اقتصادی

تصمیم عجیب و غریب دولت: هزار میلیارد در جیب صدا و سیما به خاطر فیلترینگ اینستاگرام!

مهسا بهادری – اخبار ایران من: نابودی اینترنت همه گیر شده و آسیب آن غیرقابل انکار است، از تعطیلی اینستاگرام و نابودی کسب و کارهای کوچک تا نابودی استارت آپ های ایرانی. به عنوان مثال، اپلیکیشن «اطلاعات» به تازگی به دلیل مشکل اینترنت از کار افتاده است. البته این اتفاق فقط در «بلد» رخ نداد، بلکه هفته گذشته بسیاری از کسب و کارهای دیگر به ویژه کسب و کارهای نوپا و کوچک اینترنتی اعلام کردند که به دلیل شرایط پیش آمده نمی توانند به کار خود ادامه دهند. اگرچه طبق اعلام وزارت حریم خصوصی حداقل 350 هزار کسب و کار اینستاگرامی تحت تاثیر فیلترینگ قرار گرفته اند، اما طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران میلیون ها نفر در زندگی خود با این فیلترینگ دچار چالش شده اند. کسب و کارهای خانگی از فروش محصولات گرفته تا مروجین تا راه اندازی محصولات و خدمات مختلف که درآمدزایی دارند، پربازدیدترین وب سایت ها هستند. اکنون برای کمک به این افراد 1000 میلیارد تن پول در اختیار تلویزیون قرار می گیرد تا به این مشاغل ویران شده کمک کند. افرادی که احتمالاً تعداد زیادی از آنها در تبلیغات صدا و سیما حضور ندارند و این فیلترینگ مستقیماً روی زندگی آنها تأثیر گذاشته است. در سال های گذشته به بهانه های واهی به صدا و سیما وجوه جداگانه ای برای کمک به تولید محتوا در حوزه عمومی داده می شد، اما معلوم نیست این وجوه در اختیار ساترا قرار گرفته است؟

بیشتر بخوانید:

عکس آیا مدل محبوب تویوتا زیر 20 هزار دلار به بازار ایران بازمی گردد؟

یکی ضرر می کند، بودجه به سازمان دولتی می رسد

اینترنت راهی برای ارتباط و ارتباط با فرآیندهای تجاری، بزرگراهی است که یک ماه است بسته شده و وضعیت صنعت اینترنت؛ مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و معدن گفت: «بلد» اعلام ورشکستگی و «آی قصعه» نیز اعلام کرده است که فروش محصولات و درآمد آن در ده روز گذشته 52 درصد کاهش یافته است. بازرگانی با اشاره به تصمیم وزارتخانه برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از قطع اینترنت. و قطعی اینترنت با این حال، اگر فیلتر حذف شود، از مهارت های وبلاگ نویس برای بازیابی محتوای آسیب دیده استفاده می کنیم. در حال حاضر صحبت از شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی نیست. در عوض می‌خواهیم این بودجه را برای جبران خسارت این مشاغل طبق قوانین کشور اختصاص دهیم.»

امیرحسین اسدی در گفت و گو با اتاق ایران آنلاین گفت: حدود 90 درصد از کسب و کارهای تبلیغاتی در اینستاگرام با مشکل مواجه شده اند، کسب و کارهایی مانند وبلاگ نویسان و تبلیغ کنندگان در این زمان بیکار شده اند، کسب و کارهای کوچک نیز در اینستاگرام با مشکل مواجه هستند، متأسفانه ما نیز با مشکل مواجه هستیم. آماری ندارند و از آنجایی که اکثر این کسب و کارها مجوز نداشتند، آمار دقیقی از آنها نداریم، بنابراین بر اساس ارقام مختلف از 300 تا 3 میلیون کسب و کار در اینستاگرام گفته می شود که با مشکل مواجه هستند. “

اسدی اعلام کرد که آمار و ارقام تجاری دقیقی ندارد که پادرو اخیرا در گزارشی از وجود بیش از یک میلیون شغل در ایران از طریق اینستاگرام و ایجاد بازار بیش از 40 میلیارد تومان در سال خبر داد. نوین هاب در گزارش سالانه خود یک میلیون و 700 هزار کسب و کار در اینستاگرام را تخمین زده است و آمار مرکز حسابداری می گوید درآمد حدود 10 میلیون نفر به اینستاگرام بستگی دارد.

100% خرابی اینترنت

اسدی با تاکید بر اینکه تمامی کسب و کارها در کشور به دلیل قطعی اینترنت بین 5 تا 100 درصد ضرر کرده اند، گفت: کسب و کارها باید بر اساس ضررشان به گروه هایی تقسیم شوند. کسب‌وکارهایی که با چالش‌های عمده‌ای مواجه شده‌اند و تغییرات قابل‌توجهی در کارکنان ایجاد کرده‌اند و کسب‌وکارهایی که این تغییر 5 یا 10 درصد بوده است، نباید به طور یکسان مورد حمایت قرار گیرند. قصد داریم با در نظر گرفتن گروه های حمایتی مبتنی بر این گروه، از این مشاغل حمایت کنیم. “

اسدی گفت: همچنین پیشنهاد می شود در مواقع مشکلات امنیتی یا زیست محیطی اقدام شود تا ارتباط تجاری با کشورهای خارجی قطع نشود و بر این اساس می توان این پیشنهاد را اتاق بازرگانی، سازمان ها، نهادها و دفاتر حراست دانست. مناطق همگی مجهز به اینترنت رایگان در مواقع سختی هستند و شانس آنها تمام نشده است.

ضرر میلیونی و پرداخت میلیاردها تومان

نکته جالب ماجرا این است که سازمان صدا و سیما در سال 1401 مبلغ 5289 میلیارد و 237 میلیون تومان پرداخت کرده و طبیعتاً به عنوان کسب و کارهای نوپا و کارگران سایت تحت تأثیر نبود اینترنت قرار نگرفته است. اما بودجه باید ده ها هزار میلیارد برای سازمان دولتی باشد.

از سوی دیگر این بودجه دو میلیارد تومانی در شرایطی تایید شده است که نت بلاکز، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، در خصوص پایان شبکه های اجتماعی جهان در ایران، خسارت اقتصادی ناشی از آن را برآورد کند. قطعی اینترنت در کشور بیش از یک و نیم میلیون تخمین زده می شود.

با یک محاسبه ساده در یک ماه گذشته به راحتی می توان گفت که این بودجه بیش از حمایت از بنگاه های اقتصادی است و حمایت از سازمان SDA زیرا موسسان خسارت مالی دیدند اما صدوسیما هزار میلیارد گرفت. تومان بودجه.

در نهایت یک سوال وجود دارد که باید به آن پاسخ داده شود و آن اینکه طرح حمایت از حقوق کاربران در حوزه موسیقی جاز بیش از یک سال است که پذیرفته شده است و در همان زمان اعلام شد که موضوع در عمق. مسئولان دولتی اعلام کردند که تجهیزات آن ثابت است، پس چرا دستگاه دولتی مانند صداوسیما در استفاده از این تجهیزات کوتاهی می کند؟

4141

دکمه بازگشت به بالا