ایران کسب و کارعمومی

تأثیر تغییرات الگوریتم‌ها بر روی فعالیت و شهرت اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی

با توجه به گسترش روز افزون کاربران رسانه های اجتماعی محبوبی همچون ، اکثر برندها برای دستیابی به مخاطبان گسترده تری در سراسر جهان، نیاز به بازاریایی تأثیرگذار اینفلوئنسرها در این رسانه های اجتماعی دارند. به عبارت دیگر بازاریابی اینفلوئنسر فرصتی برای برندها ایجاد می کند تا با استفاده از یک استراتژی بازاریابی مناسب، جذاب و خوش ساخت در رسانه های اجتماعی، خود را به طیف گسترده ای از مخاطبان معرفی نمایند. در اینجا به انواع اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی و نقش هر کدام در توسعه تجارت شما می پردازیم. خوب است بدانید طبق مطالعات صورت گرفته به ازای هر دلاری که به یک اینفلوئنسر پرطرفدار اینستاگرامی جهت تبلیغ کسب و کار خود می پردازید به طور متوسط ​​۷٫۶۵ دلار دریافت می کنید. تعجب نکنید! چرا که قدرت یک اینفلوئنسر در جذب مشتری می تواند تا این حد زیاد باشد. از این رو می توانید مارک های زیادی را مشاهده کنید که مایل به محبوب برای معرفی برند خود هستند.

اما هنگامی که یک شرکت تصمیم می گیرد تا بازاریابی کسب و کار خود را به یک اینفلوئنسر در شبکه های اجتماعی بسپارد، با انواع اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی رو به رو می شود که این تنوع انتخاب مناسب ترین اینفلوئنسر را کمی دشوار می کند. آگاهی از انواع اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی و فعالیت هر کدام از آنها می تواند برای انتخاب راحت تر یک اینفلوئنسر به ما کمک کند.

The effect of algorithm changes on the activity and reputation of influencers in social networks

معرفی انواع اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی

به طور کلی یک شخص یا گروه مورد اعتماد کاربران آنلاین در فضای مجازی است که از محبوبیت و معروفیت گسترده ای برخوردار می باشد، در حدی که می تواند بر تصمیمات خرید دیگران نیز تأثیرگذار باشد. اینفلوئنسرها از یک چهره شناخته شده مانند بازیگران و فوتبالیست ها تا و افراد پر مخاطب در شبکه های اجتماعی را شامل می شوند.

نکته اصلی در خصوص این اشخاص یا شرکت ها تخصص و تجربه کافی آنها در برقراری رابطه قوی با مخاطبان برای بازاریابی یک محصول یا خدمات خاص است. اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بر اساس تعداد دنبال کننده هایشان به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • مگا اینفلوئنسرها دارای ۱ میلیون دنبال کننده به بالا هستند.
  • ماکرو اینفلوئنسرها دارای ۱۰۰ هزار تا یک میلیون دنبال کننده هستند.
  • میکرو اینفلوئنسرها ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دنبال کننده دارند.
  • نانو اینفلوئنسرها از ۱۰ هزار دنبال کننده و یا کمتر برخوردارند.

مسلما هر چه تعداد دنبال کننده شخص یا گروهی بیشتر باشد از شهرت بیشتری در میان مخاطبان برخوردار است. به این ترتیب بازاریابی این اینفلوئنسرها می تواند موثرتر اما پر هزینه تر باشد. در ادامه به اشخاصی که در هر یک از این دسته بندی قرار می گیرند اشاره خواهیم کرد.

معرفی مگا اینفلوئنسرها (۱ میلیون دنبال کننده به بالا)

مگا اینفلوئنسرها اغلب شامل سلبریتی هایی همچون خوانندگان، فوتبالیست ها و بازیگران تلویزیون و سینما می شود. البته در این میان افرادی هم هستند که فقط در شبکه های مجازی توانسته اند به شهرت و محبوبیت زیادی دست یابند.

معمولا فقط برندهای بزرگ می توانند از پس قیمت های بسیار بالای تبلیغات سلبریتی ها برآیند. درست است که با توجه به معروفیت این اشخاص احتمالا می توانید در سریع ترین زمان برند خود را به هزاران و حتی میلیون ها نفر معرفی کنید. اما به هر حال یک نکته منفی نیز در همکاری با این اینفلوئنسر ها وجود دارد. در واقع حجم بالای مخاطب باعث شده تا برخی از این افراد رابطه صمیمی کمتری با دنبال کننده های خود داشته باشند. بنابراین ممکن است مخاطبان توجه خاصی به تبلیغاتی که از طرف این افراد صورت می گیرد نداشته باشند. بنابراین اگر قصد انتخاب سلبریتی ها را برای معرفی برند خود دارید حتما میزان صمیمیت این افراد با دنبال کننده ها را در نظر بگیرید.

معرفی ماکرو اینفلوئنسر ها (۱۰۰ هزار تا یک میلیون دنبال کننده)

این نوع از اینفلوئنسر ها معمولا برای تبلیغ بسیاری از کسب و کارها ایده آل به نظر می رسند. چرا که هم از تعداد بسیار زیادی مخاطب با برخوردار هستند و هم در زمینه تخصصی خاصی به طور حرفه ای فعالیت دارند. به همین خاطر اکثر دنبال کننده های آنها معمولا به حوزه فعالیتشان علاقه مند هستند. بنابراین از بهترین بازار هدف در حوزه تخصصی خود برخوردارند.

ماکرو اینفلوئنسر ها شناخت خوبی از مخاطبانشان دارند و با گذشت سال ها توانسته اند اعتماد آنها را جلب نمایند. بنابراین با توجه به ارزشی که برای مخاطبان خود قائل هستند دوست ندارند با یک تبلیغ بی ربط اعتبار خود را از دست بدهند. به این ترتیب این نوع از اینفلوئنسر ها تنها تبلیغات مرتبط با حوزه فعالیت خودشان را قبول می کنند. نرخ های رایج برای بازاریابی ماکرو اینفلوئنسر ها معمولا از ۲۵۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان می باشد.

معرفی میکرو اینفلوئنسر ها (۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دنبال کننده)

میکرو اینفلوئنسر ها اغلب با کسب و کارهای تازه کار و برندهای کوچکتر کار می کنند. میزان بازدید پست های میکرو اینفلوئنسرها نسبت به ماکرو اینفلوئنسر ها کمتر است اما با این وجود به خاطر تمرکز بیشتری که بر روی تخصص خود دارند و همینطور نرخ تعامل بالا با مخاطبین، مورد اعتماد خیلی از دنبال کننده ها قرار گرفته اند. بنابراین میکرو اینفلوئنسر هم گزینه بسیار خوبی برای جذب مشتری می باشد و حتی گاهی اوقات از ماکرو اینفلوئنسر نیز بهتر عمل می کند.

معرفی نانو اینفلوئنسر ها (۱۰ هزار دنبال کننده و یا کمتر)

معمولا اینفلوئنسرهایی که در این دسته قرار می گیرند تنها در منطقه جغرافیایی خودشان تاثیر گذار هستند. به همین خاطر به آنها اینفلوئنسرهای محلی هم گفته می شود. به نسبت دیگر انواع اینفلوئنسر ها ممکن است به نظر برسد که همکاری با این افراد چندان بازدید و نتیجه مطلوبی در بر نخواهد داشت. اما نکته مثبت در خصوص این افراد ارتباط بسیار نزدیک آنها با تک تک دنبال کننده هایشان است.

برای برند های نوپا و کوچک که قصد تبلیغ در بازار محلی خود را دارند و همینطور از سرمایه چندانی برای تبلیغات برخوردار نیستند کار با این اینفلوئنسرها بسیار مناسب می باشد. به خاطر رابطه دوستانه نانو اینفلوئنسر ها با مخاطبانشان احتمال این که بعد از تبلیغ برند شما هر کدام از آنها به مشتری ثابت کسب و کار شما تبدیل شوند زیاد است.

بهترین اینفلوئنسرها برای تبلیغ فروشگاه های کوچک در اینستاگرام چه کسانی هستند؟

در قسمت قبل با انواع اینفلوئنسرها در اینستاگرام بر اساس تعداد فالوور آشنا شدید. در این قسمت به راهکارهای مورد نیاز برای انتخاب یکی از دسته بندی اینفلوئنسرها در اینستاگرام برای اینفلوئنسر مارکتینگ می پردازیم تا فروشگاه های آنلاین و کسب و کارهای اینستاگرامی بهترین انتخاب را برای فروشگاه خود داشته باشند. با مطالعه قسمت قبل و شناخت انواع اینفلوئنسرهای اینستاگرام بر اساس تعداد فالوورها حتما به این فکر کرده اید که برای داشتن تبلیغات خوب و موفق باید یک اینفلوئنسر با تعداد فالوور و مگا پروموتر انتخاب کنید.
همانطور که در قسمت قبل گفته شد، اینفلوئنسرها با توجه به تعداد فالوورها به گروه های مختلفی طبقه بندی می شوند و مگا اینفلوئنسرها فالوور زیادی و نانو اینفلوئنسرها طرفداران کمی دارند. به همین دلیل می توان گفت که قدرت نانو اینفلوئنسرها بسیار بیشتر از مگا اینفلوئنسرها است. پس انتخاب هر نوع درگ در اینستاگرام را نباید نادیده گرفت.شرکت های اینترنتی برای شروع باید از میکرو اینفلوئنسرها استفاده کنند و اولین تبلیغ خود را برای این گروه از اینفلوئنسرها ارسال کنند.

میکرو اینفلوئنسرها مزایای زیادی نسبت به تبلیغات خرد دارند. این گروه از اینفلوئنسرها هزینه کمی بابت تبلیغات دریافت می کنند و تاثیر زیادی روی فالوورهای خود دارند.همچنین اینکه این گروه از اینفلوئنسرها مخاطب زیادی دارند بر الگوریتم ها مقدم بوده و برای نظرات و سلیقه مخاطبان خود ارزش قائل هستند.  دو مرحله اساسی در اینفلوئنسر مارکتینگ برای فروشگاه های کوچک در اینستاگرام وجود دارد: پس از ارائه برخی تبلیغات به اینفلوئنسرهای میکرو، می توانید از اینفلوئنسرهای کلان برای تبلیغات خود استفاده کنید.

سعی کنید قبل از تبلیغات، اینفلوئنسرهای کلان را برای مدت طولانی و قابل توجهی دنبال کنید تا بتوانید با معیارهای اخلاقی و سلیقه ای و مخاطبان آنها بیشتر آشنا شوید و تبلیغات شما عملکرد بهتری داشته باشد. از آنجایی که اینفلوئنسرهای کلان در یک منطقه خاص محتوا تولید می کنند و در اینستاگرام فعالیت می کنند، تبلیغات آنها معمولا استانداردهای از پیش تعیین شده ای دارد که به اعتبار آنها لطمه نمی زند و اعتماد مخاطبان خود را از دست نمی دهد.

اگر صاحب فروشگاه اینترنتی کوچک یا متوسطی هستید که به رشد و توسعه فروشگاه خود فکر می کنید، باید یک استراتژی مهم را برای تبلیغات خود دنبال کنید. تبلیغات برای اینفلوئنسرها اگر به درستی انجام نشوپس از انتخاب شبکه‌ی اجتماعی، نوبت به انتخاب اینفلوئنسرها می‌رسد. در این مرحله باید تعیین کنید که به سراغ چه نوع اینفلوئنسرهایی می‌روید؟ سلبریتی‌ها یا میکرو اینفلوئنسرها؟ تعیین این نکته در واقع بودجه مورد نیاز شما را نیز مشخص خواهد کرد. شما باید تعیین کنید که انتظار چه بازگشت سرمایه‌ای از اینفلوئنسر مارکتینگ دارید؟ اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه با سایر فعالیت‌های بازاریابی شما همراستا خواهد شد؟ به این ترتیب خواهید دانست که به چه میزان و چگونه باید به اینفلوئنسرها پول بپردازید.

۲- تعیین بودجه و استراتژی مدیریت کمپین

حالا که مقدمات اجرای کمپین و بازگشت سرمایه‌ی مورد انتظار خود از اینفلوئنسر مارکتینگ را می‌دانید، وقت آن است که بودجه‌ی مورد نظر خود را برای اینفلوئنسر مارکتینگ تعیین کنید. توجه داشته باشید که برخلاف سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال، اینفلوئنسرها انسان هستند و درنتیجه هزینه‌های همکاری با آن‌ها می‌تواند شناور یا متغیر باشد. پس این موضوع را در استراتژی خود لحاظ کنید. موضوع دیگری که باید تعیین کنید استراتژی مدیریت کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ است. کمک گرفتن از آژانس‌های تبلیغاتی نظیر دیما می‌تواند در کاهش هزینه‌های نیروی انسانی شما نقش به‌سزایی داشته باشد و موفقیت شما را در اجرای این کمپین‌ها افزایش دهد.

۳تعیین اهداف و پیام مورد نظر

معمولاً کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ با یکی از این دو هدف انجام می‌شوند: افزایش برندآگاهی و افزایش فروش. اما برای موفقیت بیشتر بهتر است هدف خود را دقیق‌تر مشخص کنید. برای مثال «افزایش برندآگاهی در میان مخاطبان جوان» یا «توسعه بازار با معرفی یک محصول جدید به گروهی تازه از مخاطبان». ممکن است هدف شما کمک گرفتن از اینفلوئنسرها برای صحبت درباره‌ی ارزش‌های برندتان باشد. هدف شما هرچه که هست، تعیین دقیق آن نقش مهمی در موفقیت کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما خواهد داشت.

هنگامی که هدف شما از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ مشخص شد، نوبت به تعیین پیام کمپین می‌رسد. اینفلوئنسرها این قدرت را دارند که گفتگویی شخصی و دوطرفه با مخاطبان خود به راه بیندازند. بنابراین باید برایشان مشخص کنید که درباره‌ی چه موضوعی حرف بزنند. قطعا نمی‌خواهید آن‌ها پیامی را منتقل کنند که در راستای اهداف شما نیست. پس این مورد را باید به طور واضح به آن‌ها اطلاع‌رسانی کنید. در کنار تبلیغات و همکاری با اینفلوئنسرها از روش های دیگری هم می توان برای بالا کشیدن پیج تان استفاده کنید می توانید با پرداخت هزینه و خرید ویو اینستاگرام buy instagram story views  نسبت به بالا بردن پیج تان اقدام کنید.

۴چگونگی ارتباط گرفتن با اینفلوئنسرها

در این گام به نتایج گام اول بازمی‌گردیم. حالا که نوع اینفلوئنسرها، بودجه، اهداف و پیام را مشخص کرده‌اید، وقت آن است که اینفلوئنسرهای مورد نظر خود را برای همکاری انتخاب کنید. در این مرحله می‌توانید از پلتفرم‌های اینفلوئنسر مارکتینگ نظیر دیما سوشال کمک بگیرید، یا اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را با کمک آژانس‌های تبلیغاتی پیش ببرید. در انتخاب اینفلوئنسر به سه نکته توجه کنید:

آیا اینفلوئنسرهای مورد نظر شما پیش از این محتوایی در حوزه‌ی فعالیت شما منتشر کرده‌اند؟ مثلا اگر می‌خواهید رستوران خود را تبلیغ کنید، بهتر است به سراغ اینفلوئنسرهایی بروید که درباره‌ی رستوران‌ها تولید محتوا می‌کنند. آیا اینفلوئنسرهای مد نظر شما معتبر هستند؟ فالوورها، نرخ تعامل پست‌های اینفلوئنسر، کامنتها و نظراتی را که درباره‌ی آن‌ها نوشته شده بررسی کنید تا ببینید آیا واقعا اعتباری را که ادعا می‌کنند دارند یا خیر. آیا آن‌ها پیش از این با برندهای دیگری هم کار کرده‌اند؟ پستهای تبلیغاتی اینفلوئنسر را بررسی کنید تا متوجه شوید که چقدر در ارسال مؤثر پیام به مخاطب خود چیره‌دست است.

۵بازبینی و بهبود استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ

حتی اگر کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما در حال اجراست، از بررسی و بهبود آن غافل نشوید. پس از اجرای کمپین نیز گزارشی جامع از آن تهیه کنید و موارد بهبود را برای کمپین‌های آینده تشخیص دهید. آژانس‌های تبلیغاتی معمولاً گزارشات مفیدی درباره‌ی کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ به مشتریان خود ارائه می‌دهند. آژانس بهیدو به عنوان مرکز بهینه سازی و با داشتن تیم فنی و خلاق در تیم خود آماده ی همکاری با سایت ها و ارگان های بزرگ در زمینه ی توسعه فضای کسب و کار و تبلیغات آن ها است.

اینفلوئنسر ‌کیست؟

در دنیای افرادی هستند که در میان کاربران شبکه های اجتماعی از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردارند که به آن ها اینفلوئنسر می گویند. اینفلوئنسرها به خاطر محبوبیتی که دارند می‌توانند روی سلیقه طرفداران خود تاثیر بگذارند و از این رو یک گزینه عالی جهت تبلیغات محسوب می‌شوند. این افراد در ازای تبلیغات و میزان فروشی که انجام می‌دهند از صاحبان کسب و کارها و برندها مبلغی را دریافت می‌کنند.

رتبه بندی اینفلوئنسرهای اینستاگرام

  • “Mega” افرادی که بیش از ۱ ملیون فالوئر دارند ، مانند سلبریتی ها دارای رتبه Mega میباشند. فالوئرهای این افراد را دامنه گسترده ای از مخاطبان با اینفلوئنسر های متفاوت تشکیل میدهند به علاوه چنانچه شما بخواهید از این دسته برای تبلیغات استفاده کنید نیاز به بودجه بالایی دارید چرا که هزینه تبلیغات در اینجا بسیار هنگفت میباشد. اما نکته مثبتی که دارد این است که محتوا شما را تعداد کثیری از فالوئرها می بینند . به عنوان مثال آقای گلزار
  • “Macro” به افرادی که میزان فالوئرهای آنها بین ۱۰۰۰۰۰ نفر تا ۱۰۰۰۰۰۰ نفر باشد ماکرو اینفلوئنسر می گویند. این افراد در پیج خود به دنبال موضوع و هدف خاصی هستند و درنتیجه مخاطبان خاص خود را در زمینه فعالیت خود دارند چناچه بخواهید محتوای خود را به گروه خاصی نمایش دهید بهترین گزینه ماکرواینفلوئنسراست .
  • “Micro” خوب همان طور که خودتان حدس زدید میکرو اینفلوئنسرها فالوئر هایشان زیر ۱۰۰۰۰۰ نفر است از ۱۰ هزار نفر تا ۱۰۰ هزار نفر مسلما جامعه کوچک تری میکرو اینفلوئنسرها را  به نسبت مگا و ماکرو دنبال میکنند ، در نتیجه شرکت ها و برند ها توجه کمتری به این دسته دارند . اما به دلیل کوچک بودن بستره فالوئرهای آنها ، دنبال کنندگانشان را کسانی تشکیل می دهند که به آنها اعتماد دارند ، در نتیجه نرخ تبادل بالایی را دارند و چنانچه بخواهید تبلیغات خود را با این گروه انجام دهید نیاز به هزینه کلان ندارید .
  • ” Nano” کوچک ترین عضو رتبه بندی اینفلوئنسرها با کمتر از ۱۰۰۰۰ فالوئر است . این افرا  در فضای کوچک خود محبوبیت بالایی دارند و برای تبلیغات در فضای کم بهترین گزینه هستند

در نتیجه می توان گفت یک اینفلوئنسر خوب کسی است که علاوه بر تعداد فالوئر که امروزه از اهمیت کمتری برخوردار است ، محتوای باکیفیت و معنا دار تولید کنند و توانایی برقراری ارتباط با افراد را دارا باشند .

اینفلوئنسر اینستاگرام به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

سلبریتی و افراد مشهور

سلبریتی ها افرادی هستند که در دنیای واقعی بسیار معروف می‌باشند. هم چنین برخی از این افراد اقدام به تولید محتوا () درباره یک محصول خاص می‌کنند و با انتشار پست درباره یک برند طرفداران خود را به خرید آن ترغیب می‌نمایند. اگر قصد دارید اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام سراغ  این افراد بروید باید هزینه زیادی را بابت تبلیغات به آنها بپردازید.

واینرها

واینرها به افرادی گفته می‌شود که در اینستاگرام ویدئوهای جذاب و سرگرم ‌کننده منتشر می‌کنند. این افراد در فضای مجازی نوعی کمدین و بازیگر محسوب می‌شوند. واینرها طرفداران زیادی دارند و روی مخاطبانشان تاثیر بسیاری می‌گذارند. شما می‌توانید با همکاری با این افراد محصول و برند خود را به افراد زیادی معرفی کنید.

بلاگرها

بلاگرها افرادی هستند که در زمینه تولید محتوا در زمینه‌های خاصی فعالیت می‌کنند. هم چنین این افراد در حوزه‌های گوناگون نقد و بررسی تخصصی نیز انجام می‌دهند. مثلا برخی از بلاگرها به رستوران‌های بسیاری در سراسر کشور می‌روند و نظر و تجربه خود را از خوردن غذاهای مختلف با مخاطبان خود در میان می‌گذارند.

میکرو اینفلوئنسرها

این دسته از اینفلوئنسرها مخاطبان  زیادی دارند و تعداد فالورهای آنها به دو تا پنجاه هزار نفر می‌رسد. این افراد در زمینه خاص با بازار کوچک اقدام به تولید محتوا  می‌نمایند. این افراد معمولا ارتباط نزدیکی با مخاطبان خود برقرار می‌کنند و تاثیر بسیاری روی آنها می‌گذارند. هزینه که این افراد برای اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام می‌گیرند نسبت به بقیه دسته‌ها کمتر است.

تفاوت بلاگر و ولاگر با اینفلوئنسر

همان طور که گفته شد بلاگر/ ولاگر برای تولید محتوا پست های خود با دقت و ظرافت محتوا با کیفیت و با ارزش را تولید میکند وتمرکزش بر این امر است این در حالی که یک اینفلوئنسر بیشتر تمرکزش به جذب فالوئر است با هر نوع محتوایی چه محتوای طنز ، چه حرکات موزون ویا حتی محتوا بی مفهوم باشد ، صرفا این مهم است که بتواند فالوئرهای بیشتری را جذب کند. باید توجه داشته باشید که حتی متخصص ترین اینفلوئنسر ها هم به کمک و مشاوره یک برای رسیدن به نتیجه بهتر احتیاج دارند.

دکمه بازگشت به بالا