اقتصادی

سیاست ستاد اقتصادی ایجاد ثبات ارز است/بین گلایه‌های مردم و هجمه‌های غیرمنصفانه تمایز قائل شویم

احسان خاندوزی، سخنگوی مالی دولت گفت: سیاست مرکز مالی دولت در زمینه پولی ایجاد بازار پول است.

به گزارش اخبار ایران من، خاندوزی در گفت و گوی اختصاصی اظهار کرد: در 6 ماهه اول دولت سیزدهم تورم 25 تا 24 درصد و اعلام بانک مرکزی 29.5 درصد کاهش یافت که نشان می دهد از 10 تا 15 درصد اعلام کردم. اگر دولت جدید کاری انجام ندهد، تورم 10 تا 15 درصد کاهش خواهد یافت.

وی یادآور شد: باید بین شکایت مردم از اقتصاد و خشونت ناعادلانه تفاوت قائل شویم. من به عنوان شهروندی که خودم خرید می کنم و در بین مردم زندگی می کنم و با پرسش و پاسخ مردم مواجه می شوم، خیلی ها از وضعیت خود می گویند، از حق و حق گلایه می کنند. هزینه مسکن، پول و حیوانات برای مردم مهم است و دولت تلاش می کند تا این مسائل را حل کند.

خاندوزی در بخشی دیگر از این گفت و گو گفت: آیا دولتی بدون سیستم مالی می تواند برای اولین بار حدود 200 هزار مجوز کسب و کار را بدون کاغذ و بازدید برای مردمش صادر کند؟ اگر دولت برنامه نداشت ارز از 2.5 میلیارد به 5 میلیارد می رسید؟!

وی همچنین گفت: اگر دولت برنامه ریزی نمی کرد، آیا بیکاری در تابستان امسال به 8.9 درصد کاهش می یافت؟ و تولید شرکت های بزرگ در تابستان سال گذشته به عدد منفی 10.2 درصد در تابستان امسال می رسد؟ اگر دولت سیاستی نداشت، آیا می‌توان وام‌دهی به بانک مرکزی را کاهش داد و خلق پول بانکی را کنترل کرد؟ در سال 2009 گفتند که باید از ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران بترسیم، اما امسال تورم درام (تورم) از 83 درصد به 40 درصد کاهش یافت. بله، تاکید می کنم رقم 40 درصد خوب نیست، اما نشان می دهد که کارها خوب پیش می رود.

خاندوزی درباره روش های ارزی نیز گفت: این روش ها نه در روزهای عادی، بلکه در روزهای تعطیل که بازار در سراسر دنیا تعطیل است، گاهی اوقات در ساعت 8 و 10 در روزهای تعطیل که مدیر کانال است، قیمت ها را افزایش می دهد. که در استانبول هستند و این به وضوح نشان می دهد که ما در یک نبرد ویژه هستیم تا به مردم اطلاع دهیم که ساعت 10 صبح روز جمعه که معلوم نیست خرید و فروش واقعی چگونه اتفاق می افتد، قیمت ها بالا و پایین می شود. . در چنین مواقعی که مردم و کارکنان مالی متوجه میزان این انتظارات و احساسی شدند که فقط در این دو سه ماه تقویت شد و بخشی از آنها به اشتباهاتی که در جریان بود برمی‌گردند. تنها با عزم دولت و تعهد بانک مرکزی برای کمک به اردیبهشت می توان با سیاست جدید و اجماع صورت گرفته شاهد ثبات در بازار مالی بود.

ادامه دارد…

دکمه بازگشت به بالا