ایران کسب و کارعلمی

100 خاصیت زردچوبه + بهترین زمان مصرف زردچوبه

زردچوبه یک گیاه علفی است که در کشورهای آسیای جنوبی مانند هند، بنگلادش و پاکستان رشد می‌کند. از خواص بارز آن می‌توان به پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات فعال گیاهی اشاره کرد که به آن خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی می‌بخشد. زردچوبه به‌عنوان یک تجارت مهم و به روزرسانی بسیاری از مواد غذایی و بهداشتی استفاده می‌شود. همچنین، از زردچوبه به‌عنوان یک رنگ طبیعی نیز در صنایع غذایی استفاده می‌شود.

در فرهنگ آسیایی استفاده از ادویه‌های مختلف و به ویژه زردچوبه در غذا بسیار رایج است. به همین دلیل بهتر است بدانیم ادویه مورد نظر چه ویژگی‌هایی دارد.  به عقیده بسیاری از افراد، زردچوبه فقط برای زردتر کردن غذاست و نمی‌توان از آن انتظار خاصیت دیگری داشت. باید گفت که این نظریه کاملا اشتباه است و زردچوبه و ماده موثره آن کورکومین می‌تواند هم خواص دارویی و هم خاصیت درمانی داشته باشد. در این مقاله درباره زردچوبه بیشتر صحبت می‌کنیم و شما را با خواص شگفت انگیز آن آشنا خواهیم کرد:

خواص درمانی زردچوبه

بهترین زمان مصرف زردچوبه | خواص زردچوبه برای آقایان

زردچوبه یکی از اردویه‌های پر مصرفی است که خواص درمانی بسیار زیادی دارد اما معروف‌ترین خواص آن در زیر برای شما لیست شده است:

  •  خواص ضدالتهابی: ترکیبات فعال موجود در زردچوبه، از جمله کورکومین، خواص ضدالتهابی قابل توجهی دارند. این خاصیت می‌تواند در کاهش التهاب‌های مرتبط با بیماری‌های مزمن مانند آرتریت، التهاب مفاصل و درد عضلانی-اسکلتی مؤثر باشد.
  • رفع سیاهی دور چشم: ممکن است بنا به دلایلی مانند کم خوابی، کم خونی و غیره دور چشم‌تان سیاه شده باشد. این مشکل می‌تواند تاثیر نامناسبی بر ظاهر فرد داشته باشد. استفاده از زردچوبه و درست کردن ماسک زردچوبه این مشکل را حل می‌کند. این ماسک شامل زردچوبه، آبلیمو، آب گوجه فرنگی و آرد است و فقط هفته ای سه بار و هربار 10 دقیقه روی محل مورد نظر قرار دهید و سس با آب ولرم بشویید.
  • خواص ضد باکتری و ضد قارچ: زردچوبه می‌تواند در مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌های مختلف کمک کند. برخی ترکیبات موجود در زردچوبه قادر به مهار رشد و پیشرفت باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند.
  • سلامتی مو: زردچوبه می‌تواند به درمان لکه های پوستی کمک زیادی کند. چرا که خواص آنتی اکسیدانی آن می‌تواند در رفع آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون پوست و کاهش تولید ملانین (پیگمانتاسیون) موثر باشد. این خاصیت می‌تواند به کاهش لکه های تیره، لکه های ناشی از آفتاب و علائم پیری پوست نیز کمک کند. ماسک‌هایی که حاوی زردچوبه هستند نیز می‌توانند در بهبود تنظیم چربی پوست، تقویت گردش خون و روشن‌کردن و رفع تیرگی پوست موثر باشند.

برگه پیشنهادی: برای مشاهده لیست قیمت ادویه جات درجه یک و با کیفیت به صورت عمده و کیلویی از بازرگانی زرین گیاهینه کلیک کنید!

  • خواص آنتی‌اکسیدانی: زردچوبه حاوی ترکیباتی است که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و می‌تواند در مقابله با رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از اکسیداسیون کمک کند.
  • کنترل دیابت: کنترل قند خون بدن توسط زردچوبه یکی از بهترین مزیت‌های آن به حساب می‌آید.
  • بهبود دستگاه گوارش: زردچوبه می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش کمک کند. خواص آنتی‌الرژیک و ضد تشنجی زردچوبه به افزایش خونرسانی معده کمک کرده و برخی مشکلات معده‌ای مانند سوء هاضمه و تهوع را کاهش می‌دهد.
  • کمک به لاغری: اگر اضافه وزن دارید و می‌خواهید وزن کم کنید، می‌توانید از زردچوبه برای این منظور استفاده کنید. با توجه به وجود آنتی اکسیدان‌های طبیعی در زردچوبه می‌توان گفت که این ماده برای کاهش وزن و چربی سوزی بسیار مهم است. البته استفاده زیاد از زردچوبه در غذا مضر است، پس بهترین روش استفاده از شیر زردچوبه می‌باشد!
  • پیشگیری از سرطان: از دیگر خواص زردچوبه می‌توان به خاصیت آن در پیشگیری از بیماری‌های سرطانی اشاره کرد. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که ترکیبات فعال موجود در زردچوبه ممکن است در جلوگیری از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی موثر باشند. یکی از خواص زردچوبه در این ناحیه خاصیت آنتی اکسیدانی قوی آن است. همانطور که می‌دانید، زردچوبه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان قوی است. از جمله مهمترین عملکردهایی که آنتی اکسیدان ها می‌توانند در بدن انسان داشته باشند، پیشگیری از بروز انواع سرطان و همچنین کمک به درمان و تخریب سلول های سرطانی است.
  • درمان افسردگی: افسردگی یکی از بیماری‌های شایعی است که این روزها در بین افراد مختلف به خصوص در بین جوانان دیده می‌شود. برای جلوگیری از این بیماری باید از روش‌های مختلف روانی استفاده کرد و از مواد غذایی لازم بهره برد. دو مورد از مواد مغذی موجود در زردچوبه، که شامل کورکومین و فلوکستین است که ضد افسردگی هستند.
  • جلوگیری از ریزش مو: کورکومین یکی از مهم ترین مواد موجود در زردچوبه است. این ماده‌ای است که باعث رنگ زرد این ادویه شده است. برای جلوگیری از ریزش مو، بهتر است زردچوبه را در برنامه غذایی خود قرار دهید زیرا کورکومین موجود در آن از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
  • درمان کبد چرب: کبد چرب به دلیل افزایش چربی در خون و مصرف غذاهای چرب و حتی نوشیدنی های الکلی ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی در نهایت شما را به پیوند کبد مجبور کند. یکی از مهمترین خواص زردچوبه برای بدن مربوط به کنترل سطح چربی خون و همچنین درمان علائم کبد چرب با این ماده است. اما توجه داشته باشید که در مصرف این ماده زیاده روی نکنید زیرا احتمال افت فشار خون و کاهش شدید چربی را خواهید داشت.
  • تاثیر مثبت روی زنان: یکی از خواص زردچوبه برای خانم ها تنظیم هورمون هاست. زردچوبه می‌تواند به تعادل هورمون‌ها در بدن کمک کند و مشکلات قاعدگی مانند درد و انقباضات قاعدگی را کاهش دهد.

خواص ضد التهابی زردچوبه ممکن است در کاهش التهاب مرتبط با بیماری‌های زنان موثر باشد. مصرف زردچوبه باعث بهتر شدن روند پاکسازی رحم بعد از زایمان می‌شود. بعد از تولد معمولا جفت و … باقی مانده در رحم وجود دارد که اگر تمیز نشود باعث عفونت می‌شود. به همین دلیل بهتر است این موضوع را جدی بگیرید.

  • پیشگیری از آلزایمر: امروزه پیشگیری از آلزایمر تنها روش کاهش این بیماری در افراد است. زردچوبه یکی از موادی است که می‌تواند به حذف پلاک‌ها (رسوب پلاک‌های آمیلوئید باعث آلزایمر می‌شوند ) کمک می‌کند و می‌تواند در پیشگیری از آلزایمر موثر باشد.

بهترین زمان مصرف زردچوبه چه موقع است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که هدف فرد از مصرف زردچوبه بر روی بهترین زمان مصرف زردچوبه تاثیرگذار خواهد بود. به‌طور کلی بهترین زمان مصرف زردچوبه، صبح‌ها به صورت ناشتا و شب‌ها قبل از خواب است.

در واقع افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند، می‌توانند این ادویه را به چای یا سایر نوشیدنی‌ها در طول روز اضافه کرده و میل کنند. بدین منظور افراد می‌توانند سه یا چهار فنجان آب را همراه با دو قاشق چای خوری زردچوبه بر روی اجاق گاز گذاشته و حدود ده دقیقه به هم بزنند. برای مصرف این نوشیدنی، می‌توان آب لیمو ترش، پرتقال یا عسل را به آن اضافه کرد.

بنابراین بهترین زمان مصرف زردچوبه با توجه به اهداف مصرف کننده متفاوت خواهد بود اما به‌طور کلی مصرف زردچوبه در رژیم غذایی روزانه سبب کاهش التهابات بدن، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان، تقویت سیستم گوارش بدن و تسکین اختلالات، سلامتی و بهبود عملکرد مغز، تقویت قلب و تسکین علائم آرتروز خواهد شد.

لازم به ذکر است بهترین زمان مصرف زردچوبه همراه با شیر برای بهبود سلامتی بدن، سلامت پوست، کاهش وزن، هضم بهتر غذا، سلامت کبد و تصفیه خون، شب‌ها قبل از خواب در کنار ورزش و برنامه غذایی سبک خواهد بود.

البته افراد می‌توانند هر زمانی از طول روز از نوشیدن شیر زردچوبه لذت ببرند اما اکثر کارشناسان تغذیه، نوشیدن آن را حدود یک ساعت قبل از خواب به شدت توصیه می‌کنند؛ زیرا در این زمان اثرات محسوسی بر روی آرامش و بهبود کیفیت خواب خواهد داشت.

مضرات زردچوبه چیست؟

زردچوبه همانطور که دارای خواص فراوانی است، می‌تواند ضررهای زیادی نیز داشته باشد. برای مثال غفاری دایت درباره مصرف بی رویه زردچوبه اینطور می‌نویسد:

در صورتی که قبلاً به سنگ کلیه، درد‌های معده و دستگاه گوارشی، دیابت و یا فشار خون مبتلا بوده‌اید، بهتر است در مصرف کردن زرد چوبه احتیاط بیشتری به خرج دهید و یا حتی با پزشک نیز در این رابطه مشورت کنید. این کار سبب می‌شود تا از بروز خطرات بیشتر جلوگیری نمایید.

همچنین سایت کرمانی توصیه کرده است:

تجويز زردچوبه به افراد مبتلا به سنگ صفرا، يرقان ناشي از انسداد مجاري صفرا و كوليك حاد مجاري صفرا پيشنهاد نمي‌شود.

بازرگانی زرین گیاهینه نیز در خصوص مضرات زردچوبه به این نکته اشاره می‌کند:

زیاد روی در مصرف زردچوبه مضراتی به همراه دارد مانند:

  • افزایش خون ریزی
  • اسهال و تهوع
  • سنگ کلیه
  • انقباض صفرا
  • ناباروی
  • افزایش آلرژی
  • کمبود آهن و ….

پس بهتر است به یاد داشته باشید که هر ماده غذایی هرچند هم مفید باید به اندازه و به درستی مصرف شود تا عوارض جانبی و مشکلات جسمی برای شما به وجود نیاورد.

کاربردهای زردچوبه

زردچوبه در آشپزی، بهبود سلامت و در صنایع غذایی و بهداشتی چندین کاربرد دارد:

✨ آشپزی: زردچوبه به‌عنوان یک ادویه معمولی در آشپزی بسیار محبوب است. از آن به‌عنوان رنگ‌دهنده و طعم‌دهنده در غذاها، مارینادها و سس‌ها استفاده می‌شود.

بهداشت و مراقبت از پوست: ترکیبات ضد باکتری و ضد التهابی زردچوبه می‌توانند در تهیه ماسک‌ها و کرم‌های طبیعی برای پوست مفید باشند.

صنایع غذایی و بهداشتی: زردچوبه به عنوان یک رنگ طبیعی در صنایع غذایی مانند طعم دهنده‌ها، نان، کیک و محصولات لبنی استفاده می‌شود. همچنین، از آن برای تولید محصولات بهداشتی مانند صابون و ماسک صورت استفاده می‌شود.

برای خرید بهترین و باکیفیت ترین نوع زردچوبه نیز می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

https://www.giahine.com/product/turmeric/

دکمه بازگشت به بالا