معرفی مهم‌ترین کشفیات پزشکی سال ۲۰۲۲

علم اغلب یک فرآیند تدریجی است که به آرامی از طریق انباشت تدریجی دانش حرکت می کند. این امر به ویژه در دنیای علم پزشکی مشهود است، زیرا تحقیقات کوچک و هدفمند می تواند منجر به درمان های جدید و تغییر دهنده زندگی شود.

پیشرفت پزشکی اغلب به عنوان تلاش برای دیدن جنگل از میان درختان دشوار است، اما اگر کمی عمیق تر نگاه کنیم و به 12 ماه گذشته نگاه کنیم، واضح است که پیشرفت های شگفت انگیزی در دنیای علم پزشکی حاصل شده است. برخی از این پیشرفت ها آکادمیک هستند، مانند نقشه برداری از کل ژنوم انسان، و برخی دیگر، مانند واکسن RNA پیام رسان سرطان که به آزمایش انسانی می رسد، نتیجه سال ها کار و تلاش است. همه این نتایج لحظات مهمی هستند که آینده پزشکی را رقم خواهند زد.

داستان همه گیری بزرگ/ تکامل همگرا Omicron

آوردن مهمترین اکتشافات پزشکی در سال 2022

برای بسیاری از مردم، سومین سال همه‌گیری ویروس کرونا نشان‌دهنده بازگشت به حالت عادی پس از موج بزرگ بحران کروناویروس Omicron در اوایل سال 2022 است. با این حال، ما تصمیم نمی‌گیریم چه زمانی این همه‌گیری تمام شود، زیرا به ویروس بستگی دارد. در 12 ماه گذشته شاهد افزایش تعداد بستری‌ها و مرگ‌ومیرها بوده‌ایم زیرا ویروس کرونا همچنان میلیون‌ها نفر را برای بار دوم، سوم یا چهارم آلوده می‌کند.

شاید مهم‌ترین داستان همه‌گیری 2022 این بود که چگونه کروناویروس‌ها به چند گروه مختلف تقسیم شدند، همه با جهش‌های مشابه. راه درک وقایع این رویداد و پیامدهای آن برای آینده اپیدمی، داستان عجیبی است و از زمانی شروع شد که گروهی از محققان رفتار عجیبی را در توالت مشاهده کردند.

عفونت های ویروسی باعث ام اس می شوند

آوردن مهمترین اکتشافات پزشکی در سال 2022

برای سال‌ها، محققان گمان می‌کردند که بیماری عصبی ام‌اس می‌تواند توسط عوامل بیماری‌زا ایجاد شود، اما یک مطالعه ویژه بر روی 10 میلیون سرباز در ایالات متحده طی 20 سال شواهد انکارناپذیری از علل و اثرات آن ارائه کرد. این مطالعه نشان داد که عفونت با ویروس اپشتین بار (EBV) ارتباط نزدیکی با گسترش ام اس دارد.

یافته های این مطالعه به این معنا نیست که ویروس اپشتین بار تنها ویروسی است که باعث ام اس می شود، بلکه نشان می دهد که عوامل ژنتیکی یا محیطی متعددی وجود دارد که فرد را به این بیماری مبتلا می کند، اما به نظر می رسد که اپشتین بار ویروس می تواند عامل اصلی باشد، به این معنی که واکسن علیه ویروس ممکن است از پیشرفت ام اس جلوگیری کند.

تلاشی جهانی برای درک اولین قسمت کامل بدن انسان

آوردن مهمترین اکتشافات پزشکی در سال 2022

پروژه ژنوم انسان سال هاست کار می کند و اولین پیش نویس خود را در سال 2000 و ژنوم کامل را در سال 2003 منتشر کرد، اما این نسخه فقط شامل بخش هایی است که حدود 92 درصد از کل ژنوم را پوشش می دهد. اکنون با بیش از دو دهه کار و پیشرفت در فناوری پزشکی، کل ژنوم انسان با نزدیک به سه میلیارد پایه بدون یک شکاف توالی یابی شده است.

در میان دیگر اخبار تحقیقات ژنتیکی در سال 2022، یکی از بزرگترین و طولانی ترین مطالعات جهان، نتایج 20 سال کار را منتشر کرده است. همه 12000 ژنی که بر قد افراد تأثیر می گذارند پس از تجزیه و تحلیل DNA پنج میلیون نفر شناسایی شده اند.

نتایج چشمگیر آزمایشات واکسن سرطان پوست

آوردن مهمترین اکتشافات پزشکی در سال 2022

به دنبال موفقیت شگفت‌انگیز واکسن RNA پیام‌رسان (mRNA) از کووید-19 در سال 2020، تحقیقات روی این فناوری به سرعت در جهت کشف پتانسیل آن برای درمان سرطان تغییر کرده است. به نظر می رسد که ملانوما اولین منطقه سرطان بزرگ برای این فناوری است و هر دو شرکت بزرگ BioNTech و Moderna در مراحل پایانی آزمایشات انسانی هستند.

نتایج مرحله دوم کارآزمایی جامع‌ترین تصویر را از اثربخشی واکسن پیام‌رسان سرطان تا به امروز ارائه می‌دهد. این داده های چشمگیر نشان داد که افزودن پیام رسان RNAi درمانی به ایمونوتراپی مرسوم، نتایج بیمار را تا 44 درصد بهبود می بخشد.

ثبت وقایع خواب مانند در مغز یک فرد متوفی

آوردن مهمترین اکتشافات پزشکی در سال 2022

در حالی که پزشکان امواج مغزی یک مرد 87 ساله مبتلا به صرع را با استفاده از نوار مغزی و نظارت بر تشنج تحت نظر داشتند، بیمار ناگهان دچار حمله قلبی شد و جان باخت. این به محققان این امکان را داد که 15 دقیقه از فعالیت مغز را در هنگام مرگ ثبت کنند.

آنها 30 ثانیه پس از توقف ضربان قلب را بررسی کردند و توانستند افزایش فعالیت مغز به نام نوسانات گاما را تشخیص دهند. این امواج در فعالیت هایی مانند رویاپردازی، مدیتیشن و یادآوری حافظه نقش دارند و نگاهی اجمالی به آنچه که فرد ممکن است در آخرین لحظات خود تجربه کند را ارائه می دهد.

تبدیل مدفوع به طب قانونی

آوردن مهمترین اکتشافات پزشکی در سال 2022

اداره کالاهای درمانی استرالیا (TGA) اولین سیستم انتقال مدفوع در جهان را با هدف درمان عفونت های باکتریایی جدی تایید کرده است. این تاییدیه به شرکت بیوتکنولوژی BiomeBank رسید تا یک داروی درمانی مبتنی بر میکروبیوم به نام BIOMICTRA را ارائه دهد. این دارو برای درمان عفونت های ناشی از باکتری Clostridium difficile (C. diff) تایید شده است.

مدت کوتاهی پس از اعطای این تاییدیه در استرالیا، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تاییدیه مشابهی را صادر کرد. این آژانس نرم کننده مدفوع Ferring Pharmaceuticals را که برای همین شرایط ساخته شده بود را برای استفاده در ایالات متحده تایید کرد.

اولین قلب خوکی که به سراغ آدمی در دنیا رفت

آوردن مهمترین اکتشافات پزشکی در سال 2022

فردی که پیوند قلب را دریافت کرد مردی 57 ساله به نام دیوید بنت بود که از بیماری مزمن قلبی رنج می برد. به عنوان آخرین راه حل، پیوند قلب خوک به انسان آزمایشی به بنت ارائه شد که در شرایطی برای پیوند قلب معمولی نبود.

بنت حدود دو ماه با قلب خوک زنده ماند، اما در نهایت بر اثر نارسایی قلبی درگذشت. محققان همچنان در حال بررسی علت مرگ بنت هستند، زیرا آزمایشات اولیه علائم معمول رد عضو را نشان نداد.

توسعه داروهای ژنی جدید بسیار پرهزینه است

آوردن مهمترین اکتشافات پزشکی در سال 2022

12 ماه گذشته مجموعه ای از تاییدیه های دارویی گران قیمت بوده است. ابتدا یک ژن درمانی با هدف درمان کم خونی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد و با هزینه 2.8 میلیون دلار وارد بازار شد. سپس ژن درمانی دیگری که با هموفیلی مبارزه می کرد وارد بازار شد و 3.5 میلیون دلار هزینه داشت.

هزینه ژن درمانی به مراقبت های سلامت مادام العمر بستگی دارد. شرکت های دارویی ادعا می کنند که این روش ها ارزان تر از داروهایی هستند که سال ها هزاران دلار در سال هزینه دارند. با این حال، سوالاتی در مورد چگونگی پرداخت این هزینه‌های بالا توسط بیمه‌گران سلامت و اینکه آیا این ژن درمانی چند میلیون دلاری باید خدمتی برای ثروتمندان باقی بماند، باقی می‌ماند.

برداشتن بینی باعث بیماری آلزایمر نمی شود

آوردن مهمترین اکتشافات پزشکی در سال 2022

شاید مهمترین اخبار پزشکی سال تحقیق ویژه در مورد جدی ترین تحقیقات در سال 2022 باشد. پس از مطالعه ای که نشان داد برداشتن بینی می تواند منجر به بیماری آلزایمر شود، نیواطلس با چندین روانپزشک صحبت کرد تا در مورد این تحقیقات به ظاهر نگران کننده مطلع شود.

در نهایت معلوم شد که حال همه ما خوب است و برداشتن بینی‌مان نمی‌تواند با شروع زوال عقل مرتبط باشد، اما داستان نمونه‌ای کامل از این بود که چگونه داستان‌های علمی تخیلی می‌توانند فرضیات نادرستی ایجاد کنند.

منبع: نیواطلس