ایران کسب و کارعلمی

تفاوت ژنیکوماستی با چربی

تفاوت ژنیکوماستی با چربی

بزرگ شدن سینه آقایان به‌صورت غیرطبیعی مشکلات بسیار زیادی را برای مردان به وجود آورده است. ازجمله این مشکلات می‌توان به کاهش اعتمادبه‌نفس شدید و خجالت‌زدگی اشاره کرد که باعث رنجش خاطر آن‌ها می‌شود. مبتلایان به این عارضه، در مواقعی مجبور می‌شوند حتی از پوشیدن لباس‌های جذب و از حضور در استخرها خودداری کنند. در ادامه می‌خواهیم به تفاوت ژنیکوماستی با چربی در افزایش حجم سینه مردان بپردازیم که گاها در آقایان منجر به عمل پیکرتراشی نیز می شود.

The difference between gynecomastia and fat

تفاوت ژنیکوماستی با چربی چیست؟

در مورد تفاوت ژنیکوماستی با چربی می‌توان این‌گونه گفت که اگر دلیل افزایش حجم سینه آقایان به علت بخش متراکم یا همان بافت توده‌ای فیبروز شده باشد، شخص دچار ژنیکوماستی شده است، اما درصورتی‌که این بزرگی سینه ناشی از چربی باشد، در این حالت شخص دچار ژنیکوماستی نیست.

درصورتی‌که شخص از ظاهر سینه‌های خود ناراضی باشد و موفق به آب‌کردن چربی‌های سینه نشده باشد، می‌توان با عمل جراحی ظاهر سینه‌های آن‌ها را به‌طور کامل و به شکل درست اصلاح کرد.

نکته قابل‌توجه این است که توده موجود در سینه آقایان (بافت پارانشیم خوش‌خیم سینه) به‌هیچ‌عنوان با ورزش از بین نمی‌رود اما چربی موجود در سینه آن‌ها ممکن است با ورزش مداوم از حجم آن کاسته شود و در برخی مواقع از بین برود.

گاهی افزایش حجم و دفرمه شدن سینه‌ها ممکن است همگن باشد، یعنی تغییر اندازه هر دو سینه به یک میزان باشد اما گاهی ممکن است که این افزایش حجم، در یکی از سینه‌ها نسبت به سمت دیگر بیشتر باشد که در این حالت طبق تصویر زیر، شخص دچار ژنیکوماستی ناهمگن یا ژنیکوماستی یک‌طرفه است.

در مقاله به‌صورت کامل درباره علت‌های ژنیکوماستی، بهترین راه‌های درمان ژنیکوماستی، عوارض ژنیکوماستی، مدت نقاهت آن پرداخته‌شده است که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

ژنیکوماستی چیست؟

بیماری ژنیکوماستی وضعیتی است که بافت غده سینه مردان بیش از حد رشد کرده و سینه‌ها بزرگ می‌شوند. این بیماری ممکن است یک سینه یا هر دو سینه را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی اوقات نیز بافت سینه ناهموار می‌شود. این بیماری در میان مردان شایع است و ممکن است افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع شایع‌ترین اختلال پستان در مردان این بیماری است.

علل مختلفی برای بیماری ژنیکوماستی وجود دارد. اما معمولا مشکلات هورمونی باعث بزرگ شدن سینه در مردان می‌شوند. گاهی ممکن است بیماری ژنیکوماستی با علائمی مانند رشد به اندازه دکمه زیر نوک پستان احساس کنید و گاهی شبیه به توده سینه است.

معنی ژنیکوماستی چیست؟ – ژنیکوماستی یعنی چی؟

توده ژنیکوماستی چیست؟

توده ژنیکوماستی مربوط به بزرگ شدن بافت غده سینه است. اختلالات هورمونی باعث بروز این مشکل در برخی آقایان می‌شود.

ژنیکوماستی مردان ژنیکوماستی آقایان

ژنیکوماستی مردانه همان بزرگی سینه در آقایان است. معمولا علت آن مشکلات هورمونی است. گاهی ممکن است در زنان هم علائم شبه ژنیکوماستی مشاهده شود. این مورد نادر بوده و معمولا مربوط به فیبروکیستیک خوش خیم است.

درجات ژنیکوماستی

ژنیکوماستی درجات مختلفی دارد. پزشک با توجه به مرحله بیماری گزینه درمانی را انتخاب می‌کند. درجات آن به شرح زیر هستند.

۱. ژنیکوماستی خفیف

درجه اول و دوم ژنیکوماستی خفیف هستند. در درجه اول سینه‌ها بزرگ می‌شود، اما پوست اضافی ندارد. سینه‌ها از زیر لباس مشخص نیستند. اطراف نوک پستان کمی پف کرده و مخروطی می‌شود. درمان در این مرحله با موفقیت خیلی بالایی همراه است.

در درجه دوم سینه‌های کمی بزرگ‌تر شده، اما باز هم پوست اضافی وجود ندارد. در این مرحله تورم در سراسر سینه پخش می‌شود. اگر شخص لباس گشاد بپوشد، بزرگی سینه دیده نمی‌شود. در این مرحله ممکن است لیپوساکشن همراه با برداشتن غده انجام شود.

۲. ژنیکوماستی شدید

در ژنیکوماستی شدید سینه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند. گرید ۳ و ۴ این بیماری شدیدتر هستند. در مرحله سوم سینه‌ها بزرگ شده و کمی پوست اضافی دارد. به همین دلیل سینه افتاده می‌شود. عرض سینه هم افزایش پیدا کرده و با وجود پوشیدن لباس گشاد، افتادگی سینه‌ها مشخص می‌شود.

در مرحله چهار بیماری سینه‌ها کاملا بزرگ شده و افتادگی آن شبیه به سینه زنان است. سینه‌ها به قدری بزرگ هستند که از زیر لباس شبیه به سینه زن دیده می‌شوند. تنها راه درمان آن لیپوساکشن و برداشتن بافت غده سینه است.

ژنیکوماستی چند گرید دارد؟

ژنیکوماستی همان‌طور که توضیح دادیم، چهار گرید دارد. دو گرید اول خفیف بوده و معمولا از زیر لباس دیده نمی‌شوند. اما گرید سه و چهار بیماری شدید بوده و سینه دچار افتادگی می‌شود.

ژنیکوماستی یک طرفه چیست؟

معمولا در این بیماری هر دو سینه بزرگ می‌شود. اما در تعداد کمی از افراد (حدود ۵ تا ۱۰٪) این عارضه یک طرفه یا نامتقارن است. ژنیکوماستی یک طرفه هم بیماری خوش خیم بوده و علت، تشخیص و راه درمان آن فرقی با بزرگی سینه دو طرفه ندارد.

ژنیکوماستی کاذب چیست؟

ژنیکوماستی کاذب یا شبه ژنیکوماستی به دلیل افزایش بافت چربی ایجاد می‌شود و ارتباطی با افزایش میزان بافت غده سینه ندارد. ممکن است اضافه وزن باعث بروز این مشکل شود.

علائم ژنیکوماستی

پدیده ژنیکوماستی بیشتر در میان نوجوانان دیده می‌شود. این بیماری می‌تواند یک سینه یا هر دو سینه را تحت تاثیر قرار دهد. این بافت به صورت توده یا بافت چربی در زیر پستان احساس می‌شود. معمولا مردان به جزء بزرگ شدن سینه علامت دیگری ندارند. اما گاهی ممکن است علائم زیر ظاهر شود.

  • معمولا سینه‌ها به صورت ناهموار بزرگ می‌شوند.
  • گاهی به‌ویژه در نوجوانان دردناک است.
  • بافت سینه متورم می‌شود.
  • حساسیت سینه ها افزایش پیدا می‌کند.
  • نوک پستان با مالش به لباس حساس می‌شود.

علت ژنیکوماستی

علت بروز بیماری ژنیکوماستی تغییرات هورمونی است. زمانی که هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) نسبت به هورمون استروژن (هورمون زنانه) کمتر تولید می‌شود، این علامت به وجود می‌آید. شرایط مختلفی وجود دارد که باعث مسدود شدن ترشح تستوسترون، کاهش تولید آن یا افزایش تولید هورمون استروژن می‌شوند. علل ژنیکوماستی و اختلالات هورمونی عبارتند از:

  • نوزادان پسر ممکن است به دلیل اثر هورمون استروژن مادر با سینه‌های بزرگ به دنیا بیایند. معمولا این وضعیت دو تا سه هفته بعد از تولد برطرف می‌شود.
  • در سن بلوغ این مشکل شایع است. تغییرات هورمونی باعث متورم شدن بافت سینه می‌شود. معمولا این حالت بدون درمان برطرف می‌شود.
  • در بزرگسالان (به‌ویژه ۵۰ تا ۸۰ ساله) ممکن است این مشکل ایجاد شود. علت آن مشخص نیست.
  • برخی داروها مانند داروهای ضدافسردگی، آنتی بیوتیک، شیمی درمانی، داروهای سرطان پروستات و داروهای قلب و عروق ممکن است این عارضه را ایجاد کنند.
  • داروهای غیر قانونی و مواد مخدر مانند استروئیدهای آنابولیک، هروئین و ماری جوانا هم ممکن است باعث ژنیکوماستی شوند.
  • روغن‌های گیاهی مانند روغن درخت چای یا اسطوخودوس در شامپوها و لوسیون‌ها با ژنیکوماستی مرتبط است.

برخی بیماری‌ها نیز ممکن است با بزرگی سینه مردان ارتباط داشته باشند. از جمله:

  • بیماری کلیوی و درمان دیالیز
  • بیماری کبدی (نارسایی کبد و سیروز کبدی)
  • سرطان ریه
  • سرطان بیضه
  • تومور غده هیپوفیز
  • تومور غدد فوق کلیوی
  • اختلالات مادرزادی مانند سندرم کلاین فلتر
  • اختلالات تیروئید
  • جراحت و تروما
  • چاقی

درمان ژنیکوماستی – درمان بزرگی سینه در مردان

در بیشتر مواقع بیماری ژنیکوماستی نیازی به درمان ندارد و بعد از مدتی بدون درمان خود به خود برطرف می‌شود. اما اگر پزشک تشخیص دهد که بیماری زمینه‌ای علت بروز این مشکل است، باید این بیماری درمان شود. به عنوان مثال سیروز کبدی یا اختلالات تیروئید می‌توانند علت این بیماری باشند و باید درمان شوند.

اگر مصرف دارویی خاص علت بزرگی سینه باشد، پزشک دارو را قطع کرده و داروی دیگری را جایگزین می‌کند تا مشکل برطرف شود.

در نوجوانان اصلی‌ترین دلیل تغییرات هورمونی مربوط به بلوغ است. پزشک ممکن است هر ۳ تا ۶ ماه یک بار وضعیت سینه‌ها را بررسی کند. معمولا در کمتر از دو سال مشکل برطرف شده و سینه‌ها به اندازه طبیعی می‌رسند. اگر مشکل برطرف نشود یا با درد و حساسیت همراه باشد، اقدامات درمانی انجام می‌شود.

تغذیه ژنیکوماستی

تغذیه در اختلالات هورمونی تاثیری زیادی دارد. اگر مبتلا به ژنیکوماستی هستید، باید در برنامه غذایی خود موارد زیر را لحاظ کنید. در جدول زیر می‌توانید مواد غذایی توصیه شده و ممنوعه را مشاهده کنید.

مواد غذایی مفید برای بیماری ژنیکوماستی مواد غذایی مضر برای بیماری ژنیکوماستی
روغن ماهی الکل جلوی دفع استروژن اضافی را در کبد می‌گیرد.
مواد غذایی حاوی روی مانند بادام هندی، کشمش و نخود سویا شکل گیاهی استروژن است.
مواد غذایی غنی از ویتامین E مانند تخمه آفتاب گردان، بادام و فلفل دلمه‌ای قرمز غذاهای فراوری شده
خار مریم به عملکرد بهتر کبد کمک می‌کند. چغندر
مواد غذایی غنی از ویتامین D مانند قارچ و مکمل‌های لبنی غذاهای منجمد
سبزیجات با برگ سبز به دلیل خاصیت ضد التهابی غذاهای سرخ شده
انواع میوه

درمان ژنیکوماستی با ورزش

گاهی می‌توان با ورزش این عارضه را درمان کرد. البته اگر علت بزرگی سینه آقایان رشد بافت غده سینه باشد، معمولا ورزش بی‌اثر می‌شود. اما اگر بافت چربی باعث بزرگی سینه باشد، با ورزش و سوزاندن کالری می‌توان به کاهش چربی سینه کمک کرد.

