اقتصادی

قطر قراردادهای بیشتری برای فروش گاز به اروپا و آسیا می‌بندد

وزیر انرژی قطر و رئیس شرکت «قطر انرژی» اعلام کرد که قطر، قراردادهای بیشتری را برای فروش گاز از پروژه‌های توسعه بزرگ به خریداران در اروپا و آسیا، اعلام خواهد کرد.

به گزارش اخبار ایران من، سعد الکعبی در یک کنفرانس در راس لفان، اظهار کرد: شرکت «قطر انرژی» همچنین ممکن است قراردادهایی با شرکای بیشتری امضا کند که به دنبال دریافت سهمی در توسعه پروژه فراساحلی «نورت فیلد» هستند.

قطر که یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) جهان است، مشغول افزایش ظرفیت تولید سالانه ال‌ان‌جی به میزان دو سوم و رساندن آن به ۱۲۶ میلیون تن تا اواخر دهه جاری است. این کشور، قراردادهای فروش برای بخشی از ظرفیت تولید جدید را منعقد کرده و همچنان به دنبال خریدار برای حجم تولیدی است که قرار است در سال‌های آینده اضافه شود.

شرکت «نفت و شیمیایی چین» (CPCC) اخیرا توافق کرده است از پروژه «نورت فیلد ساوت» قطر به مدت بیش از ۲۷ سال، ال‌ان‌جی خریداری کند و شریک کوچک در پروژه «نورت فیلد ایست» است. وزیر انرژی قطر اعلام کرد این کشور ممکن است به زودی در توافق مشابه با توافقی که با سینوپک امضا کرده است، یک شریک را معرفی کند.

با این حال، «قطر انرژی» تاکنون قراردادهایی با تولیدکنندگان انرژی بین‌المللی برای بزرگترین سهم در پروژه‌های «نورت فیلد ساوت» و «نورت فیلد ایست» اعلام کرده است. کونوکو فیلیپیس، شِل، توتال انرژی، اکسون موبیل و اِنی در هر کدام از این دو پروژه یا هر دو، سهم دارند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، الکعبی هر گونه تهدید ناشی از اختلالات کشتیرانی دریای سرخ برای تولید ال‌ان‌جی قطر را کم اهمیت شمرد. بخش عمده تولید ال‌ان‌جی قطر، به سمت شرق می‌رود، در حالی که مدت بیشتری طول می‌کشد تا محموله‌ها به دست خریداران غربی، برسد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا