ایران کسب و کارعلمی

در استفاده از محصولات مراقبت پوستی‌تان صبور باشید

محتوای خبر پنهان
1 مراقبت از پوست و توصیه هایی که برای جذاب بودن به آن نیاز دارید

مراقبت از پوست و توصیه هایی که برای جذاب بودن به آن نیاز دارید

مراقبت از پوست دغدغه‌ ی افراد مختلف به خصوص خانم‌ ها و البته بسیاری از آقایان است. در ادامه با ما همراه باشید تا راه های مراقبت را بیاموزید. امروزه همه افراد به پوست خود اهمیت می دهند و برای مراقبت و زیبایی آن حاضرند هر کاری انجام دهند. البته خانم ها بیشتر از آقایان نگران زیبایی پوست خود هستند اما آقایانی هم هستند که به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می دهند. یکی از چیزهایی که برای خانم ها آزار دهنده است بالا رفتن سن به همراه پیری پوست است. پس همه ما دوست داریم در هر سنی از پوستی شاداب و جوان بهره مند باشیم. پس در ادامه این مطلب با ما در ژوابکس همراه باشید تا با انواع راه های مراقبت و زیبایی پوست آشنا شوید.

اول آبرسان بزنیم یا مرطوب کننده | بعد از تونر مرطوب کننده بزنیم

مصرف کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید

توصیه تمام متخصصان برای جوانی و جلوگیری از چین و چروک پوست مصرف مداوم کرم ضد آفتاب هست. چون قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث ایجاد چین و چروک بر روی پوست می شود. پس هیچ گاه پوستتان را بدون کرم ضدآفتاب نگذارید. کرم ضد آفتاب را هیچ گاه کنار نگذارید حتی در فصل سرما. چون در فصل زمستان هم اشعه آفتاب به پوست آسیب می رساند و برای رفع این مشکل همیشه ضدآفتاب همراه خود داشته باشید و از کرم ‌های ضدآفتاب با حداقل SPF۳۰ استفاده کنید.

برس‌ ها و اسفنج‌ های آرایشی خود را تمیز کنید

خیلی از مشکلات پوستی در اثر آلودگی این برس ها و اسفنج های آرایشی ایجاد می شود. این اسفنج ها اگر شسته نشوند منبع رشد باکتری و میکروب می شوند و در اثر استفاده باعث ایجاد مشکل بر روی پوست می شوند. سعی کنید دو هفته یک بار این برس ها و اسفنج های آرایشی را با آب گرم و یک مایع ملایم بشویید و اجازه دهید تا خشک شوند.

آجیل بخورید

برای داشتن پوستی سالم و جوان روزانه یک مشت مغز آجیل بخورید. آجیل ها حاوی سلنیوم هستند که خاصیت کشسانی پوست را دارند و به جوان شدن و سلامت پوست شما کمک می کنند.

سرم‌های پوستی مصرف کنید

سرم های پوستی بسیار قوی تر از کرم ها و لوسیون ها هستند و پس از استفاده به سرعت نتایج آن را بر روی پوست می بینید. سرم پوست باعث کلاژن سازی در سطح پوست می شود و به پوست استحکام و جوانی می بخشد. ابتدا صورتتان را تمیز بشویید و سپس از سرم پوست استفاده کنید و پس از آن برای حفظ رطوبت پوست از کرم ضدآفتاب یا مرطوب کننده استفاده کنید.

گوشی تلفن همراه‌تان را تمیز نگه‌ دارید

گوشی موبایل هم می تواند عامل ایجاد مشکلات پوستی باشد. این را بدانید که تلفن همراه بسیار آلوده است و هنگامی که با آن صحبت می کنید آلودگی های روی صفحه موبایل به سرعت روی گونه و فک شما منتقل می شوند و باعث ایجاد بیماری های پوستی می شوند. برای حل این مشکل هر روز موبایل خود را با یک دستمال آنتی باکتریال ضدعفونی کنید.

پوست خود را در شرایط مناسب نگه‌ دارید

مراحل استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی می‌ تواند از خود محصولات مهم ‌تر باشد. به محض اینکه پوست خود را شستید و به آرامی خشک کردید از محصولات پوستی حاوی مواد تشکیل‌ دهنده‌ی فعال استفاده کنید. اگر به مرطوب‌کننده نیاز دارید، اول از آن استفاده کنید سپس ضدآفتاب بزنید. فراموش نکنید که ضدآفتاب باید هر روز به کار رود.

مصرف لبنیات را کم کنید

لبنیات پرچرب باعث بروز آکنه بر روی پوست می شوند. بنابراین سعی کنید کمتر از لبنیات استفاده کنید چون درصدی از لبنیات را در مواد غذایی روزانه مثل سس و بستنی استفاده کنید. لبنیات در عین فوایدی که برای بدن دارند اما به علت اینکه حاوی مقادیر بالایی هورمون گاوی هستند، غدد چربی و منافذ پوست را تحریک می کند و سبب بروز آکنه بر روی پوست می شوند. پس حدالامکان از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

استفاده از ویتامین آ را شروع کنید

مصرف رتینول یا همان ویتامین آ به احیا سلول های پوستی کمک می کند و می تواند پوست را شاداب و جوان نگه دارد. اگر می خواهید از محصولات ضدپیری پوست استفاده کنید دقت کنید که حتما حاوی رتینول باشد چون این ماده علاوه بر خواصی که برای پوست دارد می تواند از رشد غیر طبیعی سلول های سرطانی پوست که در اثر آفتاب به وجود آمده اند جلوگیری کند. مصرف ویتامین آ خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند آکنه و چین و چروک را درمان کند.

به اندازه‌ی کافی بخوابید

خواب کافی یکی از موارد مهمی است که هم برای سلامت بدن و هم برای سلامت پوست بسیار ضروری است. بی خوابی باعث رنگ پریدگی پوست می شود. بنابراین اگر می خواهید پوستی شاداب و جوان داشته باشید خواب کافی را فراموش نکنید.

منافذ باز و ریز پوست را لایه‌برداری کنید

منافذ باز پوست یکی از مشکلات شایع در بین اکثر خانم هاست. این منافذ می توانند منبع آلودگی و سلول های مرده باشند و مشکلات پوستی برای شما ایجاد کنند. بنابراین برای رفع این مشکل روزانه و به طور مرتب پوست را با موادی مثل اسید سالیسیلیک و گلیکولیک، از اجزای ثابت ژل‌های درمان‌ آکنه، لایه‌برداری کنید. برای جلوگیری از بازتر شدن منافذ پوست با بالاتر رفتن سن باید پوست‌ را از آسیب اشعه ‌ی آفتاب حفظ کنید. آسیب ناشی از نور آفتاب، کلاژن را تخریب می ‌کند که می ‌تواند باعث بازتر شدن منافذ پوست شود.

از محصولات حاوی رسوراترول استفاده کنید

رسوراترول یک پلی‌فنول و آنتی‌اکسیدان قوی در پوست انگور قرمز است که برای جلوگیری از چین و چروک و ضعیف شدن سلول‌های پوست در اثر عوامل مخرب‌ زیستی مثل انواع آلاینده‌ها و دود استفاده می‌شود. برای پر کردن خطوط و چروک‌های پوستی و داشتن پوستی صاف هر شب از مقدار کمی سرم رسوراترول استفاده کنید.

پوست گردن و بالای سینه را نادیده نگیرید

خیلی از خانم ها زمانی که بحث مراقبت از پوست به میان می آید فقط به پوست صورتشان فکر می کنند و از پوست گردن و بالای سینه غافل می شوند در صورتی که این نواحی پوست حساس تری دارد، بنابراین به مراقبت بیشتری نیاز دارد. این ناحیه، دارای پوستی نازک و حساس، بدون ذخیره‌ی خونی فراوان است پس به این راحتی‌ها التیام نمی‌یابد. باید دقت کنید هنگام استفاده از ضدآفتاب به ابن نواحی هم کرم ضدآفتاب بزنید. اما از محصولاتی که حاوی مقدار زیادی مواد فعال هستند در این ناحیه استفاده نکنید چون باعث التهاب می شود.

قبل از خواب آرایش‌ تان را پاک کنید

پاک نکردن آرایش از روی پوست باعث ایجاد مشکلات پوستی می شود. اگر مواد آرایشی از روی پوست پاک نشوند در طول شب باعث ایجاد و رشد قارچ بر روی پوست می شوند. علاوه بر پوست باید آرایش چشم را هم به خوبی پاک کرد چون باعث ایجاد جوش و حساسیت در اطراف چشم می شود.

از شیر سویا استفاده کنید

مصرف شیر سویا باعث از بین رفتن چین و چروک اطراف چشم می شود. شیر سویا خاصیت ضدالتهابی دارد. شما می توانید پنبه را آغشته به شیرسویا کنید و روی چشم ‌ها (یا هر قسمت از صورت‌ تان که قرمز و ملتهب یا تحریک شده است)، بگذارید. حالا آرام باشید و اجازه دهید این کمپرس مفید ۵ دقیقه روی پوست ‌تان بماند.

پف زیر چشم‌ را درمان کنید

پف زیر چشم به علت تجمع آب در طول شب در زیر پلک اتفاق می افتد. برای رفع این مشکل موقع خواب سرتان را بالا قرار دهید. همچنین صبح ها با یک کرم دور چشم زیر چشمتان را ماساژ دهید.

از آب داغ دوری کنید

حمام آب داغ برای پوست اصلا مناسب نیست. دوش آب داغ می تواند باعث قرمزی و التهاب پوست شما شود. هر چه سن شما بالاتر رود استفاده از دوش آب داغ برای شما مضرتر است چون بعد از حمام زمان زیادی طول می کشد تا پوست شما به حالت اولیه خودش بازگردد.

مصرف مرطوب کننده را فراموش نکنید

استفاده از مرطوب کننده برای پوست بسیار ضروری است. چون رطوبت باعث از بین رفتن چین چروک پوست شما می شود و باعث می شود پوستتان شاداب و جوان بماند. پس از شستن صورت حتما بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید. استفاده از مرطوب کننده برای پوست مثل تفاوت کشمش و انگور تازه است. انگور به علت اینکه پرآب است شاداب و محکم است اما کشمش به علت از دست دادن آب خود چروکیده می شود.

صورت‌ تان را با ملایمت اصلاح کنید

سعی کنید همیشه قبل از اصلاح صورتتان را بشویید تا آلودگی های روی پوست بعد از اصلاح و باز شدن منافذ پوست باعث ایجاد مشکلات پوستی نشود. برای بعد از اصلاح هم یک ماده ترمیم کننده پوست تهیه کنید تا پوستتان دچار التهاب نشود. همچنین تا چند روز بعد از اصلاح از یک ترمیم کننده مناسب برای پوست استفاده کنید تا دچار جوش و لک نشوید.

آب هندوانه بخورید

آب هندوانه خاصیتی دارد که می تواند از سرطان پوست جلوگیری کند و همچنین می تواند آسیب های ناشی از نور آفتاب را ترمیم کند. آب هندوانه از چروک شدن پوست جلوگیری می کند بنابراین حتما آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

پوست‌ تان را لایه‌برداری کنید

به مرور زمان آنزیم‌های نرمال پوست دیگر کارآیی لازم برای حذف سلول‌های مرده را از دست می‌دهند، این سلول‌ها روی پوست باقی می‌مانند و مانع بازتاب نور از روی پوست می‌شوند. نتیجه؟ رنگ پوست تغییر می‌کند و شادابی خود را از دست می‌دهد. می‌توان با لایه‌برداری پوست با استفاده از اسیدهای آلفاهیدروکسی مثل اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک روند حذف این سلول‌های پوستی مرده را سرعت بخشید.

عینک آفتابی بزنید

عینک آفتابی هم مثل کرم ضد آفتاب برای مراقبت از پوست بسیار مهم است. استفاده از عینک آفتابی می تواند از ایجاد خطوط ریز و چین و چروک در زیر چشم جلوگیری کند.

زیاد آب بنوشید

نوشیدن آب به دفع سموم از پوست کمک می کند. مصرف آب زیاد باعث رطوبت رسانی به پوست می شود و همچنین از خشکی و پیری پوست جلوگیری می کند. مقدار نیاز ضروری آب برای بدن روزی 8 لیوان است. البته اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید بدنتان به آب بیشتری نیاز دارد.

غلات صبحانه میل کنید

در وعده صبحانه حتما از غلات استفاده کنید. غلات سرشار از زینک هستند. اگر پوست شما خسته و کدر به نظر می‌رسد، احتمالا کمبود زینک دارید. زینک به بهبود بافت آسیب‌دیده‌ی پوست و التیام التهاب کمک می‌کند. از طرفی باعث از بین رفتن جوش‌های پوستی، آکنه و تحریکات پوستی می‌شود. غلات صبحانه حدودا ۲۵ درصد نیاز روزانه به مواد مغذی و روی (زینک) را تأمین می‌کند و می‌تواند باعث سلامت پوست شود و کمک کند تا رنگ و روی شاداب‌تری داشته باشید.

در استفاده از محصولات مراقبت پوست صبور باشید

همه افرادی که از محصولات مراقبت از پوست استفاده می کنند دوست دارند به سرعت نتیجه بگیرند در حالی که این طور نیست و برای به نتیجه رسیدن نیاز به زمان دارید. هیچ وقت چند محصول مراقبت از پوست را همزمان استفاده نکنید چون ممکن است باعث بروز حساسیت شود. برای نتیجه گرفتن از محصولات پوستی بین 12 هفته تا 6 ماه زمان صرف کنید.

سیب‌زمینی سرخ کرده را کنار بگذارید

مصرف سیب زمینی سرخ کرده باعث ایجاد آکنه و چروک های پوستی می شود. تا جایی که می توانید از غذاهای چرب و سرخ کرده و فرآوری شده دوری کنید و به جای آن از میوه و سبزی و مواد غذایی طبیعی و سالم استفاده کنید.

سبزیجات را فراموش نکنید

اگر دقت کرده باشید کرم‌ های ضد چروک بسیاری دارای آنتی‌اکسیدان ‌های گیاهی مانند قارچ یا سویا هستند. گیاهانی که می‌ خوریم خواص ضدسرطانی دارند، یعنی دارای عناصری هستند که در سیستم گوارش ما از بین نمی‌ روند. پس اگر مستقیم روی پوست استفاده شوند تأثیرشان دو چندان خواهد شد. پس بکوشید از سرم‌ های گیاهی مثل سرم قارچ روی پوست‌ استفاده کنید.

بروکلی بخورید

کلم بروکلی سرشار از ویتامین ث است. ویتامین ث آن از پرتقال هم بیشتر است. به همین دلیل از چین و چروک پوست جلوگیری می کند. همچنین این ویتامین می تواند زخم های پوستی را به خوبی التیام بخشد.

به جوش‌های صورت‌تان دست نزنید

به هیچ وجه به جوش های روی پوست دست نزنید و آن ها را تحریک نکنید. هر بار جوشی را تحریک می‌کنید، باکتری‌ها به عمق پوست نفوذ می‌کنند، غدد چربی را تحریک می‌کنند و موجب آسیب‌های شدیدتری می‌شوند و چه اتفاقی می‌افتد؟ جوش‌ها بیشتر می‌شوند، پوست تغییر رنگ می‌دهد، لک و زخم می‌شود.

انواع توت ها را مصرف کنید

انواع توت ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و می توانند چین و چروک پوست را از بین ببرند. آب تمشک از کلاژن محافظت می‌کند و کلاژن محافظ شادابی و زیبایی پوست در برابر تابش خورشید است. اگر به تمشک‌، عسل اضافه کنید، می‌توانید سد دفاعی در برابر از بین رفتن رطوبت پوست داشته باشید زیرا عسل رطوبت را به مقدار زیاد در خود نگه می‌دارد. چند عدد تمشک له شده را با یک قاشق عسل مخلوط کنید. این ماسک را به پوست تمیز بمالید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس آن را بشویید و به آرامی خشک کنید.

اثر کرم ضدآفتاب خود را تقویت کنید

اگر کرم مرطوب‌کننده ای حاوی آنتی‌اکسیدان را جزو برنامه‌ی صبحگاهی خود قرار دهید و آنرا زیر کرم ضدآفتاب‌تان استفاده کنید تأثیر کرم ضدآفتاب افزایش خواهد یافت.

منبع:

youtube.com

homework.study.com

دکمه بازگشت به بالا