درمان خانگی ژنیکوماستی

برخی درمان های خانگی ممکن است به کوچک شدن سینه آقایان کمک کند. البته بهتر است قبل هر درمانی با پزشک صحبت کنید. برخی از این گزینه‌ها عبارتند از:

  • کمپرس سرد: اگر حساسیت و درد دارید، کمپرس سرد به انقباض عصب کمک کرده و تورم سینه کاهش پیدا می‌کند.
  • روغن ماهی: مکمل روغن ماهی به افزایش تستوسترون در بدن کمک می‌کند.
  • زردچوبه: زردچوبه به افزایش تستوسترون کمک کرده و برای کبد مفید است.
  • ورزش و تمریناتی مانند دوی سرعت، پلانک و پرس نیمکت به کاهش تورم سینه کمک می‌کنند.
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی را قطع کنید.
  • مصرف استروئیدها را قطع کنید.

طب اسلامی و سنتی در درمان ژنیکوماستی

در طب اسلامی و سنتی برای کاهش سایز سینه مردان و درمان ژنیکوماستی مصرف مواد غذایی زیر توصیه می‌شود.

  • انواع میوه‌ها و سبزی‌های حاوی فیبر
  • غذاهای دریایی سرشار از امگا ۳ مانند قزل‌آلا و سالمون
  • دمنوش گل ساعتی
  • خارشتر
  • ریشه گیاه پنجه شیطان
  • گل گاو زبان
  • دانه کتان
  • شبدر قرمز
  • گیاه قاصدک
  • گیاه خارخاسک
  • چای سبز
  • حمام نمک برای سم‌زدایی بدن و تعادل هورمون‌ها

لباس برای کسانی که به ژنیکوماستی مبتلا هستند.

لباس مناسب برای ژنیکوماستی روشی درمانی نیست و فقط ظاهر بدن را بهتر نشان می‌دهد. به این لباس جلیقه ژنیکوماستی یا چسب قفسه سینه می‌گویند. برخی از آنها فقط قسمت سینه را می‌پوشانند و برخی دیگر بلندتر هستند. جنس لباس باید نخی یا میکروفیبر باشد. جلیقه‌های پلی‌استری پوست را اذیت می‌کنند.

ژنیکوماستی غده ژنیکوماستی

عدم تعادل هورمون‌های استروژن و تستوسترون در بدن آقایان باعث می‌شود که مقدار بافت غده سینه افزایش پیدا کند. به همین دلیل برای درمان آن باید بافت غده سینه برداشته شود تا ژنیکوماستی غده برطرف شود.

ژنیکوماستی غدد لنفاوی

در ژنیکوماستی بافت غده سینه رشد کرده و بزرگ می‌شود. اما لنفوم پستان توده بدخیم است که در تصویربرداری مشابه ژنیکوماستی دیده می‌شود. اگر سینه بزرگ و حساس شده باشد و غدد لنفاوی سفت شده باشد، پزشک باید دقیق‌تر بررسی کند. ژنیکوماستی یک طرفه یا لنفادنوپاتی زیر بغل معمولا به علت شرایط خوش خیم مانند هیپرپلازی واکنشی، عفونت یا گرانولوماتوز ایجاد می‌شود. غدد لنفاوی بدخیم نیز ممکن است به علت لنفوم، بیماری متاستاتیک ناشی از سرطان سینه، ریه، ملانوم یا سرطان سلول سنگ‌فرشی ایجاد شود.

تفاوت ژنیکوماستی با سرطان

ژنیکوماستی غده خوش خیم بوده و فقط به دلیل رشد غده سینه ایجاد می‌شود. اما سرطان غده بدخیم بوده و می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. خوشبختانه ژنیکوماستی هیچ عوارض جدی ندارد.

تفاوت ژنیکوماستی با چربی

در ژنیکوماستی به دلیل تغییرات هورمونی بافت غده سینه بزرگ شده و با درمان مشکلات هورمونی می‌توان آن را درمان کرد. اما چربی به علت چاقی و اضافه وزن ایجاد شده و سینه به دلیل افزایش بافت چربی رشد می‌کند.

آیا ژنیکوماستی معافیت دارد؟

ژنیکوماستی در قوانین مربوط به سربازی جز بیماری‌های غدد مترشحه داخلی و در شرایطی باعث معافیت دائم می‌شود. در ژنیکوماستی شدید با گرید بالای ۳ می‌توان برای معافیت سربازی اقدام کرد.

دکمه بازگشت به بالا