اقتصادی

پسته و زعفران صادر نکنید!

یکی از اعضای سابق اتاق بازرگانی ایران می گوید صادرات ایران از عدم شناخت دقیق بازارهای محلی رنج می برد.

مهدی علیپور در گفت وگو با اخبار ایران من اظهار داشت: موضوع صادرات مانند سایر بخشهای اقتصادی موضوع ویژه ای است که نیاز به شناخت کامل بازارها و مدیریت دارد. اگر شخص یا اشخاصی بدون شناخت بازارها وارد این حوزه شوند ،

وی گفت: یک پیشنهاد در میان اقتصاددانان نوظهور وجود دارد که آنها می توانند اقلامی مانند پسته ، زعفران یا فرش را صادر کنند. مشتری این محصولات ایرانی وجود دارد ، مثلاً کمی زعفران می آورند و می خواهند بفروشند.

این اقتصاددان افزود: “وقتی شخصی بدون هیچ گونه کمکی صادرات می کند ، مجبور می شود تجارت خود را در بازارهای محلی و شخصاً نشان دهد. در این بازارها فروشندگان زیادی وجود دارند و در مواقعی که بیش از نیازشان باشد مجبور می شوند کالاهای خود را به نصف قیمت بفروشند و چیزی جز ضرر برای آنها باقی نمی گذارد.

علیپور با تأکید بر اینکه پولشویی و دلالی اولین گام در صادرات نفت خام به بازارهای محلی است ، گفت: خرده فروشان کوچک باید همزمان با کسب درآمد ، بهره وری خود را افزایش دهند و سپس فرهنگ سازی کنند. بودجه را برای استفاده از شرکتهای تحقیقاتی فعال در بازارهای خارج از منطقه و ارائه محصولات خود با قیمت ثابت ارائه دهید. در غیر اینصورت اگر محصولات سنتی مانند زعفران ، پسته و فرش را صادر نکنند ، گران تر خواهد بود.

وی گفت: صادرات ایران در بازارهای محلی پتانسیل زیادی دارد و با وجود چالش ها ، ظرفیت بالایی برای افزایش صادرات داریم. برای دستیابی به این اهداف ، صرف انتقال چیزی به بازار بین المللی و تلاش های بازاریابی کافی نیست. اگر اتفاق نظر وجود نداشته باشد ، تحقیقات کافی در مورد بازار روشن نشده و نظارت بر دسترسی و تقاضا وجود نداشته باشد ، این خطر وجود دارد که جوانان خارج از کشور همه پول خود را به راحتی از دست بدهند.

به گزارش اخبار ایران من ، بر اساس برآوردهای کشورهای خارجی ایران ، به استثنای چین ، بیشترین سهم صادرات نفت به کشورهای همسایه و به طور کلی منطقه را دارد. عراق ، امارات متحده عربی و ترکیه خریداران عمده کالاهای ایرانی در منطقه هستند ، اگرچه صادرات ایران به خلیج فارس و صادرات به ایران همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا