علمی

دوره نقاهت جراحی فک چقدر است؟

دوره نقاهت جراحی فک

از آنجایی که باعث درد در عضلات و استخوان‌های فک و همچنین لب‌ها، بینی و سایر قسمت‌های صورت می‌شود، انجام کارهایی مانند خوردن، نوشیدن و مسواک زدن دندان‌ها می‌تواند برای برخی بسیار ناراحت‌کننده باشد. روز برای اینکه دوره بهبودی به آرامی طی شود، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

مراقبت های بعد از جراحی فک

ممکن است پس از جراحی فک ورم ​​و کبودی ایجاد شود که طبیعی است و جای نگرانی نیست.

پس از 3-4 هفته، تورم و کبودی از بین می رود.

برای از بین بردن این کبودی ها می توانید از کیسه یخ استفاده کنید.

روز بعد از جراحی از مسواک زدن خودداری کنید.

در چند روز اول از مسواک زدن خودداری کنید.

ممکن است بیمار در روز اول به دلیل اقدامات انجام شده در حین جراحی فک دچار گلودرد شود.

پس از جراحی چانه، سر خود را بالاتر از بدن نگه دارید تا استراحت کنید.

برای جلوگیری از عفونت و کاهش درد، از داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک که برای عزیزانتان مفید است استفاده کنید.

تا سه هفته پس از جراحی از مصرف الکل خودداری کنید.

از مصرف داروهایی مانند آسپرین، وارفارین، داروهای گیاهی و غیره خودداری کنید.

تا سه هفته سیگار نکشید.

پس از مشورت با دندانپزشک خود می توانید از دهانشویه برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید.

بعد از 3 روز می توانید دوش بگیرید، اما به یاد داشته باشید که زمان حمام کوتاه است.

در این دوره از فعالیت های سنگین خودداری کنید.

بهداشت دهان و دندان را بعد از جراحی فک رعایت کنید و در نتیجه زمان بهبودی عزیزانتان را کوتاه کنید.

با مراقبت هایی که در بالا ذکر شد، دوره نقاهت خوبی بعد از جراحی فک خواهید داشت.

راحت باشید و استراحت کنید

پس از جراحی فک، بهتر است از فعالیت شدید خودداری کنید. در عوض، چند روز را در خانه استراحت کنید.

استراحت در این دوره بسیار مهم است زیرا استخوان های فک شما در دوران نقاهت هستند و بهبودی باید به درستی دنبال شود. رانندگی، خم شدن، یا بلند کردن اجسام سنگین می تواند باعث خونریزی شود.

بنابراین توصیه می کنیم به تدریج شدت حرکت خود را افزایش دهید. در روز اول پس از جراحی فک تا حد امکان صحبت کردن، خوردن و نوشیدن را محدود کنید. به جای خوردن 3 وعده در روز، تعداد وعده های غذایی را به 6 وعده برسانید و مطمئن شوید که هر وعده غذایی کم است.

مراقب نوشیدنی ها باشید

پس از جراحی فک، دهان معمولا بی حس می شود و درد و تورم در این ناحیه طبیعی است. همه این علائم نوشیدن را سخت می کند، اما این مشکلی نیست، باید مراقب باشید و هر روز 2-3 لیتر آب بنوشید.

آب میوه هایی مانند آب سیب و شیر ایده آل هستند. با این حال، مراقب باشید که از طریق نی ننوشید. مکش می تواند زخم شما را تحریک کرده و باعث خونریزی شود.

همچنین باید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از جراحی از نوشیدن قهوه و نوشابه خودداری کنید. همچنین برای بهبودی سریع از نوشیدن الکل خودداری کنید.

همچنین بهتر است از تف کردن خودداری کنید تا به زخم شما فشار وارد نشود. به یاد داشته باشید که بهبودی 8 تا 12 هفته پس از جراحی طول می کشد. تا آن زمان باید مراقب فک و صورت خود باشید.

بعد از آسیب فک بنوشید

غذاهایی را انتخاب کنید که جویدن آنها آسان باشد.

زمانی که شروع به خوردن غذای جامد می کنید، باید با غذاهایی شروع کنید که نیاز به جویدن زیاد ندارند. برخی از غذاهای نرم مناسب برای شروع عبارتند از:

پوره سیب زمینی

خمیر سیب

تخم مرغ زده شده

ماهی نرم آب پز

پوره مرغ

اگرچه بهتر است هنگام جویدن مراقب باشید، اما نباید خیلی مراقب باشید. گنجاندن غذاهای جامد در رژیم غذایی و بازگرداندن قدرت و انعطاف پذیری عضلات فک باعث تسریع روند بهبودی می شود.

کمپرس سرد و گرم

تورم و کبودی صورت شما پس از جراحی فک طبیعی است. قرار دادن یخ روی فک به مدت 30 دقیقه یک راه موثر برای کاهش تورم است. قبل از استفاده مجدد از بسته سرد، 15 دقیقه صبر کنید.

این کار را در 24 تا 48 ساعت اول پس از جراحی ادامه دهید. اگر متوجه چرک در محل زخم شدید یا تب شدید، ممکن است عفونت جراحی رخ داده باشد.

بعد از یک هفته دیگر نیازی به استفاده از کمپرس سرد نیست. بنابراین برای کاهش تورم به جای کمپرس سرد از کمپرس گرم استفاده کنید.

کمپرس یخ بعد از جراحی فک

سرت را بالا بگیر

در دوران نقاهت پس از جراحی فک از خوابیدن به پشت خودداری کنید. در طول روز بنشینید تا جریان خون مناسب حفظ شود. هنگام خواب از 2 یا 3 بالش برای بالا بردن سر خود استفاده کنید.

آموزش قدم به قدم تمرین فک

برای 10 روز اول پس از جراحی فک، هیچ تمرین خاصی برای فک توصیه نمی شود، زیرا زخم شما هنوز درد دارد. حرکت خفیف در حین جویدن تمرین مناسبی در این دوران است.

10 روز پس از جراحی سعی کنید تا حد امکان فک را باز و بسته کنید. فک ها را به جلو و عقب و پهلو به پهلو حرکت دهید تا حرکت فک افزایش یابد. در این مرحله، باید بتوانید انگشت خود را بین دندان های خود قرار دهید.

اگر احساس ناراحتی می کنید، در طول این تمرینات از کمپرس گرم استفاده کنید تا تنش عضلانی کاهش یابد. در هفته چهارم می توانید از انگشت خود برای ایجاد فشار بین دندان های جلو استفاده کنید. به آرامی عضلات فک را بکشید تا دهانه فک باز شود.

تمرینات فک و جراحی

2 تا 3 هفته پس از جراحی، در صورت امکان، می توانید تمرینات بدنی سبک را از سر بگیرید. در 4 تا 6 هفته اول پس از جراحی فک، حتی اگر می خواهید ورزش های سبک انجام دهید، باید از آتل پلاستیکی استفاده کنید. شما نباید در هیچ ورزش یا فعالیت بدنی که ممکن است فک یا صورت را تحت تاثیر قرار دهد شرکت کنید.

خلاصه

پس از جراحی فک به مراقبت ویژه نیاز دارید. علاوه بر رژیم غذایی، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و سر خود را بالاتر از بدن خود نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که نکات مراقبتی را به دقت دنبال می کنید و برای یک دوره بهبودی کوتاه به اندازه کافی استراحت می کنید.

برای جراحی فک در شیراز حتما به بهترین جراح فک و صورت شیراز مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا