بین الملل

ولایتی: تصمیم اخیر ناتو درباره قفقاز جنوبی عملی نخواهد شد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تصریح کرد: در حالی که این نوع اقدامات حکایت از آن دارد که این مجموعه بد سابقه جز زمینه سازی برای ایجاد تشنج در نقاط حساس جهان و به دست آوردن بهانه برای حضور نظامی به قیمت از بین بردن امنیت و استقلال کشورهای آن منطقه هدف دیگری ندارد.

ولایتی خاطرنشان کرد: حساسیت منطقه قفقاز جنوبی بر کسی پوشیده نیست و سوابق تاریخی افتخارآمیز جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که از چندین قرن گذشته تاکنون همواره کشور ما یک رکن مهم در حفظ امنیت و صلح در این منطقه با حفظ حقوق و حساسیت‌های کشورهای منطقه بوده است.

وی افزود: بنابراین، این طرح جدید و شکل گیری آن طراحی از قبل بوده است که به ابتکار آمریکا و کمک برخی از واسطه‌های منطقه پایه ریزی شده است. به این نکته باید توجه داشت که حدود ۲ سال قبل نیز کار و اقدامی در همین جهت با ظاهری متفاوت مطرح شد که در طی آن می‌خواستند به بهانه تسهیل ارتباطات بیشتر برای انتقال انرژی بین کشورهای این حوزه ظاهری آراسته و باطنی بسیار زیان بخش برای منطقه به وجود بیاورند. چون اجرای آن طرح زیان بخش موجب اختلالات مهم و راهبردی به ضرر ملت‌های منطقه می‌شد که از جمله آنها به هم خوردن مرزهای تاریخی کشورها و ایجاد اختلافات بین آنها می‌شد و بهانه‌ای به دست کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا می‌داد و روغنی بود بر آتش بین همسایگان که ریخته می‌شد و عملا بهانه رفع اختلافات، مقدمات حضور قدرتهای توسعه طلب غربی می‌گردید.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد: باید توجه داشت هدف آمریکایی‌ها به عنوان راس تصمیم گیر در ناتو این بود که از این طریق به بهانه دستیابی به منابع انرژی در دریای خزر و آسیای مرکزی، ناتو در جنوب روسیه و یا شمال ایران مستقر شود و این فرایند از ابتدا به واسطه هوشیاری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با اصل آن مخالفت شد و عملا کن لم یکن شد. در ابتدای امر بعضی از موافقین منطقه‌ای این طرح از آن حمایت کردند ولی جمهوری اسلامی ایران با آن مخالفت کرد و تنها ایران بود که با تدبیر و انسجام عملی با اقتدار جلوی این طرح ایستاد.

ولایتی ادامه داد: آنها می‌خواستند و می‌خواهند مشابه اقداماتی که در دریای بالتیک و اوکراین انجام دادند را در این معبر مهم شمال ایران و جنوب روسیه انجام دهند یعنی نفوذ وسیع و همه جانبه ناتو به سمت شرق را تکمیل کنند. کم نیستند مراکز تحقیقاتی تصمیم سازی و تصمیم گیری که در خدمت منافع غیر مشروع غرب هستند و به خصوص پس از شکست این طرح نیت خود را آشکار کردند که همگی موید این مدعا بود.

وی یادآور شد: قرائن موجود حاکی از این است که راس کل خطیئه آمریکا است و سرمایه داران صلیبی–صهیونیستی حاکم در آن کشور به دنبال طرح مشخصی هستند و آن اینکه در شرایط جدید که قطب بندی بعد از جنگ دوم جهانی (سال ۱۹۴۵ –یالتا) و مدعای جهان تک قطبی به ریاست آمریکا (۱۹۹۱-بوش پدر) و چند قطبی سال ۱۹۹۹ توسط نماینده چین در سازمان ملل متحد مطرح شد و ایجاد قطب جدید شرقی (چین-روسیه ژانویه ۲۰۲۲) توسط پوتین و شی جین پینگ اعلام شد و شکل گیری عملی اتحاد نو پدید کشورهای مقابله با غرب به صورت پیمان شانگهای و بریکس و به ویژه مجموعه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران و مشارکت کشورهای انقلابی غرب آسیا تسلط خود بر جهان را بازسازی کردند.

ولایتی گفت: اخیرا یکی از مسئولین ایالات متحده گفته بود که غرب باید آینده تامین انرژی خود را از انحصار راهبردی تنگه هرمز و دریای بالتیک بشکند و این جز از طریق قفقاز جنوبی میسر نخواهد بود. آقای پوتین زمانی چنین گفت که نخست وزیر انگلیس و صدر اعظم آلمان همزمان با فروریختن دیوار برلین به مسئولین وقت شوروی (گورباچف-شواردنادزه) گفته بودند که ناتو یک سانت از این خط فرضی توافق شده پس از جنگ سرد، جلوتر نخواهد آمد ولی دنیا شاهد بوده است در طی سالهای پس از فروپاشی شوروی، ناتو به عنوان پیمان نظامی فراگیر غرب با محوریت آمریکا، کشورهای اروپایی را یکی پس از دیگری به عضویت خود دراورد که از یک سو با تهدید ناتو و از سوی دیگر با تطمیع آنها در عضویت اتحادیه اروپا کم کم کشورهای بی طرف که هیچ دلیلی برای خصومت با روسیه نداشتند را به عضویت خود درآورد تا به اوکراین رسید و پوتین جلوی آنها ایستاد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد: پس از درگیری جدی بین روسیه و غرب کم کم ناتو به بدیل دوم یعنی قفقاز جنوبی پرداخت و پوتین قبل از حادثه اوکراین گفته بود که مرزهای قفقاز جنوبی همان است که در زمان شوروی سابق ترسیم شده بود ولی کم کم تقابل شدید بین روسیه و غرب در اوکراین موجب شد که صراحت دولت روسیه در حفظ موقعیت قفقاز جنوبی کم رنگ شود و حتی در طی سال‌های گذشته کار به جایی رسید که در آمریکا و ترکیه گفته شد که تنها مخالف ایجاد دالان زنگه‌زور، ایران است.

ولایتی افزود: آری اینچنین بود که ایران با تدبیر و اقتدار لازم جلوی این توطئه بسیار بزرگ را گرفت. یکی از اساتید امور بین‌الملل دانشگاه تفلیس مدتی قبل بیان کرد که نگرانی این است که روسیه در قفقاز جنوبی ضعیف شود و ناتو همسایه ایران شود. اکنون نیز اما تجربیات طولانی و ارزشمند ایران نشان می‌دهد که کشورهایی که نسبت به ایران طمع دارند اگر از در بیرون رانده شوند از پنجره داخل می شوند ولی به آنها می‌گوییم همانطور که در رابطه با گشودن دالان زنگه‌زور ایستادگی کردیم، در مقابل هر نوع طرح دیگری که نتیجه مشابه آن را داشته باشد خواهیم ایستاد و همچنان معتقدیم فرمول ۳ +۳ راه گشای مشکلات آینده قفقاز جنوبی است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با دو ملت آذربایجان و ارمنستان سابقه روابط طولانی و تاریخی دارد استقلال و حفظ تمامیت ارضی این دو کشور همسایه بسیار مهم می‌باشد.

وی تاکید کرد: به کشورهایی که هنوز ایران را نشناخته‌اند به صراحت گوشزد می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشور، سازمان و اتحادیه‌ای که قصد تجاوز به حریم امنیتی ایران را دارند اجازه این گونه تحرکات را نخواهد داد و با هوشیاری و اقتدار کامل از تمامیت ارضی و کیان کشور و حریم امنیتی خود دفاع می‌کند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: قفقاز جنوبی بخش مهمی از حریم امنیتی ایران است که همواره از امنیت و استقلال و تمامیت ارضی تمام کشورهای این منطقه دفاع خواهد کرد و این تصمیم اخیر اتحادیه اروپا ناتو و آمریکا در بروکسل نیز به هیچ وجه عملی نخواهد کرد.

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای طبیعی و محیط زیستی جهانی. با استفاده از دانش در حوزه محیط زیست و تغییرات آب و هوا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم. با تمرکز بر اثرات رویدادهای طبیعی بر جوامع، نقشه‌ای کامل از تغییرات زمین را برای شما می‌کشم.
دکمه بازگشت به بالا