ایران کسب و کارعمومی

مخزن سوخت روزانه دیزل ژنراتور

مخزن سوخت نصب شده زیر شاسی دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ها با مخزن یا بدون مخزن سوخت نصب شده روی شاسی تولید و عرضه می‌شوند. این کار امکان نصب دستگاه بدون نیاز به لوله کشی سوخت مجزا، ترنچ کشی و پمپ‌های انتقال سوخت اضافی را فراهم می‌کند. دیزل ژنراتور های مجهز به تانک سوخت زیر شاسی آماده راه اندازی سریع می‌باشند.

مجموعه دیزل ژنراتور به عنوان تجهیزات تولید برق، سوخت دیزل مورد نیازترین سوخت است، اگر ژنراتور به مخزن سوخت روزانه نیاز دارد، هنگام نصب دیزل ژنراتور باید آن را به درستی نصب کنیم. در سیستم هیدرولیک، مخزن سوخت روزانه نه تنها می تواند سوخت را ذخیره کند، بلکه نقش اتلاف گرما، جداسازی حباب ها و رسوب ناخالصی ها در روغن و غیره را نیز ایفا می کند. لوازم جانبی زیادی مانند کولر، بخاری، فیلتر هوا در مخزن نصب شده است. و سطح سنج و غیره. برای نمونه لوازم جانبی دیزل ژنراتور می توانید سایت pinterest.com مشاهده نمایید

انواع مخزن سوخت دیزل ژنراتور

  • مخزن روزانه سوخت
  • مخزن زیر شاسی سوخت

مخزن روزانه سوخت (Day Tanks)

مخزن های نصب شده روی دیزل ژنراتور و یا در نزدیکی آنها که دستگاه مولد برق، سوخت خود را از آنها تامین می کند، مخزن های روزانه نامیده می شوند. اگرچه لزوما این مخزن ها حاوی سوخت کافی برای زیر بار ماندن دیزل ژنراتور در یک روز نیستند. این مخزن ها برای راحتی کار و یا در زمانی که گرفتن مستقیم انرژی از سیستم ذخیره سوخت اصلی قابل اجرا نیست مورد استفاده قرار می گیرد. فاصله، ارتفاع بالا یا پایین و یا اندازه مخزن اصلی از جمله دلایل استفاده از مخزن های روزانه می باشد.

تمامی موتور های دیزلی احتراقی محدودیت هایی در قابلیت بالا بردن سوخت (یا ممنوعیت در کشیدن سوخت)، فشار مبدا سوخت (چه در تامین و چه در بازگشت) و دمای سوخت دارند. سوخت با استفاده از پمپ انتقالی، که توسط یک سیستم خودکار درون مخزن روزانه که مجهز به سنسور های سطح است کنترل می شود، از مخزن اصلی به مخزن روزانه منتقل می شود. اگر مخزن کوچک باشد، باقیمانده سوخت به مخزن اصلی پمپاژ می شود تا از گرم شدن بیش از اندازه سوخت جلوگیری شود.

مخزن زیر شاسی سوخت (Sub-Base Tanks)

این دسته از مخزن های سوخت که معمولا از مخزن های روزانه بزرگترند، یا به نحوی ساخته می شوند که درون چارچوب شاسی دستگاه دیزل ژنراتور قرار بگیرند و یا طوری طراحی می شوند که بدنه دستگاه بتواند روی آن سوار شود. این مخزن ها مقدار مشخصی سوخت را در طول ساعت کاری مشخص مثل 12 تا 24 ساعت در مخزن زیر شاسی یا مخزن پایه نگه می دارند. مخزن های زیر پایه معمولا به صورت دو جداره تولید می گردند و از نخزنی ثانوی در کنار محفظه سوخت به منظور جلوگیری از نشت سوخت استفاده می کنند.

خیلی از قوانین محلی این گونه مخزن های بازدارنده یوخت ثانوی مثل سازه های دو جداره همراه با نظارت کامل در محفظه های اصلی و ثانوی را اجباری می کنند.

بدون مخزن سوخت روزانه میانی (شکل 4/1)

ساده‌ترین چیدمان این است که موتور به طور مستقیم به مخزن ذخیره اصلی متصل بوده و مسیر برگشت سوخت از انژکتور مستقیم به این مخزن بازگردد. چیدمان عادی و روتین در شکل ۴/۱ نشان داده شده است.

محدودیت‌های اصولی این روش به شرح ذیل می‌باشند:

  1. به منظور تغذیه ثقلی موتور، خروجی مخزن ذخیره اصلی باید حداقل ۵۰۰ میلیمتر بالاتر از سطح شاسی باشد.

افت فشار لوله برگشت سوخت نباید از مقادیری که در دیتاشیت موتور تعیین شده فراتر برود. لوله کشی تأمین سوخت از مخزن ذخیره اصلی تا موتور باید به گونه‌ای طراحی و محاسبه گردد تا به حجم کلی سوخت مورد نیاز موتور اجازه دهد زیر نقطه ثقل جریان یابد.

با مخزن سوخت روزانه میانی (شکل 4/2)

بسته به محدودیت‌های محل سایت، و در صورتیکه تغذیه مستقیم موتور از مخزن سوخت اصلی میسر نباشد، یک مخزن سوخت میانی می‌تواند داخل اتاق ژنراتور یا کانوپی دیزل ژنراتور نصب گردد تا سوخت را مستقیماً برای موتور، تأمین نماید.

این روش می‌تواند با اضافه کردن قطعات و تجهیزات اختیاری (optional items) زیر ارتقاء یابد:

  1. پمپ یدکی اتوماتیک انتقال سوخت دوگانه و مجهز به سیستم فیلتر اولیه، جهت راه اندازی پمپ کمکی در زمانی که پمپ اصلی از کار افتاده باشد. پمپ (های) انتقال سوخت باید به نحوی برآورد شوند تا تمام سوخت مورد نیاز موتور، حجم سوخت مصرفی و حجم سوخت بازگشتی را تأمین کند. (شکل ۴/۲)
  2. شیر قطع کن شناوری ثقلی مجهز به سیم فیوز ذوب شونده که بتواند در هنگام آتش سوزی ضمن قطع جریان سوخت سیستم آتش نشانی را نیز فعال کند.
  3. شیر قطع کن اتوماتیک (Dump valve) متصل به سیم فیوز ذوب شونده، برای قطع مسیر سوخت مخزن لوکال و باز گرداندن سوخت از آن به داخل مخزن اصلی در حین آتش سوزی.

مخزن سوخت روزانه دیزل ژنراتور

مخزن سوخت روزانه مجزا می‌تواند ۱۰۰۰ لیتری، ۱۵۰۰ لیتری یا ۲۰۰۰ لیتری باشد که به وسیله یک پمپ برقی مطابق فرمان‌ها و سیگنال‌های یک لول سوئیچ  (level switch) از مخزن اصلی تغذیه و شارژ گردد. این مخازن سوخت نباید از آهن گالوانیزه شده ساخته شوند، چون سوخت دیزل با روی واکنش می‌دهد.

یک لوله تهویه (vent pipe) باید تا بلندترین نقطه نصب سیستم سوخت رسانی امتداد یابد. قطر لوله باید حداقل برابر با قطر اتصال لوله پرکن مخزن باشد. باید تمهیداتی اتخاذ شود تا از ورود آلودگی‌ها ممانعت شود.

سوخت مازاد یا سرریز مخزن روزانه میانی می‌بایست:

  1. مستقیماً به مخزن ذخیره اصلی دیزل ژنراتور به وسیله لوله انتقال یابد.
  2. به وسیله لوله کشی به حوضچه زیر مخزن سوخت میانی که در آن حوضچه مجهز به سیستم هشدار نشتی پمپ می‌باشد واین سیستم به محض تشخیص بروز نشتی سیستم پمپ سوخت روزانه را قطع می نماید.
  3. برای سرریز شدن به داخل محدوده حوضچه، اطراف مخزن لوله کشی شده باشد.

لوله کشی تغذیه روی مخزن نباید کمتر از ۶۰۰ میلیمتر بالای سطحی باشد که موتور بر آن قرار گرفته است تا نیروی ثقل مورد نیاز جهت تغذیه سوخت به موتور حفظ شود. همچنین نباید آنقدر بالا نصب شود که از سقف مجاز فشار پمپ مکش سوخت موتور فراتر برود. (به دیتا شیت‌های موتور رجوع کنید)

ارتفاع لوله کشی مسیر برگشت نباید بالاتر از توانایی پمپ مکش سوخت موتور باشد (به دیتا شیت‌های موتور رجوع کنید). زمانیکه مخزن سوخت میانی در مکان پایین‌تری نسبت به مخزن ذخیره سوخت اصلی نصب شده باشد، ضروریست که یک سلونوئید ولو بروی خط انتقال سوخت نصب شود.

تمام اتصالات نهایی باید به وسیله شیلنگ انعطاف پذیر به موتور متصل گردد تا از انتقال ارتعاشات لوله‌ها به موتور جلوگیری شود.

مصرف سوخت دیزل ژنراتور

طبق درجه بندی استندبای دیزل ژنراتور ها، این دستگاه ها تقریبا 0.07 گالن در ساعت به ازای هر کیلو وات kw تولیدی، سوخت مصرف می کنند.

به عبارتی 0.26 لیتر در ساعت به ازای هر کیلو وات خروجی دیزل ژنراتور

البته این مقدار در 100 درصد بار دستگاه می باشد.

برای واضح تر شدن مطلب مثالی در این زمینه عنوان می گردد:

دیزل ژنراتور 1000 کیلو وات استندبای که با 100 درصد بار دستگاه کار کند تقریبا 71 گالن یا 260 لیتر در ساعت سوخت مصرف می کند.

ممکن است مخزن اصلی دیزل ژنراتور ها، مخزن زیر پایه یا باک زیر شاسی و یا مخزن سوختجدا با فاصله از دستگاه باشد.

شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش

یکی از مهمترین نکاتی که در زمان خرید موتور برق باید به آن توجه کرد میزان و سطح کیفیت خدمات پس از فروش است. بنابراین باید در انتخاب شرکت ارائه دهنده دیزل ژنراتور بسیار دقت کنید. برای این که از میزان خدمات و کیفیت آن مطلع شوید می‌توانید از مشتریان شرکت‌های فروشنده مختلف تحقیق کنید و یا با کارشناسان هر مجموعه در مورد جزئیات و ویژگی‌های برند عرضه شده مشاوره کنید.

دکمه بازگشت به بالا