علمی

پالتیکو: زنگ خطر اعتیاد در آمریکا به صدا در آمده است

به نظر می‌رسد بحران مصرف مواد مخدر در آمریکا از کنترل خارج شده است. هر چند دو حزب اصلی در آمریکا مدعی مبارزه با این بحران هستند اما ظاهرا واشنگتن به این نتیجه رسیده که برنامه‌های مبارزه با اعتیاد، شکست خورده است.

به گزارش اخبار ایران من، در سال ۲۰۱۸ جمهوریخواهان، دموکراتها و دونالد ترامپ، رئیس جمهور جمهوریخواه سابق آمریکا بر سر یک قانون که بودجه‌ای ۲۰ میلیارد دلاری را به درمان، پیشگیری و بازپروری در حوزه اعتیاد اختصاص می‌داد اتفاق نظر پیدا کردند. اما با گذشت پنج سال از تصویب این قانون مشهور به قانون «حمایت» به نظر می‌رسد که در تحقق اهدافش شکست خورده و نرخ آمریکایی‌هایی که در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر می‌میرند بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته و این مبارزه به بن بست خورده است.

به نوشته پایگاه «پالتیکو»، بر اساس جدیدترین آمار، ۱۰۵۰۰۰ آمریکایی سال گذشته میلادی در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر جان باخته‌اند اما با این وجود کنگره فوریت چندانی برای احیای این قانون که در تاریخ ۳۰ سپتامبر منقضی شد احساس نکرده است. علت این امر نه اختلافات حزبی، بلکه رسیدن به این واقعیت است که این قانون جدید نتوانسته راه حل سریعی را ارائه دهد.

لیبی جونز، مدیر برنامه «ابتکار عمل پیشگیری از مصرف بیش از حد» در «مرکز حمایت از سلامت جهانی» گفت: «ما درگیر سطحی از بحران هستیم که حتی پنج سال پیش هنگام تصویب قانون حمایت هم نمی‌توانستیم تصورش را داشته باشیم. اگر نتوانیم از این وضعیت گذر کنیم واقعا بد است.»

کنگره فعلا قرار نیست برای نجات اقدامی بکند. مجلس نمایندگان بعد از آنکه جمهوریخواهان اوایل ماه جاری میلادی کوین مک‌کارتی را از ریاستش کنار گذاشتند بدون رئیس باقی مانده و حزب جمهوریخواه نیز پیشرفتی در زمینه تعیین جانشین او کسب نکرده است. این وضعیت باعث شده که فرآیند قانونگذاری به بن‌بست بخورد.

برنی سندرز، رئیس کمیته مجلس سنا که رئیس کمیته مسئول پیگیری این قانون است در پاسخ به این سوال که چرا این کمیته هنوز حتی شروع به بررسی تجدید آن نکرده گفت: «ما مشغول کار به روی مجموعه‌ای از مسائل دیگر هستیم.» او از جمله این مسائل را تقویت نظام بهداشت و درمان و کاستن از قیمت دارو اعلام کرد.

این نگرش سندرز بازتاب مسیری است که آمریکا برای مبارزه با ماده مخدر فنتانیل، دلیل اکثر مرگهای ناشی از مصرف بیش از حد، در پیش گرفته است. اعتیاد آوری بالای فنتانیل، ارزان بودن آن و روندهای کلی‌تری که مردم را به استفاده از مخدرها می‌کشاند باعث شکست تلاشها برای قانع کردن افراد در خصوص استفاده نکردن از مخدرها و درمان آنها هنگام انجام این کار شده است.

کنگره می‌تواند به تامین اعتبار تلاشهای مربوط به مبارزه با مخدرها بدون تصویب نسخه‌ای جدید از «قانون حمایت» ادامه دهد اما کوتاهی در تصویب نکردن یک قانون دیگر در این خصوص فرصت امتحان رویکردهای جدید را از بین می‌برد. این اتفاق همچنین فعالان حامی این مبارزه را مایوس می‌سازد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز از این وضعیت ناخرسند است اما هنوز علنا به قانونگذاران برای تصویب لایحه فشار وارد نکرده است.

سخنگوی دفتر ملی سیاست کنترل مواد مخدر آمریکا گفت: «کاخ سفید از کنگره خواسته به ما در ادامه روند اقدامات تهاجمی برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و نجات جان انسانها کمک کند و دولت بایدن به کارش به شکل خستگی ناپذیر با هدف تضمین اینکه همه آمریکایی ها منابع و حمایت مورد  نیازشان را داشته باشند ادامه خواهد داد.»

با این وجود، همه اینها به این بلا نتوانسته‌اند پایان دهند.

رجینا لابل، مدیر موقت سابق دفتر ملی سیاست کنترل مواد مخدر کاخ سفید در دولت جو بایدن که اکنون رئیس ابتکار عمل اعتیاد و سیاست عمومی انستیتوی حقوق سلامت ملی و جهانی اونیل در دانشگاه جورج تاون است اظهار کرد: «بیش از ۱۰۰۰۰۰ مرگ در اثر مصرف بیش از حد ، موفقیتی برای کشور ما و سیاستمان نیست.»

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا