اما واقعیت این است که شما نباید توقعات خود را از دوام لمینت دندان در این حد هم بالا ببرید. شما نهایتا یک یا دوبار مجبور به تعویض لمینت دندان در تمام طول عمر خود خواهید شد. بعلاوه پروسه تعویض سریع و آسان است و وقت زیادی از شما نمیگیرد.

در ابتدا دندانپزشک به راحتی روکش قدیمی را بر می دارد، سپس از دندانهای شما یک قالب جدید میگیرد و برای ساخت لمینت دندان به آزمایشگاه می فرستد. اگر هم کارهای جزئی نیاز باشد قبل از گذاشتن لمینتهای جدید آن را انجام میدهد.

اما در مواردی که لمینت دندان ترک بردارد یا آسیب ببیند معمولا باید زودتر از موعد تعویض گردد. چون در بیشتر موارد نمی توان روکش شکسته را درست مثل حالت اولیه آن ترمیم کرد. در نظر داشته باشید لمینت دندان استحکام بسیار بالایی دارد و مواردی از این دست (تعویض زودتر از موعد) بسیار نادر اتفاق می افتد.

کاشت ایمپلنت دیجیتال یک روش فوق العاده برای اشخاصی است که از کاشت دندان و جراحی می ترسند.

چه زمانی باید لمینت دندان را تعویض کنیم؟

لمینت دندان زمانی که به پایان عمر خود میرسد و یا وقتی که به هر دلیل آسیب  می بیند و شکسته می شود باید تعویض گردد. تعدادی از مهمترین نشانه های که حاکی از زمان تعویض لمینت دندانهای شما است آورده ایم:

  • کدر شدن و از دست دادن درخشش نسبت به سایر دندانها
  • تغییر رنگ لمینت دندان
  • ترک برداشتن یا خورده شدن
  • شل شدن اتصال روکشها (در این حالت از دندان جدا میشود)
  • پوسیده شدن دندانهای زیر روکشها
  • تحلیل رفتن لثه

در صورت مراجعه منظم به دندانپزشک (سالی دوبار)، دکتر می تواند زمان تعویض لمینت دندان را تشخیص دهد و در صورت لزوم به شما توصیه کند آنها را تعویض کنید.

در فرآیند تعویض لمینت دندان، ابتدا دندانپزشک روکشهای قدیمی را همراه با یک لایه بسیار نازک از مینای دندان شما بر می دارد. سپس دندانها را قالب گیری کرده و سفارش روکش جدید را میدهد. البته جهت راحتی شما تا زمان حاضر شدن روکشهای جدید یک روکش موقت بر روی دندان شما نصب می شود.

در صورتی که دندانهای شما فاقد مینای لازم جهت پشتیبانی از چسباندن لمینت دندان باشد، احتمالا پزشک گذاشتن تاج دندان را به شما توصیه نماید.

در این زمینه مطالعه مقاله توصیه میشود.

آیا ارزش صرف هزینه را دارد؟

لمینت های دندان جزء بادوام ترین ترمیمهای دندانی محسوب میگردند. اگر چه هزینه اولیه ممکن است در ابتدا کمی زیاد به نظر برسد، اما با توجه به طول عمر زیاد این محصول (در صورت مراقبت) در نهایت ارزش هزینه پرداخت شده را دارد. اگر با مراقبت بهینه ای که انجام می دهید بتوانید لمینت دآیا این مطلب برای شما مفید است؟

یکی از دغدغه‌های افرادی که برای اصلاح طرح لبخند خود قصد انجام را دارند و یا کسانی که این روش را انجام داده‌اند، این است که آیا این روش دائمی است؟
به نظر شما دوام لمینت سرامیکی چقدر است؟
چه مواردی سبب کاهش و افزایش طول عمر آن می‌شوند؟
در صورت اتمام طول عمر لمینت، آیا قابلیت ترمیم دارد و یا باید برای تعویض آن اقدام کرد؟
در این مطلب مختصر و مفید به تمام سؤالات شما در خصوص ماندگاری لمینت دندان پاسخ داده‌ایم.
همچنین راهکارهایی را برای افزایش طول عمر آن برایتان بیان کرده‌ایم.

آیا لمینت دندان دائمی است؟

لمینت نیز مانند دیگر روش‌های زیبایی در دندانپزشکی طول عمر دائمی ندارد، اما به دلیل اینکه تا حدودی تهاجمی محسوب می‌شود، یک روش برگشت ناپذیر است.
برای نصب لمینت بر روی دندان‌ها لازم است تا مقداری از مینای دندان تراشیده شود، بنابراین نمی‌توان بعد از نصب آن، بدون روکش روی دندان‌ها، از دندان‌های طبیعی استفاده نمود و لازم است تا بعد از گذشت مدت زمانی به تعویض و یا پرداخت.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

ماندگاری لمینت به دلیل اینکه به طور اختصاصی در لابراتوار دندانپزشکی و به کمک تجهیزات پیشرفته ساخته می‌شود، در حدود 10 الی 20 سال است، اما به طور قطع مراقبت‌های بعد از کاشت لمینت دندان، تأثیر مستقیمی بر ماندگاری آن دارند.
پس از گذشت این زمان لازم است تا روکش قدیمی با روکش جدید، جایگزین شود.

چه مواردی در ماندگاری لمینت دندان تاثیر گذار هستند؟

به طور قطع برخی از عوامل بر ماندگاری و طول عمر لمینت دندان تاثیر بسزایی دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. رعایت نکات مراقبتی

یکی از مهم‌ترین موارد رعایت نکات مراقبتی بعد از نصب لمینت سرامیکی است. از جمله این موارد می‌توان به مسواک زدن اصولی، نخ دندان کشیدن روزانه، استفاده از دهانشویه و … اشاره کرد.

  1. آسیب به لمینت سرامیکی

اگر لمینت دندان دچار ترک خوردگی و یا لب پر شدگی شود، زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد.

  1. سن بیمار

با افزایش سن، بافت‌های لثه که به دندان‌های طبیعی متصل می‌باشند منقبض شده و دچار تحلیل می‌گردند. در این صورت با کنار رفتن از اطراف دندان، سطح ریشه بیشتر نمایان می‌شود. در این شرایط بیمار باید برای تعویض لمینت خود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه داشته باشد.

بررسی طول عمر لمینت سرامیکی

  1. جنس لمینت

جنس لمینت دندان تاثیر بسزایی بر ماندگاری و طول عمر آن دارد.

  1. مهارت دندانپزشک

نحوه ساخت و نصب ونیر سرامیکی تاثیر بسزایی در دوام آن خواهد داشت.

آیا می‌توان ماندگاری لمینت دندان را افزایش داد؟

باید به طور جدی دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را در خصوص  برای افزایش ماندگاری آن جدی بگیرید. در ادامه شما را با راهکارهایی در این باره آشنا می‌کنیم:

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان به طور منظم

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت منظم علاوه بر افزایش سلامت دهان و دندان، نقش موثری در این خصوص دارد.

  1. اجتناب از مصرف غذاهای سفت

هر مواد غذایی سفتی که سبب آسیب به دندان‌های طبیعی می‌شود، می‌تواند به لمنیت نیز آسیب برساند. بنابراین توصیه می‌شود که بعد از درمان از مصرف غذاهایی مانند آجیل و یا ته دیگ تا حد ممکن اجتناب کنید.

  1. پرهیز از برخی عادت‌های رفتاری نادرست

برخی از افراد به دلایل مختلفی مانند استرس و یا عصبانیت دندان‌های خود را دائما روی هم فشار می‌دهند. همچنین بعضی از افراد عادت به جویدن برخی از اشیا مانند مداد و یا جویدن ناخن دارند که این موارد به شدت اثر مخربی بر لمینت دندان وارد کرده و طول عمر آن را کاهش می‌دهند.

  1. مراجعه مکرر به مطب دندانپزشکی

بعد از درمان باید هر چند وقت یک بار به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته باشد تا دندانپزشک وضعیت ونیر شما را بررسی نماید. در این صورت اگر مشکلی وجود داشت، دندانپزشک با تشخیص سریع می‌تواند به راحتی برای رفع آن اقدام نماید.

  1. کاهش مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی، قلیایی و اسیدی

برخی از مواد غذایی مانند توت فرنگی، شکلات، چای، قهوه و … اگر بیش از اندازه مصرف شوند، می‌توانند به مرور سبب زرد شدن و تغییر رنگ لمینت سرامیکی گردند؛ بنابراین توصیه این است که مصرف این گونه مواد غذایی را کاهش دهید و بعد از مصرف آنها دهان خود را با آب بشویید.

  1. اجتناب از استعمال دخانیات و سیگار

اگر تمایل دارید دندان‌های زیبای به دست آمده خود را برای مدت زمان بیشتری حفظ کنید، بهتر است که از استعمال دخانیات و سیگار اجتناب نمایید.

  1. استفاده کردن از نایت گارد

اگر دچار دندان‌ قروچه هستید و یا در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنید که احتمال ضربه به صورت شما وجود دارد، بهتر است تا از محافظ دهان و یا نایت گارد استفاده نمایید.

چه عواملی سبب کاهش دوام لمینت دندان می‌شوند؟

برای پاسخ به این سؤال، می‌توان بیان کرد که تمام مواردی که به دندان‌های طبیعی آسیب وارد می‌کنند، می‌توانند سبب کاهش طول عمر لمینت سرامیکی نیز باشند. این موارد عبارت‌اند از:

  1. خوردن غذاهای سفت خوردن غذاهای سفت و جویدن یخ همان‌طور که می‌توانند باعث ترک خوردن و شکستن دندان‌های طبیعی شوند، می‌توانند به لمینت‌ها نیز آسیب برسانند.
  2. دندان قروچه برخی از افراد که دارای این عادت رفتاری نامناسب می‌باشند، برای جلوگیری از ساییدگی و لب پر شدن ونیرها باید از نایت گارد استفاده داشته باشند.
  3. مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های رنگی اما اگر به صورت دائم نوشیدنی‌های رنگی مانند چای و قهوه مصرف کنید و پس از آن دهان خود را آب نکشید، به مرور زمان احتمال تغییر رنگ آن وجود دارد.

لمینت طول عمر بیشتری دارد یا ونیر کامپوزیت؟

به دلیل ساخته شدن لمینت در لابراتوار، می‌توان گفت که استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به دارد. با این حال مراقبت‌هایی که شما بعد از این روش انجام می‌دهید در این ماندگاری بی تأثیر نیست.
اگر توجهی به نکاتی که در عنوان‌های قبلی مطرح کردیم، نداشته باشید ممکن است لمینت دندان در مدت زمان کوتاهی دچار آسیب دیدگی شده و نیاز به تعویض پیدا کند.

پاسخ به سوالات پر تکرار شما 

  1. خوردن مواد غذایی اسیدی و دارای رنگ‌های مصنوعی چه تاثیری بر طول عمر لمینت دندان دارند؟

با وجود مقاومت بالای لمینت‌ها در برابر تغییر رنگ، اما اگر بعد از خوردن مواد غذایی اسیدی و دارای رنگ‌های مصنوعی، مسواک نزنید و دهان خود را با آب نشویید، به مرور زمان دندان‌ها رو به زرد شدن می‌روند.

  1. آیا مسواک و خمیر دندان در ماندگاری لمینت تأثیر دارند؟

بله شما باید از مسواک با موهای نرم و خمیر دندان مناسب استفاده داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است لمینت دچار ساییدگی شود. توصیه می‌شود برای انتخاب مناسب خمیر دندان با آیا می‌دانید ماندگاری و دوام لمینت دندان چقدر است؟ لمینت‌های دندان که به‌عنوان روکش‌های دندانی یا چینی نیز شناخته می‌شوند، گزینه‌ای عالی برای افرادی است که به‌دنبال گزینه‌های موجود برای بهبود لبخند خود هستند. لبخندزدن با اعتمادبه‌نفس چیزی است که همه باید بتوانند در طول زندگی خود تجربه کنند. به همین دلیل مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار مهم است. دندانپزشک می‌تواند هم مراقبت حرفه‌ای و هم مؤثرترین راه‌حل‌های دندانی را برای مسائل روزمره بهداشت دهان و دندان ارائه دهد.

مهم نیست که دلیل نداشتن لبخند کامل چیست، ونیرها یکی از بهترین راه‌حل‌های زیبایی موجود در دندانپزشکی مدرن هستند. هنگامی که مطمئن شدیم که هیچ مشکل دیگری برای سلامت دهان وجود ندارد، دندانپزشک می‌تواند فرایند لمینت دندان را آغاز کرده و به شما کمک کند تا لبخند کاملی را که می‌خواهید به دست آورید. اما سوال مهم اینجاست که این لبخند زیبا چقدر دوام دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم میزان ماندگاری لمینت دندان را بررسی کنیم و ببینیم که این ماندگاری تحت تاثیر چه عواملی است.

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟

لمینت دندان جز محبوب است و افراد زیادی سراغ آن می‌روند. به طور متوسط، لمینت‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند. با گذشت زمان، درست مانند دندان‌های واقعی، شروع به کاهش کیفیت می‌کنند و نیاز به جایگزینی درنهایت ایجاد می‌شود. درواقع در اکثر افراد ماندگاری لمینت‌های دندانی در شرایط ایده‌آل بیش از یک دهه بوده و این مورد در اکثر افراد گزارش شده است.

دوام و طول عمر لمینت

یکی از دوام و طول عمر مناسب آنها است. با وجودی که به‌صورت متوسط طول عمر مفید لمینت‌ها بین ده تا پانزده سال تخمین زده می‌شود؛ اما این مدت‌زمان و ماندگاری می‌تواند متاثر از موارد مختلفی کم و زیاد شود. داشتن روکش‌های دندانی سالم و با طول عمر بیشتر مستلزم مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی است. اکثر دندانپزشکان توصیه می‌کنند تا بیمارانی که لمینت دندانی دارند حداقل هر شش ماه یک‌بار به مطب مراجعه کرده تا روکش‌ها و شرایط دندان‌هایشان توسط دندانپزشک بررسی و معاینه شود.

این ویزیت‌های منظم به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا یک معاینه کامل انجام دهد تا بتواند مشکلات احتمالی را قبل از تبدیل‌شدن به یک مشکل واقعی تشخیص دهد. تمیزکردن حرفه‌ای هر شش ماه نیز توصیه می‌شود.

این که تا چه میزان بیماران نکات مراقبت از لمینت دندان را رعایت کنند و چقدر اصولی با این لمینت‌ها برخورد کنند از یک سو و کیفیت مواد استفاده‌شده برای لمینت و دقت و ظرافت کار دندانپزشک از سوی دیگر تعیین‌کننده دوام و طول عمر لمینت‌هاست.

عوامل موثر بر دوام لمینت

زمانی که یک بیمار به مطب دندانپزشکی مراجعه می‌کند و تصمیم به انجام لمینت دندان می‌گیرد، قطعاً هدف او بهره‌مندی از تمام مزیت‌های روکش‌های دندانی با حداکثر دوام و ماندگاری لمینت است. درک این نکته مهم است که روکش‌های دندانی، خصوصاً لمینت‌های پرسلن بسیار قوی و محکم‌اند و بنابراین هنگامی که به‌درستی از آنها استفاده و مراقبت شود می‌توان از مزایای کامل این لمینت‌ها بهره‌مند شد.

بااین‌حال یک سری نکات و عوامل وجود دارد که می‌تواند روی دوام و ماندگاری لمینت‌ها تاثیر بگذارد. رعایت آنها به معنای افزایش دوام لمینت است و عدم رعایت آنها هم به معنی طول عمر کمتر روکش‌های دندانی بوده و هستند. مانند مینای دندان طبیعی، لمینت‌ها نیز در برابر آسیب‌هایی مانند براده‌ها و ترک‌های ناشی از ضربه‌های دندانی، ، گازگرفتن غذاهای سفت و غیره آسیب‌پذیر هستند.

۱. سلامت دهان و دندان

مسواک‌زدن و نخ‌دندان کشیدن دو بار در روز برای طول عمر لمینت‌های دندان ضروری است. استفاده از خمیردندان ملایم حاوی فلوراید هم آنها را تمیز می‌کند و هم از آنها محافظت می‌کند. مطمئن شوید که از یک مسواک مناسب و نرم و یک خمیردندان فاقد مواد ساینده استفاده می‌کنید. از طرفی قبل از انجام لمینت دندان باید از سلامت لثه‌ها و عدم پوسیدگی دندان‌ها مطمئن شد تا از بروز عوارض لمینت و تاثیر آن روی دوام روکش‌ها جلوگیری کرد. زیرا .

۲. دندان قروچه باعث آسیب می‌شود.

زمانی که فردی دندان‌قروچه می‌کند فشار زیادی روی لمینت‌ها وارد می‌شود و به همین دلیل باید به هر قیمتی از لمینت‌ها مراقبت کرد. استفاده از محافظ دندان در شب معمولاً بهترین راه‌حل برای این مشکل است و می‌تواند به افزایش دوام و ماندگاری لمینت دندان کمک زیادی کند.

۳. مواد مورد استفاده برای لمینت

روکش‌های دندانی انواع مختلفی دارند و از متریال متنوعی برای ساخت آنها استفاده می‌شود. دوام لمینت‌های دندانی بسته به این که نوع روکش‌ها چیست و از چه متریالی برای ساخت آنها استفاده شده متفاوت است. برای مثال معمولاً دوام لمینت‌های پرسلن بیشتر از لمینت‌های سرامیکی یا کامپوزیتی است. از طرفی کیفیت مواد مصرفی نیز با هم فرق دارد و هر چقدر مواد و متریال باکیفیت‌تری استفاده شود قطعاً دوام و ماندگاری لمینت‌ها نیز بیشتر است. هم می‌تواند مواد نامرغوب باشد.

۴. عواملی که ممکن است بر رنگ لمینت تأثیر بگذارد.

علاوه‌بر آسیب‌های فیزیکی گاهی اوقات این تغییر رنگ لمینت‌هاست که روی دوام و ماندگاری آنها تاثیر می‌گذارد. لمینت‌های پرسلن در جذب رنگ بسیار مقاوم‌ترند و کمتر مستعد لکه‌گرفتن هستند. بااین‌وجود مصرف بیش‌ازحد قهوه و چای و سایر نوشیدنی‌های رنگی و الکلی، مصرف ترکیبات اسیدی مانند سرکه و لیمو و سیگارکشیدن می‌تواند موجب تغییر رنگ لمینت‌ها به‌مرورزمان شود. در نتیجه روی دوام و ماندگاری لمینت‌های دندان تاثیر منفی خواهد داشت.

اگر لمینت شما دچار تغییر رنگ شده است، باید با مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان وجود دارد.

چطور عمر لمینیت دندان خود را افزایش دهیم؟

همین حالا مشاوره بگیرید!

۵. کیفیت و کار دندانپزشک

درنهایت قطعاً این که یک دندانپزشک تا چه حد کار خود را بادقت انجام داده باشد و تمام مراحل انجام لمینت دندان را به‌درستی دنبال کرده باشد روی طول عمر لمینت‌های دندانی موثر است. برای مثال دقت در مراحل آماده‌سازی دندان‌ها و درنظرگرفتن عیوب دندانی مانند فاصله بین دندان‌ها یا پوسیدگی دندان‌ها قبل از لمینت ازجمله مواردی است که روی نتیجه نهایی کار و میزان ماندگاری و دوام لمینت‌ها موثر است.

طول عمر مورد انتظار لمینت دندان

اگر تمام نکات و مواردی که برای مراقبت از لمینت‌های دندانی به بیماران توصیه می‌شود، رعایت شود و اگر مواد و متریال مورداستفاده در دندانپزشکی از جنس مرغوب و باکیفیت باشد، طول عمر مورد انتظار لمینت دندان بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. حتی در مواردی این میزان می‌تواند به بیست سال هم برسد.

لمینت‌های دندان به‌طورمتوسط حدود پانزده سال عمر می‌کنند. بااین‌حال، طول عمر لمینت‌های دندان می‌تواند کمتر از ده سال تا بیست سال متغیر باشد. مانند مینای دندان طبیعی، آنها نیز در برابر آسیب‌هایی مانند براده‌ها و ترک‌های ناشی از ضربه‌های دندانی، دندان‌قروچه، گازگرفتن غذاهای سفت و غیره آسیب‌پذیر هستند.

اگر مواد و متریال مورداستفاده در دندانپزشکی از جنس مرغوب و باکیفیت باشد، طول عمر مورد انتظار لمینت دندان بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.

مقایسه ماندگاری و دوام انواع لمینت دندان

در جدول زیر می‌توانید میزان دوام و ماندگاری انواع لمینت دندان را مشاهده کنید.

جنس و نوع لمینت مدت‌زمان ماندگاری
لمینت‌های کامپوزیتی ۸ تا ۱۰ سال
لمینت‌های پرسلن یا سرامیکی ۱۰ تا ۱۵ سال
لمینت‌های متحرک ۳ تا ۵ سال

ماندگاری انواع لمینت

ماندگاری لمینت سرامیکی بیشتر است یا کامپوزیتی؟

به‌صورت کلی دوام کمتری نسبت به لمینت‌های پرسلن یا دارند. دلیل آن این است که روکش‌های کامپوزیتی راحت‌تر و سریع‌تر از ونیرهای چینی تراش می‌خورند و می‌شکنند. از طرفی مواد کامپوزیتی نسبت به لمینت‌های سرامیکی بیشتر مستعد لکه‌دار شدن هستند. این بدان معناست که معمولاً طول عمر ونیرهای کامپوزیتی کمتر از روکش‌های سرامیکی است.

نکاتی برای افزایش طول عمر و ماندگاری لمینت

برخی نکات می‌توانند به افزایش طول عمر و ماندگاری لمینت‌های دندانی کمک زیادی کنند. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود. همچنین قبل از نصب آن باید بدانید که. با رعایت این نکات رعایت شده و دوام آن افزایش پیدا می‌کند.

می‌خوای لبخند زیبایی داشته باشی؟ لمینت رو امتحان کن!

۱. یک خمیردندان مناسب را استفاده کنید

یکی از مواردی که روی دوام و ماندگاری لمینت تاثیر دارد نوع خمیردندانی است که استفاده می‌کنید. با استفاده از یک خمیردندان حاوی فلوراید و فاقد مواد ساینده بیش‌ازحد می‌توانید طول عمر لمینت‌ها را افزایش دهید.

۲. از اعمال فشارهای تکراری یا صریح خودداری کنید.

حتی اگر لمینت‌ها بسیار قوی هستند، ممکن است در برابر چیزهایی مانند جویدن دائم ناخن، جویدن مداد، یخ خوردن، گازگرفتن هویج و ورزش‌های تماسی مقاومت نکنند. درنتیجه باید مراقبت بود که آسیب‌هایی این چنینی به دندان‌ها وارد نشود. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توان برای افزایش دوام و ماندگاری لمینت‌های دندان انجام داد خودداری از گاززدن و خوردن مواد غذایی سفت است.

۳. حفظ سلامت پریودنتال

سلامت دندان‌های زیر لمینت‌ها نیز تاثیر زیادی بر میزان دوام و ماندگاری آنها دارد. یکی از مواردی که می‌تواند طول عمر مفید لمینت‌ها را کوتاه‌تر کند پوسیدگی دندان‌ها یا وجود بیماری‌های پریودنتال است. برای این منظور علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان باید در مصرف کربوهیدرات نیز محتاط بود. ویزیت‌های معاینه منظم برای بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان بیماران به همراه تمیزکردن لمینت‌ها و دندان‌ها هم می‌تواند روی دوام و ماندگاری لمینت‌ها تاثیر داشته باشد. در مورد حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

مراقبت از لمینت برای دوام بیشتر

برای این که لمینت‌ها دوام بیشتری داشته باشند باید بعد از انجام لمینت از آنها مراقبت کرد. این موارد می‌توانند علاوه بر افزایش دوام و کیفیت لمینت‌ها به سلامت دهان و دندان نیز کمک کنند و را کاهش دهند. مهم‌ترین اصول مراقبت از لمینت شامل موارد زیر است:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب (فلورایدی)
  • داشتن جلسات منظم دندانپزشکی برای جلوگیری از بروز عوارض لمینت و آسیب به دندان‌ها
  • ترک سیگار و دخانیات
  • عدم مصرف مواد غذایی سفت و رنگی
  • درمان دندان‌قروچه
  • درمان و رفع پلاک‌های دندانی و رفع بیماری‌های لثه

هزینه نصب مجدد لمینت

به‌صورت‌کلی اگر لمینت‌ها به مرحله‌ای برسند که به تعویض آنها نیاز باشد، هزینه‌های دریافتی از بیمار مشابه زمانی است که فرد برای اولین‌بار لمینت‌ها را دریافت می‌کند. البته میزان هزینه‌های دریافتی بسته به مرکز دندانپزشکی متفاوت است. نکته دیگر این که گاهی اوقات دندانپزشک با روش‌هایی مانند پولیش لمینت‌ها یا ترمیم برخی از آنها مشکل را برطرف می‌کند و نیازی به تعویض کل لمینت‌های دندان نیست. در این حالت هزینه نصب مجدد لمینت با هزینه‌ای که از ابتدا برای انجام آن پرداخت شده است متفاوت خواهد بود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دندانپزشک

لمینت‌ها روکش‌هایی هستند که برای زیبایی دهان و دندان و رفع عیوب دندان‌ها استفاده می‌شوند. آنها انواع مختلفی دارند که هر یک بسته به شرایط بیمار و نحوه مراقبت از لمینت‌ها یک طول عمر مشخص دارد. اگر از لمینت‌های دندان به‌صورت درست استفاده شود و مراقبت‌های موردنیاز از آنها صورت بگیرد می‌توان بین ده تا پانزده سال از آنها بهره برد. مراجعه به دندانپزشک به‌صورت منظم و معاینه و بررسی سلامت دندان‌ها از جمله مواردی است که حتی می‌تواند طول عمر مفید لمینت‌ها را به بیست سال هم برساند.

 

دندانپزشک خود مشورت کنید.

  1. سن چه تأثیری در طول عمر لمینت سرامیکی دارد؟

نمی‌توان تأثیر سن را در دوام این روش در نظر نگرفت. عقب نشینی لثه معمولاً یکی از مواردی است که با افزایش سن رخ می‌دهد و فاصله‌ای بین لمینت و لثه ایجاد می‌کند.

ندان را تا حداکثر دوام آن استفاده نمایید.

هزینه سالانه آن مبلغ زیادی نیست که واقعا ارزش درخششی که به لبخند زیبای شما میدهد را دارد. در واقع هزینه ای مناسب جهت بالا بردن زیبایی و همچنین افزایش اعتماد به نفس شما است.

 

دکمه بازگشت به بالا