علمی

کبد کودکان هم چرب می‌شود

یادداشت:

روش جدید زندگی ، علاوه بر مزایایی که دارد ، مشکلات جسمی و روحی بسیاری را از جمله بسیاری از بیماری های دیگر برای بشر به ارمغان آورده است. کبد چرب ، که چندین بار در سال های اخیر شنیده ایم ، یکی از دردهای تغییر سیستم است.

در سال های اخیر ، با تغییر در سبک زندگی ، به ویژه تغییر در رژیم غذایی ، شاهد افزایش سایر بیماری ها ، به ویژه اختلالات متابولیکی ، بیماری های غیرواگیر بوده که بیمار و خانواده وی را آزار داده است ، کبد چرب و یکی از این بیماری ها بیماری های خطرناکی که تمام سنین و گروه های جنسی را تهدید می کند.

کارشناسان بر این باورند که مشکلات جسمی از جمله زوال عقل در ماه های اخیر به دلیل افزایش Covid 19 و همچنین مدت زمانی که مردم در خانه می گذرانند و عدم ورزش به ویژه برای کودکان افزایش یافته است.

یک متخصص تغذیه از واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز با اشاره به اینکه کبد چرب در کودکان نیز یافت می شود ، گفت: میزان کبد چرب در کودکان چاق بیشتر از کودکان چاق طبیعی است.

اعظم زمانی در گفت وگو با اخبار ایران من افزود: با تغییراتی که در چند دهه اخیر رخ داده است ، چاقی در بسیاری از گروه های اجتماعی رو به افزایش است و کودکان و جوانان چنین کاری نکرده اند.

وی افزود: کبد چرب ، یک بیماری آرامش در کودکان چاق است. تغییرات زندگی ، به ویژه عدم ورزش ، در پیشرفت بیماری نقش دارد ؛ کبد چرب با بیش از 5 درصد یکی از جدی ترین مشکلات کبدی ناشی از بیماری کبد چرب است. وزن کبد ؛ کم تحرکی ، سوnut تغذیه ، چاقی ، به ویژه چاقی ، دیابت نوع 2 و چربی خون از مهمترین دلایل کبد چرب است.

“برخی از بیماران مبتلا به کبد چرب ، با وجود اضافه وزن و مقاوم به انسولین ، ممکن است کم وزن باشند. تعدادی از این بیماران غذاهای ناسالم می خورند.”

وی گفت: اغلب کبد چرب بی سر و صدا و به طور مداوم تشکیل می شود. ضعف ، حالت تهوع ، گیجی ، مشکل در تصمیم گیری و نظارت ، درد در شکم میانی یا راست و بزرگ شدن کبد.

او یک بار گفت که بهترین راه حل پیشگیری است: “برخی از ایده های سلامتی وجود دارد که والدین باید برای فرزندان خود دنبال کنند.” بدیهی است ، باید توجه داشت که ترجیحاتی که والدین می خورند تأثیر قابل توجه و طولانی مدت بر فرزندان آنها دارد.

وی افزود: استفاده از نان انگور مانند نان سنگک و نان باربری برای غذای کودک به جای نان سبوس دار ، باعث کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین به ویژه نوشیدنی های گازدار ، آب میوه های صنعتی ، رایحه ، بیسکویت ، کیک خامه ای ، شکلات و بستنی. ” و … این یک روش موثر برای جلوگیری از بیماری کبد است.

وی یکبار استفاده از روغنهای مایع مانند زیتون ، روغن آفتابگردان و ذرت به جای چربی های جامد ، کره ، مارگارین و چربی های حیوانی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی برای محافظت از چربی کبد توصیه کرد.

این متخصص پزشکی همچنین جایگزینی غذاهای سرخ شده ، پخته و سرخ شده را به جای شیر پرچرب با شیر کم چرب توصیه کرد: کاهش استفاده از سس مایونز و جایگزینی سالاد سالم با ماست کم چرب. روغن ، لیمو ، سرکه یا آب پرتقال همراه با گیاهان معطر و زیتون از بهترین نکات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا