ایران کسب و کارعمومی

راهنمای خرید کارتریج

شاید تصور کنید که تنها هزینه‌ای که باید برای پرینتر بپردازید همان هزینه خرید اولیه است اما در واقعیت شما پس از مدتی استفاده از پرینتر نیاز دارید تا کارتریج را شارژ کنید و یا یک کارتریج جدید خریداری کنید. به‌علاوه در پرینترهای لیزری پس از چند بار تعویض کارتریج باید درام را نیز عوض کنید. در ادامه این مطلب شما را بیشتر با این مفاهیم مهم هنگام خرید کارتریج آشنا می‌کنیم و به نکات مهم در خرید کارتریج می‌پردازیم.

راهنمای خرید کارتریج پرینتر

تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان

پیش از هر چیزی باید با دو نوع پرینتر موجود در بازار آشنا شوید تا بهتر بتوانید برای خرید کارتریج تصمیم‌گیری کنید. پرینتر جوهر افشان از جوهر برای پرینت تصاویر و متون مختلف استفاده می‌کند و پرینتر لیزری از پودر برای رسیدن به این هدف بهره می‌برد. کارتریج‌های جوهر افشان معمولا اندازه‌ کوچکی دارند و در کف دست جا می‌شوند اما اندازه کارتریج تونر به مراتب بزرگ‌تر است و به نوعی در بسیاری از مواقع طول این قطعه به اندازه طول خود پرینتر است.

شما از طریق نام پرینتر، دفترچه راهنما، مشخصات محصول در اینترنت و حتی باز کردن پرینتر و نگاه کردن به کارتریج می‌توانید مدل پرینتر خود را تشخیص دهید. کارتریج پرینتر جوهر افشان کوچک است و کارتریج تونر اندازه بزرگ‌تر، حالت کشیده و باریک دارد.

از کجا بفهمیم کارتریج تمام شده است؟

خود این موضوع را به شما خبر می‌دهد و با پیغام low ink یا low toner مواجه خواهید شد. همچنین پرینتر در صورت کم شدن کارتریج یا تمام شدن آن چاپ‌ها را بسیار کم‌رنگ‌تر از قبل انجام می‌دهد و از طریق این اتفاق نیز متوجه تمام شدن یا کم شدن کارتریج خواهید شد.

راهنمای انتخاب کارتریج

قبل از این که بخواهید کارتریج HP خریداری کنید باید بدانید که چه مدلی برای پرینتر شما مناسب است اما چگونه باید این کار را انجام داد؟ چند راه وجود دارد که ادامه توضیح می‌دهیم.

دفترچه راهنما

یکی از بهترین راه‌ها مراجعه به دفترچه راهنما پرینتر است؛ چرا که در این دفترچه به طور کامل توضیح داده شده است که هنگام خرید کارتریج چه مدل‌هایی را می‌توانید خریداری کنید.

کارتریج را مشاهده کنید

راه دیگر این است که کارتریج را از داخل پرینتر خارج کنید و اطلاعات موجود به روی خود کارتریج را بخوانید. نوع کارتریج و مدل نامبر آن به روی خود محصول چاپ شده است و از این طریق می‌توانید نسخه جدید را انتخاب کنید.

از اینترنت کمک بگیرید

به سایت سازنده پرینتر مراجعه کرده و یا مدل محصول را در گوگل جستجو کنید. در یکی از این منابع می‌توانید نوع پرینتر و نوع و مدل کارتریج را مشاهده کنید.

شارژ کارتریج یعنی چه؟

شرکت‌های سازنده عموما کارتریج‌ها را به صورت یکبار مصرف تولید می‌کنند. این یعنی شما طبق گفته سازنده باید پس از اتمام کارتریج آن را دور بیندازید و یک کارتریج جدید خریداری کنید. این کار از نظر هزینه اصلا به‌صرفه نیست و هر بار باید هزینه نسبتا زیادی را پرداخت کنید، به‌علاوه پیدا کردن کارتریج دقیق پرینتر شما شاید در ایران کمی دشوار باشد (منظور مدل اصلی است).

قیمت بالای تعویض کارتریج باعث می‌شود تا بسیاری از کاربران به سراغ شارژ مجدد آن بروند. این یعنی در پرینترهای جوهر افشان کاربران جوهرهای مخصوص خریداری می‌کنند و از طریق سرنگ این جوهر را درون کارتریج قرار می‌دهند تا بدون نیاز به خرید کارتریج بتوانند همچنان پرینتر بگیرند. این کار هزینه بسیار کمتری دارد و کاملا به‌صرفه است، هرچند که تولیدکنندگان آن را توصیه نمی‌کنند.

شارژ کردن کارتریج تونر اما سخت‌تر از کارتریج جوهری است و این محصولات واقعا برای استفاده و سپس دور انداخته شدن ساخته شده‌اند و شرکت سازنده اصلا شارژ تونر را در نظر نگرفته است، اما در کل حتی کارتریج تونر را هم می‌توان در بسیاری از مدل‌ها با خرید پودر مخصوص شارژ کرد.

کارتریج جوهری به مرور زمان خشک می‌شود؟

کارتریج‌های جوهری دارای تاریخ انقضا هستند و پس از گذشت این تاریخ جوهر درون این کارتریج شروع به خشک شدن کرده و کیفیت پرینت کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق همچنین در صورت استفاده نکردن از پرینتر جوهری هم رخ می‌دهد پس بهتر است حتی اگر نیازی به چاپ ندارید هر چند مدت یک بار با پرینتر جوهر افشان خود یک پرینت انجام دهید تا کارتریج خشک نشود.

در این مطلب انواع کارتریج پرینتر را معرفی کردیم و توضیح دادیم که برای خرید کارتریج جدید باید به چه نکاتی توجه داشته باشید. اکثر افراد در ایران کارتریج را شارژ می‌کنند و به سراغ خرید کارتریج جدید نمی‌روند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

انواع مختلفی از کارتریج ها در بازا موجود است و بدون استفاده از یک راهنمای خرید کارتریج لیزری ممکن است ، در هنگام خرید کارتریج برای پرینتر خود دچار مشکل شوید .از این رو بر آن شدیم که ، مطلبی جامع تهیه کنیم ، تا یکبار برای همیشه ، به این سوال پاسخ دهیم .

مرحله ی اول – شناخت انواع کارتریج

کارتریج ها به طور کلی به دو دسته ، کارتریج های لیزری و تقسیم می شوند و همانطور که از نام آنها می توان حدس زد، کارتریج های جوهری به وسیله ی انتشار جوهر به ایجاد تصاویر و متون می پردازند . در مورد کارتریج های لیزری نیز باید بدانید ، پودر تونر موجود به لطف واکنش درام به اشعه ی لیزر ، بر روی کاغذ منتقل می شود .اگر به دنبال راهنمایی برای خرید و یا هستید این مطلب برای شما مفید است .

مرحله دوم- کارتریج رنگی می خواهید یا مشکی

اگر از پرینترهای لیزری تک رنگ استفاده می کنید کار به مراتب ساده تری خواهید داشت. این پرینترها تنها از یک نوع کارتریج استفاده می کنند. کافی است ، عدد مربوط به مدل کارتریج خود را یافته و آن را جستجو کنید .در مورد پرینترهای لیزری رنگی بحث کمی پیچیده تر است . و باید موارد دیگیری را نیز بررسی کنید.

کدام رنگ کارتریج را نیاز دارید؟

در مورد کارتریج های لیزری رنگی ابتدا باید بررسی کنید ، کدام یک از کارتریج ها به اتمام رسیده است .

مرحله سوم – طرح اصلی بخرم یا طرح معمولی

کارتریج ها از نظر کیفیت تولید به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند . انواع کارتریج اورجینال ، انواع ، انواع کارتریج طرح معمولی .اگر نمیدانید کارتریج طرح چه تفاوتی با کارتریج اصلی دارد، باید راهنمای خرید کارتریج لیزری طرح اصلی را بخوانید . با این حال به صورت خلاصه می توان گفت ، کارتریج Canon طرح اصلی از نظر کیفیت تولید تفاوت چندانی با مدل اصلی نداشته و به دلیل تولید توسط تولید کنندگانی غیر از برند اصلی قیمت پایین تری دارند .

نتیجه گیری

برای مشاهده ی مقالات مفید بیشتر کافی است به بخش سری بزنید.امیدوارم مطلبی که تحت عنوان راهنمای خرید کارتریج لیزری خواندید برای شما مفید واقع شده باشد .

 

دکمه بازگشت به بالا