اقتصادی

قرقیزستان کریدور ترانزیتی ایران به حوزه شانگهای

وزیر راه و شهرسازی در خصوص امکان توسعه راه آهن، جاده و فرودگاه بین ایران و قرقیزستان، گفت: قرقیزستان می تواند مسیر ایران به شانگهای باشد.

دنیر امان گلدی اف، معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان و گروهی از وزرای وی برای گفتگو در مورد مسائل مختلف اقتصادی دیدار کردند.

قاسمی با اشاره به اهمیت روابط دوجانبه ایران و قرقیزستان، گفت: دو کشور جدای از این سفر می توانند در زمینه های تجاری، سرمایه گذاری، کشاورزی و صادرات به ایران با تخصص فنی و مهندسی همکاری کنند. در قرقیزستان

وی افزود: با توجه به اینکه کمیسیون مشترک همکاری ایران و قرقیزستان در مهرماه برگزار شد، تشکیل تیم فنی برای بررسی و رعایت قوانین قدیمی و تهیه برنامه ها و توصیه های کمیته بعدی ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص ابعاد دوگانه دو کشور در بخش حمل و نقل گفت: امروز خط ریلی بندرعباس به قرقیزستان امکان پذیر است و با توافقات موجود با ترکمنستان، آسیا، می توان این پتانسیل را افزایش داد. “

وی افزود: توسعه راه های بین دو کشور نیز می تواند عمومی باشد. در فرودگاه ها نیز پروازهایی بین مشهد و پایتخت جمهوری قرقیزستان کنونی انجام می شود که ممکن است افزایش یابد.

وی گفت: قرقیزستان می تواند راهی برای صادرات کالاهای ایرانی به شانگهای و کشورهای شرقی باشد.

قاسمی در خصوص پتانسیل سرمایه‌گذاری قرقیزستان در بندر شهید رجایی و سایر بخش‌های اقتصاد ایران، گفت: ظرفیت سرمایه‌گذاری ایرانیان در بخش‌های مختلف اقتصاد قرقیزستان از جمله صنعتی و صنعتی وجود دارد.

وی با استقبال از نقش قرقیزستان در ایجاد بسته مالی توسعه بین دو کشور، افزود: این ایده بسیار خوبی است که می تواند به شرکت های ایرانی که در فعالیت های مختلف اقتصادی قرقیزستان درگیر هستند و بالعکس کمک کند. جمهوری اسلامی ایران قطعاً این ایده را پذیرفته است. این صندوق می تواند سرمایه گذاری های مشترک ایجاد کند و سرمایه گذاری کند و زمینه خوبی برای همکاری های آینده بین دو کشور فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرقیزستان پتانسیل زیادی برای تبدیل به قدرت واقعی دارد، گفت: ایران همچنین در طیف گسترده ای از صنایع از جمله مواد غذایی، لوازم خانگی و غیره مهارت های بسیار خوبی دارد که قرقیزستان می تواند از آنها استفاده کند.

قاسمی افزود: تبادلات گردشگری نیز می تواند به سرعت بین دو کشور برقرار شود. با توجه به این موضوع به نظر می رسد یکی از موضوعاتی که باید در لیست حرفه ای قرار گیرد، موضوع ویزا بین دو کشور است. امیدوارم در دیدار و نشست بعدی نتایج بهتری در این زمینه بگیریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا