ایران کسب و کارعمومی

انواع دستگاه چاپ دیجیتال و افست و کاربرد هر کدام

امروزه انواع دستگاه چاپ در مدل ها، قابلیت ها و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این دستگاه ها با توجه به قابلیت های مختلفی که دارند، بری کارهای خلاقانه و متنوع در چاپخانه ها استفاده می شوند. در این مقاله انواع دستگاه چاپ را برای شما معرفی می کنیم و کاربردهای هر کدام را به اختصار توضیح دهیم.

چاپ چیست؟

به فرآیندی که طی آن متن یا تصویر بر روی یک سطح ایجاد شود و توانایی تکثیر آن را داشته باشیم، چاپ می گویند. سطح مورد استفاده برای چاپ می تواند از جنس: کاغذ، مقوا، پلاستیک، سلفون، چوب، چرم و غیره باشد. اما توجه داشته باشید که برای چاپ بر روی هرکدام از این سطوح باید از دستگاه مخصوص خود استفاده کنید.

انواع دستگاه چاپ

دستگاه چاپ افست

 اگر خواهان این هستید که چاپ را بر روی کاغذ با کیفیت و در تیراژهای بالا انجام دهید، می توانید به راحتی از این دستگاه استفاده کنید. با توجه به این که در این دستگاه فرورفتگی و برجستگی بر روی رابط و یا زینک وجود ندارد به آن چاپ مسطح نیز می گویند. نکته قابل توجه در این دستگاه این است که می توانید در تیراژهای پایین نیز از آن استفاده کنید اما از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

چاپ دیجیتال | چاپ دیجیتال ارزان

ماشین‌های افست ورقی

به ‌طورکلی در اندازه‌های گوناگون ساخته می‌شوند اما تولید آن‌ها بیشتر در اندازه های نزدیک به ابعاد سری ذ است سری b کمی از اندازه‌های کاغذهای سری a بزرگ‌تر می‌باشند ماشین‌های افست ورقی در انواع گوناگون یک‌رنگ دورنگ و چهاررنگ شش رنگ و بالاتر ساخته می‌شود یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن‌ ها قابل تبدیل بودن آن از چاپ یک‌ رو و دورو است که امکان چاپ پشت‌ و روی کاغذ را به شکل هم‌ زمان فراهم می‌سازد.

ماشین‌های چاپ افست ورقی از اجزای مختلفی تشکیل شده‌است که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم سیستم مرکب سیستم مرکب در ماشین‌های چاپ افست بزرگ خیلی پیچیده‌تر از ماشین‌های کوچک است.

دستگاه چاپ هلیوگراور: با توجه به اینکه این نوع دستگاه دارای سیلندر می باشد، در تیراژهای میلیونی از آن استفاده می شود. دستگاه افست نیز برای تیراژهای بالا استفاده می شود، اما نیازمند تعویض متعدد زینک است.

دستگاه چاپ فلکسو

 دلیل اینکه ان دستگاه را فلکسو می نامند، استفاده از کلیشه های فتو و یا پلیمر و پلاستیک قابل انعطاف است. این دستگاه دارای ویژگی های منحصر به فردی شامل:

  1. سرعت بالا در چاپ
  2. توانایی چاپ به صورت رول بر روی نایلون و یا متالایز
  3. چاپ در تیراژهای بالا
  4. هزینه مناسب می باشد.

دستگاه چاپ سیلک اسکرین

 این روش چاپ یکی از پرکاربردترین نوع چاپ است. تمام متریال ها قابلیت چاپ به صورت سیلک اسکرین را ههم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی دارند. با توجه به این مرکب های استفاده شده در این نوع جاپ تنوع زیادی دارد، می توان از این نوع چاپ بر روی سطوح مختلفی استفاده کرد. سطوح مورد چاپ در این دستگاه شامل: صاف، گرد، بی نظم و غیره است.

دستگاه چاپ تامپو

اگر می خواهید چاپ را بر روی اشکان هدسی انجام دهید، بایدد از این نوع دستگاه چاپ استفاده کنید. با توجه به ان موضوع این دستگاه را چاپ گود نیز می نامند. با استفاده از این دستگاه می توان بر روی سطوح صاف، گرد، منحنی، محدب و حتی کره عمل چاپ را انجام داد. با توجه به این که در دستگاه چاپ تامپو از یک واسط لاستیکی از جنس سیلیکون استفاده می شود به آن تامپون می گویند.

دستگاه چاپ افست روی فلز

 این روش یکی از با کیفیت ترین روش های چاپ می باشد. با استفاده از این دستگاه چاپ را بر روی متریال های مختلفی غیر از کاغذ و مقوا می توان انجام داد. کاربرد این روش چاپ بیشتر بر روی قوطی های کنسرو، رب گوجه فرنگی، تن ماهی و آب میوه های مختلف است.

دستگاه چاپ مخمل

 این روش بیشتر مورد استفاده شرکت ها و فعالیت های تبلیغاتی می باشد. روش چاپ در این دستگاه به این گونه است که مخمل یا جیر را در پودر هایی در طول و سطح مقطع چسب کاری فرو میبرند. با استفاده از این روش می توانید برای فعالیت های تبلیغاتی خود خلاقیت فوق العاده ای داشته باشید.

چاپ دیجیتال | چاپ دیجیتال ارزان

دستگاه چاپ لتریس

در قدیم نام این روش چاپ ملخی بوده است. امروزه ککاربرد این نوع دستگاه کم شده است، اما همچنلن می توان از آن استفاده کرد. کاربرد این نوع دستگاه در چاپ: کارت ویزیت، سربرگ و اعلامیه است. چاپ در این موارد در تیراژهای پایین و با استفاده از حروف سربی انجام می شود.

دستگاه چاپ ایچینگ

در این روش با استفاده از اسید در فلز خوردگی ایجاد می شود. این خوردگی کمک می کند تا طرح، نقش و نوشته ها به راحتی روی فلز چاپ شود. کاربرد این دستگاه برای چاپ آرم بر روی شیر آلات می باشد، به گونه ای که با برخورد آب و دست پاک نشود.

دستگاه چاپ یووی

یکی دیگر از انواع دستگاه چاپ دستگاه چاپ یو وی است دستگاه چاپ یو وی دارای ویژگی‌های منحصربه ‌فردی می‌باشد. هد دستگاه ریکو است. قابلیت تنظیم ارتفاع کریک تا هفتاد و پنج میلی‌متر را دارد. امکان استفاده از جوهر اکو سالونت جوهر یو وی برای دستگاه امکان‌پذیر است. سیستم حرکت تسمه‌ای که در دستگاه وجود دارد باعث بهبود کیفیت در چاپ پارچه و عدم انحراف آن می‌شود. قابلیت چاپ روی انواع چرم، کاغذ دیواری، اجسام تخت، چوب، سرامیک، بردهای تبلیغاتی و فلزی را دارد.

چاپ دیجیتال | چاپ دیجیتال ارزان

دستگاه چاپ یو وی یو وی با استفاده از هد جدید ریکو دقت بسیار بالایی در چاپ دارد نکته مهم در این دستگاه این است که غیر از هد ریکو می‌توانید از هد های با کیفیت دیگر با قیمت پایین‌تر استفاده کنید. منظور از چاپ یو وی نوعی از چاپ دیجیتال است که برای خشک شدن از خشک شدن جوهر از اشعه فرابنفش استفاده می‌کند.

همان طور که پرینتر جوهر را بر روی سطح مورد نظر توزیع می‌کند، لامپ‌ های یو وی مخصوص در دستگاه یو وی طراحی‌ شده اند که وظیفه خشک کردن جوهر را به‌ عهده دارند. از آن ‌جایی ‌که اشعه یو وی فوراً هر جوهر چاپی را خشک می‌کند، نقاط جوهر مرطوب پخش نمی‌شوند. درنتیجه جزئیات بسیار دقیق ‌تر مشخص می‌شود.

متریال قابل چاپ با دستگاه یو وی شامل:

  1. پرده و شید
  2. پرده های زبرا
  3. انواع پارچه
  4. بنر
  5. فلکس
  6. چاپ استیکر
  7. Pvc
  8. کاغذ pp
  9. مش معمولی و پشت چسب دار
  10. کاغذ دیواری
  11. بک لایت
  12. چرم طبیعی
  13. برزنت
  14. انواع سولیت یک رو و دو رو
  15. پارچه های واتر و شمعی می باشد.

سخن پایانی

امروزه استفاده از چاپ در تمام نقاط دنیا طرفداران زیادی دارد. علت این موضوع این است که دیگر استفاده از نسخه های دستی تقریبا منسوخ شده است. با توجه به تاثر بالای تبلیغات در کسب و کارها، چاپ در تیراژ های بالا بسیار اهیمت دارد. نکته مهم برای کسانی که خواهان تاسیس چاپخانه و ورود به این عرصه را دارند، این است که انواع دستگاه های چاپ را به خوبی بشناسند. با توجه به تنوع بالای دستگاه های چاپ بررسی کاربردهای آن ها بسیار اهمیت دارد.

مشخص کردن تیراژ چاپ، نوع متریال استفاده شده و فعالیت مورد نظر به شما کمک می کند تا دستگاهی را متناسب با فعالیت خود انتخاب کنید.

مرکز چاپ دیجیتال همچاپ

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه چاپ دیجیتال ، به سایت همچاپ مراجعه کنید.

 

منبع: چاپ دیجیتال همچاپ

دکمه بازگشت به بالا