ایران کسب و کارعلمی

مدت زمان ارتودنسی دندان نیش نهفته

ارتودنسی دندان نیش؛ کاندیدای مناسب + هزینه + مدت زمان

دندان های نیش در هر دو فک و در کنار دندان های پیشین واقع شده اند. دندان های نیش جزء آخرین دندان هایی هستند که در فک رشد می کنند. در صورتی که این دندان ها به هر دلیلی اعم از مشکلات ژنتیکی و هر گونه ناهنجاری دندانی آسیب ببینند و یا به صورت نهفته در فک باقی بمانند، دندانپزشک در تهران با ارتودنسی دندان نیش می تواند به اصلاح دندان نیش و جلوگیری از تشدید سایر ناهنجاری های دندانی کمک کند.

اما علت بروز این نوع ناهنجاری ها چیست؟ مدت زمان لازم برای اصلاح دندان نیش چقدر است؟ آیا ارتودنسی دندان نیش تنها راه برای اصلاح این نوع ناهنجاری است؟ برای رسیدن به پاسخ این گونه از سوالات تا پایان این نوشتار با متخصص ارتودنسی همراه باشید.

دقیقا به کدام دندان ها، دندان نیش می گویند؟

یکی از مهم ترین دندان ها، دندان های نیش است که تعداد آنها ۴ عدد است؛ دو عدد در ناحیه جلویی فک بالا و دو عدد دیگر در دو طرف دندان های پیشین قرار دارد.

دندان های نیش در حیوانات نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. ما انسان ها و سایر جانداران از دندان نیش برای گرفتن و تکه کردن غذاها ها استفاده می کنیم. البته انسان ها به دلیل نوع غذایی که می خورند دندان های نیش کوچک تری دارند اما جانوران برای تکه کردن طعمه های خود نیاز به دندان های نیش بزرگ و تیزی دارند.

چه کسانی باید ارتودنسی دندان نیش انجام دهند؟

در صورتی که شرایط زیر را دارید شما کاندیدای انجام این نوع ارتودنسی دندان هستید:

  • شلوغی بیش از حد دندان ها در فک بالا یا پایین
  • انحراف و کجی دندان ها
  • وجود دندان نیش نهفته
  • نبود فضای کافی در فک
  • منحرف شدن دندان های نیش به سمت سقف دهان یا گونه ها

انواع روش های ارتودنسی دندان نیش

اصلاح دندان نیش با ارتودنسی با توجه به محل قرارگیری، نوع و شدت ناهنجاری به سه شکل انجام می شود که عبارتند از:

ارتودنسی دندان نیش بالا

دندان های نیش بالا جزء آخرین دندان هایی هستند که در فک رشد می کنند. در برخی مواقع به دلایل مختلف این دندان ها در فک به صورت نهفته باقی می مانند. به دلیل اینکه این نوع دندان ها نقش بسزایی در زیبایی لبخند و همچنین گاز زدن و تکه کردن غذا دارند؛ بنابراین کشیدن دندان های نیش تا حد ممکن توصیه نمی شود.

در واقع بهترین روش برای اصلاح دندان نیش بالا انجام ارتودنسی است که در صورتی که توسط بهترین متخصص ارتودنسی انجام شود؛ اصلاح طرح لبخند بدون نیاز به از دست دندان انجام می شود.

ارتودنسی دندان نیش بیرون زده

در صورتی که فضای موجود در قوس دندانی کم باشد ممکن است دندان نیش خارج از فک و به صورت بیرون زده رشد کند. در این حالت ارتودنتیست برای اصلاح موقعیت دندان نیش و سایر دندان ها، ابتدا فضای کافی در فک ایجاد می کند و سپس سعی در هدایت دندان نیش به محل اصلی خود می کند.

در این شرایط در اکثر مواقع ارتودنسی هر دو فک انجام می شود و در صورتی که فضای خالی کافی برای دندان ها نباشد ممکن است ارتودنتیست مجبور به کشیدن دندان های آسیاب کوچک شود.

ارتودنسی دندان نیش نهفته

در برخی مواقع ممکن است که دچار پوسیدگی دندان نیش شوید و پس از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی متوجه شوید که دندان پوسیده شما دندان شیری است و هنوز دندان نیش اصلی شما از فک بیرون نیامده و در واقع نهفته در زیر فک باقی مانده است. در این مواقع ممکن است دندانپزشک شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع دهد.

متخصص ارتودنسی پس از معاینات لازم ممکن است ارتودنسی دندان نیش نهفته را تجویز کند و با کشیدن دندان شیری، جای خالی را برای رشد دندان نیش نهفته باز می کند. پس از باز شدن فضای کافی برای رشد دندان نهفته، به کمک یک جراح فک، دندان نیش توسط قلابی مخصوص از لثه بیرون کشیده می شود. در این مرحله باز ارتودنتیست دست به کار می شود و با روش ارتودنسی ثابت سعی در اصلاح موقعیت جایگاهی دندان بیرون زده می کند.

دندان نیش نهفته چگونه درمان می شود؟

دندان نیش می تواند با کمک انواع ارتودنسی ثابت، متحرک و نامرئی و یا جراحی فک درمان شود. اگر خودتان سابقه نهفتگی این دندان را دارید و فکر می کنید که فرزندتان نیز ممکن است با چنین مشکلی روبرو شوید جهت انجام ارتودنسی پیشگیرانه  باید به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید. در اغلب اوقات جراحی دندان و ارتودنسی با هم میتوانند راه حل درمانی باشد.

ارتودنسی دندان های نیش در کودکان

یک متخصص ارتودنسی می تواند از بریس های ارتودنسی برای ارتودنسی دندان های نیش بهره بگیرد. با استفاده از ارتودنسی کاربردی دندان های فوقانی رو به جلو حرکت می کنند. این روش از ارتودنسی می تواند رشد فک بالا یا پایین یا هر دو را در کودکان تغییر دهد. از این رو بهتر است فرزندمان را در سن هفت سالگی به یک متخصص ارتودنسی کودکان نشان دهیم تا از ناهنجاری های دندانی او در آینده جلوگیری کنیم.

اگر مشکلات ارتودنسی دندان نیش را برطرف نکنیم چه می شود؟

در برخی موارد اگرکاری به نامرتبی دندانی نداشته باشیم مشکلی پیش نمیاید. به عنوان مثال اگر دندان ها مقداری کج باشند اگر ارتودنسی صورت نگیرد بعید است مساله جدی پیش بیاید کما اینکه بیشتر مردم در تمام طول عمر به همین شکل هستند. اما برخی از ناهنجاری های فکی و دندانی حتما باید درمان شوند تا عوارض و مشکلات احتمالی برای افراد پیش نیاید. مثلا جلو بودن فک بالا نسبت به فک پایین هم یک مشکل زیبایی پیش میاورد و هم اینکه درد، و ناراحتی و سایش دندان ها را به دنبال دارد و حتما باید درمان شود.

در خصوص ارتودنسی دندان نیش هم باید اشاره کنیم که اگر این دندان ها نهفته باشند حتما باید در معرض دید قرار گرفته و با کمک نیروهای ارتودنسی با سایر دندان ها مهماهنگ شوند. قرار گرفتن دندان ها به صورت طولانی مدت در زیر لثه و یا بخش های دیگر می تواند باعث عفونت، درد شدید، کج شدن سایر دندان ها و مشکلاتی از این دست شود.

دکمه بازگشت به بالا