ایران کسب و کارعلمی

چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟

چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟

مو یکی از مهمترین عوامل زیبایی انسان است. به همین دلیل باید اطلاعات دقیقی در مورد روش های مراقبت از مو و راه های رشد و تقویت آن داشته باشیم. به طور کلی، موی انسان از سه لایه یا بخش تشکیل شده است. بیرونی ترین لایه مو وظیفه محافظت از لایه های زیر را بر عهده دارد. البته زمانی که لایه بیرونی مو آسیب ببیند، لایه های زیر مو نیز آسیب می بینند. این آسیب ها به تدریج باعث خشک شدن موها، خشک شدن و از دست دادن حالت ارتجاعی و درخشندگی مو می شوند.

بیش از دو بار در هفته از شامپو استفاده نکنید

استفاده از شامپو و شوینده های مو برای بهداشت و نظافت مو لازم و ضروری است، اما در صورت استفاده روزانه از این مواد شیمیایی، در مدت زمان کوتاهی متوجه اثرات منفی آن ها بر روی موهای خود خواهید شد. با استفاده زیاد از شامپو، موها چربی لازم را از دست می دهند و خشک می شوند. این پدیده سلامت مو را تهدید می کند و به فولیکول های مو آسیب می رساند. به همین دلیل بهتر است موهایتان را بیش از ۲ تا ۳ بار در هفته شامپو نکنید. با این کار از خشک شدن بیش از حد موها که باعث وز می شود جلوگیری کرده اید.

از ماسک ها و نرم کننده های مو استفاده کنید.

همانطور که استفاده از ماسک صورت باعث شادابی و سلامت پوست می شود، استفاده از ماسک مو نیز به زیبایی و سلامت مو کمک می کند. ماسک مو فواید زیادی دارد و از جمله آنها می توان به درخشندگی، درخشندگی مو، خاصیت ارتجاعی، کاهش آسیب و شکنندگی مو، رطوبت، کاهش ریزش مو، بهبود سلامت مو، فیبر مو و کاهش آسیب های ناشی از آلودگی های محیطی اشاره کرد. محصولات مراقبت از مو، مانند ماسک مو، فواید زیادی برای سلامت مو دارند.

امروزه اکثر مردم با استفاده از نرم کننده ها آشنا هستند. نرم کننده دیگر موها را وز نمی کند و حتی با کوچکترین آسیبی هم نمی شکند. همچنین باعث افزایش نرمی و لطافت موهای نرم و ترمیم موهای خشک و آسیب دیده می شود. موادی که در ساخت این محصولات استفاده می شود، با هر بار استفاده، موها را نرم تر و نرم تر می کند. اولین تفاوت بین ماسک و نرم کننده مو، تفاوت در ساختار و بافت آنهاست. ماسک های مو برخلاف نرم کننده های آبکی و شل، بافتی متراکم و سفت دارند. اگر غلظت ماسک مو زیاد باشد، ماسک به راحتی جذب نمی شود و روی مو پخش نمی شود.

در واقع ماسک مو مدت بیشتری روی ساقه مو می ماند و یک لایه محافظ روی آنها ایجاد می کند. طبق تعاریف بالا، ماسک ها و نرم کننده ها دو محصول کاربردی و منحصر به فرد مراقبت از مو هستند. اگر شما نیز نگران سلامت و زیبایی موهای خود هستید، بهتر است از استفاده از محصولاتی که مناسب موهایتان هستند غافل نشوید. به یاد داشته باشید که موها نیاز به تغذیه دارند، بنابراین استفاده از ماسک موی مداوم مناسب می تواند تاثیر زیادی بر سلامت موهای شما داشته باشد.

از شانه مناسب استفاده کنید

شانه کردن موها یک عادت ارزشمند است که به حفظ زیبایی مو و همچنین سلامت مو کمک می کند. در این مورد، انتخاب شانه مناسب ضروری است، بنابراین سعی کنید شانه ای با دندانه های درشت و پهن انتخاب کنید. در مقاله دیگری از ریها درباره فواید شانه چوبی برای مو صحبت کردیم. در واقع بهترین نوع شانه برای مو، شانه چوبی است. هرگز از برس با دندانه های فلزی برای شانه زدن موهای خود استفاده نکنید. استفاده از یک شانه چوبی برای شانه کردن مو باعث افزایش گردش خون می شود و در نتیجه مواد مغذی بیشتری به فولیکول های مو می رسد. همچنین شانه چوبی چربی پوست را به طور یکنواخت در سراسر مو پخش می کند و از چرب شدن بیش از حد موها جلوگیری می کند.

هر ماه موهای خود را کوتاه کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ سلامت مو، کوتاه کردن و کوتاه کردن آن است. بسیاری از افرادی که موهای پر و سالم دارند فکر می کنند باید هر دو تا سه ماه یکبار موهای خود را کوتاه کنند تا موهایشان سالم و بدون وز باشد. اگر نمی خواهید هر ماه هزینه زیادی برای کوتاه کردن مو بپردازید، می توانید انتهای موهای خود را کوتاه کنید.

از شامپوی مناسب استفاده کنید

انتخاب شامپوی مناسب برای موهای شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر به برچسب روی شامپو دقت کنید می گوید که برای موهای چرب، خشک، معمولی، آسیب دیده و رنگ شده مناسب است. به طور کلی موها به سه نوع چرب، خشک و معمولی تقسیم می شوند. سه شامپو خاص برای انواع مو وجود دارد و بهتر است یکی را انتخاب کنید که مناسب نوع موی شما باشد. انتخاب شامپوی مناسب برای داشتن موهایی سالم و پرپشت ضروری است. شامپوی مناسب باید متناسب با نوع پوست و موی شما باشد و به موها آسیب نرساند.

اگر پوست سرتان چرب است اما موهایتان خشک است، از شامپوی مناسب موهای چرب استفاده کنید. افرادی که پوست چرب دارند بهتر است از شامپوی مناسب برای موهای چرب روی پوست سر استفاده کنند و از نرم کننده خشک در پایه موها استفاده کنند تا علاوه بر نرمی موها را آبرسانی کند. اگر پوست سرتان خشک است، بهتر است از شامپوهای حجم دهنده و قوی خودداری کنید. این محصولات به سرعت رطوبت پوست را از بین می برند و خشکی پوست را افزایش می دهند. بهترین نوع مو، موهای معمولی است. این مو خیلی چرب یا خشک نیست و کمتر در معرض آسیب است.

غذای مناسب بخورید

یکی از دلایل اصلی ریزش مو، رژیم غذایی نامناسب است. در واقع، رژیم غذایی مناسب می تواند ریزش مو را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با استفاده از یک برنامه غذایی کامل که شامل انواع ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی است، می توانید سلامت موهای خود را به میزان قابل توجهی بازیابی کنید. هنگام تهیه رژیم غذایی از مصرف کالری غافل نشوید. طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان، کاهش ناگهانی و بیش از حد کالری باعث افزایش ریزش مو می شود. به همین دلیل بهتر است از یک رژیم غذایی اصولی و صحیح استفاده کنید. تارهای مو از پروتئین ساخته شده اند، بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث افزایش ریزش مو می شود.

غذاهایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لوبیا بهتر است به مقدار کافی مصرف شوند تا بدن پروتئین مورد نیاز خود را دریافت کند. کلسیم و منیزیم نیز از مواد مغذی مهم هستند. استفاده از مواد غذایی و لبنیات حاوی مقادیر زیادی منیزیم و کلسیم توصیه می شود. یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش ریزش مو می شود کمبود آهن است. کمبود آهن در بدن انسان باعث کم خونی، خستگی و ریزش بیش از حد مو می شود. در نتیجه باید غذاهای غنی از آهن مانند جگر یا قرص آهن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

برای شستن موهای خود از آب داغ استفاده نکنید

آب داغ به ساقه ها، ریشه ها و پوست سر آسیب می رساند و همچنین منافذ پوست سر را باز می کند و چربی طبیعی پوست را کاهش می دهد. شستن موها با آب داغ می تواند موهای شما را خشک و خشک و شکننده کند. ریزش مو، ریزش، شوره سر، خارش، شکستگی و آسیب مو از جمله عوارض استفاده از آب داغ برای شستن مو است. به همین دلیل بهتر است دمای آب را تا حد امکان پایین بیاورید و موها را با آب ولرم بشویید. آب داغ برای از بین بردن کثیفی و کثیفی از پوست سر خوب است، اما در عین حال سبوم طبیعی پوست را از بین می برد و رشد مو را مختل می کند.

بدون سبوم کافی، مو به تدریج ضخامت و درخشندگی خود را از دست می دهد و به مرور زمان این وضعیت بدتر می شود. آب داغ به طور مستقیم ریزش مو را افزایش نمی دهد، اما در کنار اثرات منفی آن بر سلامت پوست سر، باعث التهاب در پوست و ضعیف شدن ریشه مو و شکننده شدن آن ها می شود. برای براق شدن موها بهتر است از آب سرد استفاده کنید تا موها شرایط لازم برای رشد را پیدا کنند. شستشوی موها با آب سرد به مدت 10 تا 15 ثانیه باعث سفت شدن پوست سر و افزایش جریان خون در پوست سر می شود.

ماساژ پوست سر

ماساژ سر مانند ماساژ سایر قسمت‌های بدن است، فقط ماساژ ملایم‌تری است. فقط باید از انگشتان دست برای ماساژ سر و بدون استفاده از روغن استفاده کرد. ماساژ سر باعث افزایش گردش خون و رشد مو می شود. ماساژ پوست سر با افزایش تغذیه پوست سر کیفیت مو را بهبود می بخشد. این نه تنها از ریزش مو جلوگیری می کند، بلکه مواد مغذی را برای ریشه و پوست سر تامین می کند.

ماساژ پوست سر باعث تحریک فولیکول های مو و افزایش ضخامت مو با ایجاد فشار بر روی سلول های فولیکول می شود. موهای ضخیم تر حجم بیشتری نشان می دهند و تارهای ظریف بیشتری را در خود نگه می دارند. اگر به طور مرتب موهای خود را ماساژ دهید، پس از مدتی شاهد رشد موهای کوچک در کنار موهای خود خواهید بود. ماساژ به پوست و مو آسیبی نمی رساند و به مو آسیب نمی رساند. با کمک ماساژ، گردش خون در پوست سر افزایش یافته و به تدریج ریزش مو کاهش می یابد و موها قدرت و طراوت را به دست می آورند.

همانطور که قبلا اشاره کردم، ماساژ فواید زیادی برای موهای شما دارد. ماساژ نه تنها باعث رشد مو می شود، بلکه برای موهای خشک و آسیب دیده نیز موثر است. زیر سر صدها غده مسئول تولید چربی و سبوم هستند. وظیفه غدد چربی این است که موها را نرم و صاف نگه می دارند و با کمک ماساژ تحریک و متعادل می شوند. در واقع ماساژ استفاده از غدد چربی را متعادل می کند و برای موهای چرب و خشک استفاده می شود.

لازم نیست زمان زیادی را صرف خاراندن سر خود کنید. این کار بسیار آسان است و می توانید در حین شستن موهای خود این کار را انجام دهید. بنابراین اگر می خواهید موهایی سالم، براق و درخشان داشته باشید، ماساژ را جزئی از روتین مراقبت از موهای خود قرار دهید. اگر فقط 5 دقیقه در روز را به ماساژ اختصاص دهید، پس از مدتی متوجه تفاوت زیادی در وضعیت موهای خود خواهید شد.

همانطور که گفتیم عواملی مانند چرب بودن، تورم، ریزش و خشک شدن انتهای موها به شما می گوید که زمان کوتاه کردن موها فرا رسیده است.

نتیجه

یکی از مهمترین راه های مراقبت از موهایتان مراجعه به آرایشگاه های تمیز و معتبر است. آرایشگاه هایی که ما قصد دارید به شما معرفی کنیم عبارتند از: سالن زیبایی نوژا سعادت آباد و سالن زیبای تاماران گوهردشت

دکمه بازگشت به بالا