اقتصادی

سیاست‌های جدید پولی به‌زودی اعلام می‌شود/ نرخ ارز را حتما کاهش می‌دهیم

رئیس کل بانک مرکزی وقتی اعلام کرد به زودی سیاست های جدید اقتصادی ابلاغ می شود، گفت: قطعا نرخ را کاهش می دهیم و در بازار پول دخالت مناسبی می کنیم.

به گزارش اخبار ایران من، محمدرضا فرزین در یک برنامه تلویزیونی گفت: وقتی مبادله پول را می فهمیم و توضیح می دهیم باید هم به مزایا و هم به خدمات توجه کنیم و افزایش و کاهش نرخ به هر دو گروه آسیب می زند. نرخ ارز باید معقول باشد. اکنون در سامانه نیما میانگین مبادلات 29 هزار تومان است، از فردا 28 هزار و 500 تومان داده می شود.

وی همچنین گفت: بخش زیادی از درآمد حاصل از نیما مربوط به نفت و پتروشیمی است. روزانه 200 میلیون دلار در نیما معامله می شود. در هفته آینده کمک های مالی افزایش می یابد و سعی می کنیم همه نیازها را برطرف کنیم.

فرزین ادامه داد: مشکلی که در نیما وجود دارد عدم هماهنگی بین پول و طرح کسب و کار است و همین امر باعث می شود پول لازم به درستی به دست تجار و بازرگانان نرسد. به زودی این مشکل را برطرف خواهیم کرد. بازار مبادلاتی که ایجاد خواهیم کرد، تمامی ارزهای غیر قابل معامله را با 40 نوع نیاز عرضه می کند که بر اساس عرضه و تقاضا خواهد بود.

قیمت بازار آزاد مخدوش است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار آزاد مختل شده است; مهم ترین جنبه های اقتصاد ایران با این قیمت همخوانی ندارد. در 9 ماه گذشته صادرات کشور بدون نفت حدود 36 میلیارد دلار و کل درآمد کشور 42 میلیارد دلار بوده است. بنابراین مشکلی برای ارز نداریم و مبلغ 28 هزار و 500 با نیاز ما همخوانی دارد.

وی ادامه داد: 4200 سکه قرار است پاسخگوی همه نیازها باشد اما پول ما برای اقلام ضروری، تولید و ماشین آلات ساخته می شود. قیمت 44 هزار تومان در بازار آزاد واقعی نیست و سیگنال اشتباهی به بازار معاملات می دهد. با دخالت درست در بازار قطعا این سطح را کاهش خواهیم داد که نباید قبول کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بازار آزاد وجود دارد اما قیمت واقعی نیست. سعی ما بر این است که تمامی الزاماتی که در بازار آزاد (به استثنای قاچاق) ارائه می شود در بازار مبادلات ارزی فراهم کنیم. ما به توسعه و نوآوری دوگانه اعتقاد داریم. بخش زیادی از درآمد صادراتی مربوط به شرکت هایی است که یارانه دریافت می کنند که ما نیز باید به آن توجه کنیم.

وی گفت: بزرگترین مشکل ما عدم نظارت صحیح و عدم رعایت قوانین بانکی است. سیاست ها و مقررات باید به شدت رعایت شود. باید سیستم بانکی را به سمت فناوری سوق دهیم. ما جدایی واقعی مانند تجارت، مالی و توسعه نداریم که باید انجام شود و بر اساس حوزه خاص خود کار کنند.

فرزین ادامه داد: یکی از مشکلات نبود مقررات لازم در خصوص کارمزدهای بانکی است که برای شناخت بانک های اسلامی و کنترل تورم باید این کار را انجام دهیم. بانک ها علاوه بر فروش دارایی های باقیمانده، باید از کسب و کار نیز خارج شوند.

وی با بیان اینکه مدیریت املاک برای مردم در دستور کار اصلی ما خواهد بود، گفت: تعیین تکلیف برخی بانک ها که بانک را با مشکل مواجه کرده است انجام می شود. بانک مرکزی چند سالی است که در بعد مالی کنترل دارد، اما همه ابعاد بانکی را کنترل خواهیم کرد.

سیاست های مالی جدید به زودی اعلام خواهد شد

فرزین ادامه داد: سیاست های پولی جدید به زودی ابلاغ می شود و با کسب اختیارات لازم با بانک های متخلف برخورد می شود. نقش بانک مرکزی حفظ ارزش پول و کنترل تورم است اما امروز با بانک مرکزی و سیاست های پولی این امکان وجود ندارد.

استفاده از سایر ابزارهای مالی در آینده نزدیک

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم، نیازمند یک موسسه مالی پایدار برای همکاری هستیم، گفت: در واقع ما نیازمند همکاری همه نهادهای مالی هستیم. سیاست های پولی، اقتصادی، خارجی و تجاری، حتی جنبه قیمتی، باید در هماهنگی به کار گرفته شود تا نتیجه حاصل شود. سیاست های پولی، که ممکن است مانند سایر نقاط جهان کوتاه مدت باشد، باید به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

فرزین ادامه داد: نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار است و اخیرا گواهی سپرده و نرخ سود بالا منتشر شده اما به زودی ابزارهای مالی دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: معتقدم باید حساب شرکت های سهامی عام در بانک مرکزی بازنگری شود. باید ببینیم که اگر یک شرکت سهامی عام تمام پول بانک مرکزی و پول بانک های تجاری را داشته باشد به هدف سیاست گذار برای کاهش تورم کمکی نمی کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سیاست های پولی بانک مرکزی را تا پایان سال دنبال می کنیم، به صراحت توضیح داد: البته نیاز به پول اضافی در ماه پایانی سال بیشتر می شود و کاری نداریم. برای بدست آوردن پول و ایجاد مشکل برای کسب و کار و تولید.

فرزین گفت: قرض الحسنه در سال های اخیر رو به رشد بوده است. مثلاً در بانک ملی 102 درصد افزایش پیدا کرده و هر چه بیشتر می شویم، رضایت مردم بیشتر می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا