بین الملل

اوکراین: ممکن است از روسیه برای نشست صلح سوئیس دعوت کنیم

رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین مدعی شد کی‌یف و متحدان خارجی آن احتمال دعوت از روسیه برای شرکت در «اجلاس صلح سوئیس» را در نظر دارند.

به گزارش اخبار ایران من، «آندری یرماک»، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهور اوکراین ادعا کرد که کشور وی به همراه متحدان خارجی خود در نظر دارد از روسیه برای شرکت در یک به اصطلاح «اجلاس صلح» اوکراین که برای چند ماه دیگر در سوئیس برنامه‌ریزی شده، دعوت کند.

در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پیش از این شرکت در هر گونه مذاکرات صلح با روسیه تا زمان حضور ولادیمیر پوتین در ریاست جمهوری روسیه را منتفی دانسته بود یرماک ادعا کرد از نمایندگان روسیه در صورتی که «واقعا خواستار پایان دادن به جنگ و برقراری صلح عادلانه باشند» می‌توان برای شرکت در اجلاس سوئیس دعوت کرد.

زلنسکی پیش از این در زمان اجلاس گروه ۲۰ در نوامبر ۲۰۲۲ یک «فرمول صلح» را که متمرکز بر بازیابی تمامیت ارضی اوکراین و عقب‌نشینی کامل سربازان روس از این کشور بود ارائه کرد اما بعدا مدعی شد هر زمان که همه سربازان روسیه خاک اوکراین را ترک کنند وارد مذاکرات صلح می‌شود.

روسیه جنگ علیه اوکراین را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد. هیات‌های روس و اوکراینی از آن موقع، چندین دور مذاکرات صلح برگزار کرده‌اند اما این مذاکرات، در نهایت، به بن‌بست رسید. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در اکتبر ۲۰۲۲ سندی قانونی را امضا کرد که به موجب آن، مذاکره اوکراین با روسیه تا زمانی که «ولادیمیر پوتین» عهده‌دار سمت ریاست‌جمهوری این کشور باشد، ممنوع خواهد بود.

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ ابتکار ۱۰ ماده‌ای به اصطلاح صلح خود موسوم به «فرمول صلح» را معرفی کرد. این طرح شامل تبادل کامل زندانیان با روسیه، تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و بازگشت به مرزهای پیش از ۲۰۱۴ بود. مسکو بارها گفته است که از مذاکرات صلح مادامی که کی‌‎یف مرزبندی‌های تصرفات ارتش روسیه از آغاز این جنگ را به رسمیت بشناسد، حمایت می‌کند.

«ویولا امهرد» رئیس‌جمهور سوئیس در ۱۵ ژانویه گفت ولودیمیر زلنسکی از برن خواسته است میزبان یک نشست صلح درباره اوکراین باشد. دولت اوکراین توضیح داده بود که کی‌یف می‌خواهد به منظور تایید «فرمول صلح» زلنسکی نشست‌هایی برگزار کند.

«ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس نیز اخیرا اظهار کرد: به درخواست دولت اوکراین، دولت سوئیس کنفرانس صلحی را در سطح بالا تا فصل تابستان برگزار خواهد کرد. ما از تمامی کشورها دعوت به عمل می‌آوریم تا برای یافتن راه‌حلی مشترک جهت صلح اوکراین براساس منشور سازمان ملل، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین شرکت کنند.

انتهای پیام

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای طبیعی و محیط زیستی جهانی. با استفاده از دانش در حوزه محیط زیست و تغییرات آب و هوا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم. با تمرکز بر اثرات رویدادهای طبیعی بر جوامع، نقشه‌ای کامل از تغییرات زمین را برای شما می‌کشم.
دکمه بازگشت به بالا