عمومی

مرد بد در نقش «پلیس خوب»

آمریکا در جدیدترین موضع‌گیری خود درقبال جنگ خونبار رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه، خواستار برقراری آتش‌بس موقت ۶هفته‌ای در ماه رمضان شده است.

به گزارش اخبار ایران من، قدس نوشت: در این مسیر، منابع دیپلماتیک اعلام کردند واشنگتن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با این مضمون در میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده است. این اقدام آزادی تمامی اسیران اسرائیلی بازداشت شده در نوار غزه را پس از موافقت همه طرف‌ها خواستار شده است.
انتشار این خبر که هنوز به صورت رسمی تأیید نشده در حالی است که ایالات متحده علاوه بر گسیل کمک‌های مالی و نظامی، تاکنون به‌طور کامل از جنایت اشغالگران حمایت کرده و همچنین تمام مسیرهای دیپلماتیک برای محکومیت اشغالگران را سد کرده‌است. به‌طور نمونه آن‌ها سه بار قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه را وتو کرده‌اند. ایالات متحده آخرین بار در نشست روز سه‌شنبه ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ 
(یک اسفند) پیشنویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه بود. این قطعنامه ۱۳ رأی مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد، اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتو قطعنامه شد. انگلیس، دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رأی ممتنع داد.

دموکرات‌ها در تله نتانیاهو
به نظر این حرکت را باید بازی پلیس خوب آمریکا برای بهبود وجهه جهانی و همچنین آرام کردن افکار عمومی درونی که به‌شدت از رویکرد بایدن نسبت به جنگ انتقاد دارند ارزیابی کرد. 
رامین مهمانپرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با قدس در تحلیل اقدام تازه مقامات کاخ‌سفید با بیان اینکه آمریکایی‌ها امروز در باتلاق دست‌ساز رژیم صهیونیستی گرفتار شده‌اند، افزود: هرچند آمریکا همواره به‌عنوان حامی مالی، نظامی و لجستیکی اسرائیل در منطقه شناخته می‌شد، اما تله‌ای که نتانیاهو برای دموکرات‌ها در غزه پهن کرده سبب شکل‌گیری رفتاری دوگانه از سوی مقامات کاخ‌سفید شده است، به‌طوری‌که آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و همین امر سبب شده دولت بایدن تمایلی به وارد شدن بیش از حد در این صحنه نداشته نباشد، چراکه این رفتار می‌تواند با شعارهای انتخاباتی دموکرات‌ها مغایرت داشته باشد.
سفیر پیشین ایران در لهستان در تشریح طرح آتش‌بس ۶هفته‌ای واشنگتن، گفت: آمریکایی‌ها تا امروز سه قطعنامه پیشنهادی آتش‌بس در غزه را وتو کرده‌اند. اما پیشنهاد اخیر آن‌ها را می‌توان در راستای طرحی از پیش تعیین شده در راستای اهدافی دانست که واشنگتن و تل‌آویو در غزه به دنبال آن هستند؛ به‌طوری‌که نتانیاهو بتواند خودش را از فشارهای درونی و اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی نجات دهد. مهمانپرست در ادامه اظهار کرد: تمام تلاش‌های نتانیاهو برای ادامه جنگ در غزه، برای جلوگیری از برکناری و دادگاهی شدن است. وی به دنبال تثبیت وضعیت خود در اسرائیل است، هرچند ادامه جنگ به اقتصاد و آینده مردم در سرزمین‌های اشغالی آسیب می‌رساند و حتی خسارات فراوانی برای این رژیم به همراه خواهد داشت.

وضعیت شکننده صهیونیست‌ها
سخنگوی پیشین وزارت خارجه با اشاره به اینکه قدرتی که امروز در فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی ایستاده، جوانان مبارزی هستند که تنها از وطن خود در برابر تجاوز این رژیم دفاع می‌کنند، افزود: در بیش از ۱۵۲روزی که از عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد، مقاومت فلسطین با حداقل‌ تجهیزات نظامی توانسته‌ بزرگ‌ترین شکست در طول تاریخ شکل‌گیری رژیم نامشروع اسرائیل را رقم بزند، به‌طوری‌که آمریکایی‌ها از یک طرف نگران آینده این رژیم و از سوی دیگر نگران تأثیر این رویه بر انتخابات پیش روی خود هستند. 
وی تصریح کرد: حضور مقتدرانه و یکدست جبهه مقاومت (یمن، لبنان، عراق) نگرانی‌هایی درباره وضعیت شکننده اسرائیل در منطقه ایجاد کرده و همین امر منجر به اجرای سیاست متناقص درباره آتش‌بس شده است.

تنفس مصنوعی به اشغالگران
محسن پاک‌آیین، دیپلمات پیشین کشورمان نیز با اشاره به اهداف پشت پرده پیشنویس قطعنامه آمریکا برای آتش‌بس ۶ هفته‌ای در نوار غزه، گفت: مهم‌ترین هدفی که مقامات کاخ‌سفید در اجرای آتش‌بس موقت به دنبال آن هستند ایجاد فرصتی جدید برای رژیم صهیونیستی در تبادل اسرای نظامی و کاهش فشارهای داخلی در سرزمین‌های اشغالی بر کابینه نتانیاهو است.وی با بیان اینکه در این ۴۲روز آتش‌بس، اسرائیل می‌تواند روحیه نظامیان خود را احیا کند، افزود: اخباری که به‌تازگی از رسانه‌های رژیم انعکاس یافته‌، حکایت از آن دارد که بخش موسوم به توان‌بخشی در ارتش صهیونیستی قصد دارد برنامه‌ای را برای کمک به سربازانی آغاز کند که به‌خاطر جنگ از اختلال‌های روانی رنج می‌برند. پیش از این، روزنامه هاآرتص در گزارشی اعلام کرد ۲هزار و ۸۰۰ نظامی وارد لیست توان‌بخشی روانی شده‌اند که ۳درصد از آن‌ها وضعیت خطرناکی دارند و ۱۸درصد نیز از مشکل‌های روانی ناشی از استرس پس از شوک رنج می‌برند. این آمار از بحران عمیق در میان سربازان اسرائیلی حکایت دارد، البته در این مدت تعداد زیادی از صهیونیست‌ها از سرزمین‌های اشغالی مهاجرت معکوس داشته‌اند.

آمریکا هدایتگر اصلی جنگ
او تصریح کرد: آمریکایی‌ها امروز در غزه به دنبال آتش‌بسی هستند که هیچ‌یک از شروط مقاومت در آن مطرح نشده، به‌طوری‌که تمامی موارد بیان شده از سوی کاخ‌سفید امتیازاتی است که برای اسرائیل در نظر گرفته شده است؛ هرگونه آتش‌بسی که دائمی و فراگیر نباشد و اهداف حماس و مردم غزه را تأمین نکند، قابل پذیرش نخواهد بود.
دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به نقش آمریکا در جنایات اسرائیل در غزه گفت:  رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بارها فرمودند هدایتگر اصلی جنایات اسرائیل در غزه، آمریکایی‌ها هستند. تل‌آویو بدون حمایت واشنگتن یک روز نمی‌تواند دوام بیاورد.
پاک آیین تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا یکی از پنج دولت عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده که وظیفه اصلی آن‌ها برقراری صلح میان کشورهای جهان است، اما در طول ماه‌های گذشته واشنگتن همواره به‌عنوان یک حامی اصلی اسرائیل و مدافع جنایات این رژیم در سازمان ملل رفتار می‌کند، به‌طوری‌که چندین قطعنامه آتش‌بس در غزه را وتو کرده است.وی با اشاره به کم‌کاری برخی کشورهای اسلامی در موضوع غزه اظهار کرد: امروز تنها کشور اسلامی که توانسته با دل و جان از مردم غزه در برابر جنایات اسرائیل دفاع کند، ملت مظلوم یمن و جنبش انصارالله است که توانسته‌اند کنترل دریای سرخ و باب‌المندب را از دست رژیم صهیونیستی و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن خارج و تمامی مسیرها و شریان‌های ارتباطی به بنادر سرزمین‌های اشغالی را ببندند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا