اقتصادی

موافق معاملات طلا در فضای مجازی نیستیم

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پی اعلام مجوز انجام آنلاین طلا معتقد است با توجه به اینکه زیرساخت رویدادها در سایت پیدا نشده و نظارت بر این گونه رویدادها و تعاملات امکان پذیر نیست، خرید و فروش انجام می شود. طلا روی سکو جای قابل رویت نباید انجام شود مگر اینکه فونداسیون فراهم شود .

به گزارش اخبار ایران من، ابتدای هفته جاری علیرضا شهمیرزایی – معاون بازرگانی و خدمات وزارت دارایی، معدن و تجارت (صمت) – معتقد است که به جای فروش طلا در سایت های غیرمجاز، این خرید و فروش انجام می شود. . کرد: دلایل مخالفت برخی افراد مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش طلا در اینترنت باید بررسی شود و ظاهر و محتوای این مطالب بررسی شود. اما با توجه به سیاست های مطرح شده با سازمان های مرتبط تصمیم گرفتند به زودی مجوزهای لازم برای خرید و فروش طلا در اینترنت را صادر کنند.

وی گفت: در صورت ایجاد ضمانت از طریق موسسات مالی مانند بیمه، بانک ها و سایر موسسات مالی، اعتماد ما به بسترهای آنلاین در زمینه فروش طلا نیز داده می شود. بانک ها از خرید و فروش طلا و عدم ضمانت آن منع شده اند. موسسات مالی مانند بانک ها باید مجوز لازم برای تأیید وب سایت ها را داشته باشند. از طرفی می توان از همین اوراق طلا برای تضمین نیازمندی های بانک ها نیز استفاده کرد.

در همین رابطه ابراهیم محمدولی، مدیرعامل اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت وگو با اخبار ایران من، اظهار کرد: امروز موضوع املاک به صنعت طلا پررنگ شده است و بحث های زیادی پیرامون آن وجود دارد. وی بیان کرد: امروزه و در تمام دنیا فعالیت ها و اتفاقات زیادی در این مکان رخ می دهد; بنابراین ما نمی توانیم مانعی برای عمل در فضا باشیم.

تا زمانی که الزامات تهیه و ارائه نشده باشد، خرید و فروش طلا به صورت آنلاین توصیه نمی شود.وی به صراحت توضیح داد: اما در زمینه شرکت های طلا، خرید و فروش در محیط مجازی و اینترنتی، سیستم مورد نیاز پلتفرم قانونی است که باید در بحث محیط مجازی برای خرید و فروش طلا وضع شود. هنوز به اندازه کافی و کاملا آماده است، تغییری نکرده است. به همین دلیل ما به عنوان کارکنان این شرکت (همانطور که قبلا اشاره کردیم) معتقدیم «خرید و فروش طلا در فضای سایبری تا زمانی که الزامات مهیا نشود، مناسب نیست».

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در سال های گذشته تخلفاتی گزارش شده که مستندات آن نیز مورد توافق است. البته تعدادشون کمه که خیلی هم هست. در کشور حتی تعداد جرایم کوچکتر از انگشتان یک دست نیز زیاد تلقی می شود و این جرایم اندک نیز به دلیل نبود زیرساخت ها بوده است. بیش از 90 درصد افرادی که به صورت آنلاین طلا خرید و فروش می کنند، یا از یک شرکت طلا نیستند یا قرارداد تجاری و مجوز استخراج طلا ندارند. بنابراین وقتی مشکلی پیش می آید، اتحادیه و سازمان دیگری نمی توانند آن را پیگیری کنند.

هنوز ابلاغیه صدور مجوز خرید و فروش اینترنتی طلا را دریافت نکرده ایم

محمدولی تصریح کرد: اینها دلایلی است که معتقدیم خرید و فروش طلا به صورت اینترنتی انجام نشود مگر اینکه تجهیزات تهیه شود. در این زمینه نیز توصیه هایی داشته ایم. اما به طور کلی به سازمان آرایشی و بهداشتی که بتواند مجوز فعالیت در اینترنت را به افراد یا واحدهایی بدهد، داده نشده است. مذاکرات به صورت شفاهی انجام شده اما به طور رسمی تایید نشده است.

رئیس سازمان ادامه داد: همچنین برخی از دلایلی که در حال حاضر می گوییم از خرید و فروش طلا در اینترنت خودداری کنید، این است که برخی از مصنوعات طلایی که مشتریان انتخاب می کنند، سنگ های قیمتی یا سنگ های قیمتی هستند که باید حتما آزادانه مشاهده می شود. در برابر آن بایستید؛ باید به طور کامل بررسی و لمس شود. طلا دارای خواصی است که تا زمانی که آن را نبینید و از نزدیک لمس کنید با تصویر رایانه یا تلفن همراه متفاوت است.

وی گفت: علاوه بر بحث عیار، وزن، سنگ، کیفیت و… نیز مطرح است. طلا کالایی است که بسیاری از مردم آن را به عنوان سرمایه می خرند، بنابراین هرگونه اشتباه در ظاهر و زیبایی موجب ضرر می شود. بنابراین خرید آن با سایر کالاها بسیار متفاوت است.

برای فعالیت در فضای سایبری، صلاحیت ها ارزیابی می شود و به واحدهایی با بالاترین پتانسیل مجوز داده می شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: برای تحقق این امر بهتر است مسئولیت اعطای مجوز به سازمان های مربوطه داده شود و به خوبی رسیدگی شود. در نتیجه مشکلات کمتری ایجاد خواهد شد. زیرا سازمان ها به هیچ فردی مجوز نمی دهند و صلاحیت ها بررسی می شود. البته اتحادیه طلا به افرادی که دارای مجوزهای تجاری و سازمان های فروش فیزیکی هستند و توانایی بالایی برای کار در اینترنت دارند، مجوز کار در اینترنت را ارائه می دهد.

این مسئول صنعت طلا در پایان گفت: مکاتبات و مذاکراتی با سازمان های ذیربط از جمله اتاق اصناف ایران، اتاق اصناف تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت و پیشنهاداتی نیز ارائه شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا