فرهنگی

تداوم کارشکنی‌های آمریکا برای توقف پروژه گازی ایران و پاکستان

تداوم کارشکنی‌های آمریکا برای توقف پروژه گازی ایران و پاکستان

دستیار وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با تاکید بر مخالفت این کشور با پیشبرد خط لوله انتقال گاز جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، مدعی شد که واشنگتن درباره این پروژه، با اسلام‌آباد در تماس است.

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رسانه‌های پاکستانی، دونالد لو در جریان نشست امروز کمیته فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در واشنگتن در پاسخ به پرسش یکی از اعضای کمیته درباره مواضع آمریکا درباره خط لوله گاز ایران و تصمیم اخیر پاکستان برای احداث ۸۰ کیلومتر خط لوله در خاک خود، گفت: ما با شرکای پاکستانی خود در تماس هستیم.

وی با تاکید بر مخالفت آمریکا با طرح گاز ایران و پاکستان، مدعی شد که این پروژه سودی برای پاکستان ندارد و آنچنان پروژه بزرگی نیست که شرکت‌های بزرگ بین المللی بخواهند، روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

لو بدون اظهار نظر درباره اعتراض نمایندگان پارلمان پاکستان و نیروهای سیاسی این کشور با کارشکنی واشنگتن در مسیر تامین انرژی آسان و به صرفه در راستای غلبه بر بحران انرژی در پاکستان، افزود: اسلام آباد باید دنبال راهکارهای جایگزین به جای پروژه ایرانی باشد و تولید انرژی پاک یک راهکار موثر است و آمریکا از آن حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: این یک واقعیت است که ایران و پاکستان همواره در روابط خود با فراز و نشیب زیادی مواجه و اخیرا نیز دو کشور شاهد حوادثی در مرزهای مشترک بودند.

این دیپلمات آمریکایی افزود: ما طرح خط لوله گاز ایران را رصد می کنیم و به دنبال این هستیم که پاکستان نگاه به پروژه‌های انرژی غیر ایرانی داشته باشد. واشنگتن هیچ درخواستی از اسلام‌آباد مبنی بر تمایل آنان برای دریافت معافیت تحریمی دریافت نکرده لذا آمریکا به تلاش‌های خود برای بازداشتن پاکستان از طرح گازی ایران ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان هفدهم اسفند ماه گذشته در واکنش به موضع آمریکا درباره پروژه مشترک گازی اسلام‌آباد با جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که برای ساخت خط لوله گاز در خاک خود نیازی به مشورت با کشور ثالث نداریم.

ممتاز زهرا تاکید کرد: ساخت خط لوله در خاک پاکستان نشان از تعهد ما به پروژه مشترک گازی با ایران است لذا اسلام‌آباد معتقد است که این فاز در خاک ما انجام خواهد شد و نیازی به مشورت با کشور ثالث نداریم.

وزارت نفت پاکستان اوایل اسفند ۱۴۰۲ با صدور بیانیه‌ای تکمیل پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران را موجب تقویت امنیت انرژی اسلام آباد دانست و اعلام کرد که کمیته انرژی در کابینه دولت پاکستان با طرح احداث خط لوله ۸۱ کیلومتری از بندر «گوادر» تا مرز مشترک پاکستان با ایران موافقت کرده است.

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا