علمی

اهدای عضو از مرگ قلبی با تلاش تیم ۱۵۰ نفره/تسهیل روند دارو و درمان بیماران خاص

با اشاره به جایگاه این دانشگاه در اهدای عضو بویژه اهدا از مرگ قلبی به عنوان پدیده‌ای نادر در جهان، گفت: اقدامات اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی ایران بسیار روبه پیشرفت است.

به گزارش اخبار ایران من،  دکتر علی مشکی در مراسم بزرگداشت هفته اهدای عضو و روز بیماری‌های خاص و صعب العلاج که در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: اردیبهشت ماه جزو ماه‌های مهم سال در حوزه سلامت است که روزهای مشخصی به نام رویدادهای مهمی مانند «روز ماما»، «روز اهدای عضو» و «بیماری‌های خاص» نامگذاری شده و به معنا است که این موضوعات را سرلوحه اقدامات نظام سلامت قرار داده شود.

وی با اشاره به مسائل بیماران خاص و صعب العلاج که باید تا پایان عمر تحت درمان و کنترل قرار گیرند، اظهار کرد: مشکلات این بیماران و رنجی که تا پایان عمر می‌کشند بر کسی پوشیده نیست، همچنین باید هزینه‌های بسیار سنگین درمان و دارو و تجهیزات پزشکی نیز به مشکلات این بیماران اضافه کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بیماران جز رنج بیماری درد و دغدغه دیگری نداشته باشند، افزود: براین اساس با توجه به نیاز درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج تا پایان حیات‌شان، توجه نظام سلامت برای کاهش رنج آنان متمرکز شده است.

وی با اشاره به هماهنگی با سازمان‌های بیمه‌گر برای تسهیل در روند رسیدگی به دارو و درمان بیماران خاص از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان تهران تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز بعد از دانشگاه شیراز در زمینه اهدای عضو از جایگاه برتری برخوردار است و در زمینه اهدای عضو از مرگ قلبی در کشور و جهان در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

مشکی با اشاره به اقدامات واحد فراهم آوری در بیمارستان فیروزگر با انجام اهدای عضو از مرگ قلبی به‌خصوص پس از آمبولی ریه که برای نخستین بار در کشور صورت پذیرفته است، خاطرنشان کرد: اقدامات اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی ایران بسیار روبه پیشرفت است.

توانبخشی، حلقه مفقوده نظام سلامت

دکتر جمشید کرمانچی، رئیس اداره توانبخشی وزارت بهداشت نیز با اشاره به اهمیت ارائه خدمات توانبخشی در حوزه اهدای عضو عنوان کرد: این خدمات جزو حلقه مفقوده نظام سلامت به حساب می‌آید و در تلاش هستیم تا مراکز این خدمات در کشور افزایش یابد.

وی ادامه داد: جراحی‌های بسیار مهمی در کشور به ویژه در حوزه اهدای عضو انجام می‌شود که نیازمند ارائه خدمات بازتوانی قلبی و توانبخشی است تا بهترین نتایج از چنین جراحی‌هایی برای بیماران حاصل شود.

تلاش برای گسترش فرهنگ اهدای عضو

دکتر سام زراعتیان‌نژاد دوانی، رئیس بخش فراهم‌آوری اعضا و نسوج دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به تشریح ارائه خدمات و پیشرفت‌های اهدای عضو در طول هشت سال گذشته در این دانشگاه پرداخت و گفت: بهترین انگیزه برای پیشرفت‌های اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی ایران، خانواده اهداکنندگان و دریافت کنندگان اعضاء هستند، به طور مثال برای اهدای عضو از بیمار مرگ قلبی که یک ماه پیش صورت پذیرفت و فرد نیز دچار آمبولی ریه شده بود یک تیم ۱۵۰ نفره تلاش کردند تا یک اهدای نادر در جهان صورت پذیرد.

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا