اقتصادی

برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه غیرمتعارف نیست

دولت که در لایحه بودجه سال آینده خود 20 درصد از عرضه نفت صندوق توسعه ملی را کاهش می دهد، گفته است که این کاهش غیرعادی نیست و با تحریم ها این کاهش را انجام خواهد داد.

اخبار ایران من اخیراً از پرداخت سهم صندوق توسعه ملی در 10 تا 12 ایالت و در واقع دولت فعلی خبر داده و اعلام کرده است که در سال‌های اخیر به دلیل کاهش قیمت نفت و در نتیجه کاهش هزینه‌های دولت تحت مجازات، در گذشته بوده است. دولت بارها از این صندوق برای برداشت 20 درصد از صندوق استفاده کرده که در سال های اخیر به بدهی دولت تبدیل شده است.

در این گزارش همچنین آمده است که دولت سیزدهم علیرغم مخالفت با برداشت وجوه از صندوق برای بازپرداخت بودجه و تاکید سازمان برنامه و بودجه بر عدم وجود بودجه برای کسر بودجه سال آینده، مبلغ 1401 دلار سهم این صندوق را به شرح ذیل اختصاص داد. سال؛ که از 40 درصد صندوق توسعه ملی از محل کمک های نفتی، 20 درصد پس انداز و 20 درصد باقی مانده را زمین حذف می کند. بنابراین در صورت تایید درخواست، بیشتر کسورات برای سالهای آینده خواهد بود.

به همین دلیل هیات برنامه و بودجه در بیان اینکه حذفی که صورت می گیرد غیر معمول بوده و با توجه به مجازات ها صورت می گیرد، تاکید کرده است. این اطلاعیه سازمان برنامه البته نشان می دهد که چرا دولت قبل بخشی از این صندوق را به دلیل عدم سرمایه گذاری خارجی و اتفاقات خاص که البته مقتدرانه و متناسب با بودجه بوده است، خرج کرده است. قانون

در توضیحات سازمان برنامه و بودجه آمده است:

بر اساس ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه، صندوق توسعه ملی تشکیل شده است که صندوق، هیئت امنا و دارایی صندوق را تعیین می کند. بر اساس بند (1) بند 84 بند 84 این قانون که مقرر می دارد سالانه حداقل 20 درصد مشتقات نفت خارجی (نفت خام، نفت خام، نفت خام و گاز) برای سال های برنامه اعلام شود. . قوانین بودجه، اعتبارات صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است و به همین دلیل در برنامه ششم باید سالانه 2 درصد به دارایی های صندوق اضافه شود که در برنامه ششم در نظر گرفته شده اما به دلیل جریمه ها و افزایش اعتبارات. در شرایط بحران مالی فعلی کشور طی چند سال گذشته، صندوق توسعه ملی با مجوزهای لازم بیش از 20 درصد ضوابط تاسیس صندوق فعالیت می کند. لایحه بودجه 1401 با تصویب مراجع ذیربط. لذا از بند مقرر در قانون تشکیل صندوق توسعه ملی پرداختی بدون تبعیض صورت نگرفته است، بلکه بیش از 20 درصد سهم صندوق در سال 1401 بوده است.»

سهم صندوق باید در سال اول 3 درصد و اکنون 2 درصد رشد کند.

به گزارش اخبار ایران من، در رابطه با گسترش صندوق توسعه ملی باید به این نکته اشاره کرد که این صندوق در سال 1390 تاسیس شده و دولت باید حداقل 20 درصد نفت و منابع خود را در صندوق سرمایه گذاری کند. سالانه 3 درصد به آن اضافه کنید. همچنین طبق قانون برنامه ششم توسعه باید سالانه فضای ذخیره سازی به 30 درصد و 2 درصد افزایش یابد که در سال آینده به 40 درصد می رسد.

برای امسال نیز سهم صندوق 38 درصد بود، در حالی که دولت خواستار حذف 18 درصد بود، اما دیوان عالی کشور دولت را از استفاده از نفت صندوق توسعه ملی منع کرد. مقرر شد سقف یک میلیون بشکه در روز با سهم 20 درصدی از صندوق و 18 درصد به عنوان وام به دولت و 38 درصد از کل صندوق مازاد بر آن پرداخت شود. در مورد فروش یک میلیون بشکه

به هر حال خروج صندوق توسعه ملی بر اساس بودجه یا خارج از کشور باید با تایید مدیرعامل انجام شود و بودجه سال آینده نیز به همین صورت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا