علمی

سلامت روان سالمندان چگونه محقق می‌شود؟

آفتاب‌‌نیوز :

اعظم نوری به‌مناسبت روز جهانی سالمند، اظهار کرد: سلامت روان در سالمندان بسیار حائز اهمیت است. افراد مسن اغلب در اثر معلولیت‌ها، مشکلات و بیماری‌های پزشکی، از دست دادن افراد در زندگی خود یا سایر عوامل مستعد کننده تنهایی، احساس رها شدن یا گوشه‌گیری هستند. تحقیقات نشان داده است که این احساسات در ایجاد افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان سالمندان نقش بسزایی دارند.

وی با اشاره به اینکه باید توجه ویژه‌ای به روان افراد سالمند داشت چرا که این قشر بسیار آسیب‌پذیر هستند، تصریح کرد: درگیر کردن منظم مغز با تمرینات مختلف می‌تواند به بهبود یادآوری کوتاه‌مدت و بلندمدت کمک کند. به عنوان مثال لیستی از اقلام مواد غذایی مورد نیاز، اشعار مورد علاقه‌تان یا پایتخت کشورها تهیه کنید و تمام تلاش خود را برای به خاطر سپردن آن انجام دهید.

این روانشناس به تاثیر رژیم غذایی در سلامت روان این قشر اشاره کرد و یادآور شد: رژیم غذایی نه تنها از نظر جسمی بر بدن تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند سلامت روانی را برای بهتر یا بدتر شدن، تحت تأثیر قرار دهد.

نوری یادآور شد: پذیرش یک رژیم غذایی متعادل و مناسب غنی سلامت مغز را تقویت کرده است و حتی با احتمال کاهش افسردگی و کاهش خطر زوال عقل همراه است. متاسفانه برخی از سالمندان با توجه به محدودیت حرکتی خود و تنها بودن، غذای مختصری برای خود تهیه می‌کنند که این امر در درازمدت مشکلات زیادی از جمله افسردگی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: ممکن است ورزش کردن بیشتر به خاطر فواید جسمی خود شناخته ‎شود اما یک فعالیت ضروری برای ارتقای سلامت روان سالمندان نیز هست. ورزش با افزایش آندورفین و سایر مواد شیمیایی مربوط به ایجاد احساس خوب در مغز باعث بهبود خلق و خوی سالمندان می‌شود و همچنین هورمون‌های استرس‌زا را کاهش می‌دهد و خود درمانی برای کنترل افسردگی و اضطراب است.

این روانشناس به ضرورت یادگیری یک سرگرمی یا مهارت جدید یا هنردرمانی در افراد سالمند نیز اشاره کرد و گفت: این مهارت‌ها می‌تواند هم عملکرد شناختی و هم احساس سلامتی سالمندان را با افزایش سن بهبود بخشد. به عنوان مثال، یادگیری یک زبان خارجی یا شروع یک کار هنری جدید مغز را فعال نگه داشته و به شدت برای سلامت روان سالمندان عالی است. کارهای جدید هنری یا ورزشی چه آشپزی، نقاشی و یک سرگرمی جدید روشی عالی برای فعال نگه داشتن ذهن و یادگیری سالمندان است.

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا