استراتژی‌های معاملاتی برای بازارهای نوسانی

استراتژی معاملاتی چیست؟ معرفی انواع استراتژی معاملاتی و تدوین آن

برای فعالیت در بازارهای مالی مانند مارکت کریپتوکارنسی، فرقی نمی‌کند تریدر حرفه‌ای باشد یا یک سرمایه‌گذار مبتدی؛ اگر استراتژی معاملاتی نداشته باشید، محکوم به شکست هستید. در واقع شرط بقا در بازارهای مالی، داشتن برنامه معاملاتی دقیق و مدون است. معامله‌گر باید از قبل بداند بهترین بروکر ارائه دهنده پراپ فرم برای ایرانیان کدام است؟ چه زمانی وارد معامله شود، چه زمانی از معامله خارج شود، چه حجمی را درگیر معامله کند یا از چه ابزاری برای تعیین نقاط ورود و خروج استفاده کند. برایند تمام این برنامه‌ریزی‌ها از رفتار احساسی در بازار جلوگیری کرده و باعث پیروزی سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی می‌شود.

ارز دیجیتال

در آموزش ترید ارز دیجیتال، انواع استراتژی معاملاتی مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی انواع استراتژی ترید ارز دیجیتال می‌پردازیم تا با درک اهمیت این موضوع بتوانید بهترین برنامه را برای خود پیدا کنید.

استراتژی معاملاتی چیست و چرا اهمیت دارد؟

استراتژی‌های معاملاتی به قوانین و تدابیری گفته می‌شود که معامله‌گران در شرایط مختلف به خصوص شرایط حساس بازارهای مالی از آن‌ها استفاده می‌کنند. به این ترتیب هر چقدر شرایط دشوار هم باشد، معامله‌گر دچار استرس نمی‌شود و می‌تواند با آرامش کامل روند معامله را طی کند. بیشتر معامله‌گران مبتدی معمولا احساسات خود را در روند معامله وارد می‌کنند که می‌تواند منجر به ضررهای جبران‌ناپذیری شود. اما با وجود برنامه‌های دقیق، معامله‌گران توجهی به احساسات ناپایدار و موقتی خود نمی‌کنند و تنها روی مسیر و هدف خود متمرکز می‌شوند.

وجود یک برنامه حساب شده مزایای زیر را دارد:

  • استراتژی‌ها می‌توانند چگونگی خرید و فروش موفق را به معامله‌گران نشان دهند.
  • معامله‌گران با استراتژی معاملاتی می‌توانند با دید بهتری دنیای ارزهای دیجیتال را بررسی کنند.
  • با وجود بهترین استراتژی معاملاتی، معامله‌گران می‌توانند معامله مورد نظر خود را دقیق‌تر تحلیل کنند.

آشنایی با انواع استراتژی معاملاتی

خوشبختانه در بازار ارزهای دیجیتال استراتژی‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید با توجه به شرایط خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. تعداد استراتژی‌ها بسیار زیاد هستند و همین تنوع می‌تواند باعث سردرگمی معامله‌گران شود. بنابراین در ادامه به معرفی بهترین برنامه‌ها خواهیم پرداخت و مزایا و معایب آنها را بررسی می‌کنیم:

استراتژی هولد کردن (Hold)

هولد کردن ارز دیجیتال (Hold) به معنای نگه داشتن یک دارایی به‌صورت طولانی مدت است. در این استراتژی معاملاتی، معامله‌گران هدف و دید بلند‌مدتی در مورد سرمایه‌گذاری خود دارند. به این ترتیب که با تغییرات ناگهانی که در بازار ارزهای دیجیتال به وجود می‌آید، اقدامی برای خرید و فروش انجام نمی‌دهند.

کسانی که از این استراتژی استفاده می‌کنند با نام هولدر (Holder) شناخته می‌شوند. این برنامه مزایا و معایب خاص خود را دارد که به شرح زیر هستند:

مزایای استراتژی هولد کردن

  • اگر هوشمندانه عمل کنید، ریسک پایینی برای شما خواهد داشت.
  • تحت تأثیر تنش‌های بازار قرار نمی‌گیرید.

معایب استراتژی هولد کردن

  • ممکن است نتوانید به سود زیادی برسید.
  • در صورت بالا بودن میزان سرمایه، نقدشوندگی آن با سختی انجام می‌شود.

هولد کردن ارزهای دیجیتال مناسب سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است و افرادی که به دنبال کسب سود در بازه‌های زمانی بلندمدت هستند این برنامه برای آن‌ها مناسب خواهد بود. استراتژی بلندمدت هولد کردن قوانین زیر را دارد:

  • در این استراتژی معاملاتی برای کسب سودهای کلان در بازه زمانی بلندمدت اقدامی برای فروش ارزهای خود نکنید.
  • وقتی که قیمت یک ارز به پایین‌ترین حد خود می‌رسد، به تعداد رمزارزهای خود اضافه کنید.
  • هولدرها نباید اخبار منفی و نگران کننده در مورد ارزهای دیجیتال را دنبال کنند.
  • از کیف پول‌های سخت‌افزاری برای نگهداری ارزهای خود استفاده کنید.
  • از دیگران دعوت کنید که از هولد کردن استفاده کنند.
  • وقتی رمزارزهای دیگر صعود می‌کنند نباید نگران شوید. اگر صبر کنید، ارزهای شما هم صعود خواهند کرد.
  • در این استراتژی معاملاتی جلوی وسوسه‌های خود برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال را بگیرید. اگر نتوانستید حتما با کمترین ریسک این کار را انجام دهید.

استراتژی معاملات روزانه ارز دیجیتال (Day Trading)

ترید روزانه ارز دیجیتال (Day Trading) یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که معامله‌گران مختلف از آن استفاده می‌کنند. در این روش معامله‌گر پوزیشن (Position) را برای بازه زمانی یک یا چند روز باز می‌گذارد. به همین دلیل استراتژی ترید روزانه کوتاه‌مدت است و برای کسانی که اهداف کوتاهی از معامله ارز دیجیتال دارند مناسب خواهد بود. یادآور می شویم که اگر اهداف کوتاه مدت از معامله ارز دیجیتال دارید حتما بدانید اسپرد چیست.

استراتژی معاملاتی روزانه کمک می‌کند که معامله‌گر از تحولات کوچکی که در بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد، سود ببرد. افراد برای اینکه در بازه زمانی کوتاهی به سود برسند به شدت پیگیر اخبار حوزه مورد نظر خود حتی اخبار سیاسی و اقتصادی هستند. معامله‌گران باید ارزهایی را خرید و فروش کنند که همیشه نوسان‌های زیادی دارند.

همچنین تحولاتی که در شرکت‌های بزرگ به خصوص شرکت‌های مالی رخ می‌دهند را نیز زیر ذره‌بین توجه خود قرار می‌دهند. هر تحولی که در این موارد رخ دهد می‌تواند سودهای روزانه و کلانی را عاید معامله‌گر کند. معامله‌گری که از استراتژی معاملاتی روزانه استفاده می‌کند باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • معامله‌گر باید از دانش کافی برای معامله برخوردار باشد.
  • معمولا برخی از معامله‌گران از تحلیل تکنیکال (Technical) و فاندامنتال (Fundamental) برای این نوع از استراتژی استفاده می‌کنند.
  • معامله‌گرها بخشی از دارایی‌های خود را در این روش به کار می‌گیرند، چون احتمال می‌دهند آن‌ها را از دست بدهند.
  • در استراتژی روزانه معامله‌گران از روش نوسان‌گیری، آربیتراژ (Arbitrage) و همچنین ترید مبتنی بر اخبار نیز استفاده می‌کنند.

استراتژی نوسان گیری فارکس

یکی از استراتژی‌های پرطرفدار در میان تریدرهای حرفه‌ای، نوسان گیری در بازار فارکس می‌باشد. معمولا این نوع معاملات در بازار فارکس، معاملات کوتاه مدتی هستند که با سود خوبی برای معامله‌گر نیز همراه می‌باشند. معامله‌گران حرفه‌ای به یک دوره زمانی خاص که در طی آن، یک موقعیت بازار در یک نوسان واحد، همچنان فعال باقی بماند، نوسان می‌گویند. برای آشنایی با جزئیات “نوسان گیری چیست و چه تفاوتی با استراتژی اسکلپ دارد؟” کلیک کنید.

از جذابیت‌های استراتژی نوسان گیری فارکس برای تریدرهای تازه‌کار و در سطح معمولی نیز این است که از یک نسبت جذاب سود به زمان خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار می‌باشد. این موضوع به این معنی است که در این نوع معامله، این امکان برای معامله‌گران وجود دارد تا زمان کوتاهی را برای معاملات خود اختصاص دهند اما همزمان به سوددهی خوبی نیز برسند. اصلی‌ترین ویژگی که معاملات نوسان‌گیری از آن برخوردار هستند، این موضوع می‌باشد که معاملات برای چند روز تا چند هفته، فعال باقی می‌ماند.

البته روندهای خوب، معمولا بین چند روز تا چند هفته ماندگار می‌باشند و این موضوع، شرایطی را برای معامله‌گران ایجاد می‌کند تا در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه، بتوانند از نوسانات قیمتی به بیشترین سوددهی برسند.

تمامی تریدرها و معامله‌گران برای درک صحیح و به موقع حرکت روند، به صورت معمول به تحلیل‌های بنیادی و تکنیکالی توجه دارند و سعی می‌کنند آن‌ها را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند تا در نهایت موفق به ادامه روندهای بلند مدت شوند. همینطور در این نوع معاملات با هدف کم‌کردن میزان ریسک‌هایی که در هر یک از معاملات وجود دارد، از دستورهای توقف ضرر و کسب سود نیز استفاده می‌شود.

استراتژی نوسان گیری فارکس برای دسته‌ای از معامله‌گران در بازار فارکس که تقریبا حرفه‌ای هستند و دارای مهارت و صبر بیشتری می‌باشند، همینطور تحت تاثیر تغییرات دقیقه‌ای و نوسانات کوچک در بازار نیستند، بسیار مناسب است. تریدرهای تازه‌کار و مبتدی معمولا از استراتژی نوسان گیری فارکس استفاده نمی‌کنند که با توجه به اینکه لازمه آن تسلط بر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است، منطقی به نظر می‌رسد.

استراتژی نوسان گیری فارکس، در کدام نماد معاملاتی سودآور است؟

بازار فارکس از جمله بازارهای پرطرفدار در جهان می‌باشد که از بیشترین نقدینگی در میان دیگر بازارهای مالی در جهان برخوردار است. همینطور این بازار جزو بازارهای رقابتی و پرریسک نیز می‌باشد که سرمایه‌گذاری و معامله در این بازار را برای دیگر تریدرها سخت و چالشی می‌کند.

همانطور که اشاره کردیم، نوسانگیری در بازار فارکس، دربردارنده استراتژی‌های معاملاتی است که در آن می‌توان از روند بازار و نوسانات قیمتی که در آن وجود دارد، به سود بالایی رسید. در حقیقت در این استراتژی، معامله‌گران علاقه‌مند هستند که از حرکت‌های کوچک قیمت در تایم فریم‌های پایین به سوددهی برسند.

با اینکه از استراتژی نوسان گیری فارکس بر روی بازار سهام و یا ارزهای دیجیتال نیز استفاده می‌شود، اما در اغلب موارد نوسانگیری در فارکس بر روی ارزها و یا طلای جهانی صورت می‌گیرد. دلیل این موضوع این است که طلا و یا ارزهای دیجیتال در مقایسه با دیگر دارایی‌ها، نوسانات بیشتری را دارند. این دسته از دارایی‌ها دارای نقدشوندگی بالایی می‌باشند.

از سویی دیگر، در تمامی ساعت‌های روز، امکان نوسان‌گیری در فارکس وجود دارد. این دسته از نمادهای معاملاتی، از الگوهای منظم‌تری پیروی می‌کنند، چرا که حجم معاملات آن‌ها بالاتر است.

دکمه بازگشت به بالا