اقتصادی

قانون عجیب فروش خطوط رند تلفن ثابت و پاسخ مخابرات

برخی از مشترکان می گویند هنگام فروش تلفن ثابت خود متوجه شده اند که شماره تلفن ثابت آنها پس از تعیین الزامات درج شماره رند با ارزش تلقی می شود و به همین دلیل نمی توانند آن را بفروشند مگر اینکه هزینه رند به شرکت مخابرات پرداخت کنند. در همین راستا شرکت مخابرات ایران اعلام کرده است که جایگاه خوبی برای این مشترکین پیدا کرده است که 90 درصد محدودیت ها را برطرف می کند.

به گزارش اخبار ایران من، برخی از مشترکان اعلام کردند که پس از فروش تلفن ثابت خود متوجه شده اند که با اجرای فرآیند گنجاندن شماره رند، شماره آنها ارزشمندتر بوده و به همین دلیل نمی توانند آن را بفروشند مگر اینکه مبلغ آن را پرداخت کنند. قیمت رند شرکت مخابرات..

مهرماه امسال، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هزینه خدمات تغییر نام و مکان خطوط تلفن ثابت بر اساس میزان تعیین شده در تصمیم شماره از متقاضیان دریافت شود. بند 2 بند 324 کمیسیون تنظیم مقررات سازمان ارتباطات. حداکثر قیمت تغییر نام و مکان خطوط ثابت به ترتیب 38 هزار و 300 تومان و 149 هزار و 300 تومان است. همچنین سقف قیمت تغییر نام و مکان خطوط ثابت به ترتیب 73 هزار و 600 تومان و 162 هزار و 500 تومان است و دریافت کارمزد اضافی به عنوان تعرفه خط رند از مشترکانی که خطوط رند دارند تخلف از قانون تلقی می شود.

ثبت نام کنندگانی که با این درخواست مواجه شده و وجه اضافی از آنها دریافت کرده اند می توانند برای ثبت شکایات به سامانه ثبت شکایات و پاسخگویی (سامانه 195) به نشانی http://195.cra.ir مراجعه کنند.

در همین رابطه داود زارعیان – معاون بازرگانی و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران – در گفت وگو با اخبار ایران من، اظهار کرد: دو شماره رند داریم، یک شماره که مشتریان از ابتدا به عنوان شماره رند از مخابرات خریداری کرده و گروه دیگر شماره‌های رندی هستند که توسط مشترکین خریداری نشده‌اند، اما به‌طور تصادفی به مشترکین اختصاص داده شده‌اند.

وی همچنین گفت: طبق مجوز شرکت مخابرات ایران، این دسته از شماره ها (گروه دوم) هیچ مالکیتی ندارند، البته تا زمانی که فرد بخواهد از آن استفاده کند، می تواند آن را داشته باشد. در واقع مشترک از ابتدا برای این گروه از شماره های رند هزینه ای پرداخت نکرده است.

زارعیان گفت: بنابراین با توجه به گروه دوم شماره های رند که بر اساس مجوز متعلق به شرکت مخابرات است، در مرحله اول سه نوع دستگاه برای آنها در نظر گرفته شد که به صورت تصادفی از سوی شرکت انتخاب می شوند. یکی از این شماره ها برای مالک قابل تغییر است. ثانیاً اگر خانه فروخته شود شماره به نام مالک منتقل می شود و ثالثاً اگر ردیف وارث باشد انتقال نیز انجام می شود.

وی گفت: با این مکان 90 درصد محدودیت ها رفع شده است. آنچه موجود است این است که آیا خط خرید و فروش می شود یا خیر؟ در پاسخ می توان گفت که اگر امکان انتقال خط به هر نقطه ای که نیاز است یا خیر، باید با استفاده از تکنولوژی انجام شود. در عین حال، ما در حال کار بر روی این موضوع هستیم تا به مشترکان کمک کنیم تا از مشکلات جلوگیری کنند. از این رو شرکت مخابرات 90 درصد مشکلات سه دستگاهی که اخیرا در نظر گرفته شده را برطرف کرده است.

معاون فروش و مشتری شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه شماره های رندی که در اصل توسط مشترکین خریداری و پرداخت شده است محدودیتی ندارد و مشترکان می توانند انتقال یا خرید و فروش داشته باشند، توضیح داد: البته همه این موارد بر اساس مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این است که تجهیزات فنی را در اختیار داریم.

وی در مورد ارزش اعداد رند نیز گفت: ارزش اعداد رند مثلاً اگر 4 عدد یکسان باشد یا 2 عدد و… دستورات مفصلی وجود دارد که با توجه به مقدار پول مشخص می شود؛ یعنی اگر 4 عدد یکسان باشد یا 2 عدد و غیره باشد. همچنین شرکت مخابرات در تلاش است طیفی از شماره های رند موجود در شبکه را ارائه دهد تا هرکس بتواند خط مورد نظر خود را در محدوده انتخاب کند.

بر اساس این گزارش، در سال های گذشته اعلام شده بود که هزینه خرید تلفن ثابت بیش از 50 هزار تومان است، اما خطوط تلفن ثابت نیز مانند تلفن همراه از نظر رند قیمت های بسیار بالایی دارند و اغلب این ها قیمت ها می تواند چندین میلیون تن را از بین ببرد. شرکت مخابرات ایران در سال 1387 قانون شماره رند را تصویب کرد و بر این اساس شماره رند برای شرکت های مخابراتی برای فروش صادر شد. بر اساس این قوانین، این اعداد به 4 گروه الماس، طلا، نقره و عرف (مس) تقسیم می شدند و بر اساس این گروه ها برای آنها ارزش تعیین می شد.

اگرچه طبق اظهارات یکی از مسئولان شرکت مخابرات استان تهران در سال های گذشته ارسال گوشی های رند به خطوط نقره ای و مسی محدود می شد و خطوط طلا و الماس ارائه نمی شد، اما طبق قوانین فوق قیمت فروشنده بر روی رند تلفن ثابت برنز هر عدد 350000 تومان است. عدد رند نقره ای 750000 تومان و عدد رند طلایی 2 میلیون تومان تعیین شده است.

شرکت مخابرات ایران در سال 1392 تصمیم به فروش شماره های رند از طریق بازار و فروش این شماره ها در منطقه تهران گرفت. البته مخابرات تمام خطوط خود را به یکباره نفروخت و تصمیم گرفت سیستم را در چند فاز پیاده سازی کند که فاز اول آن با فروش 70 شماره رند آغاز شد.

پس از دو مزایده خطوط رند که هنوز در دست تلفن ها بود در اختیار مرکز انتقال قرار گرفت و امکان خرید خطوط مس و نقره در این مکان ها وجود داشت اما گفته می شد امکان واگذاری وجود ندارد. بالای خطوط طلا و الماس به غیر از شرکت مخابرات، تلفن های نو یا دست دوم نیز در بازار آزاد به فروش می رسد و در این زمینه در بسیاری از موارد مانند طرح های مخابراتی الماس، فروشندگان تمایل دارند خطوط خود را با قیمت های بسیار بالا عرضه کنند.

خلاصه ای از آگهی های منتشر شده در اینترنت در سال های گذشته در این بخش نشان می دهد که گاهی قیمت رند داخلی از 600 یا 700 هزار تومان شروع می شود و در بیشتر موارد قیمت رند معمولی 5 تا 6 میلیون تومان است. تومانی محصولی طبیعی و رایج به حساب می آید. اما برخی از کارگران بازار تلفن ثابت گفته‌اند که در نقاط مختلف شهر قیمت تلفن‌های ثابتی که دارای شماره تلفن ثابت هستند به بیش از 100 میلیون تومان می‌رسد. به عنوان مثال، برای خرید خطی که هفت عدد یکسان دارد و فقط یک عدد با بقیه اعداد متفاوت است، باید 150 تا 200 میلیون تن هزینه کنید. بله، تعدادی از فروشندگان هستند که دلیل مجوز بودن آن را نمی دانند، اما برای فروش این خط باید از کسب و کار و هدف درخواست شماره اطلاع داشته باشند تا زمانی که به جلسات مختلف نگاه می کنند، به آنها توجه کنند. می تواند آن را اعلام کند. آن خط این است که آنها چه قیمتی خواهند پرداخت؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا