ایران کسب و کارورزشی

از کجا بفهمیم در فوتبال استعداد داریم؟

استعدادیابی ورزشی – چطور استعداد ورزشی خود را کشف کنیم؟

زمانی که صحبت از ورزش و موفقیت در آن می‌شود، بی شک اولین مسئله ای که به ذهن همه ما می‌رسد تلاش و پشتکار بسیار زیاد همراه با مداومت است. اما یک مسئله دیگر که می‌تواند بسیار در موفقیت ما در ورزش تاثیرگذار باشد، بحث استعداد است. اگر در یک رشته ورزشی استعداد داشته باشید و آن را دنبال کنید، مسلماً احتمال موفقیت تان در آن رشته نسبت به ورزش هایی که در آن استعداد ندارید بسیار بیشتر خواهد بود. پس تا پایان با من و مقاله استعدادیابی ورزشی همراه باشید؛ چرا که شما در این مقاله با موارد زیر به خوبی آشنا می شوید.

پخش زنده فوتبال | پخش زنده فوتبال اروپا امشب

برای اطلاع از نتایج زنده فوتبال کلیک کنید.

استعدادیابی ورزشی چیست؟

شاید قبل از اینکه تعریف استعدادیابی ورزشی را بدانید بهتر است کامل بدانید که معنی استعداد چیست. تصور کنید شما تمام تلاش خود را می‌کنید که در ورزش به موفقیت برسید اما هر باری که تلاش می‌کنید شکست می‌خورید. مثلاً بارها به کلاس های ورزشی مختلفی رفتید تا در آن ها به موفقیت برسید اما نتوانستید. فوتبال، والیبال، شنا، بسکتبال، بدن سازی و… را امتحان کرده اید اما هر بار دست از پا دراز تر برگشته اید. می‌دانید دلیل این همه شکست چیست؟

همه و همه در یک جمله خلاصه می‌شود: شما استعداد ورزشی خود را به درستی نشناخته اید!

اگر از همان اول به سراغ استعدادیابی ورزشی می‌رفتید و ابتدا استعداد خود را در ورزش کشف می‌کردید، دیگر لازم نبود کلاس های مختلف را تست کنید تا شاید یکی از آن ها جواب بدهد. اصلاً هدف از استعدادیابی ورزشی این است که بدانیم باید در چه مسیری حرکت کنیم و از کدام مسیر زودتر به موفقیت می‌رسیم. همان طور که اکثر افراد برای انتخاب شغل به سراغ تست استعداد یابی می‌روند و یا برای انتخاب رشته به دنبال راه های مختلف استعدادیابی هستند، برای موفقیت در ورزش هم باید به دنبال استعدادیابی تخصصی رفت.

در ادامه به راه کارهایی اشاره می‌کنیم که بتوانید به استعداد ورزشی خود به بهترین شکل ممکن پی ببرید و یکی از برترین ها در حوزه تخصصی ورزشی خود شوید. پس تا پایان با ما همراه باشید.

سن استعدادیابی ورزشی

یکی از مهم ترین دغدغه هایی که برای والدین وجود دارد، بحث استعداد و استعدادیابی است. معمولاً یکی از مهم ترین سوالاتی که آن ها می‌پرسند این است که:

از چه سنی باید استعدادیابی ورزشی کودکان را شروع کنیم؟

در جواب شما باید بگویم که طبق تحقیقات محققان و اندیشمندان، 80 درصد هوش و استعداد افراد، تا قبل از 8 سالگی شکل می گیرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین الآن بسته جامع استعدادیابی و افزایش هوش کودکان را هم تهیه کنید تا بتوانید با استفاده از راه های تقویت هوش و استعدادهای کودکان خود، آینده درخشانی را برای آن ها رقم بزنید. در ادامه به شما راه های کشف استعداد ورزشی را هم خواهم گفت. اما قبل از آن باید از یکسری اشتباهات در استعدادیابی ورزشی جلوگیری کنیم تا باعث بروز مشکلات نشویم.

اشتباه بزرگ در استعدادیابی ورزشی

احتمالاً یکی از افکاری که اکنون فکر شما را درگیر کرده این باشد که دیگر آب از سر من گذشته و استعدادیابی به درد من نمی‌خورد! تفکری که اگر در همه جای زندگی آن را داشته باشید، مسلماً رسیدن به موفقیت برایتان همیشه غیر ممکن خواهد بود.

پس شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای استعدادیابی هیچ وقت دیر نیست. شما در هر زمانی می‌توانید به استعداد خود پی ببرید و در آن به موفقیت برسید. مانند خیلی از افراد موفقی که در سن های بالاتر از 40 سالگی تلاش خود را شروع کرده اند و در نهایت هم به موفقیت رسیده اند.

درست است که هر چه دیرتر اقدام به استعدادیابی ورزشی کنیم شانس و البته میزان موفقیت ما کاهش خواهد یافت. مثلاً دیگر در سن 40 سالگی نمی‌توانیم با کشف استعداد ورزشی خود برای قهرمانی جهان تلاش کنیم! اما می‌توانیم حداقل برای رضایت و سلامتی خود در ورزشی که در آن استعداد داریم حرکت کنیم. درست است؟

در مقاله اشتباهات استعدادیابی به بررسی چند مورد دیگر از این اشتباهات خطرناک مسیر استعدادیابی اشاره کرده ایم که خواندن آن را هم به شدت به شما توصیه می‌کنم تا مبادا با این اشتباهات تان مانع کشف استعداد خود شوید.

روش های استعدادیابی ورزشی

حالا می‌رسیم به مهم ترین بخش این مقاله، یعنی شیوه های استعدادیابی ورزشی.

درست است که برای کشف هر استعدادی باید راه های آن استعداد را استفاده کنیم (مثلاً نمی‌توان از تست استعداد شغلی برای کشف استعداد ورزشی استفاده کرد!) اما به هر حال استعدادیابی شیوه های مشترکی نیز دارد که هر کدام از آن ها می‌تواند کمک بسیار زیادی در کشف استعداد ما بکند. به همین پیشنهاد می‌کنم برای کشف استعدادهای خود، از تکنیک های مقاله چگونه استعداد خود را کشف کنیم کمک بگیرید.

در ادامه به 4 تکنیک فوق العاده و تخصصی اشاره خواهیم کرد که با استفاده از آن ها بدانیم برای استعدادیابی ورزشی چه کنیم و چگونه استعداد ورزشی خود را کشف کنیم؟

1. به شرایط فیزیکی خود توجه کنید

یکی از شاخص های استعدادیابی ورزشی این است که به شرایط فیزیکی و بدنی خود توجه کنید. مسلماً اگر بدنی لاغر اندام دارید نمی‌توانید در رشته بدن سازی به موفقیت چندانی برسید! یا اگر کوتاه قد هستید به هیچ وجه به درد رشته بسکتبال نمی‌خورید!

پس اولین گامی که باید برای استعدادیابی ورزشی بردارید توجه به شرایط فیزیکی خود است. دقت کنید و ببینید که جسمتان مناسب کدام ورزش است و سپس برای موفقیت در آن ورزش تلاش کنید. این اولین گام برای کشف استعداد ورزشی شماست…

2. علاقه خود را بسنجید

شاید برایتان عجیب باشد اما اگر به ورزشی علاقه داشته باشید، در اکثر اوقات در آن استعداد هم دارید! مثلاً اگر دیوانه وار عاشق فوتبال هستید، شانس خودتان را امتحان کنید و تلاش کنید و ببینید آیا در آن استعداد هم دارید؟

چون همان طور که گفتم در اکثر مواقع استعدادها و علایق ما در یک راستا هستند و می‌توانید با کشف یکی از آن ها، به دیگری هم پی ببرید. البته همان طور که گفتم معمولاً این اتفاق پیش می‌آید. ممکن است شما به ورزشی به شدت علاقه مند باشید اما اصلاً در آن استعدادی نداشته باشید. در نتیجه باید تمامی این راه ها را تست کنید و در نهایت استعداد اصلی خود را پیدا کنید.

3. رشته های ورزشی مختلف را بررسی کنید

یکی دیگر از فاکتورهای استعدادیابی ورزشی این است که رشته های مختلف را بررسی کنید. ابتدا همه رشته ها را به خوبی بشناسید و بررسی کنید که آیا برای هر کدام از آن ها ساخته شده اید یا نه؟ در این مرحله می‌توانید به راحتی بسیاری از ورزش ها را کنار بزنید و تعداد آن ها را محدودتر کنید. هر چه تعداد ورزش کمتر، استعدادیابی در آن ها هم راحت تر. مثلاً در همان ابتدا می‌توانید ورزش هایی را که به سن، شرایط فیزیکی، شرایط روحی یا… شما نمی‌خورند را حذف کنید.

4. از ورزشکاران حرفه ای کمک بگیرید

در مرحله آخر می‌توانید به سراغ افرادی بروید که ورزشکاری حرفه ای هستند و از شما تجربه بیشتری دارند. این جور افراد معمولاً می‌توانند با یک نگاه استعداد ورزشی شما را تشخیص دهند و به قول معروف بفهمند چند مرده حلاجید! همان طور که برای گرفتن تصمیم های مهم زندگیتان از افراد متخصص و خیرخواه مشاوره می‌گیرید، در ورزش هم باید از افراد حرفه ای درخواست کمک کنید.

خیلی از افراد هم هستند که می دانند در چه رشته ای استعداد دارند و باید در چه مسیری حرکت کنند، اما انگیزه لازم برای انجام آن را ندارند و مدام می گویند “از شنبه شروع میکنم!” یکی از بهترین راه هایی که می توان این جمله “از شنبه” را از دایره لغات این افراد حذف کرد، افزایش انگیزه است. پیشنهاد می کنم اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید، سری هم به مقاله جملات انگیزشی برای ورزشکاران بزنید تا با استفاده از این جملات، انگیزه خود را در بالاترین حد ممکن ببینید.

در راستای استعداد ورزشی خود حرکت کنید

راه هایی که اکنون برای شما نام بردیم، برای استعدادیابی ورزشی لازم بود اما به هیچ وجه کافی نبود! طبیعتاً نمی توان با چند راهکار ساده استعداد را که نیاز به چند جنبه مختلف دارد کشف کرد. برای این کار، نیاز است که علایق، ارزش ها، تیپ های شخصیتی و هوش های افراد مورد بررسی قرار بگیرد تا در نهایت رسالت زندگی آن ها کشف شود و بدانند که باید در چه مسیری حرکت کنند. این کار هم طبیعتاً نیاز به تخصص دارد و افراد عادی نمی توانند آن را انجام دهند.

اما نگران نباشید! تیم متخصص گام برتر بعد از مدت ها بررسی میان تمام تست ها و شیوه های استعدادیابی نوین جهان، کامل ترین و جامع ترین بسته استعدادیابی موجود را تهیه کرده و به افراد به راحت ترین شکل ممکن امکان استعدادیابی آن ها را می دهد. پیشنهاد ما به شما این است که حتماً این محصول استعدادیابی را تهیه کرده و برای رسیدن به اهداف و آرزوهای خود، از آن استفاده کنید. حتماً صوت زیر را هم که از زبان مجتبی مصطفایی، مدرس استعدادیابی و مدیر مجموعه گام برتر گفته شده را گوش کنید تا با اهمیت این موضوع بیشتر آشنا شوید.

 

منبع : sofascore.com

دکمه بازگشت به بالا