ویژگی های اصولی در ساخت قالب تونل لاینینگ
در سالهای اخیر استفاده از این نوع بتن در پروژههای شهری به دلیل کاهش چشمگیر سروصدای تراکم، امکان اجرای آسان در مقاطع با تراکم آرماتور بالا و امکان ایجاد سطوح صاف و نمایان و پیادهکردن طرحهای متفاوت معماری، رواج مناسبی یافته است. همچنین استفاده از بتن خودتراکم خصوصاً به دلیل عدم نیاز به لرزاننده جهت ایجاد تراکم، باعث صرفهجویی در نیروی کار ماهر شده است. بهطورکلی بتن خودتراکم دارای مؤلفههای اساسی مشابه با بتن معمولی و بتن با کارایی بالا است. اگرچه به علت میزان بالای پرکنندهها نظیر پودر سنگآهک و خاکستر بادی، ریزساختار آن متفاوت خواهند بود. عموماً بتن خودتراکم شامل میزان بالای مواد سیمانی و نسبت آب به سیمان پایینتر از بتنهای معمولی است و میتواند مقاومت بالایی را ایجاد نماید.
از پیشپردازش قبل از حفاری مانند استحکامبخشی و مقاوم سازی اولیه با میکروپایل، تا شاتکریت تر و خشک به عنوان لاینینگ اصلی و ثانویه، قالب تونل لاینینگ ، بتن ریزی، تزریق ملات پرکننده ویژه پشت سیگمنت (قطعات بتنی سطح تونل) و ترمیم کننده سطوح کرمو و آسیب دیده.
تاریخچۀ بتن خودتراکم
به تحقیقات و کارهایی که سالهای پیش توسط محققین، از جمله اوکامورا، اوزاوا و ماکاوا و همکارانشان به انجام رسیده است میتوان به شرح زیر اشاره کرد. نظریۀ بتن خودتراکم، بتنی که خودش متراکم میشود و احتیاج به تراکم توسط ویبراتور ندارد بهعنوان راهحلی برای رفع مشکل دوام سازههای بتنی توسط اوکامورا در سال ۱۹۸۶ پیشنهاد گردید و تحقیقات برای گسترش این نوع بتن توسط ازاوا و ماکاوا در دانشگاه توکیو بهانجام رسید. اوکامورا، در خلال تحقیقات خود دریافت که دلیل اصلی کاهش دوام و میزان کارایی بتن در سازهها، عدم یکپارچگی و عدم همگنی در هنگام بتنریزی میباشد.
با تولید و توسعۀ این نوع بتن، اوکامورا ضعف دوام و کارایی بتن در ژاپن را تا اندازهای برطرف نمود. اوزاوا در ادامۀ تحقیقات خود به این نتیجه رسید که با به کارگیری فوقروانکننده و موادی نظیر سرباره و خاکستر بادی بهعنوان جایگزین بخشی از سیمان، میتوان مقاومت در برابر جداشدگی بتن خودتراکم را کنترل نمود و به میزان جریانپذیری بتن افزود. وی میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد خاکستر بادی و ۲۵ تا ۴۵ درصد سرباره به نسبت آب به سیمان را بهعنوان بهینهترین مقدار برای افزایش جریانپذیری و پیشرفت مقاومتی بتن پیشنهاد نمود.
هر تونل یک سازه منحصر به فرد است که نیازهای طراحی و ساخت محیط خاص محل قرارگیری خود را برآورده میکند، اما همه آنها به نسبت از عناصر و مصالح مشترکی مانند: نیاز به پشتیبانی سازه در طول مراحل مختلف ساخت، قالب بندی، ترمیم، مقاومسازی و… را دارند.
بتن الیافی، انواع گروت سیمانی و اپوکسی (به عنوان پر کننده پر مقاومت) واتراستاپهای پی وی سی، هیدروفیلی و واتر استاپ بنتونیتی (برای تحمل فشارهای هیدرولیکی در محل درزهای اجرایی و انبساطی) گونههای مختلف چسبهای ساختمانی اپوکسی کاشت و ماستیک درزگیر پلی یورتان و متریالهایی از این دست در طول فرآیند استفاده میشوند:
نوع تونل، ویژگیهای زمین و روش ساخت همگی نقشی در تعیین نیازهای پشتیبانی و لاینینگ دارند. لیکن به طور کلی، تمام این مراحل مختلف یک توالی پایه را دنبال میکنند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، برای دنبال کردن توالی مورد نظر به تصویر زیر مراجعه کنید.