اقتصادی

دولت ۱۷ هزار میلیارد اوراق فروخت

در یک سری از پنج تراکنش امنیتی مالی دولت اسلامی، دولت حدود 17000 تن اوراق بهادار فروخت که توسط خریداران واقعی و خریداران قانونی بازار بزرگتر از بانک ها خریداری شد.

به گزارش اخبار ایران من، پس از حمله وحشیانه مبارزان بازار سرمایه به عرضه و فروش اوراق بهادار، وزارت دارایی در واکنش به انتشار گسترده امنیتی در مهرماه اعلام کرد که این تنها دولتی نبوده است که از آن زمان تاکنون هیچ گونه امنیتی ارائه نکرده است. اکتبر. فروش اوراق برای جبران کسری بودجه پذیرفته نشد و عواید حاصل از فروش آنها صرف بازپرداخت اصل سود و سود اوراق شد.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، در هفت ماهه امسال در ازای دریافت 441 میلیارد و 481 میلیارد تراکنش مالی اسلامی در شش ماهه نخست امسال، مبلغ 468 هزار و 798 میلیارد دلار برای کاهش نرخ سود و سود در نظر گرفته شده است. نرخ اوراق بهادار خزانه داری در مجموع 27371 میلیارد روپیه بیش از این رسید برای تسویه اصل و سود اوراق پرداخت شده است.

به دنبال آن، دولت موضع خود را در مورد پرداخت وجوه یکبار مصرف از بازار اوراق بهادار به بازار مازاد بورس تغییر داد و اظهار داشت: «هر اوراقی که منتشر شود باید اصل سرمایه را با نرخ سود اوراق فروخته شده در سال‌های گذشته و بودجه بازپرداخت کند. بیان می کند: دولت باید تا سال 1405 میلیارد دلار حدود 535 میلیارد دلار سود و سود دولت قبل پرداخت کند.

وی درباره فروش سهام در سال آینده گفت: دولت سیزدهم سال آینده 88 هزار میلیارد تن امنیت مالی را تامین خواهد کرد. یعنی پایدارتر از چاپ است.

در نیمه دوم سال، دولت حدود 17000 میلیارد تن را در پنج مزایده برای امنیت دولت اسلامی فروخت. با هم در این فروش 7530 میلیارد تن اوراق دولتی فروخته شد.

در تجارت امنیتی 20 میلیارد دلاری دولت اسلامی، بانکی معادل 320 میلیارد تن از خریداران واقعی و قانونی بازار عمده 90 میلیارد تن اوراق بهادار خریداری کردند که از این میزان 410 میلیارد تن امنیت دولتی خریداری شد.

بانک ها در نوبت بیست و یکم و بیست و دوم هیچ اوراقی نخریدند و خریداران بازار سرمایه در حراج بیست و یکم 758 میلیارد تومان و در حراج بیست و دوم 600 میلیارد تومان خرید کردند.

در بیست و سومین حراج، بانک‌ها و خریداران عمده بازار اوراق بهادار 1960 و 5150 میلیارد تومانی خریداری کردند که به این ترتیب تمامی این اوراق در دوره معاملاتی معادل 7110 میلیارد تن اوراق دولتی فروخته شد. در نتیجه، با انجام پنج معامله حمایت مالی دولت اسلامی در نیمه دوم سال جاری، دولت 16408 میلیارد تن اوراق بهادار فروخته است که بسیاری از آنها خریداران واقعی و قانونی بازار عمده هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا