علمی

اجرای سامانه هوشمند «امید» و اعمال برخی محدودیت‌ها برای افراد واکسن‌نزده ظرف ۱۰ روز آتی

استاندار تهران جزئیات اجرای طرح هوشمند امید را تشریح و از اعمال محدودیت های اضافی برای افراد واکسینه شده خبر داد.

به گزارش اخبار ایران من، محسن منصوری در پایان بخش 78 مرکز مبارزه با کرونا در جمع خبرنگاران با اشاره به تحولات اخیر کرونا در استان تهران گفت: متاسفانه مانند هفته‌های اخیر شیوع ویروس کرونا، بستری شدن در بیمارستان و … مرگ و میر در استان تهران کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا به کمتر از 20 نفر رسیده است که البته یک مورد مرگ یکی از بالاترین هاست که مهم ترین آن دوز بالای واکسن در تهران است که کمتر از 90 درصد است و خوشبختانه واکسن در این منطقه به طور گسترده پذیرفته شده است.

وی افزود: بخشنامه جدید وزارت بهداشت در مورد تزریقات برای افراد بالای 40 سال که بیش از سه ماه است برای تزریق دوم تزریق می کنند، برای تزریق سوم به بیمارستان ها مراجعه کنند. و مکان پر از یادبود خواهد شد.» آماده باش

وی افزود: در خصوص ویروس کرونا در مدارس، تخمین زده می‌شود که 100 درصد مدارس منطقه بازگشایی شده‌اند، اما تنها 30 درصد دانش‌آموزان عادی در مدرسه هستند.

استاندار تهران در خصوص تعداد دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در مدارس استان تهران گفت: از کل دانش‌آموزان طی دو هفته 2000 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که در مقایسه با جمعیت عمومی قابل توجه نیست. دو میلیون دانش آموز.» به عبارت دیگر روزانه 150 دانش آموز به این بیماری مبتلا می شوند و تعداد دانش آموزان بسیار کمتر از جمعیت عمومی است.

استاندار تهران در خصوص توسعه سامانه کنترل ویروس کرونا گفت: سامانه اطلاعاتی «امید» روشی هوشمندانه برای شناسایی، پیگیری و اجرای محدودیت‌ها است که باید از امروز اجرایی شود. برخی محدودیت‌ها برای سایر خدمات برای افرادی که واکسینه نشده‌اند اعمال خواهد شد. تا 10 روز آینده این سامانه در استان تهران به طور کامل فعال می شود.

وی ادامه داد: سامانه امید مبتنی بر فضای مجازی است و افرادی که واکسن را دریافت نکرده اند از سایر خدمات مانند دریافت بلیط هواپیما محروم خواهند شد.

به گفته منصوری، در این سامانه مواردی مانند اخطار، جریمه و … بر روی ابزارهای مختلف برای اطمینان از تحقق در نظر گرفته شد. در حال حاضر در کارخانجات، معادن، تجارت و هوانوردی، صدور بلیت توسط سامانه تنظیم می شود و در مرحله بعدی وظایف شهرداری ها و احتمالاً بانک ها به افرادی که واکسینه نشده اند محدود می شود. وقتی صحبت از کارمندان می شود، دستورالعمل ها واضح است. اگرچه از همه کارکنان خواسته شده است که واکسن را دریافت کنند، اما کسانی که آن را دریافت نمی کنند باید هر دو هفته یک بار آزمایش PCR انجام دهند. این طرح در ابتدا به صورت پایلوت در سه منطقه کشور راه اندازی شد و اجرای آن بر اساس قوانین ملی است. این سیستم در اکثر مکان ها قابل استفاده است.

استاندار تهران در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره آلودگی هوای تهران گفت: موضوع آلودگی هوا به موضوعی تکراری در تهران تبدیل شده است و در وهله اول رئیس جمهور تصمیم گیری کرد و در در این زمینه دو نوع کار کوتاه مدت مانند جلسات کمیته اضطراری وجود دارد، اما واقعیت این است که تصمیمات کمیته فقط برای انتخابات داخلی است.

وی ادامه داد: برخی از این تصمیمات شدنی و برخی غیر ممکن است و همگی به آلودگی هوا بستگی دارد.

او گفت: «ما واقعاً به یک سیستم رهبری قوی نیاز داریم. در جلسه روز شنبه با وزارت کشور مقرر شد وزارت برق و حراست، دولت و شهرداری تهران ظرف مدت 10 روز برنامه های اثربخش و کارآمد بر اساس قانون هوای پاک را به معاونت رئیس جمهور ارائه کنند.

منصوری ادامه داد: با تاکید بر اینکه در بودجه سال آینده بودجه بیشتری برای آلودگی هوا اختصاص می یابد. بله، بخشی از کار پرداخت قبوض و بخشی از آن مسائل مدیریتی است. البته این روش ها موقتی نیستند و باید اقدامات مناسبی برای این کار انجام دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا