ایران کسب و کارعمومی

بعد عمل بینی میشه قهوه خورد

خوردن کافئین بعد از عمل بینی چه مشکلاتی ایجاد می کند ؟ خوردن قهوه بعد از عمل بینی یا مصرف چای بعد از عمل بینی را از چه زمانی می توان شروع کرد ؟ میزان کافئین چای سبز چقدر است ؟ به طور کلی نوشیدنی های الکلی و کافئین دار مانند چایی، قهوه، انواع نوشابه های انرژی زا یا گازدار، شکلات، هات چاکلت و … رقیق کننده خون هستند. بنابراین احتمال خون ریزی و تورم بعد از عمل جراحی بینی را افزایش می دهند. کافئین همچنین می تواند فشار خون را افزایش دهد که این امر سبب ایجاد هماتوم (لخته شدن خون) در زیر پوست بینی می شود.

محتوای خبر پنهان
1 کافئین چیست ؟

کافئین چیست ؟

کافئین یک محرک طبیعی است که بیشتر در گیاهان چای، قهوه و کاکائو یافت می شود. این ماده با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی، به شما کمک می کند تا هوشیار بمانید و از بروز خستگی جلوگیری کنید. گفته می شود که قهوه توسط یک چوپان اتیوپیایی کشف شده است که متوجه شده است که بزهایش زمانی که از آنها مصرف می کردند، انرژی بیشتری داشتند. نوشیدنی های غیر الکلی حاوی کافئین در اواخر دهه 1800 وارد بازار شدند و پس از آن نوشیدنی های انرژی زا به بازار عرضه شدند.

جهت خرید قهوه فوری سوپریم با مشاوران ما در تماس باشید.

بیشترین کافئین در چیست ؟

بیشترین کافئین در چیست ؟ طبق لیست زیر بیشترین میزان کافئین در قهوه خالص مانند اسپرسو است. اما برخی داروهای مسکن و ضد حساسیت نیز شامل مقداری کافئین هستند مانند داروهای ضد سرماخوردگی یا استامینوفن. علاوه بر این، اکثر قرص های لاغری و چربی سوز نیز کافئین دارند. در ادامه برای آگاهی بیشتر شما، مقدار کافئین موجود در هر 227 گرم (240 میلی‌لیتر) نوشیدنی های کافئین دار لیست شده است :

  • – قهوه اسپرسو : 240–720 میلی گرم
  • – قهوه : 102–200 میلی گرم
  • – نوشیدنی های انرژی زا : 50-160 میلی گرم
  • – چای دم کرده : 40–120 میلی گرم
  • – چای سبز: 30 تا 50 میلی گرم
  • – نوشابه : 20-40 میلی گرم
  • – هات چاکلت : 2-7 میلی گرم
  • – شیر کاکائو : 2-7 میلی گرم

چه زمانی می توان مصرف کافئین بعد از عمل بینی را آغاز کرد ؟

درست است که کافئین باعث کاهش درد می شود، اما باید از یک هفته قبل از عمل و یک هفته بعد از عمل بینی به هیچ عنوان کافئین مصرف نکنید. بهترین کار این است که تا یک ماه بعد از عمل بینی از حوردن کافئین پرهیز کنید.

بعد از عمل بینی نوشیدنی های ضد التهابی را جایگزین کافئین کنید

بعد از عمل بینی آبمیوه های ضد التهابی مانند آب هلو، آب هویج و آب کرفس را جایگزین کافئین کنید و حتما برای نوشیدن از نیمنتشر شده در۹ شهریور, ۱۴۰۱

مناسب است از نوشیدنی‌های الکلی و نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مثل قهوه یا نوشابه، تا چند روز بعد از جراحی بینی خودداری نمایید، البته اگر برای مدت طولانی‌تر نباشد. الکل یک رقیق کننده خون می باشد و می تواند خطر خونریزی بعد از جراحی را بالا ببرد.

چه زمانی بعد از جراحی بینی می توانیم قهوه بخوریم؟

پاسخ: توصیه می کنیم قبل از آغاز دوباره نوشیدن کافئین، ۶ هفته کامل پس از عمل جراحی صبر نمایید. ما می دانیم که این امکان دارد برای بعضی از بیمارانی که عادت به نوشیدن قهوه یا چای روزانه دارند سخت باشد. اگر باید قبل از ۶ هفته از سر بگیرید، در صورت احتیاج ½ فنجان یا ¼ فنجان در روز را توصیه می کنیم.

از مواردی که باید بعد از جراحی بینی دوری کنید:

کارهایی که نباید بعد از جراحی بینی انجام دهید:

  • فعالیت های سخت. جراح شما واضح به شما می گوید که ورزشگاه را رها کنید و چند هفته پس از جراحی از ورزش خودداری نمایید.
  • فعالیت جنسی. …
  • فین کردن. …
  • دوش گرفتن. …
  • عینک زدن. …
  • بیرون ماندن در آفتاب. …
  • سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل. …
  • دست زدن یا ضربه زدن به بینی

خواص قهوه تلخ

۱. قهوه موجب بالا رفتن انرژی می شود

قهوه موجب می‌شود کمتر احساس خستگی نمایید و هشیاری شما را افزایش می دهد. این خاصیت به دلیل وجود یک ماده‌ی محرک در قهوه به اسم کافئین می باشد که در واقع، رایج‌ترین ماده‌ی روان‌گردان در جهان به حساب می آید.

به بیانی ساده، پس از نوشیدن قهوه، کافئین جذب جریان خون شما می شود. این ماده پس از عبور از ایست بازرسی مغز، به سیستم اعصاب مرکزی می‌رسد. کافئین پس از وارد شدن به سیستم اعصاب مرکزی، به سراغ آدنوزین (عامل احساس خستگی و خواب‌آلودگی) می‌رود و مانع فعالیت آن می‌شود. کافئین موجب بالا رفتن تولید نوراپی‌نفرین و دوپامین می‌شود. نوراپی‌نفرین برای حفظ دقت، کنترل احساسات، یادگیری و ادراک ضروری می باشد و دوپامین عامل توانایی، انرژی و لذت است.

آزمایش‌های کنترل‌ شده‌ی بسیار روی انسان‌ها،نشان دهنده این است که قهوه، جنبه‌های گوناگونی از عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، برای مثال: حافظه، خلق و خو، هشیاری، انرژی، زمان واکنش و عملکرد شناختی.

۲. قهوه موجب چربی‌ سوزی می شود

آیا می‌دانستید کافئین تقریبا در کلیه مکمل‌های چربی‌ سوزی موجود در بازار، وجود دارد؟ یک علت مناسب برای این ادعا می باشد: کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که خاصیت چربی‌سوزی آن، در عمل، اثبات شده است. بررسی های متعدد نشان می‌دهد کافئین می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش دهد. سایر مطالعات حاکی از آن است که کافئین دقیقا می‌تواند چربی‌سوزی را به میزان ۱۰ درصد در اشخاص چاق و ۲۹ درصد در اشخاص لاغر، افزایش دهد. هرچند، این امکان وجود دارد که با استفاده طولانی‌مدت قهوه، این تاثیرات پایین آید.

۳. کافئین موجب بهبود عملکرد فیزیکی می شود

کافئین،موجب تحریک سیستم عصبی می شود و این کار باعث می‌شود، سیگنال‌ شکستن چربی بدن به سلول‌ها فرستاده شود.

ولی کافئین سطوح اپی‌نفرین (آدرِنالین) خون را نیز افزایش می دهد. بدن انسان به وسیله‌ی افزایش آدرنالین، به استرس‌های فیزیکی و احساسی، پاسخ می‌دهد که به آن پاسخ «جنگ یا گریز» گفته می شود.

کافئین به سلول‌های چربی دستور می‌دهد چربی بدن را بشکنند. این چربی‌‌ها در قالب اسیدهای چرب آزاد و منبع سوخت، وارد جریان خون می‌شوند که به جز مغز، ماهیچه‌های قلبی و اسکلتی، اسیدهای چرب را ترجیح می‌دهند.

با وجود این تاثیرات، عجیب نیست کافئین بتواند عملکرد فیزیکی را به طور میانگین ۱۲-۱۱ درصد، افزایش دهد. پس، منطقی است نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از خانه و آغاز کردن روز کاری، یک فنجان قهوه‌ی غلیظ‌ میل کنید.

۴. در کافئین، مواد غذایی ضروری وجود دارد

قهوه چیزی بیش از یک نوشیدنی سیاه رنگ می باشد. بسیاری از همین مواد مغذی که در دانه‌های قهوه وجود دارند، در نوشیدنی نهایی نیز پیدا می‌شوند.

یک فنجان قهوه دارای مواد مغذی زیر می باشد:

  • ریبوفلاوین (ویتامین ب۲): تامین‌کننده‌ی ۱۱ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه
  • پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵): تامین‌کننده‌ی ۶ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه
  • منگنز و پتاسیم: تامین‌کننده‌ی ۳ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه
  • منیزیوم و نیاسین (ویتامین ‌ب۳): تامین‌کننده‌ی ۲ درصد از میزان توصیه‌ شده‌ی روزانه

گرچه شاید به نظر موضوع مهمی نباشد، ولی بیشتر مردم، روزانه بیش از یک فنجان قهوه می‌نوشند. پس در نتیجه، اگر ۴-۳ فنجان قهوه بنوشید، آنگاه این مقادیر اندک، به سرعت افزایش می یابد.

۵. کافئین موجب پایین آمدن خطر دیابت نوع ۲ می شود

دیابت نوع ۲ یک بیماری بسیار جدی و شایع می باشد که امروزه حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان به آن مبتلا هستند. در این نوع دیابت، بدن انسولین تولید می‌کند، ولی یا میزان آن کافی نمی باشد یا بدن نمی‌تواند از انسولین تولید شده استفاده نماید. در این شرایط، قند موجود در بدن نمی‌تواند وارد سلول‌های بدن شود و در اثر تجمع آن، بدن دچار نارسایی می‌شود.

بنا به بعضی از دلایل، میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که قهوه استفاده می‌کنند، به طور چشمگیری پایین می باشد. بررسی ها نشان می‌دهد ریسک ابتلا به این بیماری در اشخاصی که بالاترین میزان قهوه را استفاده می‌کنند، ۲۳ تا ۵۰ درصد پایین تر است و نتایج یک بررسی دیگر نیز حاکی از کاهش ۶۷ درصدی احتمال ابتلا به این بیماری می باشد.

طبق تحقیقات گسترده‌‌ صورت گرفته از داده‌های ۱۸ تحقیق روی مجموع ۴۵۷۹۲۲ نفر، نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۷ درصد کاهش می‌دهد.

۶. قهوه موجب محافظت شما در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل می شود

بیماری آلزایمر رایج‌ترین نوع اختلال عملکرد مغزی و علت عمده‌ی زوال عقل در سراسر جهان می باشد.

همیشه اشخاص بالای ۶۵ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. متاسفانه، هیچ درمان شناخته شده‌ای برای آلزایمر وجود ندارد. با وجود این، کارهای بسیاری را می‌توان برای پیشگیری از این بیماری انجام داد از جمله، تغذیه سالم و ورزش، ولی نوشیدن قهوه های گانودرما بیز هم می‌تواند به طور شگفت‌آوری تاثیر گذار باشد.

طبق تحقیقات صورت گرفته، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که قهوه استفاده می‌کنند، بیش از ۶۵ درصد پایین تر است.

۷. کافئین موجب پایین آمدن خطر ابتلا به بیماری پارکینسون می شود

پس از آلزایمر، بیماری پارکینسون دومین بیماری رایج در حیطه‌ی عملکرد مغز می باشد. این بیماری در اثر مرگ سلول‌های ترشح‌کننده‌ی دوپامین (یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی) به وجود می‌آید. مثل آلزایمر، برای پارکینسون هم هیچ درمان شناخته‌ شده‌ای وجود ندارد که این امر اهمیت پیشگیری از آن را دو چندان می‌کند.

طبق مطالعات صورت گرفته، استفاده از قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را بین ۳۲ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

در این مورد، به نظر می‌رسد خود کافئین به وجود آورنده‌ی این اثر می باشد. پس در نتیجه، افرادی که قهوه‌‌ی بدون کافئین اسعمل جراحی بینی یکی از شایع‌ترین جراحی‌ها در ایران و بسیاری از کشورها است. مراقبت‌های بعد از جراحی نکته‌ای بسیار مهم است که گاهی ساده گرفته می‌شود. در این مقاله از مجله نوشیدنی عالیس قصد داریم تا بهترین نوشیدنی‌های مناسب بعد از حراجی بینی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

چگونه قهوه خور حرفه ای شویم ؟!

مراقبت‌های بعد از عمل بینی

مهم‌ترین کاری که بعد از عمل بینی باید انجام داد، استراحت است. برای استراحت حتما از دو بالشت روی ‌هم استفاده کنید تا سرتان بالاتر از سطح بدن قرار گیرد و ریسک خون‌ریزی مجددا کاهش پیدا کند. برای کاهش درد ناشی از جراحی می‌توانید از مسکن‌هایی که پزشک تجویز کرده یا استامینوفن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هرچند مصرف مسکن بعد از جراحی امری طبیعی است، اما نباید سرخود و بدون مشورت با پزشک هر دارویی را مصرف کنید.

برای جلوگیری از کبودی بیشتر، تا سه روز از کمپرس یخ روی گونه‌ها استفاده کنید. البته کمی کبودی بعد از جراحی بینی در گونه و اطراف چشم طبیعی است. سه هفته تا یک ماه بعد از اتمام جراحی از فین کردن، استعمال دخانیات و قلیان پرهیز کنید تا زخم‌ها به‌صورت کامل خوب شوند. پانسمان روی محل جراحی را باید به طور مرتب و اصولی تعویض کنید و برای پاکسازی محل بخیه از آب‌اکسیژنه استفاده کنید.

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟

خوردن غذا و خوراکی بعد از عمل جراحی بینی به حفظ قدرت بدنی و سرعت بهبودی بسیار کمک می‌کند. تغذیه بعد از جراحی بینی نکته‌ای است که باید جدی گرفته شود. مواردی که باید در مورد تغذیه بعد از جراحی در نظر بگیرید، زیاد نیستند، اما به‌شدت ضروری و حیاتی هستند. اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید، خوردن غذاهای نرم است. هرچه‌قدر غذایی که میل می‌کنید، سفت باشد، شما مجبور هستید برای جویدن فشار بیشتری به فک و در نهایت بینی وارد کنید.

پس از جراحی بینی حتما مصرف فیبر را در تغذیه خود بگنجانید. فیبر با خواصی که دارد باعث می‌شود تا سیستم گوارش به‌خوبی کارکرده و از مشکلاتی که پس از عمل جراحی بینی مثل یبوست پیش می‌آید، جلوگیری می‌کند.

تلاش کنید تا روزانه حداقل 25 گرم فیبر مصرف کنید. یکی دیگر از مواردی که در تغذیه باید جدی گرفته شود، کاهش مصرف نمک است. نمک باعث می‌شود تا سینوس‌ها تحریک شده و این اتفاق برای افرادی که تازه بینی خود را جراحی کرده‌اند، اصلا مناسب نیست. حتما از خوردن غذاهای شور اجتناب کنید. استفاده از کلسیم پس از عمل بینی تاثیر به‌سزایی در روند بهبودی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این ‌خصوص می‌توانید مقاله را در مجله عالیس مطالعه کنید.

مورد دیگری که در تغذیه باید جدی گرفته شود، عدم مصرف غذاهای تند است. غذاهای پرادویه و تند باعث تحریک بینی و گلو شده و احتمال عطسه و سرفه را افزایش می‌دهد. اگر پس از عمل جراحی مجبور به عطسه شدید، حتما این کار را با دهان باز انجام دهید تا فشار کم‌تری به بینی وارد شود. غذاهای داغ و گرم و غذاها و نوشیدنی‌های خیلی سرد باعث تشدید درد در بینی می‌شود. تا حد امکان اجازه دهید تا خوراکی به دمای مناسب رسیده و سپس آن را میل کنید.

بهترین میوه بعد از عمل جراحی بینی

میوه‌ها تاثیر بسیار زیادی در روند بهبودی خواهند داشت. یکی از میوه‌ها که باید مصرف آن جدی گرفته شود، آناناس است. آناناس به دلیل داشتن ماده‌ای به نام بروملین باعث کاهش تورم و التهاب بینی می‌شود. اگر توانایی جویدن آن را ندارید، استفاده از آب آناناس نیز بسیار موثر است.

در مقاله‎ی ، به طور کامل به مواد مغذی موجود در آبمیوه آناناس پرداختیم.

دیگر میوه‌هایی که برای التیام زخم‌های ناشی از جراحی بینی مفید هستند، عبارتند از: هلو، آووکادو، هویج، توت‌فرنگی و موز. همه این میوه‌ها به دلیل وجود فیبر باعث التیام زودتر زخم‌ها و تسهیل گوارش می‌شوند. به یاد داشته باشید که تمام میوه‌ها را می‌توان به شکل آب‌گیری شده یا پخته مصرف کرد.

در ادامه می‌توانید به مقاله‌ی مراجعه کنید و درباره‎ی فواید آب هویج و بهترین زمان مصرف آب هویج بیشتر بدانید.

بهترین نوشیدنی بعد از عمل بینی

یکی از موثرترین نوشیدنی‌ها بعد از عمل جراحی، آب است. نباید اجازه دهید تا بدن آب مورد نیاز خود را از دست‌ داده و اصطلاحا دهیدراته شود. این قاعده در حالت عادی نیز برقرار است و هر نفر در روز باید 8 لیوان آب بخورد. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که مصرف آب بلافاصله پس از جراحی خوب نیست. برای نوشیدن آب باید تا یک ساعت بعد از ریکاوری صبر کنید.

بهترین نوشیدنی بعد از عمل بینی آبمیوه است. استفاده از آبمیوه‌های طبیعی به دلیل وجود ترکیبات مفید می‌تواند به التیام درد و بهبود گوارش کمک کند و روند درمان را سرعت ببخشد. مصرف آبمیوه با هر طعمی توصیه می‌شود، اما استفاده از آب آناناس، آب هویج و آب هلو تاثیر بهتری روی سلامتی خواهد داشت.

دانستن این نکته ضروری است که استفاده از نی برای نوشیدن مایعات انتخاب مناسبی نیست. نی باعث فشار به بینی شده و باعث درد می‌شود.

تقریبا تمام نوشیدنی‌ها را می‌توان پس از عمل جراحی بینی مصرف کرد، اما این قاعده چند استثنا نیز دارد. نوشیدنی‌های داغ و خیلی سرد را فراموش کنید و مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای را تا چند روز به تعویق بیندازید.

خوردن قهوه بعد از عمل بینی

قهوه به دلیل کافئین موجود در آن باعث افزایش فشارخون شده و در مواردی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. کافئین موجود در قهوه و چای باعث آهسته‌تر شدن روند بهبود زخم‌ها نیز می‌شود. برای مصرف قهوه باید چند روز صبر کنید، اما اگر به نوشیدن قهوه اعتیاد دارید، می‌توانید از پزشک خود در این ‌خصوص مشورت بگیرید.

به طور کلی نوشیدن قهوه موکا گانودرما  پس از غذا نیز کار درستی نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله را مطالعه کنید.

خوردن نوشابه بعد از عمل بینی

نوشابه یکی از نوشیدنی‌هایی است که مقدار بسیار زیادی شکر و کافئین دارد. همان‌طور که در قبل گفتیم استفاده از کافئین باعث کند شدن روند بهبود زخم و بالارفتن فشارخون می‌شود. به‌جای نوشابه می‌توانید از دوغ، شیر و آبمیوه در کنار غذا استفاده کنید.

اگر می‌خواهید بدانید کدام شیر برای سلامتی شما بهتر است، به مقاله‌ی سر بزنید.

کلام آخر

مراقبت‌های پس از عمل جراحی بینی دقیقا بعد از خروج از اتاق ریکاوری آغاز می‌شود. فراموش نکنید تا یک ساعت پس از خروج از ریکاوری چیزی نخورده و پس از آن آب یا آبمیوه و غذای نرم بخورید. بهترین نوشیدنی پس از عمل جراحی بینی آبمیوه‌های طبیعی و آب است. فراموش نکنید که نوشیدنی‌های کافئین‌دار را برای مدتی کنار بگذارید تا روند درمان با سرعت طبیعی و به نحو احسن صورت پذیرد.

سوالات متداول:

بعد از اتاق عمل چه بخورم؟

بلافاصله بعد از جراحی نباید چیزی خورد، اما یک ساعت پس از خروج از اتاق عمل می‌توانید آب یا آبمیوه به همراه یک کیک نرم میل کنید.

درمان یبوست بعد از عمل بینی چیست؟

یبوست یکی از عوارض شایع بعد از جراحی بینی بوده و جای نگرانی ندارد. برای برطرف‌کردن این موضوع فیبر را وارد برنامه غذایی کرده و از آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید.

میوه‌های مناسب بعد از عمل بینی چیست؟

آناناس، هلو، آووکادو، هویج، توت‌فرنگی و موز جزو میوه‌های مناسب بعد از عمل بینی هستند.

آیا بعد از عمل بینی مایعات را با نی بخورم؟

خیر، استفاده از نی بعد از عمل جراحی بینی اکیدا ممنوع است. حتما نوشیدنی‌ها را در لیوان میل کنید.

تفاده می‌کنند از ریسک پارکینسون در امان نیستند.

استفاده کنید. همینطور مطالعه کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

مقالات مرتبط :

 

دکمه بازگشت به بالا