اقتصادی

۶۵ درصد مشاغل پول‌ساز مالیات نمی‌دهند

مالیات به عنوان وسیله، سازنده و قدرت مذاکره که نقش حیاتی در تدوین سیاست های توسعه ایفا می کند، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و منبع قابل توجهی از منابع مالی عمومی یکی از مهمترین ابزارهای اقتصادی برای برنامه ریزی اقتصادی و توسعه اقتصادی است. اهداف عمده اقتصادی

به گزارش اخبار ایران من، روزنامه «فرهیختگان» نیز نوشت: از نظر اقتصاددانان نظام مالیاتی مؤثر برای دستیابی به اهداف عالی و تداوم خدمات عمومی، وجود نظام مالیاتی مهم و مؤثر ضروری است. نظام مالیاتی مناسب و مؤثر که نتیجه آن اجرای سیاست های اقتصادی از جمله تخصیص اعتبارات و هدایت اقتصاد به اهداف کلیدی اقتصادی مانند ثبات اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی، فقرزدایی و نابرابری، توسعه است. نظام آموزشی و بهداشتی و توزیع بودجه بین گروه ها و بخش های مختلف اقتصاد. اما نتیجه آمارهای مالیاتی ایران این است که بیشتر مالیات‌های دولتی متوجه افرادی است که در بخش‌های پر سود کار می‌کنند یا توسط دولت و سازمان‌های دولتی حقوق می‌گیرند. در حال حاضر، مالیات پرداختی توسط بازرگانان در بازارهای بی‌سود، مشاغل خصوصی و فعالیت‌های درآمدزا فراموش شده است. کسانی که ثروت زیادی جمع کرده اند و بدون نگرانی از مالیات فرار کرده اند. در گزارش حاضر به ملاقات پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده رفته‌ایم که برخلاف همه همکلاسی‌هایشان که از حقوق دولتی کسر می‌شود، قوانین مالیاتی کشور در ادارات و … را رعایت نمی‌کنند. بر اساس گزارش دیوان محاسبات کل کشور، از 155572 پزشک، وکیل و مشاور خانواده، 65 درصد آنها فرار مالیاتی هستند. این در حالی است که مودیان دولتی و خصوصی در 8 ماهه امسال 23 هزار میلیارد مالیات پرداخت کرده اند.

2 سال پیش پزشکان کارتخوان نصب نکردند

دوشنبه 4 شهریورماه 93 رئیس کل دادگستری و ناظر سازمان مالیاتی از پزشکانی که هنوز کارتخوان خود را ثبت نام نکرده اند خواست تا تاریخ 15 شهریور 93 فرم را تکمیل کنند. علی رستم پور در گفت و گو با معاونت امور بین الملل گفت: شرط ثبت نام کارتخوان از 21 مرداد تا 15 شهریور 98 تغییر کرده است و از ابتدای آنلاین 98 استفاده و خوانده می شود. از مالیات گیرندگان رستم پور با بیان اینکه پزشکان مهارت های منحصر به فرد خود را داشتند و اطلاعات مالی و تحقیقاتی را پیش بینی نمی کردند، افزود: در گذشته برخی مطب ها از دستگاه های کارتخوان استفاده می کردند، اما شرایط برای ارتباط بیشتر حساب های بانکی آنها از جمله مودیان مهیا نبود. رئیس سازمان امور مالیاتی برای نظارت و نظارت بر ترخیص به سازمان امور مالیاتی گفت: در تاریخ 10 مهرماه تمامی بیمارستان‌ها و مطب‌ها باید دارای دو نماد مالیاتی و بارکد در فیش پرداخت باشند.

اکنون نزدیک به 27 ماه از آخرین روز فعالیت سازمان امور مالیاتی می گذرد، اما بررسی های صورت گرفته در حوزه روزنامه نگار «فرهیختگان» نشان می دهد که بسیاری از پزشکان سازمان ها و مطب های خصوصی تخلف کرده اند و بدون دادن کارتخوان از مشتریان درخواست پرداخت می کنند. سفر و سایر خدمات و کارت پرداخت با کارت یا نقدی یا پرداخت با برنامه های تلفن همراه.

65 درصد از مشاغلی که پول در می آورند مالیات نمی پردازند

پیرو گزارش های مختلف سازمان امور مالیاتی که علاوه بر تیم پزشکی، سایر گروه ها اعم از وکلا و مشاوران خانواده را ملزم به ثبت نام در اظهارنامه مالیاتی و اخذ طرح تمکین مالیاتی کرده است، در قانون بودجه سال 1388 بند (ک) تبصره 6 این قانون مکلف به پرداخت مالیات شد.

متعاقباً سازمان امور مالیاتی در 30 اردیبهشت ماه 1388 دستور اجرای رویکرد یکپارچه برای اجرای بند (ک) تبصره (6) قانون بودجه سال 1388 را به کلیه بیمارستان‌ها از جمله دولتی تأیید کرد. سازمان‌های خصوصی و وابسته سازمان‌های دولتی سازمان‌های غیردولتی، نیروهای مسلح، سازمان‌های امدادی و شرکت‌های دولتی موظف به رعایت مفاد بند (ک) اطلاعیه (۶) قانون هستند.

اما ظاهراً این رویه حقوقی تأثیر چندانی بر کار پزشکان خصوصی و بیمارستان ها نگذاشته و قاضی در قانون بودجه سال 1399 نیز صنف را مجبور به استفاده از ویترین کرده است. نقش این قانون در بند (ز) قانون بودجه سال 1399 پیش بینی شده است. بر اساس این قانون، «کلیه دارندگان خدمات پزشکی، داروساز، دامپزشکی و دامپزشکی دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پزشکی و پزشکی سامانه سازمان نظام دامپزشکی ایران و سازمان نظام دامپزشکی کشور و کلیه اشخاص حقوقی اعم از وکلا و مشاوران حقوقی و خانواده موظفند طبق ماده (21) ماده (169) از آرشیو استفاده کنند. ) قانون مالیات های مستقیم مصوب. در سال 1987 با به روز رسانی و پیشرفت.

ابلاغ این قوانین مالیاتی نتیجه بررسی دیوان محاسبات از حذف بند (ز) قانون بودجه سال 1399 است که نشان می دهد تا پایان سال 1399 از مجموع 155572 نفری که تحت تأثیر پزشکی، پزشکی، دامپزشکی قرار گرفته اند. یا سلامت حیوانات داروسازان، وکلا و مشاوران خانواده شاغل در موسسات خصوصی، تنها 54 هزار و 490 نفر در سامانه مالیاتی ثبت نام کردند و شماره پیگیری دریافت کردند و 101 هزار و 82 نفر به این طرح اشاره ای نکردند. منظور دیوان محاسبات در گزارش حذف بودجه مذکور، پرداخت مالیات نیست، ثبت نام در سامانه به معنای پرداخت مالیات نیست و ممکن است افرادی در این صنوف باشند که کد زیر را دریافت کرده اما به دلایل دیگری از پرداخت مالیات فرار کنند. به عبارت دیگر، بر اساس گزارش دیوان محاسبات کل کشور، 65 درصد از مشاغلی که کسب درآمد می کنند فرار مالیاتی هستند.

فرار مالیاتی استان 80 درصد است

بر اساس گزارش دیوان حقوق بشر از 101 هزار و 82 نفر که هنوز در کد مالیاتی ثبت نام نکرده اند، 24 هزار و 247 نفر در شهر تهران هستند که طبق گزارش های مختلف جزو سودآورترین های کشور بوده اند. فارس با 7560 نفر، اصفهان با 6178 نفر، خراسان رضوی با 6080 نفر، مازندران با 5100 نفر، آذربایجان شرقی با 4667 نفر، البرز با 4166 نفر و خوزستان با 3555 نفر در گروه دوم تا هشتم قرار دارند. اما براساس گزارش دیوان محاسبات، متخصصان پزشکی، وکلا و مشاوران خانواده شاغل در موسسات خصوصی، بسته به بخش و میزان، تا پایان سال 1399 حتی حدود 65 درصد در سراسر کشور می‌شود. از میان مشمولان در سامانه مالیاتی ثبت نام نکردند اما بیشترین فرار مالیاتی مربوط به شهرستان سمنان با 80 درصد بوده است. بعد از این بخش؛ کارکنان سه سازمان مذکور در منطقه کهگیلویه و بویراحمد با 87.7 درصد فرار مالیاتی در رتبه دوم قرار دارند. ایلام 76.8 درصد، بوشهر 73.9 درصد، قزوین 73، زنجان 72.7، یزد 72.1 درصد، چهارمحال و بختیاری 72 درصد، هرمزگان 71.5 درصد و کرمان 70.4 درصد و دومین و دومین فرار مالیاتی در سه رده است. فرار مالیاتی در تهران 67.2 درصد است، اگرچه نسبت به استان‌های مذکور کمتر است، اما از میانگین کشوری 65 درصد بالاتر است. در حال حاضر در تهران درآمد فعالیت های فوق چندین برابر استان های دیگر از جمله استان های مصادره شده است.

39000 پزشک فرار مالیاتی

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، تا پایان سال 1399، از مجموع 85 هزار و 711 نفر پزشک، کادر پزشکی، دامپزشکی و دامپزشکی شاغل در موسسات خصوصی، 46 هزار و 505 نفر در سامانه مالیاتی ثبت نام کردند و بیش از 39 هزار نفر از آنها ثبت نام نکردند. در این گزارش تنها به آمار اختصاصی ارائه شده از حرفه پزشکی و جزئیات فرار مالیاتی وکلا، مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده که طبق بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه سال 1399 موظف به استفاده از نظام مالیاتی هستند، پرداخته شده است. موارد ذکر شده به دلیل عدم اطلاع از مالیات این طبقات بوده است.

یکی از وکلا که مدعی است وکلایی که در دفتر مالیات ثبت نشده اند ممکن است کارهایی غیر از تشویق انجام دهند. زیرا طبق این قوانین طی یک سال گذشته وکلا مجبور به دریافت شماره صحیح از سازمان امور مالیاتی بوده اند و ادامه کار و وکالت بدون پرداخت مالیات غیرممکن است. بله، وی تاکید می کند که حق الزحمه فعلی بر اساس خود افشای وکلا است و ارزش و میزان مالیات پرداختی وکلا متناقض است، اما به هر حال هرکسی که می خواهد در کلاس درس کار کند باید آن را دریافت کند. کد از مقامات مالیاتی

مالیات دهندگان امسال 23 هزار میلیارد مالیات پرداخت کرده اند

برای درک اهمیت فرار مالیاتی در حوزه پزشکی کافی است مشاوران و مشاوران خانواده شاغل در موسسات و دفاتر تخصصی خصوصی بدانند که بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور در هشت ماهه نخست سال جاری (به جز عملیات گمرکی) ) 192 هزار و 350 میلیارد گوجه فرنگی مشمول مالیات شد. بر اساس این گزارش، از این میزان حدود 75 میلیارد تومان معادل 39 درصد مربوط به مالیات بر کالا و خدمات است که حدود 70 میلیارد تومان معادل 36.2 درصد از کل درآمد مالیاتی مشمول مالیات است. در اشخاص حقوقی مشابه یا شرکت های مشابه. 20.3 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور معادل 39 میلیارد تن مربوط به کد مالیاتی است. این مالیات های مالیاتی ایالتی شامل حقوق کارمندان دولت، حقوق کارکنان در واحدهای تجاری، اشتغال، تسهیلات و سایر هزینه ها می شود. بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، در 8 ماهه نخست سال جاری، کل مالیات پرداختی کارکنان دولت و کارمندان دولت 23 هزار و 243 میلیارد تومان معادل 12.1 درصد کل مالیات بوده است. درآمد مالیاتی دولت بیش از 2.6 است مشابه مالیات مالی فالگیرها، تاجران پول، طلا، سهام، خودروها و سایر دلالان. در نتیجه کمترین مالیات بر مالیات دولتی مربوط به مالیات، مالیات بر درآمد است که کمتر از 8.8 میلیارد تن و معادل 4.6 درصد از کل مالیات است.

65 درصد از مشاغلی که پول در می آورند مالیات نمی پردازند

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا