علمی

ابتلاء ۵ نفر به سرخک در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

اخبار ایران من/ خراسان رضوی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارشی از ۵ نفر مبتلا به سرخک داریم که ۴ نفر از آنها خارج از کشور و یکی از آنها ایران بوده است. اکثر این افراد اکنون تحت درمان هستند و مشکلی ندارند.

دکتر. سید جواد حسینی امروز در نشست خبری تشریح پاتوژنز عامل بیماری زا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره وضعیت کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 12 روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی مشهد Sciences گزارش مرگباری از حمله قلبی دریافت نکرده است، اما یک نفر در سراسر ایالت بر اثر حمله قلبی جان خود را از دست داده است. تعداد بیماران در بیمارستان حدود 100 نفر است.

وی افزود: همچنین تعداد مبتلایان به کرونا به حدود 100 تا 150 نفر در روز کاهش یافته است. با این حال، همه چیز تغییر نکرده است و استفاده از جمجمه همچنان تبلیغ می شود تا زمانی که ستاد مرکزی ایالت کرونا به ما اطلاع دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تعداد واکسن های کرونا در مناطقی که این دانشگاه آموزش دیده است، گفت: در حال حاضر در بین افراد بالای 18 سال، رتبه اول 98.01 درصد، دوم 87.44 درصد و سوم است. 38.37 درصد است. دوزهای تزریقی دوز سوم کمتر از میانگین کشوری است اما در سطح اول و دوم استاندارد خوبی داریم.

حسینی همچنین گفت: بیماری های پس از کرونری مانند دیابت و زوال عقل باید مورد بازنگری قرار گیرد تا اگر اتفاق خاصی افتاد، آن را برطرف کرد. 9 تا 40 ماهه که از مرز شرقی وارد منطقه می شوند، علیه کرونا و سرخک واکسینه می شوند. همچنین افرادی که قصد ورود به این منطقه را دارند باید حتماً ازمون کرونا بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس سیاست، شهروندان 9 تا 30 ساله ساکن در شهرها نیز علیه سرخک واکسینه می شوند. به همین دلیل تا به امروز اسامی حدود 217 هزار شهروند دریافت کننده واکسن در سامانه سینا ثبت شده است. حدود 60000 نفر از آنها تاکنون واکسینه شده اند.

حسینی در خصوص کودکان زیر پنج سال ایرانی که برای واکسن کرونا ثبت نام نکردند، گفت: حدود 6400 نفر نوبت اول و 26 هزار نفر نوبت دوم را دریافت نکردند. واکسیناسیون 60 درصد این افراد.

وی همچنین درباره شیوع میمون ها بیان کرد: اولین مورد آبله میمون در آفریقا در سال 1958 و اولین فرد در سال 1970 در کنگو شناسایی شد. منبع بیماری ممکن است جوندگان باشد. راه های انتقال تماس با افراد و حیوانات بیمار، بزاق تنفسی و تماس غیرمستقیم با لباس است. این موارد نشان می دهد که تنفس در این حالت موثر است و به همین دلیل استفاده از ماسک اهمیت دارد. لازم به ذکر است که پس از بیماری های قلبی عروقی، خطر سرایت سرماخوردگی و آنفولانزا از طریق تنفس نیز به دلیل استفاده از ماسک کاهش یافت.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: این بیماری معمولا بین سه تا 13 روز طول می کشد اما بین 5 تا 21 روز طول می کشد که مرگ و میر ناشی از این بیماری بین 1 تا 10 درصد گفته می شود. راه های پیشگیری از این بیماری پرهیز از تماس با حیوان آلوده، کنترل بیماری در مکان های مختلف، استفاده از ماسک و ایزوله از افراد آلوده است. حدود 75 درصد از افرادی که علیه آبله واکسینه شده اند در حال حاضر آلوده هستند.

حسینی در خصوص علائم آبله اظهار کرد: علائم ممکن است ضعف، تب و بثورات پوستی باشد. آکنه عمدتاً بعد از یک یا سه روز و معمولاً روی صورت، دست‌ها و پاها در افراد آن ناحیه دیده می‌شود. در این بیماری، بزرگ شدن غدد لنفاوی اغلب اتفاق می افتد که در مورد آبله معمولی صدق نمی کند.

وی در خصوص اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای جلوگیری از شیوع آبله میمونی افزود: دوستان ما در مرز افرادی را که مالاریا دارند و به کشورهایی که این بیماری در آنجا شناسایی شده سفر کرده اند، رصد می کنند. تا به امروز این بیماری در 21 کشور تشخیص داده شده است، اما در منطقه ما به استثنای یک مورد در امارات، این بیماری شناسایی نشده است. تا 6 ژوئن، 219 نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده بودند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را تشریح کرد: این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و درمان خاصی جز مراقبت های پزشکی ندارد. اگر درمان انجام نشود، بیماری 100% کشنده خواهد بود. برای اعزام مسافران به مکه، کشتن حیوانات در رفت و برگشت باید با رعایت بهداشت انجام شود. تاکنون موردی از این بیماری گزارش نشده است و امیدواریم تا پایان این مدت این روند ادامه داشته باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: سالک دو نوع مرطوب و روستایی و خشک و شهری دارد. این بیماری به مناطقی که آب راکد و نخاله های ساختمانی وجود دارد سرایت کرده است. در حال حاضر آماری از شیوع این بیماری ندارم اما دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان بهترین ناظر پیگیر موضوع است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا