اقتصادی

صادرات فلزات اساسی تولید تراشه از چین محدود شد

چین محدودیت‌هایی را برای صادرات دو فلز مورد استفاده برای ساخت نیمه‌رساناها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی اعمال کرد.

به گزارش اخبار ایران من، چنین اقدامی، احتمالا هزینه‌های تولیدکنندگان سخت افزار را افزایش داده و تنش‌های ژئوپلیتیکی را در رقابت برای توسعه فناوری رایانشی پیشرفته، تشدید می‌کند.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که گالیوم و ژرمانیوم به همراه ترکیبات شیمیایی آنها، از اول اوت مشمول کنترل صادرات قرار خواهند گرفت. معرفی این اقدامات، در راستای امنیت ملی و منافع ملی چین خواهد بود.

چین بزرگترین تولید کننده ۲۰ ماده خام اساسی از جمله گالیم و ژرمانیوم است. همچنین در تولید پالایشی و فرآوری هم، در جایگاه برتر قرار دارد. این دو فلز در طیف گسترده‌ای از محصولات مانند پنل‌های خورشیدی، لیزر، عینک دید در شب و تراشه‌های رایانه‌ای استفاده می‌شوند.

بر اساس بیانیه وزارت بازرگانی چین، اگر صادرکنندگان این دو فلز می‌خواهند به ارسال آنها به خارج از کشور ادامه دهند، باید برای دریافت مجوز از وزارت بازرگانی اقدام کنند. این شرکت‌ها ملزم هستند جزئیات خریداران خارجی و درخواست‌های آنها را گزارش کنند و در صورت لزوم، ممکن است بررسی درخواست آنها به شورای دولتی ارسال شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این اقدام جدیدترین تحول در نبرد جهانی برای کنترل فناوری‌های حیاتی برای توانمندی‌های صنعتی و نظامی است و می‌تواند به عنوان تشدید روابط میان چین و رقبای استراتژیک مانند آمریکا دیده شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا