ورزشی

تیان تائو: رستمی و مرادی، تاثیرگذارترین رقبای من بودند

به گزارش خبرگزاری اخبار ایران من؛ برای ایرانی ها تیان تائو یادآور آن وزنه ۲۱۸ کیلوگرمی است که او در آخرین حرکت در بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون بالای سر برد و طلا را در عین ناباوری از چنگ کیانوش رستمی خارج کرد. البته که کیانوش با کسب طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو در حضور تیان تائو، آن اتفاق تلخ اینچئون را به شیرین ترین شکل ممکن در رقابت با تیان تائو جبران کرد تا حسرت کسب طلای المپیک برای این وزنه‌بردار سرشناس چینی ابدی شود. تیان تائو که بعد از ۱۱ سال حضور در عرصه رقابت های بین المللی و کسب مدال مختلف جهانی و المپیکی برای همیشه از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد در گفتگوی اختصاصی با سایت فدراسیون وزنه برداری از کیانوش رستمی و سهراب مرادی، به عنوان تاثیرگذارترین وزنه برداری که در دوران ورزش حرفه ای خود با آنها رقابت کرده نام برد.

این وزنه بردار ۳۰ ساله درباره تصمیمش برای خداحافظی از دنیای قهرمانی گفت: برای خودم سخت ترین تصمیم همین بود. بیش از یک ماه هر شب داشتم فکر می کردم در پوکت چه اتفاقی خواهد افتاد اما به هیچ جوابی نمی رسیدم. با این حال وقتی وزنه ۲۲۶ از دستانم رها شد، با خودم گفتم این همان لحظه است. بدون آنکه اراده ای باشد وزنه را بوسیدم و تمام. وزنه برداری برای من اینجا تمام شد. من تصمیم داشتم بعد از المپیک توکیو خداحافظی کنم اما حضور در گزینشی المپیک پاریس را به عنوان آخرین چالش پیش روی خود دیدم و در آخر هم تصمیمم را برای خداحافظی از دنیای وزنه‌برداری عملی کردم.
وی با بیان اینکه از تصمیم خود ناراحت نیست ادامه داد: من در این سالها تلاشم را کردم و جایی نبوده که با تمام وجود برای پیشرفت بیشتر کار نکرده باشم. به همین خاطر حالا دلیلی برای ناراحتی وجود ندارد. شاید اگر مصدومیت کتف نبود، الان اتفاقات به گونه ای دیگر رقم می‌خورد اما حالا خوشحالم و تشکر می‌کنم از همه کسانی که در این دو روز برای من پیام فرستادند. این پیام ها بیش از هر چیز اسباب خوشحالی است و من از همه تشکر می کنم.
تیان تائو در ادامه در پاسخ به این سوال که در همه این سال ها کدام وزنه‌بردار برای تو رقیب سرسخت تری بوده گفت: می‌خواهم از دو نفر نام ببرم. از کیانوش رستمی و از سهراب مرادی. آنها تاثیرگذارترین وزنه‌بردارانی بودند که من در کنارشان رقابت کردم و چیزهای زیادی هم از هر دو قهرمان یاد گرفتم.
تیان تائو در دوران قهرمانی اش ۷ بار با کیانوش رستمی (۳ پیروزی و ۴ شکست) و ۲ بار با سهراب مرادی ( یک پیروزی و یک شکست) رقابت کرد و علاوه بر آنها با نفراتی چون میر مصطفی جوادی، سید ایوب موسوی، امیر حقوقی و رسول تقیان هم بارها رقابت کرد.
دارنده ۲ طلای بازی های آسیایی و یک طلای قهرمانی جهان و نایب قهرمان المپیک در پاسخ به این سوال که بهترین لحظه دوران قهرمانی اش چه بوده نیز گفت: بهترین لحظه؟ تا به حال به آن فکر نکردم. برای من هر روزی که به تمرین و مسابقه وزنه‌برداری گذشت بهترین بودند. واقعا نمی توانم به لحظه خاصی اشاره کنم.
تیان تائو همچنین در باره برنامه اش برای آینده و اینکه آیا قصد دارد به عنوان مربی به کارش در وزنه‌برداری ادامه دهد یا خیر گفت: نه! برنامه بعدی من ماهیگیری است.‌من بعد از المپیک توکیو به ماهیگیری علاقه من شدم و فعلا می‌خواهم وقتم را با آن سپری کنم.
این وزنه‌بردار که در اتوبوس با ما صحبت می کرد به این خاطر صحبتی از مربیگری نکرد که فقط یک صندلی با «یو جی» سرمربی کهنه کار تیم ملی وزنه برداری چین فاصله داشت و نمی خواست صدایش به گوش مربی اش برسد. در واقع او به احترام کسوت سرمربی با سابقه تیم ملی چین حرفی از مربیگری نزد اما در برنامه مترجم گوشی خود برای ما نوشت؛ «به مربیگری علاقه دارد و شاید در ادامه این کار انجام بدهم.»

257 251

بخش ورزشی

با استفاده از تحلیل‌های دقیق و ارائه‌ی آمار و ارقام، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی داده‌ها و آمارهای جالب و کاربردی درباره‌ی عملکرد تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در افزایش دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای داده‌های جذاب و آماری ورزشی همراه شوید.
دکمه بازگشت به بالا