اقتصادی

۱۰ هزار بلیت اربعین فروش رفت/پیش‌بینی ۱۰۰ هزار مسافر هوایی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تاکنون 10 هزار بلیت اربعین فروخته شده است، گفت: ظرفیت جابجایی حدود 100 هزار نفر در 15 روز تا پایان شهریور ماه در نظر گرفته شده است.

به گزارش اخبار ایران من، محمد محمدی بخش در یک برنامه تلویزیونی درباره کار هواپیماهای مسافربری در اربعین اظهار کرد: جلسات پایتخت اربعین سال گذشته با دستور وزیر راه و شهرسازی تشکیل شد و قسمت هواپیما بود. ذکر نشده است و در این مورد نیز جلساتی داشتیم. طبق سال‌های گذشته، امسال محدودیت‌های کرونا کاهش یافته و از ۱۵ فروند هواپیمای ایرانی برای انتقال زائران اربعین حسینی استفاده کرده‌ایم.

وی همچنین درباره قوت شرکت هواپیمایی و پیش بینی این شرکت گفت: هفته ای 120 پرواز به عراق داشتیم که این تعداد در ایام محرم و قبل از اربعین به 155 پرواز و تا پایان شهریور به 15 پرواز رسید. شهریور پیش بینی ما 250 پرواز برنامه ای و 750 پرواز باورنکردنی است که در مجموع به 1000 پرواز می رسد. در واقع ما پیش‌بینی کردیم که می‌توانیم حدود 100 هزار نفر را در 15 روز جابه‌جا کنیم که تقریباً دو برابر سال گذشته است.

رئیس شرکت هواپیمایی در پاسخ به اینکه آیا امکان افزایش ظرفیت وجود نداشت، گفت: افزایش ظرفیت نیاز به تاییدیه خاصی دارد که در حال حاضر امکان پذیر نیست و از طرفی به دلیل قیمت ها امکان پذیر نیست. در مورد هواپیما ما در سال های گذشته پروازهای غیرمستقیم داشتیم و امسال نیز شرکت های هواپیمایی خارجی این کار را انجام می دهند. اما خطوط هوایی ایران می توانند به وضعیت فرودگاه های عراق پاسخ دهند.

محمدی بخش با بیان اینکه پروازهای ایرانی از 20 فرودگاه کشور انجام می شود، اما در عراق تنها دو فرودگاه نجف و بغداد پذیرای مسافر هستند، گفت: بر این اساس محدودیت هایی خواهیم داشت. این هفته در عراق جلسه ای خواهیم داشت، ببینیم چه چیزی می توان به هواپیماهایمان داد، نقاط ضعف را بررسی می کنیم و هواپیماهای بغداد و نجف چه اعلام می کنند، سعی می کنیم موارد لازم را انجام دهیم.

بلیت اربعین را فقط ایرلاین ها بفروشند

وی درباره نحوه فروش بلیت اربعین توضیح داد: امسال اتفاقاتی افتاد، نرخ بلیت را شش میلیون تن تعیین کردیم که ایرلاین عراق برای هر مسافر 2.5 میلیون دریافت می کند. با همکاری شرکت هواپیمایی به 6 میلیون تومان رسیدیم، هرچند با سایر ایرلاین ها موافق نبود، اما برای کوتاه کردن دست دلالان اعلام کردیم که فقط ایرلاین ها فروشنده باشند و نظارت ما بر آن باشد. این شرکت ها

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایام اربعین را از 15 تا 30 شهریور در نظر گرفته است و گفت: از ده سال اول محرم تاکنون مردم برای 155 پرواز در هفته بلیت خریداری کرده اند، اما از روز شنبه 12 شهریور که در سال جاری است انتخاب شدند، بلیت های فروخته شده برای ایام اربعین، به دلیل تعداد درخواست ها مشکل داشت. با توجه به اینکه امسال پنج میلیون زائر اربعین پیش بینی می شود، جمع آوری درخواست های پروازی زیاد است، با توجه به دمای هوا و سفر هوایی استقبال زیادی از سفر هوایی صورت خواهد گرفت، متاسفانه نمی توانیم به این درخواست پاسخ دهیم. این محدودیت ها برای طرف عراقی نیز وجود دارد

محمدی بخش درباره آمار فروش بلیت اربعین گفت: طبق آماری که تاکنون داشتیم 10 هزار بلیت صادر شد و مردم آن را خریداری کردند. چند شرکت هواپیمایی در همان ساعات اولیه دچار مشکل شدند، اما این مشکل به تدریج در بعدازظهر حل شد و این روند در روزهای آینده ادامه خواهد داشت و توزیع بزرگ به مردم کمک می کند تا بلیط های مورد نظر خود را تهیه کنند. بله، این تعداد با تعداد سربازان و وزارت امور خارجه تفاوت دارد.

معاون وزیر راه و شهرها در واکنش به فروش بلیت های اربعین تصریح کرد: با مراجع قضایی صحبت کردیم و با دقت در حال رسیدگی به این موضوع هستیم تا بلیت ها به قیمت مناسب به فروش برسند. با اتفاقی که افتاده، دست کسانی که به دنبال بازار سیاه بودند کوتاه شد و باید به نظارت ادامه دهیم، به همین دلیل لیستی از اجناس برای خرید بیشتر از 9 نفر نداریم و این می تواند به جمع آوری کمک کند. بازار سیاه و در روزهای آینده ممکن است چیز بهتری داشته باشیم

مدیرعامل شرکت هواپیمایی گفت: هدف ما کمک به مسافران است و این را وزیر و رئیس جمهور گفته اند. اگر بخواهیم نیروی هوایی را دو برابر کنیم نیاز به جهاد و کار شبانه روزی داریم تا شرمنده زائران نشویم و بتوانیم کارهای خوبی به ایران و عراق بدهیم.

کنترل حقوق مسافران تا ماه آینده تکمیل می شود

محمدی بخش درباره قوانین مربوط به حقوق مسافران توضیح داد: قانون دارای چند رکن است، قسمت مسافران، شرکت های هواپیمایی و شرکت های هواپیمایی. در این بین لایحه نهایی این قانون ارسال شده و برای جلب نظر مراجع قضایی و شرکت های هواپیمایی، پیش نویس آن را ارسال کرده ایم که ظرف یک ماه آینده تهیه و ارائه می شود. با ابلاغ این قانون بسیاری از نارضایتی ها برطرف می شود و این موضوع مصالح عمومی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر شرکت های هواپیمایی دلاری می فروشند یا خیر، گفت: وزیر راه بارها اعلام کرده که چیزی به عنوان دلار فروشی نداریم، اما وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم که اتباع کشورهای دیگر از کجا آمده اند. در حال خرید هستند. بلیط ها به دلار و وارد فرودگاه های ما می شوند و ریال می پردازند، اگر سودی داشت باید به دست ارائه دهنده خدمات برود. ما با فساد برخورد می کنیم و در این مورد سه شرکت و چند شرکت هواپیمایی مجازات شدند.

او ادامه می دهد

دکمه بازگشت به بالا