اقتصادی

دست پر رئیسی در آمریکای جنوبی/ بررسی سوغات نفتی رئیس جمهور از ونزوئلا

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری اخبار ایران من، از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم، برقراری ارتباط با کشورهایی غیر اروپایی نظیر روسیه، چین و ونزوئلا است. در همین راستا رئیس جمهور در آخرین سفر خود با هیئت همراه به ونزوئلا سفر کرد. علاوه بر اینکه این سفر از لحاظ سیاسی برای کشور دارای اهمیت فراوان است در حوزه همکاری‌های نفتی نیز باعث قراردادهای بسیاری شده که در ادامه به ابعاد آن قراردادها می‌پردازیم.

ورود پر قدرت ایران به بازار نفتی ونزوئلا

در همین راستا جواد اوجی وزیر نفت با اشاره به  در اسناد امضا شده درقراردادی بین ایران و ونزوئلا در حوزه بالادست و پایین‌دست صنعت نفت گفت: ونزوئلا از برزگترین دارندگان ذخایر اثبات‌شده نفت خام جهان به‌شمار می‌آید.

وی به وجود چهار پالایشگاه نفتی با ظرفیت پالایش روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در ونزوئلا اشاره کرد و گفت: متأسفانه به‌دلیل تحریم‌ها و رفتن متخصصان خارجی، این پالایشگاه‌ها بلاتکلیف رها شده بودند، اما خوشبختانه با آغاز به‌کار دولت سیزدهم و فعال شدن دیپلماسی انرژی، فعالیت‌ها و مذاکرات در حوزه توسعه و تعمیرات اساسی این پالایشگاه‌ها، صادرات نفت و میعانات گازی را آغاز کرده‌ایم.

رئیسی ونزوئلا

وزیر نفت اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه و کالای ایرانی مربوط به پالایشگاه‌های نفتی به ونزوئلا صادر شده و بخش قابل‌توجهی از ظرفیت خالی‌مانده پالایشی پالایشگاه‌های این کشور احیا شده است، همچنین پس از حوزه پالایشگاهی سراغ مجتمع‌های پتروشیمی این کشور که به‌دلیل تحریم‌ها از کار افتاده بودند، رفته‌ایم، این کشور بیش از ۱۲ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی همچون آمونیاک، اروه و پلی‌اتیلن دارد.

اوجی ادامه داد: امیدواریم با تکیه بر توانمندی شرکت‌های ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی، کاتالیست‌ها و دانش فنی بتوانیم ظرفیت‌های بالقوه مجتمع‌های پتروشیمی این کشور را همچون پالایشگاه‌های نفتی آن به‌صورت مشارکتی بالفعل و محصولات این مجتمع‌ها را در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.

وی از ورود شرکت‌های ایرانی توانمند به حوزه توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور ونزوئلا خبر داد و تصریح کرد: در زمینه بازسازی و توسعه اسکله‌های بارگیری و پایانه‌های نفتی نیز روز گذشته قراردادهای خوبی امضا شده است.

توسعه و بازسازی پایانه نفتی خوزه

نخستین قرارداد شرکت‌های ایرانی به شیوه‌ی IPC در خارج از کشور در ونزوئلا به امضا رسید. این قرارداد شامل اجرای عملیات تعمیرات اساسی، توسعه و باسازی پایانه نفتی خوزه ونوزئلا بر پایه شیوه قراردادی مهندسی، تأمین تجهیزات و اجرا (ئی‌پی‌سی) به همت شرکت ایرانی پتروپارس خواهد بود. طبق این قرارداد افزایش ذخیره‌سازی در پایانه نفتی خوزه، ‌تکمیل مخازن ذخیره‌سازی، ‌ارتقای سیستم‌های انتقال و افزایش ظرفیت بارگیری از اهداف‌ این قرارداد بوده و تأمین مالی این پروژه به‌عهده طرف ونزوئلایی خواهد بود.

پتروشیمی‌های فراسرزمینی

از ۱۲ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی نصب‌شده ونزوئلا تنها ۲ میلیون تن از این ظرفیت، به دلیل تحریم‌ها فعال است، لذا ایران می‌تواند با صادرات خدمات فنی‌ مهندسی و تجهیزات ایرانی، ۴ میلیون تن از ظرفیت بالقوه ونزوئلا را به ظرفیت بالفعل تبدیل کرد.

نشان ملی ونزوئلا

در همین راستا نخستین قرارداد بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌های فراسرزمینی پس از بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی امضا شد. بر این اساس شرکت‌های ایرانی در قالب این قرارداد تعمیر بخشی از واحدهای یک مجتمع آمونیاک ونزوئلا را انجام خواهد داد و با شراکت در فروش محصولات این مجتمع بازپرداخت سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

راه‌اندازی پالایشکاه‌های از کار افتاده

شرکت‌های ایرانی دانش‌بنیان تعمیرات اساسی و راه‌اندازی پالایشگاه‌های ازکارافتاده ونزوئلا براساس یک تفاهم نامه ادامه می‌دهند. شایان ذکر است تا امروز بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه و تجهیز ایرانی از سوی هزار و ۶۰۰ سازنده ایرانی در پالایشگاه‌های ونزوئلا نصب و راه‌اندازی شده است؛ همچنین بخشی از نفت خام و میعانات گازی ایران نیز در همین پالایشگاه‌ها در حال فرآورش است. به عبارت دیگر با این کار بازارسازی مطلوبی برای فروش و صادرات میعانات گازی و نفت خام کشور در دوران تحریم‌ها شده است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که دیپلماسی موفق انرژی این دولت سبب شده تا ایران از انزوای انرژی در بیاید و پس از قرارداد موفق واردات گاز در هفته‌های قبلی، برقراری ارتباط و انعقاد قراردادهای مذکور از جمله دستاوردهای مهم در حوزه دیپلماسی انرژی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا