ایران کسب و کارعمومی

اجزای آلترناتور و نقش آن‌ها در نحوه کار دیزل ژنراتور

آلترناتور دیزل ژنراتور چیست؟ تا به حال در مورد موضوعاتی مثل چیستی ، کاربرد ، برند ها و نحوه کارکرد آن بسیار سخن گفته ایم و اجزای مختلف آن مثل افترکولر ، اینترکولر ، توربو شارژ و …. را معرفی کرده ایم. در این مقاله نیز قصد داریم تا به معرفی آلترناتور در انواع دیزل ژنراتور از دیزل ژنراتور صنعتی گرفته تا بپردازیم و اجزا و نحوه کاربرد آن را به تفصیل توضیح دهیم. اگر شما نیز علاقه مندید تا در این باره اطلاعاتی کسب کنید ، تا پایان با ما همراه باشید.

آلترناتور دیزل ژنراتور کارکردی شبیه به اینورتر دارد و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند تا بتوان از آن دریافت کرد. اکثر آلترناتور ها از یک بخش متحرک و یک بخش ثابت تشکیل شده اند. بخش ثابت را استاتور و بخش متحرک را روتور می نامند. شکل کار آلترناتور این گونه است که سیم پیچ متحرک یا همان روتور در داخل یک سیم پیچ ثابت یا همان استاتور می چرخد و از طریق ایجاد یک میدان مغناطیسی در خروجی آلترناتور دیزل ژنراتور برق تولید می کند. بعضی از ژنراتور ها برای تولید برق به طور دائمی از میدان های مغناطیسی بهره می برند به همین سبب آنها را آلترناتور های مغناطیس دائم می نامند. از انواع دیگر ژنراتور های می توان به ترانسفوماتور ها اشاره کرد که اکثرا در نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

Alternator components and their role in diesel generator operation

اجزا آلترناتور

همان طور که در بخش بالا اشاره شد آلترناتور ها از دو بخش اصلی یعنی استاتور و روتور تشکیل شده اند. شناخت هر کدام از این اجزا اهمیت زیادی دارد. زیرا بروز ایراد در هر کدام از آن ها می تواند عملکرد کل سیستم را مختل کند.

استاتور

استاتور به عنوان بخش ثابت آلترناتور مطرح می شود. این قطعه خود از بخش های مختلفی تشکیل شده که می توان به هسته شیاردارد و سیم پیچی اشاره کرد. برای عملکرد صحیح دستگاه شهد قرار گرفتن سیم پیچ درون شیارهای هسته هستیم.

روتور

روتو قسمت متحرک آلترناتور شناخته می شود. عملکرد این بخش به صورت دورانی است و به دلیل وجود میدان مغناطیسی باعث تولید برق می شود. در دیزل ژنراتور کوچک و بزرگ شاهد وجود این قطعات هستیم و ساختار دیزل ژنراتورها در این خصوص تفاوتی با یکدیگر ندارد.

دسته بندی ها در آلترناتور ها

آلترناتور دیزل ژنراتور را می توان بر اساس چند موضوع مثل روش تحریک ، تعداد فازها ، نوع چرخش و کاربرد آنها دسته بندی کرد.

روش تحریک

آلترناتور دیزل ژنراتور را برای تولید میدان مغناطیسی می توان به دو روش تحریک کرد. روش اول این است که با استفاده از آهنربا های دائمی یک ثابت در آلترناتور ایجاد می شود و با استفاده از آن،  برق تولید می شود. روش دوم به این شکل است از زغال یا کویل برای ایجاد میدان مغناطیسی استفاده شود.

تعداد فاز ها

از نظر تعداد فاز خروجی نیز می توان آلترناتور ها را دسته بندی کرد. به این صورت که آلترناتور ها از لحاظ تعداد فاز به تک فاز ، سه فاز و شش فاز تقسیم می شوند. نوع سه فاز آلترناتور رایج ترین گونه آن است و تک فاز ها برای توان های پایین تر استفاده می شوند. خروجی شش فاز نیز کاربرد های ویژه و مخصوص خود را دارد.

انواع آلترناتور ها

  • آلترناتور یا ژنراتور برق
  • آلترناتور یا دینام خودرو
  • لوکوموتیو های دیزلی الکتریکی
  • ژنراتور های دریایی

دیزل ژنراتورهای صنعتی دارای توان بیشتری نسبت به دیزل ژنراتور کوچک و خانگی است. به همین دلیل صدای بیشتری نیز تولید می کند. توصیه می کنیم قبل از خرید انواع موتورهای دیزلی به مشخصات آن شامل برند، توان، ساعت کارکرد و .. توجه کنید.

در حال حاضر اغلب افرادی که در حوزه صنعت و فعالیت های تولیدی کار می کنند نیاز به دیزل ژنراتورهای قدرتمند دارند تا پاسخگوی نیاز آن ها باشد. اما به این دلیل که موتورهای دیزلی از قیمت بالایی برخوردار می باشند ترجیح می دهند از نوع دست دوم آن استفاده کنند. در مطالب گذشته به مهم ترین نکات در خصوص دست دوم اشاره کردیم و گفتیم که یکی از ضروری ترین مواردی که باید به آن توجه کرد ساعت کارکرد می باشد. طبیعتا هر چه تعداد ساعات کارکرد دستگاه کمتر باشد به معنای کم بودن استهلاک آن ها می باشد. علاوه بر آلترناتور قطعات دیگری نیز در دیزل ژنراتور وجود دارد که از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

جمع بندی در مورد آلترناتور دیزل ژنراتور

خرید دیزل ژنراتور دارای نکات بسیار مهمی است و می توان گفت که این موضوع یک امر تخصصی می باشد. توصیه می کنیم در هنگام خرید به سراغ فروشگاه های معتبر بروید و از برندهای شناخته شده مانند بهره مند شوید. سایر برندها مانند کامینز ، پرکینز و … نیز در بازارهای ایرانی و بین المللی از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستند و می توان به عملکرد آن ها مطمئن بود.

علاوه بر فروشگاه های حضوری می توانید به فروشگاه های اینترنتی نظیر ” تیارا ژنراتور ” نیز مراجعه کنید. در این مجموعه تیمی قدرتمند شامل مشاوران ، فروشندگان و … وجود دارند که می توانند به شمامعرفی کامل اجزای دیزل ژنراتور دیزل ژنراتور یک دستگاه تولید برق است که با استفاده از موتور دیزلی و یک ژنراتور، برق تولید می‌کند. دیزل ژنراتورها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند، که هر یک از این اجزاء نقش مهم و کاربردی را در انجام کارکرد آن ایفا می‌کنند. همچنین این که تمام اجزاء و تجهیزات آن بهم مرتبط هستند. تمام اجزا با همکاری و تعامل موثر با یکدیگر به منظور تولید و ارائه برق برای استفاده در موقعیت‌های مختلف، مشغول به کار هستند. هر یک از اجزای دیزل ژنراتور نقش مهمی در عملکرد و کارایی دستگاه دارد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل اجزای دیزل ژنراتور بپردازیم تا با آنها آشنا و از نحوه کارکرد و کاربردشان آگاه شوید، پس با آبادیزل همراه باشید:دیزل ژنراتور یا ژنراتور گازوییلی دستگاهی متشکل از یک موتور دیزلی و یک ژنراتورالکتریکی می باشد که با احتراق گازوییل، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و به عنوان منبع تولید کننده برق شناخته می شود که در نبود برق شهری می تواند انرژی الکتریکی مورد نیاز ما را تامین کند. دیزل ژنراتور ها که از ترکیب موتور دیزل، ژنراتور الکتریکی (مولد) و بخش های دیگر ساخته شده اند، ابزاری هستند برای تامین برق در شرایط مختلف. از تامین برق اضطراری در حد چند دقیقه گرفته تا تامین برق کشتی و قطار در این بازه قرار می گیرند. کار شرکت های فعال در این زمینه، ارائه خدمات تخصصی برای تعمیر، نگهداری و کوپله دیزل ژنراتورهاست.

از دیزل ژنراتور به عنوان منبع تامین برق اضطراری، هنگام قطعی برق شهری در اماکنی مانند بیمارستان ها، دیتاسنترها، فروشگاه ها یا ساختمان های مسکونی و اداری استفاده می شود. همچنین این دستگاه های مولد برق هنگامی که دسترسی به برق شهری میسر نیست نقش بسزایی دارند و به عنوان منبع تامین برق دایم درصنعت، کشاورزی و راه سازی مورد استفاده قرار می گیرد. موتور دیزل ژنراتور مسئول تولید انرژی مکانیکی است که توسط ژنراتور الکتریکی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. این موتور به وسیله احتراق سوخت (معمولاً گازوئیل) در داخل سیلندر، انرژی مورد نیاز را تولید می‌کند.

وظایف و عملکرد موتور دیزل ژنراتور

تولید انرژی مکانیکی

موتور دیزل ژنراتور مسئول تولید انرژی مکانیکی است. در این فرآیند، سوخت در داخل سیلندر احتراق می‌کند و انرژی حاصله باعث حرکت پیستون و چرخش شفت موتور می‌شود. این حرکت به وسیله یک سیستم چرخشی به ژنراتور الکتریکی منتقل می‌شود تا انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل شود.

مدیریت سوخت

موتور دیزل ژنراتور برای کارکرد صحیح و بهینه نیاز به سوخت دارد. سیستم سوخت چندین وظیفه دارد که شامل تأمین سوخت، تزریق سوخت، مخلوط کردن سوخت و هوا، و تنظیم نرخ سوخت به هوا است. این سیستم برای کارکرد صحیح موتور دیزل ژنراتور بسیار حیاتی است.

خنک کردن موتور

موتور دیزل ژنراتور در طول کار خود بسیار گرم می‌شود و برای جلوگیری از آسیب به قطعات داخلی، نیاز به سیستم خنک کننده دارد. این سیستم شامل یک سیستم خنک کننده آب است که آب را از موتور گرفته و آن را از طریق یک سیستم خنک کننده به محیط بیرون منتقل می‌کند.

روان کردن و روان نگه داشتن قطعات

سیستم روغن موتور دیزل ژنراتور مسئول روان کردن و روان نگه‌داشتن قطعات مختلف موتور است. هدف این سیستم، کاهش سایش و سایر خرابی‌هایی که به دلیل اصطکاک درونی قطعات موجود می‌شوند، است.

کنترل عملکرد موتور

سیستم تنظیم و کنترل برای کنترل سرعت، توان، ولتاژ و ترمپراتور موتور دیزل ژنراتور مسئول است. این سیستم به منظور افزایش کارایی و حفاظت از دیزل ژنراتور طراحی شده است و در صورت بروز مشکلات مانند افزایش دمای موتور، کاهش فشار روغن، یا افزایش ولتاژ، به صورت خودکار عملکرد دیزل ژنراتور را تنظیم می‌کند.

تنظیم میزان دود و آلایندگی

موتور دیزل ژنراتور ممکن است در صورت عدم تنظیم صحیح، مقدار زیادی دود و آلاینده به محیط اطراف منتشر کند. برای جلوگیری از این مشکل، سیستم کنترل آلایندگی موتور باید به درستی کار کند و میزان دود و آلاینده تولیدی را کاهش دهد.

تأمین هوای تمیز

سیستم تنفس موتور دیزل ژنراتور مسئول تأمین هوای تمیز به موتور است. هوای تمیز به موتور دیزل کمک می‌کند تا به بهترین نحو کار کند و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد.

تأمین برق

موتور دیزل ژنراتور در نهایت باید بتواند انرژی الکتریکی مورد نیاز را تولید کند. برای این منظور، موتور دیزل ژنراتور با ژنراتور الکتریکی همراه است که با تأمین انرژی الکتریکی، برق مورد نیاز را تأمین می‌کند. به طور کلی، موتور دیزل ژنراتور مسئول تولید انرژی مکانیکی است که با تأمین سوخت و تنظیم عملکرد، به تولید انرژی الکتریکی نیز می‌پردازد. برای داشتن عملکرد بهینه و حفاظت از دیزل ژنراتور، تمامی اجزای آن باید به درستی عمل کنند و با هماهنگی کامل کار کنند.ژنراتور، دیزل ژنراتور یک دستگاه الکتریکی است که با استفاده از حرکت مکانیکی تولید شده توسط موتور دیزل، انرژی الکتریکی را تولید می‌کند. این دستگاه اغلب برای تأمین برق در مناطقی که از شبکه برق مستقل هستند، استفاده می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا