اقتصادی

کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به تحلیل عملکرد تجاری ایران و چین پرداخت که نشان از ثبات ارقام تجارت خارجی دارد.

به گزارش اخبار ایران من، اقتصاد چین پس از آمریکا که مجموعاً ۱۸ تریلیون دلار دارد، دومین اقتصاد بزرگ جهان است. بر این اساس چین در سال 2021 دارای 3362 میلیارد دلار صادرات و 2675 میلیارد دلار واردات خواهد بود بنابراین این کشور به عنوان بزرگترین صادرکننده و دومین کشور جهان شناخته می شود.

چین در سال های گذشته در تجارت ایران نقش داشته و علیرغم رشدی که آمار کالاها و خدمات در امارات متحده عربی ثبت کرده است، همچنان چین شریک اصلی ایران در تمامی آمارها است. تحلیل آمار تجارت متقابل دو کشور در 5 ماهه نخست سال جاری نیز موید این موضوع است.

بر اساس آمارها، ایران تا پایان مردادماه 12.3 میلیون تن کالا به چین صادر کرده است که از نظر ارزش و قیمت نیم صد درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. بیش از 22 درصد افزایش یافته است.

در این مدت متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و ورق فلز سیاه عمده ترین محصولات ایران هستند که مورد پذیرش چینی ها قرار گرفته اند.

همچنین آمارها حاکی از آن است که ایران در پنج ماهه نخست سال جاری 1.5 میلیون تن کالا به ارزش 5.5 میلیارد دلار از چین صادر کرده که نسبت به مدت مشابه از نظر حجمی 24 درصد و از نظر ارزشی 43 درصد رشد داشته است. زمان پارسال

واکسن های پزشکی، قطعات خودرو، قطعات تراکتور، ماژول های نمایشگر و سیستم های موشکی نیز عمده ترین اقلام وارداتی از چین به ایران بوده است.

به این ترتیب و با مقایسه تجارت خارجی کشور با چین، ایران در سال جاری تجارت خوبی معادل 1.2 میلیارد دلار با چین به ثبت رسانده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا