اقتصادی

واردات ساز آزاد می‌شود؟ – اخبار ایران من

سرپرست مرکز ملی خلاق و فرش ایران گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم که برخی تعرفه‌ها مربوط به ادوات موسیقی در کتاب سال ۱۴۰۳ به صورت کارتابل فنی باز شود که بتوانیم محدود و منظم واردات انجام شود و برای ادوات موسیقی که توان تولید داخل دارند، اما تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده، هم حمایت‌های لازم در نظر گرفته شود.

به گزارش اخبار ایران من، واردات کالاهای گروه چهار از سال ۱۳۹۷ ممنوع شد که آلات موسیقی نیز یکی از کالاهای گروه چهار است. به همین دلیل گزارش‌های میدانی در سال‌های اخیر حاکی از کمبود و افزایش قیمت ساز در بازار بوده است. اما به نظر می‌رسد وزارت صمت قصد دارد در حوزه ممنوعیت واردات سازهایی که امکان تولید آن‌ها در داخل کشور نیست، تجدید نظر کند.

در این رابطه محمدرضا زارع در گفت‌وگو با اخبار ایران من، اظهار کرد: مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران رشته فعالیت‌های اسباب بازی، بازی و سرگرمی؛ طلا نقره و جواهرات؛ صنایع دستی، ادوات موسیقی، صنایع فرهنگی و محتوایی را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه این مرکز تاکنون در حوزه اسباب‌بازی، طلا و جواهر ورود کرده، تصریح کرد: اما در حوزه‌هایی مثل پویانمایی و غیره شاید تاکنون موردی حمایت انجام شده باشد. در مورد ادوات موسیقی که تولید داخل نداریم و تعرفه‌ها بسته است هم اقداماتی در دست بررسی است. در موارد دیگر هم هنوز ورود جدی نشده و امیدواریم سال بعد در رابطه با آن‌ها اقداماتی انجام شود.

زارع با بیان اینکه در حوزه ادوات موسیقی جلساتی با انجمن مربوطه و وزارت ارشاد برگزار شده، گفت: در این راستا در حال برنامه‌ریری هستیم که برخی تعرفه‌ها مربوط به ادوات موسیقی در کتاب سال ۱۴۰۳ به صورت کارتابل فنی باز شود که بتوانیم محدود و منظم واردات انجام شود.

همچنین به گفته وی مقرر شده برای ادوات موسیقی که توان تولید داخل دارند، اما تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده، حمایت‌های لازم در نظر گرفته شود. برای مثال در حوزه تمبک توان تولید وجود دارد، اما در اقلامی مثل پیانو امکان تولید نیست و اگر هم تعرفه باز شود، تعداد واردات بسیار کم و محدود است. در مقابل باز کردن واردات منجر به کاهش قاچاق خواهد شد.

زارع افزود: در حال حاضر اگر ادوات موسیقی موجود در بازار از سال‌های قبل ثبت سفارش داشته باشند، واردات قانونی بوده و در غیر این صورت کالا به صورت قاچاق وارد شده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا